127 mk1 1973
Re: 127 mk1 1973
No niin, taas on herätty talviunilta.
Viime kesä meni iloisissa merkeissä aina lumentuloon asti ilman ongelmia. No, kerran jätti kaupan pihalle mutta syy oli luonnollinen kun bensa loppui.
Joulun aikaan nostelin tekniikan pois autosta ja purin atomeiksi. Yllätyksenä, yksi sylinteri oli hieman heikommassa hapessa kun männänrengas oli mennyt poikki. Mielenkiintoista etten käytössä tätä huomannut erityisemmin, lienen sen verran puusilmä/korva - tosin ei se nyt sikana öljyä polttanut, puuttuvista tehoista ei ole vertailukohtaa ja niitä nyt joka tapauksessa on vähän . Siispä hankin "uuden" 903cc tekniikan ja sitä olen tuossa viime viikon purkanut ja nyt hiljalleen kasausvaiheessa. Ihan perus kunnostuksella mennään: laakerointi, rengastus, kannen/venttiilien kunnostus, uudet tiivisteet, apulaitteiden kunnostukset, jne.
Vaihdelaatikoiden kanssa en juurikaan ole pelannut koskaan, mutta nyt mietin pitäisikö uskaltaa. Kakkonen nimittäin menee silmään aina pienen kurahduksen saattelemana, onkohan miten vaikea vaihtaa synkronit tuohon laatikkoon? Auttaakohan se edes ongelmaan? Ja saakohan osiakaan?
Viime kesä meni iloisissa merkeissä aina lumentuloon asti ilman ongelmia. No, kerran jätti kaupan pihalle mutta syy oli luonnollinen kun bensa loppui.
Joulun aikaan nostelin tekniikan pois autosta ja purin atomeiksi. Yllätyksenä, yksi sylinteri oli hieman heikommassa hapessa kun männänrengas oli mennyt poikki. Mielenkiintoista etten käytössä tätä huomannut erityisemmin, lienen sen verran puusilmä/korva - tosin ei se nyt sikana öljyä polttanut, puuttuvista tehoista ei ole vertailukohtaa ja niitä nyt joka tapauksessa on vähän . Siispä hankin "uuden" 903cc tekniikan ja sitä olen tuossa viime viikon purkanut ja nyt hiljalleen kasausvaiheessa. Ihan perus kunnostuksella mennään: laakerointi, rengastus, kannen/venttiilien kunnostus, uudet tiivisteet, apulaitteiden kunnostukset, jne.
Vaihdelaatikoiden kanssa en juurikaan ole pelannut koskaan, mutta nyt mietin pitäisikö uskaltaa. Kakkonen nimittäin menee silmään aina pienen kurahduksen saattelemana, onkohan miten vaikea vaihtaa synkronit tuohon laatikkoon? Auttaakohan se edes ongelmaan? Ja saakohan osiakaan?
127 mk1
Re: 127 mk1 1973
Seiskan laatikko on loppujen lopuksi hyvinkin yksinkertainen purkaa.
Jos sinulla ei vielä ole, niin hanki vanhempi Alfamerin pinkki? seiskan korjausopas, sieltä löytyy vielä vaihdelaatikon purkuohjeet.
Eikä kannata säikkyä korjausoppaassa tarvittavia erikoistyökaluja, ilmankin pärjää.
Synkrot on hyvinkin yksinkertaiset, ne ovat kitkapinnalla varustettu ja ainakin omassani suoritin korjauksen niin, että otin synkrot riviin, käänsin ne toisin päin (tarkoittaen, että laitoin ennen ratasta vasten olleen synkron puolen nyt rattaasta pois päin), mittasin mikä on halkaisijaltaan paksuin ja laitoin sen ykkös-rattaalle, seuraavaksi paksuimman kakkoselle, jne.
Tiivisteet, jos vain ovat ehjät, voi käyttää uudelleenkin, mutta tiivisteliimaa kannattaa käyttää.
Laakerit, mitkä ovat standardikokoisia, löytyy varmasti laakeriliikkeestä ja ne kannattaa vaihtaakin.
Samoin kannattaa vaihtaa vauhtipyörän silmälaakeri tai messinkihela ja tietysti laatikon puolelta stefa, sitä löytyy vaikka motonetistä.
Myös vaihteiston siirtotankojen helasarja kannattaa metsästää jostain. Ja vetoakselien kumit
Ja mikä tärkeintä: laita laatikkoon oikeat öljyt, pikku-fiattien synkrot eivät kestä nykyaikaisia EP-lisäaineistettuja öljyjä, liottavat kitkapintaa ja pehmentävät sitä.
