Fiat Bravoon (182) moottori päivitys
Fiat Bravoon (182) moottori päivitys
Terves kaikillle!
Olen jo pitkään miettinyt moottorin vaihtamista isompaan tuohon Bravooni. Aikoinaan ostin auton rouvalle jotta hän pääsisi kouluun (kun vielä tarvii aikuisenakin opiskella) mutta jotenkin mutkien kautta auto päätyi minun käyttööni. Rouva jostain syystä ei osannut/tykännytkään ajella sillä kun oli tottunut ajamaan isolla automaatti jenkillä.
Auton kanssa oli alusta asti hieman ongelmia: alatukivarret, "vähän" ruostetta pohjassa, kone toimi miten toimi yms. yms. No, eihän se maksanut kun 400e. Siihen hintaan viat kuuluu kauppaan. Kaikki viat korjattuani ajelin muutaman kk:n töihin ja yks päivä töistä lähdettyäni ihmettelin moottorista kantautuvaa kolinaa. Kaarroksissa ja mutkissa ääni koveni. Ajattelin että laakeri tai vetari mutta ei tasauspyörästöhän laatikosta oli mennyt. Siis hampaat oli täysin pois. No, vara-osaa etsimään. Romuttamoilla oli mielestäni kallista joten päädyin hakemaan Bravan jossa samanlainen ehjä laatikko.
Unohdin mainita että Bravoni on pahamaineinen 1.4 12v. Vaihdoin laatikon ja taas matka jatkui hymyssä suin.
Kunnes yks kaunis päivä lähdin töihin ja kuuntelin että konehuoneesta kuuluu epämääräistä ääntä. En ehtinyt perehtyyn siihen sen enempää kun täytyi töihin ehtiä. Työpäivän jälkeen hyppäsin autoon ja lähdin ajelemaan kotia kohti kun huomasin että ääni oli kovempi kuin aamulla. Päätin tutkia asian kun pääsen kotiin kunnes pääsin matkallani siihen kohtaan kun haen muksut hoidosta. Kaarsin hoitopaikan pihaan ja POKS jakopäänhihna poikki. Tai luulin niin... Hihna ehjä, hampaat pois. Kaikki tietää että vähintään kansiremppa tiedossa (onneksi ei mennyt männät).
Vara-osa autosta kansi irti ja purkuun samaten omasta autosta. Kansi ei ollut mitenkään viallinen- Ei halkeamia, ohjurit suorat, ei jälkiä ja venttiilien "tiiviste pinnat" siistit eikä koloja. Päätin siis vaihtaa vain venttiilit.
Nyt auto on jotenkin laiska ja vie "normaalia" enemmän bensaa. Nyt viime sunnuntaina osui silmään Fiat Marea 1.6 ELX kohtuu hintaan. Ajattelin että siitä kone tuohon Bravoon. Työtähän siinä on paljon mutta uskon että vaiva on sen veroinen. Kun menin autoa hakemaan huomasin että siinä on ilmastointi ja isot pyörät. Isot yörät ei ole ongelma mutta ilmastointi on. Ostin auton kuitenkin. Myyjä sanoi että ei viitsinyt alkaan hitsaan pohjaa kun oli aika paljon mutta myyjä oli ihan oikeassa. Kun pääsin kotiin auton kanssa tutkin alusta ja ihmettelin miten lattia pysy ylhäällä. Koko pohja olisi tarvinnut vaihtaa. No, nyt auto on purettu suurimmaksi osaksi. Aloitan 1.6 moottoria laittamaan kuntoon. Eihän siinä mitään vikaa ollut mutta ajetut kilometrit sanoi että jotain täytyy tehdä (325000).
Päätin myös siirtää ilmastoinnin Bravooni ja keskuslukon. Tässä kai on hetkeksi näpertämistä???
Ja jos jollain teistä lukijoilla on ilmastoinnin putkia/letkuja niin YV:llä yhteys. Tärkein letkun minkä tarvisin on se mikä lähtee kompurasta, jäähdyttäjän edestä, ja yhtyy liitoksella putkeen mikä menee auton sisälle.
Kirjoittelen taas kuulumiset kun homma edistyy...
Olen jo pitkään miettinyt moottorin vaihtamista isompaan tuohon Bravooni. Aikoinaan ostin auton rouvalle jotta hän pääsisi kouluun (kun vielä tarvii aikuisenakin opiskella) mutta jotenkin mutkien kautta auto päätyi minun käyttööni. Rouva jostain syystä ei osannut/tykännytkään ajella sillä kun oli tottunut ajamaan isolla automaatti jenkillä.
