Automaatti-ilmastointi HLX Mareaan

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Tipotintti
Viestit: 125
Liittynyt: 26.07.2005 09:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Automaatti-ilmastointi HLX Mareaan

Viesti Kirjoittaja Tipotintti »

Siirrytäänpä tekniikka osastolta tänne projektit osastolle.

Projektin lähtökohtana on 2000 vuosimallin HLX Marea. Autossa ei ole ilmastointia ja tarkoituksena on laittaa automaatti-ilmastointi. Projektia varten tuli hommattua 1,6 varaosa Marea, josta on tarkoitus ottaa kaikki sopivat osat ja loput hommata muualta. Suurin osa osista on jo hommattuna, jotain pientä vielä puuttuu.

Tutkinnan jälkeen seuraavat osat soveltuvat suht koht suoraan.

- Lämmityslaitteen / ilmastoinnin loota. Ainoastaan liitin on erilainen, johdot tulivat valmiiksi liittimeen.
- Oikea sivupeili. (ulkoläpötilan anturi on oikeassa sivupeilissä.) Taaskin johdot tulivat valmiiksi peilin liitimeen.
- Kuivaimen kiinnike. (kuivainkin kävisi, mutta laitan uuden, kun alle 30 € maksaa.)

Seuraavat osat joutuu hommaamaan erikseen.

- Moottorin kannake, joka on koneen vasemmassa etukulmassa. (Ilmastoimattomasta mallista puuttuu kiinnityspisteitä.)
- Laturi. (Taaskin erilaiset kiinnityskorvat)
- Ilmastoinnin kompura. (1,6 erilainen)
- Lauhdutuskenno.
- Konehuoneen putket. (Taas erilaiset 1,6:ssa)
- Painekytkin. (1,6:ssa 4 napainen ja HLX:ssä viisinapainen)
- Painike kojelautaan, joka vaihtaa ulkolämpötilöan näytön mittaristoon. (Johdotus ja piirilevy oli valmiina, painike toimii, kun meisselillä painaa.)

Projekti lähti käyntiin sisätiloista. Suunnitelmana oli vaihtaa koko lämppärisysteemi. Kaikki ilmastointiin liittyvät sähköosat olivat lootassa kiinni valmiina. Ainoastaan yksi liitin piti rakentaa uudelleen. Purin aluksi kahdesta autosta kojelaudan ja keskikonsolin sekä lukemattoimia muita osia edestä pois. Päivän purkamisen jälkeen lootat olivat irti. Konehuoneen ja ohjaamon väiseinään piti tehdä reiät putkille, muuten loota sattui suoraan paikalleen. Kasauksen jälkeen peilin vaihto ja automaattinen lämmitys oli toiminnassa. Lisäksi ulkolämpötilaa pääsi katselemaan nappulasta. Kykentäkaaviot olivat tässä vaiheessa kullan arvoiset.

Seuraava vaihe oli konehuoneen sähköjen rakennus. Ruiskun boksi ohjaa myös ilmastointia ja moottorin jäähdytystä, joten johtoja tarvittiin sieltäkin. Kaikeksi onneksi boksilta tulevat johdot löytyivät taas suoraan liittimestä akun etupuolella olvasta pelisestä sulake / rele rasiasta. Ilmastoinnin rele ja johdot paikoilleen. Tässä vaiheessa huomasin painekytkimen eron. Homma on kytkimen sähköjen osalta vielä kesken. Kytkin johtoineen on hakusessa.

Moottorinkannakkeen vaihto oli vuorossa seuraavana. Tämä sentään sattui koneeseen suoraan. Samoin hankkimani laturi. Ongelmia tuli vastaan paisuntasäiliön letkun kanssa. Ilmastoidussa mallissa letku lähtee ilmeisesti koneen oikeasta laidasta, kun omassani letku lähti vasemmalta. Samaan paikkaan letkun lähdön kanssa olisi tullut kompura. Tämän ratkaisin varaosa-auton letkusta löytyvällä t-haaralla alavesiletkuun sekä tulppaamalla alkuperäisen letkun lähdön. Pulttikaupasta löytyi hyllystä 24 mm x 1,5 mm nousulla olevia tulppia, joka sattui tuohon reikään.