Yritä löytää jostain vanhan ajan GL-3 tai GL-4 pohjaiset ei-EP-lisäaineistetut öljyt!
Jos sinulla ei vielä ole, niin hanki vanhempi Alfamerin pinkki? seiskan korjausopas, sieltä löytyy vielä vaihdelaatikon purkuohjeet.
Eikä kannata säikkyä korjausoppaassa tarvittavia erikoistyökaluja, ilmankin pärjää.
Synkrot on hyvinkin yksinkertaiset, ne ovat kitkapinnalla varustettu ja ainakin omassani suoritin korjauksen niin, että otin synkrot riviin, käänsin ne toisin päin (tarkoittaen, että laitoin ennen ratasta vasten olleen synkron puolen nyt rattaasta pois päin), mittasin mikä on halkaisijaltaan paksuin ja laitoin sen ykkös-rattaalle, seuraavaksi paksuimman kakkoselle, jne.
Tiivisteet, jos vain ovat ehjät, voi käyttää uudelleenkin, mutta tiivisteliimaa kannattaa käyttää.
Laakerit, mitkä ovat standardikokoisia, löytyy varmasti laakeriliikkeestä ja ne kannattaa vaihtaakin.
Samoin kannattaa vaihtaa vauhtipyörän silmälaakeri tai messinkihela ja tietysti laatikon puolelta stefa, sitä löytyy vaikka motonetistä.
Myös vaihteiston siirtotankojen helasarja kannattaa metsästää jostain. Ja vetoakselien kumit
Ja mikä tärkeintä: laita laatikkoon oikeat öljyt, pikku-fiattien synkrot eivät kestä nykyaikaisia EP-lisäaineistettuja öljyjä, liottavat kitkapintaa ja pehmentävät sitä.
Yritä löytää jostain vanhan ajan GL-3 tai GL-4 pohjaiset ei-EP-lisäaineistetut öljyt!
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Re: 127 mk1 1973
Redline väittää, jotta käytetyt lisäaineet eivät korrosoi punametalleja.
http://verkkokauppa.harline.com/fi/%C3% ... 6ljy/13321
Ja saahan tuota Motonetistakin pari euroa kalliimmalla.
Jos tuolla ei olisi perää samassa, voisi ehdottaa myös ATF öljyjä. Mutta perän kanssa jonkinlainen EP-lisäaineistus lienee paikallaan.
Sen verta hintavaa tuo RedLine, että paranee olla stefat kunnossa ettei kalliit öljyt valu pihalle.
http://verkkokauppa.harline.com/fi/%C3% ... 6ljy/13321
Ja saahan tuota Motonetistakin pari euroa kalliimmalla.
Jos tuolla ei olisi perää samassa, voisi ehdottaa myös ATF öljyjä. Mutta perän kanssa jonkinlainen EP-lisäaineistus lienee paikallaan.
Sen verta hintavaa tuo RedLine, että paranee olla stefat kunnossa ettei kalliit öljyt valu pihalle.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 127 mk1 1973
Kun kerran on paljon vaivaa pelissä ja rahaakin näihin vähän kuitenkin menee niin en voi kuin kovasti suositella Redlinen MT90 öljyä seiskan laatikkoon. Tai siten MTL, on vähän ohuempi. Parin kympin lisäinvestointi vs. tavalliset hyvät öljyt.
Olemme tämän MTL:n toimivuuden ralleissa todenneet. Voitelee erittäin hyvin ja tukee synkroja hyvin.
Olemme tämän MTL:n toimivuuden ralleissa todenneet. Voitelee erittäin hyvin ja tukee synkroja hyvin.
www.jakracing.fi
Re: 127 mk1 1973
Nyt on laatikko palasina ja aika simppeli rakennehan siinä oli. Synkronirenkaita ei tunnu uutena mistään saavan, joten tein samalla tapaa kuin yllä vinkattiin: käänsin toisinpäin ja sekoitin eri vaihteille. Uskoisin että toisinpäin kääntö auttaa, sen verran silmin nähtävää kulumaa oli kuluneella kantilla.
Laakerien metsästys täytyy hoitaa tällä viikolla. Kahdessa laakerissa oli sellainen koodi että ei heti löytynyt netistä, mutta toiset kaksi löytyi suoraan skf:ltä samalla koodilla mitä laakerissa oli.
Laakerien metsästys täytyy hoitaa tällä viikolla. Kahdessa laakerissa oli sellainen koodi että ei heti löytynyt netistä, mutta toiset kaksi löytyi suoraan skf:ltä samalla koodilla mitä laakerissa oli.