Auton kanssa oli alusta asti hieman ongelmia: alatukivarret, "vähän" ruostetta pohjassa, kone toimi miten toimi yms. yms. No, eihän se maksanut kun 400e. Siihen hintaan viat kuuluu kauppaan. Kaikki viat korjattuani ajelin muutaman kk:n töihin ja yks päivä töistä lähdettyäni ihmettelin moottorista kantautuvaa kolinaa. Kaarroksissa ja mutkissa ääni koveni. Ajattelin että laakeri tai vetari mutta ei tasauspyörästöhän laatikosta oli mennyt. Siis hampaat oli täysin pois. No, vara-osaa etsimään. Romuttamoilla oli mielestäni kallista joten päädyin hakemaan Bravan jossa samanlainen ehjä laatikko.
Unohdin mainita että Bravoni on pahamaineinen 1.4 12v. Vaihdoin laatikon ja taas matka jatkui hymyssä suin.
Kunnes yks kaunis päivä lähdin töihin ja kuuntelin että konehuoneesta kuuluu epämääräistä ääntä. En ehtinyt perehtyyn siihen sen enempää kun täytyi töihin ehtiä. Työpäivän jälkeen hyppäsin autoon ja lähdin ajelemaan kotia kohti kun huomasin että ääni oli kovempi kuin aamulla. Päätin tutkia asian kun pääsen kotiin kunnes pääsin matkallani siihen kohtaan kun haen muksut hoidosta. Kaarsin hoitopaikan pihaan ja POKS jakopäänhihna poikki. Tai luulin niin... Hihna ehjä, hampaat pois. Kaikki tietää että vähintään kansiremppa tiedossa (onneksi ei mennyt männät).
Vara-osa autosta kansi irti ja purkuun samaten omasta autosta. Kansi ei ollut mitenkään viallinen- Ei halkeamia, ohjurit suorat, ei jälkiä ja venttiilien "tiiviste pinnat" siistit eikä koloja. Päätin siis vaihtaa vain venttiilit.
Nyt auto on jotenkin laiska ja vie "normaalia" enemmän bensaa. Nyt viime sunnuntaina osui silmään Fiat Marea 1.6 ELX kohtuu hintaan. Ajattelin että siitä kone tuohon Bravoon. Työtähän siinä on paljon mutta uskon että vaiva on sen veroinen. Kun menin autoa hakemaan huomasin että siinä on ilmastointi ja isot pyörät. Isot yörät ei ole ongelma mutta ilmastointi on. Ostin auton kuitenkin. Myyjä sanoi että ei viitsinyt alkaan hitsaan pohjaa kun oli aika paljon mutta myyjä oli ihan oikeassa. Kun pääsin kotiin auton kanssa tutkin alusta ja ihmettelin miten lattia pysy ylhäällä. Koko pohja olisi tarvinnut vaihtaa. No, nyt auto on purettu suurimmaksi osaksi. Aloitan 1.6 moottoria laittamaan kuntoon. Eihän siinä mitään vikaa ollut mutta ajetut kilometrit sanoi että jotain täytyy tehdä (325000).
Päätin myös siirtää ilmastoinnin Bravooni ja keskuslukon. Tässä kai on hetkeksi näpertämistä???
Ja jos jollain teistä lukijoilla on ilmastoinnin putkia/letkuja niin YV:llä yhteys. Tärkein letkun minkä tarvisin on se mikä lähtee kompurasta, jäähdyttäjän edestä, ja yhtyy liitoksella putkeen mikä menee auton sisälle.
Kirjoittelen taas kuulumiset kun homma edistyy...
Re: Fiat Bravoon (182) moottori päivitys
Tervetuloa vaan foorumille!
Mahtaako tulla kui hintoihinsa jos katsuri huomaa? Muutoskatsastaa kai tarvii kun vaihtaa koneen isompaan. No 16 tappisia 1.2 ja 1.6 bravoja kyl huonommin tarjolla ja hyvissä hintaa... Melki kantsis kytätä konevikainen 1.6 jos edullisesti haluaa. Hommaa kyl siinäkin on Kansiremonttikin kyl maksaa tollaseen 16V kanteen jos teettää venatyötkin.
