127 mk1 1973

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
mikaai
Viestit: 47
Liittynyt: 17.08.2012 20:49

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja mikaai »

No niinhän se oli että väärät pääthän minulle oli myyty, hämäsi että paketissa luki vm. 71-84. M14-kierteiset ja 21cm pitkät meni nyt etsintään, ei tunnu löytyvän paikallisista liikkeistä, Motonetin nettikaupasta ei löydy myöskään suoraan mutta muutamassa liikkeessä olisi hyllyssä tarvittava määrä. No, katsellaan...

Tässä vielä parit kuvat alustan kasaamisesta. Alusta alkaa olla kuosissaan hiljalleen, pientä hommaa vielä siellä täällä. Kävin samalla koko jarrupuolen läpi: uudet putket + letkut kaikkialle, pääsylinterin putsaus + uudet tiivisteet, edestä ja takaa sylinterien putsaus + uudet tiivisteet, takajarrujen paineensäädin uusi jne. Lapsia tulee tällä kyyditettyä niin voi luottavaisin mielin ajella noilta osin, vaikka muilta osin ei varmasti montaa tähteä NCAP-testeissä saa :lol:

Takapäätä
Kuva

Etupäätä
Kuva

Etupäätä II
Kuva
127 mk1
mikaai
Viestit: 47
Liittynyt: 17.08.2012 20:49

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja mikaai »

Nyt auto on taas omilla jaloillaan (odottaa vielä uusia raidetangon päitä tosin) ja projekti jatkuu maalauksen merkeissä. Aloittelin hommaa tekemällä peruspuhdituksen autolle jossa ajelin auki isommat ruosteläntit. Ja hitsattavaahan sieltä löytyi hieman: toisen takasivu ikkunan alalaidassa kaksi reikää ja takalasin alalaidassa myös kaksi. Nyt nuo on paikattu ja tällä hetkellä työn alla jo ostettaessa havaitun lahonneen oven alalaita, tuon pitäisikin olla viimeinen hitsihomma.

Maalauksessa suunnitelmissa rikkoa hieman yleistä sääntöä seuraavalla työjärjestyksellä:
1. Ympäri hionta: ruostetäpät ja hitsatut kohdat ajetaan puhtaalle pellille, muualta pinnan mattaus.
2. Happomaali sinne missä peltiä näkyvissä
3. Hiontaväri
4. Kittaus
5. Happomaalia uudelleen missä mentiin paljaalle pellille kitin hionnan seurauksena...
6. Hiontaväri
7. Pintaväri
Ja toki hionnat aina väleihin.

Eli en kittaa suoraan paljasta peltiä vasten. Perusteluna tähän on:
a) Kotikonstein en varmasti saa kaikkea ruostetta irti jokaisesta huokosesta, happovärinhän pitäisi tuollaiset kohdat neutraloida/sulkea
b) Myös hitsisaumoihin jää varmasti huokosia minun taidoilla. Pienet huokoset täyttyvät happomaalin + hiontavärin toimesta, jolloin pellin takaa ei pitäisi kosteuden päästä hiipimään kittiin.

Kittaamista ei muutenkaan näytä valtavasti olevan, tai ainakaan isoja/paksuja alueita.
Itse maalauksen suoritan omassa tallissa, saan järjestettyä sinne kohtuullisen helposti puhtaat tilat ja jonkinlaista ilmanvaihtoa ilman pelkoa hyönteisistä yms.. Päätös autotallimaalaukseen syntyi kun kyselin hintoja paikallisilta maalareilta ja hinnat oli kaikkea muuta kuin harrastajaystävällisiä: jopa nelinumeroisia summia pyydettiin pelkän viimeisen puhdistuksen ja pintavärin vedosta, minusta hinnat oli suoranaista ryöstöä työmäärään nähden.
Maalit ja tykötarpeet tilailin ja ensi viikolla pitäisi saapua, sävynä Fiatin 328 eli sama alkuperäinen vihreä millä auto on tehtaalta tullut.
127 mk1
mikaai
Viestit: 47
Liittynyt: 17.08.2012 20:49

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja mikaai »

Hommat eikun etenee näin lomalla, omalla painollaan sen mukaan miten jaksaa.