127 mk1
Re: 127 mk1 1973
Sen verran vielä öljyistä, että kyllähän noilla ATF-öljyillä joku paineenkesto pitää olla, vaikka niissä ei GL-luokkaa mainitakaan. Öljy-yhtiön mies esitti, että GL4 tasoa olisi, sillä etuvetoisia vaihteistoja on aika paljon, joissa yhteinen öljy myös vetopyörästölle.
Varmasti vielä 90-luvulla monien öljy-yhtiöiden suositus Ritmo / Regata (jotka ymmärtääkseni samankaltaisia 127 laatikon kanssa) käsivalintaisiin oli juuri ATF-öljy.
Itse olen ajellut melko paljon juuri mineraali ATF 220:lla ilman vaihteisto ongelmia ja kylmänäkin toimi liukkaasti. 10w30 moottoriöljyäkin kokeilin, mutta 20 pakkasessa sai käyttää varttitunnin ennen kuin sain vaihteen päälle.
Varmasti vielä 90-luvulla monien öljy-yhtiöiden suositus Ritmo / Regata (jotka ymmärtääkseni samankaltaisia 127 laatikon kanssa) käsivalintaisiin oli juuri ATF-öljy.
Itse olen ajellut melko paljon juuri mineraali ATF 220:lla ilman vaihteisto ongelmia ja kylmänäkin toimi liukkaasti. 10w30 moottoriöljyäkin kokeilin, mutta 20 pakkasessa sai käyttää varttitunnin ennen kuin sain vaihteen päälle.
Re: 127 mk1 1973
Toimii... Ainakin rallikäytös laatikko on pelannu noilla öljyillä(vikaa ollu kyllä muualla kun öljys)...Janne_K kirjoitti:en voi kuin kovasti suositella Redlinen MT90 öljyä seiskan laatikkoon.
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: 127 mk1 1973
Tekniikan nostelin eilen paikalleen, nesteet sisään ja käyntiin. Pörähti hyvin käyntiin mutta ei nosta öljynpaineita, valo ei sammu. Sähköjen tarkistus, anturin vaihto ja uusi lyhyt yritys. Ei nouse paineet. Irrottelen suodattimen ja siellä on kyllä öljyä. Vaihdan samalla suodattimen vanhaan, jos olisi vääränlainen suodatin. Irrottelen tulpat ja pyöritän hetken startilla josko öljy lähtisi kiertämään. Taas takaisin nippuun. Lyhyt pyöräytys ja ei nouse paineet. Nostan öljytikkua, ja huomaan että aivan kuin vesipisaroita olisi öljytikussa + hieman harmaata nöhtää tikun juuressa. Tässä ollaan nyt, ja eka arvaus taudin kuvasta: ostamani käytetty lohko on jäätynyt ja haljennut. Toinen arvaus on oma kasausvirhe, mutta en oikein tähän usko näin simppelin kamppeen kanssa. Voihan @$#%**@#"!!!!! Valmistelin hieman koneen nostoa pois mutta ketutus on sen verran kova ettei jaksa enempää.
Saakohan koneen nostettua pois ilman vaihdelaatikkoa? Oppaan mukaan ei, mutta jos vaihdelaatikkoa saisi pari senttiä kohti rengasta niin saattaisi mahtua nostamaan motin pois? Ei kauheasti huvita taas irrotella vetoakseleita...
Saakohan koneen nostettua pois ilman vaihdelaatikkoa? Oppaan mukaan ei, mutta jos vaihdelaatikkoa saisi pari senttiä kohti rengasta niin saattaisi mahtua nostamaan motin pois? Ei kauheasti huvita taas irrotella vetoakseleita...
127 mk1
Re: 127 mk1 1973
Parista seiskasta on tullut nosteltua moottori pois suoraan yläkautta, mutta ne oli purkuautoja joten en tiedä miten tuon saa "siististi" tehtyä. Mutta nousee se sieltä kun laatikon irrottaa kannattimesta ja laittaa vinoon. Voi vaan vetarin stefat kärsiä jos on malttamaton.
Sinänsähän moottorin saa purettua siinä paikoillaankin. Ei tule mulle nyt äkkiä mieleen mitä siellä voisi olla, paitsi jos on kannenpulttien kierteet lohkosta jääny käymättä kierretapilla läpi ja uudella ohuella pahvilla jäänyt selkeästi raolleen kun pultit törmänneet kierteissä olevaan moskaan. Tai sitten on tosiaan halki jostain. Öljypumpulla on varmaan jokin säätöventtiili eli kuula ja jousi, muun merkkisistä on joskus jousi katkennut eikä nosta paineita lainkaan.
