Fiat punto ehostusta

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Fiat punto ehostusta

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Tuli laitettua halppis subbari huikeat 8 tuumaa. Noista 4 tuuman kaiuttimista ei bassoa kuulu yhtään.
6 tuuman keksintöki ois varmaa ollu ihan ok.

Öljyt vaihdettu, 227tkm.
Bravo t-jet
TrooPerkele
GFF
Viestit: 1245
Liittynyt: 09.08.2005 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Fiat punto ehostusta

Viesti Kirjoittaja TrooPerkele »

8" on jo ihan hifi, 12" saa kunnon paeneet..(joskus noita hifejä korjannu työkseni).
ps. ex elektroniikka korjaaja, erikoisajoneuvoasenta ja konesäköasentajas..
GFF 1738
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Fiat punto ehostusta

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Laitoin puujäljitelmä keskikonsolin, onnistuin hajottaa edellisen. Jostain kun löytäisi noi puiset sivu suulakkeet.

Huomenna laitan uudehkot takajouset.
Löytyisi myös sähkö peilit, puutuu vaan se säätö namiska.
Bravo t-jet
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Fiat punto ehostusta

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Nyt olis kuvaa tuosta keskikonsolista.

Kuva

Kuva

Tarkoitus olisi laittaa keskikonsoliin etusumuvalo katkaisin. tietenkin vaikeimman kautta :D

Keskikonsolissa kun on tuo takasumuvalo nappula sekä lasinlämmitin niin siinä piirilevyllä on kolmannelle nappulalle paikka kun kolvaa varaosa piirilevystä yhden nappulan tarpeet irti.

Piirilevy pitää siirtää yhden nappulan verran vasemmalle, koska kaksi viimeistä nappulaa on erilaisia (viiste).
Kuva

Piirilevyssä tyhjä paikka
Kuva
Bravo t-jet
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Fiat punto ehostusta

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Etusumuvalo nappula viristys näyttää jo ihan hyvältä, mutta muutama piuhan veto vielä..

Tuli laitettua parempikuntoinen kaasuläppäkotelo (38mm).
Vanhassa jumitti läpän akseli sekä akselissa oleva jousi oli katkennut.

Mites tuota kun niin... Saisko tuon mpi ruiskun toimimaan spi ruiskun poksilla sillä viistiin että laittaa jonkinlaisen transistori kytkimen? Kun ei ehkä kestä neljää suutinta?
Eli spi ruutan suuttimelle menevä piuha laitetaan ohjaamaan transistoria joka syöttää sitte akusta otetun jännitteen mpi suuttimille.

Tuollainen olisi simppeli tehdä jolloin ei tartteis vaihtaa ecu:ta, johtosarjaa, ajonesto ja avaimet..

Ulkomoudoltaan tuo mpi-imusarja näyttäisi järkevämmältä kuin tuo spi..
Bravo t-jet
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat punto ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Teoriassa tuollainen viritys voisi toimiakin ainakin elektroniikkamielessä. Alkuperäisen suuttimen tilalle kannattanee laittaa joku vastus, niin boksille tulee normaali kuorma ja pätkii sitten uusille ruiskutussuuttimille menevää signaalia erillisellä pääteasteella. Yksinkertaisimmillaanhan mosfetit päätekiviksi ja transistorit ohjaamaan, niin että toimii samoin päin kuin alkuperäinen suutinten ohjaus. Jos pieniohmiset suuttimet kyseessä, niin sitten vielä 10 Ohm / 4W etuvastukset suuttimille.

Suuttimiahan tuollainen viritys sitten aukoo kaikkia yhtä aikaa, mutta niinhän ne tekee vanhemmat ruiskutkin, esim. Bosch L-jet.

Vaikka yksipisteruiskussa on suutin ennen kaasuläppää eli se on vakio ilmanpaineessa niin paineensäätimen pitäisi silti pitää paine vakiona. Monipisteruiskussahan suuttimet on imusarjan muuttuvassa paineessa joten paineensäädinkin ottaa vertailupaineensa vasta kaasuläpän jälkeen.

Isompiin paineisiin kykenevän bensapumpun kyllä tarvitset ja pitää lisäksi varmistaa, että bensalinjat kestävät luotettavasti korotetun bensanpaineen. Monipisteruiskussahan paine on noin 3 barin luokkaa ja yksipisteisessä yleensä paljon vähemmän.

Voihan tässä olla että jäi joku asia huomiotta ja homma ei toimikaan. Mutta näin toi menisi äkkiseltään ajateltuna...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat punto ehostusta

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Voi olla haastavaa saada tällainen systeemi säätöihin, vaikka auton saiskin ajokuntoiseksi. Helpommalla pääsee varmasti hankkimalla MPI:n tarvitsemat kamppeet. Jos löytää tarpeeksi vanhan 75:n, niin niissä ei ole ajonestoakaan. Mulla on sellainen tekniikka, mutta ei ole toistaiseksi myynnissä. ;) Ajoneston saa kyllä tiettävästi lastutettua poiskin, tai siis hankittua jostain lastun, josta ajonesto on poistettu. Hollannissa taisi olla joku firma, joka poistaa ajoneston, jos lähettää ecun sinne.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Fiat punto ehostusta

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Autossa on 75 heppasen pumppu ja orginaali paine oli noin 1bar. Nyt paineet noin 2bar kun ei 1 baari riittänyt tuolle 38mm läpälle.

Ajoneston saan itekki pois..

Voishan tota mpi imusarjaa kokeilla tolla spi ruiskulla, pitänee miettiä..
Bravo t-jet
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Fiat punto ehostusta

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Nyt on noi puu härpäkkeet sivuillakin. Kiitokset Jkiuru:lle.
Tarttee keväämmällä hioo ja uusi lakka päälle.
Kuva

Ois tollaset peilitkin.. Niitäkin joutuu vähä hiomaa :oops:

Kuva
Kuva
Bravo t-jet
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Fiat punto ehostusta

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Viikonloppuna luvassa taas pientä entisöintiä :oops:

-Jotkut jäykemmät öljyt koneeseen
-"katsomaan" kaverin purku puntosta ilmastoinnin osat
-siivotakki pitäs
-sumuvalo systeemin lopullinen asennus
-pohjaan kotelosuoja
Bravo t-jet
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Fiat punto ehostusta

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Tuli hommattua uudempi punto kun sai sen verta halvalla..

Tämä mk1 olisi nyt myynnissä. Laittakaa tarjousta tulemaan.
Bravo t-jet
Vastaa Viestiin