Tällä hetkellä autosta puuttuu siis vielä lauhdutinkenno, kuivain, konehuoneen putket, painekytkin ja syylärin jäähdytyssyteemi sekä lämpötilanäytön nappula. Osa näistäkin osista on jo tiedossa.

Lisää tulee kunhan projekti etenee.
Fiat Grande Punto 1,4 16v -08
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
Avatar
ose
GFF
Viestit: 285
Liittynyt: 17.08.2005 19:24
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Automaatti-ilmastointi HLX Mareaan

Viesti Kirjoittaja ose »

Tipotintti kirjoitti:Siirrytäänpä tekniikka osastolta tänne projektit osastolle.

Projektin lähtökohtana on 2000 vuosimallin HLX Marea. Autossa ei ole ilmastointia ja tarkoituksena on laittaa automaatti-ilmastointi. Projektia varten tuli hommattua 1,6 varaosa Marea, josta on tarkoitus ottaa kaikki sopivat osat ja loput hommata muualta. Suurin osa osista on jo hommattuna, jotain pientä vielä puuttuu.

Tutkinnan jälkeen seuraavat osat soveltuvat suht koht suoraan.

- Lämmityslaitteen / ilmastoinnin loota. Ainoastaan liitin on erilainen, johdot tulivat valmiiksi liittimeen.
- Oikea sivupeili. (ulkoläpötilan anturi on oikeassa sivupeilissä.) Taaskin johdot tulivat valmiiksi peilin liitimeen.
- Kuivaimen kiinnike. (kuivainkin kävisi, mutta laitan uuden, kun alle 30 € maksaa.)

Seuraavat osat joutuu hommaamaan erikseen.

- Moottorin kannake, joka on koneen vasemmassa etukulmassa. (Ilmastoimattomasta mallista puuttuu kiinnityspisteitä.)
- Laturi. (Taaskin erilaiset kiinnityskorvat)
- Ilmastoinnin kompura. (1,6 erilainen)
- Lauhdutuskenno.
- Konehuoneen putket. (Taas erilaiset 1,6:ssa)
- Painekytkin. (1,6:ssa 4 napainen ja HLX:ssä viisinapainen)
- Painike kojelautaan, joka vaihtaa ulkolämpötilöan näytön mittaristoon. (Johdotus ja piirilevy oli valmiina, painike toimii, kun meisselillä painaa.)

Projekti lähti käyntiin sisätiloista. Suunnitelmana oli vaihtaa koko lämppärisysteemi. Kaikki ilmastointiin liittyvät sähköosat olivat lootassa kiinni valmiina. Ainoastaan yksi liitin piti rakentaa uudelleen. Purin aluksi kahdesta autosta kojelaudan ja keskikonsolin sekä lukemattoimia muita osia edestä pois. Päivän purkamisen jälkeen lootat olivat irti. Konehuoneen ja ohjaamon väiseinään piti tehdä reiät putkille, muuten loota sattui suoraan paikalleen. Kasauksen jälkeen peilin vaihto ja automaattinen lämmitys oli toiminnassa. Lisäksi ulkolämpötilaa pääsi katselemaan nappulasta. Kykentäkaaviot olivat tässä vaiheessa kullan arvoiset.

Seuraava vaihe oli konehuoneen sähköjen rakennus. Ruiskun boksi ohjaa myös ilmastointia ja moottorin jäähdytystä, joten johtoja tarvittiin sieltäkin. Kaikeksi onneksi boksilta tulevat johdot löytyivät taas suoraan liittimestä akun etupuolella olvasta pelisestä sulake / rele rasiasta. Ilmastoinnin rele ja johdot paikoilleen. Tässä vaiheessa huomasin painekytkimen eron. Homma on kytkimen sähköjen osalta vielä kesken. Kytkin johtoineen on hakusessa.