No nää on vaan persaukisen ajatuksia mutta ittellä kumminkin kaksi bravoa 1.2 ja 1.6 joissa kummassakin hiukan tekemistä, 1.2 kylki oikoa ja maalata ja jarrut ja 1.6 ainakin koneenvaihto ja jarrut läpi kans... Nää ei onneksi ollu mätiä tai ainakin toivon niin... Selviää hetken ajon jälkeen täällä sorateiden varressa kun kivet hakkaa ehjät muovipinnoitteet puhki jos takana ei ole enää peltiä...
Mahtaako tulla kui hintoihinsa jos katsuri huomaa? Muutoskatsastaa kai tarvii kun vaihtaa koneen isompaan. No 16 tappisia 1.2 ja 1.6 bravoja kyl huonommin tarjolla ja hyvissä hintaa... Melki kantsis kytätä konevikainen 1.6 jos edullisesti haluaa. Hommaa kyl siinäkin on Kansiremonttikin kyl maksaa tollaseen 16V kanteen jos teettää venatyötkin.
No nää on vaan persaukisen ajatuksia mutta ittellä kumminkin kaksi bravoa 1.2 ja 1.6 joissa kummassakin hiukan tekemistä, 1.2 kylki oikoa ja maalata ja jarrut ja 1.6 ainakin koneenvaihto ja jarrut läpi kans... Nää ei onneksi ollu mätiä tai ainakin toivon niin... Selviää hetken ajon jälkeen täällä sorateiden varressa kun kivet hakkaa ehjät muovipinnoitteet puhki jos takana ei ole enää peltiä...
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Re: Fiat Bravoon (182) moottori päivitys
Kiitos, kiitos!!
Kyllä aikanaan muutoskatsastaa ajattelin, ettei tule ongelmia. Aika paljon mitä myynti ilmoituksia katselee niin järjestänsä on kaikki myytävät näitä 1.4 12v koneellisia. Ei kai ne niin hyviä ole jos kaikki eroon haluaa??? Runkoo ei viitsis vaihtaa kun tuli tämä runko jo kunnolla hitsattua, massattua ja muutenkin läpi käytyä. Pikku pojille koitan opettaa autojen korjausta samalla ettei niillä sitten aikanaan mene sormi suuhun kun auto hajoaa. Aika paljon pystyy tekeen koneelle itse ettei tarvi kenelläkään teettää työtä. Säästää siinä vähän.
Kyllä aikanaan muutoskatsastaa ajattelin, ettei tule ongelmia. Aika paljon mitä myynti ilmoituksia katselee niin järjestänsä on kaikki myytävät näitä 1.4 12v koneellisia. Ei kai ne niin hyviä ole jos kaikki eroon haluaa??? Runkoo ei viitsis vaihtaa kun tuli tämä runko jo kunnolla hitsattua, massattua ja muutenkin läpi käytyä. Pikku pojille koitan opettaa autojen korjausta samalla ettei niillä sitten aikanaan mene sormi suuhun kun auto hajoaa. Aika paljon pystyy tekeen koneelle itse ettei tarvi kenelläkään teettää työtä. Säästää siinä vähän.
Re: Fiat Bravoon (182) moottori päivitys
Juu noita 1.4 myydään pääosin mutta kyllä noita konevikaisia 1.6 välillä tulee ja yleensä jakopää porsinut. Omasta oli edellisellä kone haukannut vettä kun oli ajanut sillan alle vesilammikkoon eli kansi lie kunnossa - jokunen veivi on kyl varmaan lyhentynyt kun oli ampunut ykköspytyn päästä kansipahvin jakopään suojamuovista läpi... No ajoin sen vielä kärrylle eli jakopää ei ole sekaisin... Vettä löyty vielä imuputkiston resonaattorikammiostakin kun otin irti...
Kantsii varmaan kysellä mitä se muutoskatsastus kustantaa nykyään. Huhuja kuullu että nekin nousseet kuten kaikki muukin. Hinnoista en tiedä ja toisaalta tää nyt on aika simppeli homma kun otetaan osat samasta mallisarjasta...
Kantsii varmaan kysellä mitä se muutoskatsastus kustantaa nykyään. Huhuja kuullu että nekin nousseet kuten kaikki muukin. Hinnoista en tiedä ja toisaalta tää nyt on aika simppeli homma kun otetaan osat samasta mallisarjasta...