Tänään hioin ovet ja luukut sekä katon. Huomenna jos saisi loput paikat matattua ja pääsisi loppuviikosta vetämään maalia. Melko paljon pinnoissa on pientä ruostepistettä jotka olen ottanut auki neekerintukalla.
Pitkän harkinnan jälkeen hankin itselle uuden maaliruiskun pintavärin vetoon, mallia AirGunsa AZ3 HTE2. Ja maalitkin saapuivat, pintaväri on melko paljon tummempi vihreä kuin mitä autossa nyt on - oiskohan 40v. pohjoista ilmastoa tehnyt tehtävänsä maalipinnalle :roll:

Muistutusta vielä tämän hetken akuutista puutelistasta
- Tuulilasi
- Sivupeilit

Maalauksen jälkeen sivupeilit ja erityisesti tuulilasi alkaa olla melko olennaisia jos meinaa katsastussetälle autoa käydä näyttämässä :lol:
127 mk1
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kannattaa hapottaa niitä ruostekohtia, niin ei ala uudelleen kukkimaan. Tietysti jos happomaali tulee alle, niin sekin saattaa riittää. Happomaalin päälle ei pääsääntöisesti voi kitata, ei pysy.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
mikaai
Viestit: 47
Liittynyt: 17.08.2012 20:49

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja mikaai »

Luigi kirjoitti:Kannattaa hapottaa niitä ruostekohtia, niin ei ala uudelleen kukkimaan. Tietysti jos happomaali tulee alle, niin sekin saattaa riittää. Happomaalin päälle ei pääsääntöisesti voi kitata, ei pysy.
Olen ajanut ruostekohdat neekerin tukalla puhtaalle pellille, mikäli ei ole lähtenyt puhtaaksi eli jäänyt ruskeaksi niin paikkapalaa siihen. Paikkapaloja nyt on tarvinnut tehdä 6kpl - 4kpl ikkunoiden alle, 2kpl kuskin puolen kynnykseen. Uskoisin että happomaali tuossa tapauksessa riittää. Täytyy ottaa vielä kuvia miltä pohjat nyt näyttää kun käyn tallissa. Juu ei pysy kitti happomaalin päällä jonka takia kittaus työjärjetyksessä tehdään hiontavärin päälle.
127 mk1
mikaai
Viestit: 47
Liittynyt: 17.08.2012 20:49

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja mikaai »

Tässäpä hieman kuvaa ennen maalausta, teippaukset käynnissä

Kuva

Tarkempaa kuvaa apukuskine puolen kynnyksestä. Kynnykset, lokarien kaaret ja nokkapellin hioin puhtaalle pellille suuren ruostepilkkumäärän takia

Kuva
127 mk1
mikaai
Viestit: 47
Liittynyt: 17.08.2012 20:49

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja mikaai »

Nyt on koppa ja luukut hiontavärissä. Happomaalin levityksessä ei mitään ihmeellistä. Hiontavärin kanssa meinasi olla ongelmia, tahtoi pisaroitua väkisin - pinnasta ei tullut oikein tasaista alkuun eli melkoisesti hiottavaa alkupään maalauksissa. Reilummin ohentamalla alkoi tulla sumuna ruutasta läpi ja näin loppua kohti sai tasaisempaa pintaa. Toki ei passannut liikaa ohentaa, jottei "vetäydy" kuivaessaan.

Happomaali meni 1,0 litraa ja hiontaväriä n. 3,5 litraa (kovetteet ja hiontavärin osalte ohenne noissa määrissä mukana).

Testailin jo kitata irtoluukkuja: karhensin hiontavärin, puhdistus ja kittiä selkään. Kitti täytyy vielä vaihtaa, ostin wurthin hienointa kittiä pikkutäyttöihin ja ei todellakaan ole helposti hiottava vaikka niin mainostetaan purkin kyljessä.

Kuva
127 mk1
mikaai
Viestit: 47
Liittynyt: 17.08.2012 20:49

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja mikaai »

Pienen tauon jälkeen hommat taas jatkuneet, nyt auto ja luukut on pintavärissä.