Moottorinkannakkeen vaihto oli vuorossa seuraavana. Tämä sentään sattui koneeseen suoraan. Samoin hankkimani laturi. Ongelmia tuli vastaan paisuntasäiliön letkun kanssa. Ilmastoidussa mallissa letku lähtee ilmeisesti koneen oikeasta laidasta, kun omassani letku lähti vasemmalta. Samaan paikkaan letkun lähdön kanssa olisi tullut kompura. Tämän ratkaisin varaosa-auton letkusta löytyvällä t-haaralla alavesiletkuun sekä tulppaamalla alkuperäisen letkun lähdön. Pulttikaupasta löytyi hyllystä 24 mm x 1,5 mm nousulla olevia tulppia, joka sattui tuohon reikään.

Tällä hetkellä autosta puuttuu siis vielä lauhdutinkenno, kuivain, konehuoneen putket, painekytkin ja syylärin jäähdytyssyteemi sekä lämpötilanäytön nappula. Osa näistäkin osista on jo tiedossa.

Lisää tulee kunhan projekti etenee.
Huomioita ilmastoidusta 1,8 vm 2001. Ilmastointi manuaalinen, ilmeisesti maahantuojan asentama ja jenkkiläistä valmistetta, ainakin kenno piti hommata jenkkilästä.
Käyttöohjekirjassa sulakkeiden kohdalla on flektin ja ilmastoinnin yhteinen sulake 50 A. Autossa oli kuitenkin tehtaan jäljiltä paikoillaan 30 A sulake joka tietenkin kovimmalla helteellä vaunu perässä kärähti ja kone keitti. Uusi 50 A sulake on sitten kestänyt.
Varaosaliikkeet tarjoaa rekisterinuymeron perusteella liian pitkää apulaitehihnaa. Autossa on ilmatointi niin hihna on silti 150 mm liian pitkä
Osmo Keränen
Fiat Marea 1,8 Fiat Granduca Elegant 2,8 idtd -99. Ford Focus sw 1,6 -00
exät; Stilo 1,6 sw, Bravo MJET 8V, Brava 1,4, Tempra 1,6 MPI SW, Ducato 13 2,5, Regata 85 Weekend,L Prisma 1,6 i,127 Stella, Ritmo 1,7 D,Mirafiori 1,6 L (1,6 TC)
Tipotintti
Viestit: 125
Liittynyt: 26.07.2005 09:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Automaatti-ilmastointi HLX Mareaan

Viesti Kirjoittaja Tipotintti »

Jep. Sulake täytyy tosiaan vaihtaa. Varaosa-autossa on onneksi oikeanlainen 50 A sulake. Automaatti-ilmastointi on ilmeisesti ihan tehtaalla asennettu. Johdot kulkevat auton omia nippuja pitkin. Ilmastoinnin johtonipussa luki Marelli.

Hihnan kanssa oli hieman säätöä. Motonetista hain ensimmäisen hihnan. Myyjän mukaan juuri kyseinen hihna kuului tuon mallin ilmastointiin. Pituus oli muistaakseni sopiva, mutta urat olivat vain toisella puolella :shock: Hihnan ulkopuoli pyörittää laturia tässä mallissa. Paikallinen varaosakauppa tiesi kertoa, että pituuksia on kahta erilaista. Jostain moottorinumerosta vaihtui pituus. Lyhyempi löytyi hyllystä ja se oli juuri oikeanlainen.