Tai öljysihti painautunut tiiviisti öljy pohjaan tai tai..
Mutta aika simppeliähän olisi ottaa kansi ja öljypohja irti ja kurkata mitä näkyy. Sekä ensin laskea öljyt siistiin astiaan ja katsoa oliko kyse vaan parista kondenssipisarasta.
Sinänsähän moottorin saa purettua siinä paikoillaankin. Ei tule mulle nyt äkkiä mieleen mitä siellä voisi olla, paitsi jos on kannenpulttien kierteet lohkosta jääny käymättä kierretapilla läpi ja uudella ohuella pahvilla jäänyt selkeästi raolleen kun pultit törmänneet kierteissä olevaan moskaan. Tai sitten on tosiaan halki jostain. Öljypumpulla on varmaan jokin säätöventtiili eli kuula ja jousi, muun merkkisistä on joskus jousi katkennut eikä nosta paineita lainkaan.
Tai öljysihti painautunut tiiviisti öljy pohjaan tai tai..
Mutta aika simppeliähän olisi ottaa kansi ja öljypohja irti ja kurkata mitä näkyy. Sekä ensin laskea öljyt siistiin astiaan ja katsoa oliko kyse vaan parista kondenssipisarasta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 127 mk1 1973
Öljypohjan otin pois ja öljypumpun, niin paineongelman syy löytyi: paineventtiilin kasauksessa tullut tehtyä virhe, jousen alta puuttui prikka josta syystä venttiili lienee ollut koko ajan auki. Perun siis sanani etteikö olisi kasausvirhe . Korjausoppaassa on erityyppinen öljypumppu, mutta luulisin että nyt se on oikein: pohjaprikka, jousi ja päällimmäisenä itse venttiili.
127 mk1
Re: 127 mk1 1973
Kerkesitkö pitkään pyörittää?
Toivottavasti kasauksessa on käytetty reilusti öljyä, ettei ottanut mikään paikka itseensä.
Toivottavasti kasauksessa on käytetty reilusti öljyä, ettei ottanut mikään paikka itseensä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: 127 mk1 1973
Tuskinpa sinne nyt pelkästään parin minuutin käytöstä mitään ole tullut. Tyhkäynnilläkin mikä tahansa moottori saa käydä kyllä hyvinkin kauan ennen suurempaa vahinkoa.
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Re: 127 mk1 1973
Käytin kolme kertaa noin 10 sekuntia kerrallaan, kierrokset <2000. En uskoisi että vahinkoa on tullut vielä tuossa, kasausvaiheessa reilusti öljytty kaikki laakeripinnat.
Nyt olisi alakerta takaisin paikallaan. Hommat jatkuu ensi viikolla...
Nyt olisi alakerta takaisin paikallaan. Hommat jatkuu ensi viikolla...
127 mk1
Re: 127 mk1 1973
Kaks askelt eteen ja yks taakse, kyl se siitä ja kesäkin on vasta tulossa. Hyvä että hommat etenee eikä motivaatio katoa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 127 mk1 1973
No niin, kone kasattu eilen illalla ja tänään ajelin sisäänajoa. Moottori hyrrää nyt tasaisesti ja vaihteet pelaa. Tehojakin tuli hurrrrjasti lisää kun neljäskin pytty alkoi tekemään töitä - hyvä että käsissä enää pysyy .
Ei muuta kun vapun jälkeen katsurille ihmeteltäväksi ja kesä taas kovaa ajoa. Ainoa miinus tällä hetkellä on, että venttiilit hieman naputtaa. Mutta pitänee säätää uudelleen nyt ekojen ajojen jälkeen. Tosin en tiedä onko pieni naputus ominaisuus...
Kiitokset taas kaikille vinkkejä ongelmiin antaneille, niillä pääsi hyvin haarukoimaan mitä selvitellä jne.
Ei muuta kun vapun jälkeen katsurille ihmeteltäväksi ja kesä taas kovaa ajoa. Ainoa miinus tällä hetkellä on, että venttiilit hieman naputtaa. Mutta pitänee säätää uudelleen nyt ekojen ajojen jälkeen. Tosin en tiedä onko pieni naputus ominaisuus...
Kiitokset taas kaikille vinkkejä ongelmiin antaneille, niillä pääsi hyvin haarukoimaan mitä selvitellä jne.
127 mk1