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Re: Fiat Bravoon (182) moottori päivitys
Riippuu varmasti konttorista - tossa ainakin yhden hintoja mitä äkkiseltään löysin
http://www.wp-katsastus.fi/?Palvelut
http://www.wp-katsastus.fi/?Palvelut
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Fiat Bravoon (182) moottori päivitys
Ei se hinnalla pilattu ollut. Tässä olis vakkari paikan hinnat:
http://katsasta.fi/index.php?sivu=hinnasto&r_id=2
Ei kaverin mukaan ole ongelma. Ellei sitten valehdellut kun on katsastusmies!!
http://katsasta.fi/index.php?sivu=hinnasto&r_id=2
Ei kaverin mukaan ole ongelma. Ellei sitten valehdellut kun on katsastusmies!!
Re: Fiat Bravoon (182) moottori päivitys
Jees eihän noi ihan mahdottomia. Olisinko sitten jostain kattellu tollasen maahantuodun auton juttua ja siitä jäänyt toi useampi saturainen mieleen...
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Re: Fiat Bravoon (182) moottori päivitys
Kantsii sit tarkistaa missä kunnossa ovat tuon 1.6 nokka-akselit , nokkavikaisia on todella paljon .
Re: Fiat Bravoon (182) moottori päivitys
Juu, ajattelin tutkia koneen sisälle muutenkin. Ja uusia ne jotka hiemankin epäilyttää. Nokat, venttiilit, stefat yms.
Re: Fiat Bravoon (182) moottori päivitys
Hei, arpati!
Kun sulla on tämä 1.6 bravo niin millaiset jarrut siinä on?????
Olen saanut ristiriitaisia mielipiteitä ns. normaalien jarrulevyjen ja jäähdytettyjen jarrujen välillä. Ja samalla myös takajarruista jotka pitäisi/ei pitäisi olla isommat (eli siirto Mareasta)????
Kun sulla on tämä 1.6 bravo niin millaiset jarrut siinä on?????
Olen saanut ristiriitaisia mielipiteitä ns. normaalien jarrulevyjen ja jäähdytettyjen jarrujen välillä. Ja samalla myös takajarruista jotka pitäisi/ei pitäisi olla isommat (eli siirto Mareasta)????
Re: Fiat Bravoon (182) moottori päivitys
Minulla on 1,2 ja 1,6 litraisessa bravossa samankokoiset jarrut.
Eli edessä on 257 mm. levyt ja ne ei ole ns. jäähdytetyt.
1,6 Automaattiversiossa olisi sitten jäähdytetyt mutta sama halkaisija.
Eli edessä on 257 mm. levyt ja ne ei ole ns. jäähdytetyt.
1,6 Automaattiversiossa olisi sitten jäähdytetyt mutta sama halkaisija.
Re: Fiat Bravoon (182) moottori päivitys
Komppaan Väisästä... Tai no en ole tota 1.6 bravoa vielä vilkuillu mutta ainakin 1.6 Bravassa oli jäähdyttämättömät levyt. Marean jäähdytetyt tarpeen ainakin radalla - katuajossa tulee mielestäni vaan turhaan lisää pyörivää massaa... 1.6 W mairen jäähdytetyt levyt ei varmaan juuri isommat ole kun 14" vanne mahtuu paikalle... 1.6 bravassa on muistaakseni jarrupainesäädin ja 1.2 bravossa vain joku riisuttu versio ilman vipuja mutta on vähän uudempikin eli -96 vs -99. Ton 1.6 bravon alle en ole vielä kurkkinut.
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Re: Fiat Bravoon (182) moottori päivitys
Löysin netistä "laillisen" fiatin (bravon ja marean) oman jonkun service manualin ja siellä vertailin lukuja niin kyllä siellä mielestäni oli että samanlaiset on 1.2L, 1.4L ja 1.6L. 1.8L ja suuremmilla oli isommat/jäähdytetyt levyt. En usko että alan vaihteleen niitä. No vois konttorilta vielä kysellä kun vielä on aikaa ( kesälomalla ).
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: 26.07.2005 09:08
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Fiat Bravoon (182) moottori päivitys
Tuossa ilmastoinnissa onkin jonkin verran näpräämistä Oma projektini alkoi tuossa kesäkuun lopulla ja vielä on vähän vaiheessa. Lämppärin kotelo pitää vaihtaa sisälle ja sen vaihtamiseksi pitää purkaa koko kojelauta irti. Sähköjenkin kanssa saa sen verran puljata, että kytkentäkaaviot tulee kohtuullisen tutuksi, ainakin tuossa automaatti-ilmastointi tapauksessa. Manuaalinen toki on suhteellisen helppo sähköiltään. Eikös ne putket saa siitä varaosa Mareasta. Ne on ainakin omassa 1.6 varaosa Mareassa samanlaiset kuin 1.6 Bravossa.