Projekti eteni taas pienen askeleen. Ulkolämpötilan näytön kytkin on paikallaan ja näyttö toimii. Auton omassa nappulapaneelissa oli paikka sekä piirilevyllä vedot valmiina ko nappulalle. Piirilevyllä olevasta mikrokytkimestä tosin puuttui puolet :roll: . Alaosa oli tinattu levyyn, mutta itse painike puuttui. Varaosapaneelista tinasin irti kytkimen ja siirsin tähän.
Viimeksi muokannut Tipotintti, 07.08.2012 20:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat Grande Punto 1,4 16v -08
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
Tipotintti
Viestit: 125
Liittynyt: 26.07.2005 09:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Automaatti-ilmastointi HLX Mareaan

Viesti Kirjoittaja Tipotintti »

Edistysaskel projektissa. Viimeiset osat eli putket, painekytkin ja lauhduttimen kenno löytyivät ja saapuivat asennuspaikalle. Viikonloppuna jos pääsisi aloittelemaan asennusta.
Fiat Grande Punto 1,4 16v -08
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
Tipotintti
Viestit: 125
Liittynyt: 26.07.2005 09:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Automaatti-ilmastointi HLX Mareaan

Viesti Kirjoittaja Tipotintti »

Edistystä ja takapakkia. Loput ilmastoinnin putket ovat paikallaan. Puhalluskennolta tulevien putkien asennus olikin kohtuullisen hauska operaatio. Tilaa oli taas kerran liikaa. :( Syyläri olikin sitten yllättäen hieman erilainen ja projekti jäi taas paikalleen odottamaan viimeistä ? osaa. Syyläristä puuttuivat lauhdutuskennon kiinnityspisteet ja pituuttakin tuntui olevan puoli senttiä liikaa. Eli tämäkin osa päätyy vaihettavien listalle.
Fiat Grande Punto 1,4 16v -08
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
Tipotintti
Viestit: 125
Liittynyt: 26.07.2005 09:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Automaatti-ilmastointi HLX Mareaan

Viesti Kirjoittaja Tipotintti »

Projekti edistyi vaihteeksi sähkötöiden muodossa. Painekytkin sekä flektin johdot ja releet tuli askarreltua paikalleen. Lisäksi kuivaimen teline löysi paikkansa vasemman lokasuojan etukulmasta. Tämä taisikin olla ainoa osa, joka sattui paikalleen ilman suurempaa väkivaltaa. Kätevä ohjelma tuo FiatEcuScan, kun pääsin testaaman flektin hitaan ja nopean alueen sekä kompuran magneettikytkimen. Kaikki tuntui pelaavan tähän saakka oikein. Savua ei noussut eikä sulakkeita palanut 8-) Tuli tosin vaihdettua se pääsulakekin 50 A malliin.

Valoa alkaa pikkuhiljaa näkyä tunnelin päässä. Vielä, kun saan oikeanlaisen syylärin alkaa osat olla kasassa ja paikallaan. Ehkä tässä talveksi saa ilmastoinnin pelaamaan :D
Fiat Grande Punto 1,4 16v -08
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
Tipotintti
Viestit: 125
Liittynyt: 26.07.2005 09:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Automaatti-ilmastointi HLX Mareaan

Viesti Kirjoittaja Tipotintti »

Niin ilmastointihan lähti tosiaan pelaamaan juuri ennen syyskelejä. Kovin paljon ei päässyt testaamaan, kun tuo ei mene enää päälle alle 5 asteen. Lämmityspuolen kanssa on ollut pieniä ongelmia. Kone lämpeni hieman epätasaisesti, joten termari vaihtoon. Nyt kone lämpenee normaalisti, mutta sisälämpötilan säätö takkuaa edelleen välillä. Lämmintä tulee ainostaan Hi asonnossa. Jos lämpötilaa kääntää asteen pienemmälle tulee vain kylmää. Moottorin ollessa kylmempi lämmitys toimii. Kun kone lämpenee saattaa säätö alkaa temppuilemaan. Tätäkään ei tapahdu aina. Syy on edelleen mysteeri.
Fiat Grande Punto 1,4 16v -08
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaatti-ilmastointi HLX Mareaan

Viesti Kirjoittaja VTO »

Tarvitseeko se systeemi ulkolämpötilan tiedon sisälämmön ohella? Joskus muinoin Croma näytti ulkolämmöksi +15 vaikka ulkona 20 pakkasta. Silloin lämmitin oireili suunnilleen samalla tavalla. Muistini mukaan siinä oli hapettunut ulkolämpötila-anturin liitos. Saattoi tietysti olla anturikin viallinen.
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Automaatti-ilmastointi HLX Mareaan

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Tuossa on ulkolämpitila-anturi peilin alla, napista saa mittarisoon tiedon niin näkee jos on pikkuvikaa, antaa virhekoodia jos ei saa signaalia.
Seuraava anturi on kennojen jälkeen joka mittaa matkustamoon menevän ilman lämpöä.
Ja kojelaudasta löytyy yksi joka mittaa matkustamossa olevaa läpötilaa.