Ekana vetäisin autoon pintavärin ja eihän se mennyt kuin strömsåssa - reilun kymmenen vuoden tauko maalaushommista ja seurauksena että pohjatöiden tärkeys oli unohtunut :P. Maalausjälkeen olen tyytyväinen (ei valumia, kiillottomia sumukohtia tms.), mutta tosiaan jonkin verran pohjissa on virheitä + vaakapinnoille pölähti jostain melko paljon pölyä. Luukut taas onnistui ihan ok kun tein ne myöhemmin virheistä oppineena. Voi olla, että auton maalaan uudelleen koska maaliakin jäi yli reilusti. Toki paikkamaalaus on myös mielessä, onnistuisikohan jos korjaisi tarvittavat kohdat: kittaus, hiontaväri, paikkamaalaus ja hyvin kuivuttua hionta + myllytys.

Tässä jokunen kuvatus

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
127 mk1
mikaai
Viestit: 47
Liittynyt: 17.08.2012 20:49

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja mikaai »

Löysin "naapurista" Mk2:n 127:sta tuulilasin (oli käypänen Mk1:een suoraan) sekä muuta akuuttia pienempää osaa joilla saan auton katsastuskuntoon. Päivitin ostopuolen ilmoitusta, tällä hetkellä isompia puutteita on lähinnä Mk1:n sivupeilit ja ratti.
Kasailu alkaa hiljalleen kunhan vain aikaa löytäisi jostain. Heitin lasit paikoilleen ja seuraavana pitäisi alkaa sähköt laitella. Jos sitä vielä tälle syksyä pääsisi savut ottamaan, tai vaikka ihan leimalla käyttämään.
127 mk1
mikaai
Viestit: 47
Liittynyt: 17.08.2012 20:49

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja mikaai »

Tänään nostettu tekniikka paikalleen ja ekasta laakista käyntiin :P. Ei olis enää paljosti paitsi ekat ajot...
127 mk1
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Nätti väri ;)
Bravo t-jet
mikaai
Viestit: 47
Liittynyt: 17.08.2012 20:49

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja mikaai »

No niin, 11 vuoden tauon jälkeen käytetty leimalla ja toisella yrittämällä meni läpi. Takajarrut oli toiselta puolelta heikot ekalla yrityksellä. Ainoita osia jotka jätin alustasta vaihtamatta, oli taakse jarrukengät ja rummut kun näyttivät "vasta vaihdetuilta" ja niistähän se sitten pomppas. Jännä että pintaa oli ihan täys kengissä, mutta ei vaan pitäny millään toiselta puolen. Uudet kengät tilalle ja kaikki ok kertalaakista. Joten tuli säästö taas oikeaan paikkaan ja 15e jarrukengille hintaa tällä kertaa --> uusintanäyttö 32e (huh!) + vähän työtä...
127 mk1
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Moro!

Sikäli kun tuo pintaväri lienee se alkuperäinen 70-luvun sammaleenvihreä, niin saisiko vinkin maalivalmistajasta/toimittajasta jonka värikartasta tuo väri löytyi?

Erääseen Mirafioriin olen kaavaillut samaa hienoa väriä. Voi tosin kestää kotvasen että pääsee sen kimppuun. Tuli aikoinaan todettua ettei näitä värejä kaikilta toimittajilta suoraan värinumerolla löydy ja tarjonta on vain kaventunut sen jälkeen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
mikaai
Viestit: 47
Liittynyt: 17.08.2012 20:49

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja mikaai »

Sämpy kirjoitti:Moro!

Sikäli kun tuo pintaväri lienee se alkuperäinen 70-luvun sammaleenvihreä, niin saisiko vinkin maalivalmistajasta/toimittajasta jonka värikartasta tuo väri löytyi?

Erääseen Mirafioriin olen kaavaillut samaa hienoa väriä. Voi tosin kestää kotvasen että pääsee sen kimppuun. Tuli aikoinaan todettua ettei näitä värejä kaikilta toimittajilta suoraan värinumerolla löydy ja tarjonta on vain kaventunut sen jälkeen.
Moi!

Joo väri on auton alkuperäinen vihreä, tosin näitä vihreitä taitaa löytyä hieman eri viheän sävyjä eri malleista. Mutta automaalit.net:stä tilasin värikoodilla Fiat 328 joka on tuon oman kulkineen alkup. väri. Ja rajoitteita oli mihin maaliin tuon sävyn sai (muistaakseni Mipa OC akryyli oli ainoa mihin saivat tehtyä).
127 mk1
Koppis
Viestit: 8
Liittynyt: 16.06.2013 18:09
Paikkakunta: Vahto

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja Koppis »

Hieno seiska! Itellä samallainen mk1 jopa saman värinen.
Vastaa Viestiin