Moottorin vaihtokin on aika työläs operaatio. Itse tekniikanhan vaihtaa suhteellisen nopeasti. Suurempi työ on sähköjen laittaminen. Koko johtonipun siirto autosta toiseen tai sitten vaan tarpeelliset. Esimerkiksi käynnistyksen esto ja ruiskun boxi. 1,4 on Boshin tekeleet ja 1,6 Marellin. Johdotukset on aika erilaiset. Bensapumppu taitaa olla kuitenkin samanlainen.
Etujarrut on samat ainakin 1.2, 1.4 ja 1.6 Bravoissa. Takarummut on 1.6 isommat kuin noissa pienemmissä koneissa. 2 litrasessa on edessä jäähdytetyt levyt ja takana pienemmät levyt. Automaateista ja 1.8 koneista ei ole kokemusta.
Onnea kuitenkin projektiin. Hienoa, että jaksetaan vielä tehdä koneen vaihtoja. Eroa 1,4 ja 1,6 on kuin yöllä ja päivällä. Itselläni ensimmäinen Bravo oli 1,4 seuraava 1,6. Nyt pihalla seisoo 1,2 Bravo.
Moottorin vaihtokin on aika työläs operaatio. Itse tekniikanhan vaihtaa suhteellisen nopeasti. Suurempi työ on sähköjen laittaminen. Koko johtonipun siirto autosta toiseen tai sitten vaan tarpeelliset. Esimerkiksi käynnistyksen esto ja ruiskun boxi. 1,4 on Boshin tekeleet ja 1,6 Marellin. Johdotukset on aika erilaiset. Bensapumppu taitaa olla kuitenkin samanlainen.
Etujarrut on samat ainakin 1.2, 1.4 ja 1.6 Bravoissa. Takarummut on 1.6 isommat kuin noissa pienemmissä koneissa. 2 litrasessa on edessä jäähdytetyt levyt ja takana pienemmät levyt. Automaateista ja 1.8 koneista ei ole kokemusta.
Onnea kuitenkin projektiin. Hienoa, että jaksetaan vielä tehdä koneen vaihtoja. Eroa 1,4 ja 1,6 on kuin yöllä ja päivällä. Itselläni ensimmäinen Bravo oli 1,4 seuraava 1,6. Nyt pihalla seisoo 1,2 Bravo.
Fiat Grande Punto 1,4 16v -08
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
Re: Fiat Bravoon (182) moottori päivitys
Marea purettu alkutekiöihinsä.
Juu, kyllä putket saa Mareasta mutta kun letku/putki joka lähtee kompurasta jäähdyttimen edestä putkiin mitkä menee sisälle lämppäriin on rikki. Toinen letkun liitos räjähtänyt. Eper antoi numeroksi 46539076/7774151. Olen lukenut että englannista saa näitä kohtuu halvalla??
Kyllä ajattelin kaikki sähköt vaihtaa kun kokemus kertoo että tapella saa ja paljon jos vaihtaa vaan tarvittavat. Takajarrut päätin eilen kans vaihtaa. Katselin autoa sateessa ja ajattelin ottaa pultit auki tukivarresta mutta tavalliseen tapaan oli iskenyt ruoste. Joten onneksi sain "pientä" apua puukkosahalta.
Laakerit kunnossa joten uusi pultti jostain. Voi olla viisaampi hakea Motonetistä uudet laakerisarjat. Saa vaihtaa laakerit samalla varmuuden vuoksi.
Juu, kyllä putket saa Mareasta mutta kun letku/putki joka lähtee kompurasta jäähdyttimen edestä putkiin mitkä menee sisälle lämppäriin on rikki. Toinen letkun liitos räjähtänyt. Eper antoi numeroksi 46539076/7774151. Olen lukenut että englannista saa näitä kohtuu halvalla??
Kyllä ajattelin kaikki sähköt vaihtaa kun kokemus kertoo että tapella saa ja paljon jos vaihtaa vaan tarvittavat. Takajarrut päätin eilen kans vaihtaa. Katselin autoa sateessa ja ajattelin ottaa pultit auki tukivarresta mutta tavalliseen tapaan oli iskenyt ruoste. Joten onneksi sain "pientä" apua puukkosahalta.
Laakerit kunnossa joten uusi pultti jostain. Voi olla viisaampi hakea Motonetistä uudet laakerisarjat. Saa vaihtaa laakerit samalla varmuuden vuoksi.