Voi olla että tuo matkustamon anturiin ei kierrä ilma kunnolla ja se lämpiää tai huono kontakti heittää arvot mäkeen?
Itsediagnostiikka ei ilmeisesti anna virheitä koska se toimii jotenkuten, eikä fiat/multiecuscannilla taida päästä tuohon ilmastointiyksikköön?

Tipotintti: jouduitko paikkaamaan putkia?
Tipotintti
Viestit: 125
Liittynyt: 26.07.2005 09:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Automaatti-ilmastointi HLX Mareaan

Viesti Kirjoittaja Tipotintti »

Ulkolämpötila vaikuttaisi pelaavan. Silloin tällöin tulee kateltua, ja aika tarkkaan näyttää samaa, kun talon seinässä oleva manuaalinen mittarikin. Mitään äkkinäisiä muutoksia ei esiinny. Kokeilin lukea Fiatecuscanilla, mutta ko mallin kohdalta ei softasta löydy ilmastointia, vaikka pistoke kyllä löytyy autosta. :roll: Viimeaikoina on lämmitin tuntunut pelaavan ihan oikein suht usein. Väillä edelleen tekee tiltin eikä lämmintä tule kuin hi asennossa. Vika yleensä korjaantuu, kun auton sammuttaa hetkeksi. Joskus kokeilin sitä testiä missä toinen säädin hi asentoon ja toinen max def asentoon ja sitten puhallin 0 -> 1 kolme kertaa. Mittaristoon pitäisi ilmestyä vikakoodi. Silloin herjasi systeemin liian alhaista painetta. Tosin ilmastoinin aineet oli vielä silloin täyttämättä. :) Täytön jälkeen ei herjannut mitään. Nyt en ole kokeillut uudelleen.

Täytyypä koittaa tarkistaa se kennon jälkeinen anturi, jos siellä olisi jotain kosketushäikkää. Jykän kanssa tuota ihmeteltiin myös. Jossain autossa oli ollut vastaava tapaus. Paisuntasäiliöstä kanteen menevä letku tekee tässä systeemissä kompuran kohdalla pienen lenkin ylöspäin. Siihen kuulemma saattaa tulla ilmalukko ja nesteet ei kierrä oikein. Oli korjaantunut siirtämällä letku toiseen paikkaan. Tuo täytyy muuttaa vielä. Alkuperäisessä letkussa on kuulemma joku metalliputken pätkä, joka kiertää kompuran etupuolelta. Mulla on vaan letkua koko matkan. Tuohon, jos löytyisi vielä jostain se alkuperäinen letkuhässäkkä niin saisi senkin suljettua pois.

En paikannut putkia. Varaosa-autossa kiinni ollut matalapaineputki oli samanlainen, kuin se jossa oli mutka taittunut. Paineanturin kiinnitys oli vaan hiukka erilainen. Sain vaihdettua sen autoon.

Edit. Oiskohan kenelläkään tietoa, missäpäin kojelautaa tuo sisälämpötilaa mittaava anturi mahtaisi sijaita. Senkin voisi tietysti tarkistaa.
Fiat Grande Punto 1,4 16v -08
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaatti-ilmastointi HLX Mareaan

Viesti Kirjoittaja VTO »

Ihan kaikkia en ketjuun liittyen lukenut uudestaan, mutta onko manuaalisen ilmastoinnin yhteydessä sisälämpötilan anturia? Mielestäni ei, joten se kaiketi on pitänyt jossain vaiheessa asentaa?
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Automaatti-ilmastointi HLX Mareaan

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Ilmeisesti hansikasolkero pois ja pitäisi olla siellä laitteen sivussa aika edessä, jos ymmärsin paikan oikein. Lämpävastus 10 kOhmia 25 asteen lämpötilassa. Korjausmanuskassa halkastaan lämmityslaiteisto ennenkuin tuo sensori otetaan irti, joten en tiedä saako sen irti suoraan sivusta. Vastuksen voi aina mitata, pistäisi kasvaa mitä kylmempi on, lämmöt päälle -> vastus laskee.
Lukee kanssa että namiskojen välissä olevan lämpövastuksen (2.2kO@25C) yhteydessä on tuuletin joka kierrättää siinä ilmaa.

VTO: Lämmityslaitteen luovutaja taisi olla automaatti-ilmastoitu 1.6, manuaali-ilmastoinnissa ei ole sähköisiä moottoreita läppiä säätämässä, joten lämpötilatietoja ei tarvita kuin kennon jäätymisen suhteen.
Tipotintti
Viestit: 125
Liittynyt: 26.07.2005 09:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Automaatti-ilmastointi HLX Mareaan

Viesti Kirjoittaja Tipotintti »

Osat oli tosiaan 1,6 automaatti-ilmastoinnista. Vaihdoin koko lämppärin systeemin sähköineen (anturit, moottorit yms.) päivineen. Autossa oli liitin, johon tuli suoraan johdot kaikista kytkentäkaaviossa olevista paikoista. Vain itse liitin oli erilainen. Otin liittimen vanhasta lämppäristä ja kytkin johdot siihen.

Tänään kokeilin itsediagnostiikkaa. Näytölle tuli teksti ErrClima 00. Mitä tuo koodi sitten tarkoittikaan. Jostain noita silloin aiemmin katsoin, mutta päässyt unohtumaan mistä.

Saahan tuon sensorin resistanssin mitattua ainakin johdoista, jos ei sitä muuten saa irti. Lämppärin irroitus on sen verran työläs operaatio, että ei ihan huvikseen purkaa irti.
Fiat Grande Punto 1,4 16v -08
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
Tipotintti
Viestit: 125
Liittynyt: 26.07.2005 09:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Automaatti-ilmastointi HLX Mareaan

Viesti Kirjoittaja Tipotintti »

Löytyi tuo vikakoodiluettelo. 00 tarkoittaa, että ei ole vikaa. Keskustelua aiheesta täällä.
Fiat Grande Punto 1,4 16v -08
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
Tipotintti
Viestit: 125
Liittynyt: 26.07.2005 09:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Automaatti-ilmastointi HLX Mareaan

Viesti Kirjoittaja Tipotintti »

Nyt on viimeinenkin erilainen osa vaihdettu. Kannen edessä oleva termostaatille menevä vesikanava tuli vaihdettua. Vanhassa kanavassa paisuntasäiliöltä tuleva nesteen täyttöputki jäi ilmastoinnin kompuran taakse ja sen joutui tulppaamaan umpeen. Uudessa oikenlaisessa se tulee kanavan puoleenväliin. Tilapäinen ratkaisu oli t-haara lämppärin letkussa. Tässä oli haittapuolena hieman huono nestekierto. Nyt kiertää nesteet ja hi asennossa tulee tosi lämmintä ilmaa. Lämpötilan säätökin toimii useimmiten. Välillä tekee edelleen tiltin ja alkaa työntää kylmää. Samalla vaihdoin uuden raitisilmasuodattimen. Ilmaa tulee paremmin kuin ennen.

Anturit on edelleen mittaamatta muiden kiireiden takia. Täytynee mittailla resistanssit, jos jotain selviäisi. Ulkolämpötilan mittaus tuntuu toimivan todella hitaasti. Lämpimästä tallista, kun ajaa ulos pakkaseen menee tosi kauan ennenkun näyttää oikein. Liekö tällä sitten osuutta asiaan.
Fiat Grande Punto 1,4 16v -08
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
Vastaa Viestiin