Fiat punto ehostusta
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: Fiat punto ehostusta
Tuli laitettua halppis subbari huikeat 8 tuumaa. Noista 4 tuuman kaiuttimista ei bassoa kuulu yhtään.
6 tuuman keksintöki ois varmaa ollu ihan ok.
Öljyt vaihdettu, 227tkm.
6 tuuman keksintöki ois varmaa ollu ihan ok.
Öljyt vaihdettu, 227tkm.
Bravo t-jet
-
- GFF
- Viestit: 1245
- Liittynyt: 09.08.2005 10:27
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Fiat punto ehostusta
8" on jo ihan hifi, 12" saa kunnon paeneet..(joskus noita hifejä korjannu työkseni).
ps. ex elektroniikka korjaaja, erikoisajoneuvoasenta ja konesäköasentajas..
ps. ex elektroniikka korjaaja, erikoisajoneuvoasenta ja konesäköasentajas..
GFF 1738
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: Fiat punto ehostusta
Laitoin puujäljitelmä keskikonsolin, onnistuin hajottaa edellisen. Jostain kun löytäisi noi puiset sivu suulakkeet.
Huomenna laitan uudehkot takajouset.
Löytyisi myös sähkö peilit, puutuu vaan se säätö namiska.
Huomenna laitan uudehkot takajouset.
Löytyisi myös sähkö peilit, puutuu vaan se säätö namiska.
Bravo t-jet
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: Fiat punto ehostusta
Nyt olis kuvaa tuosta keskikonsolista.
Tarkoitus olisi laittaa keskikonsoliin etusumuvalo katkaisin. tietenkin vaikeimman kautta
Keskikonsolissa kun on tuo takasumuvalo nappula sekä lasinlämmitin niin siinä piirilevyllä on kolmannelle nappulalle paikka kun kolvaa varaosa piirilevystä yhden nappulan tarpeet irti.
Piirilevy pitää siirtää yhden nappulan verran vasemmalle, koska kaksi viimeistä nappulaa on erilaisia (viiste).
Piirilevyssä tyhjä paikka
Tarkoitus olisi laittaa keskikonsoliin etusumuvalo katkaisin. tietenkin vaikeimman kautta
Keskikonsolissa kun on tuo takasumuvalo nappula sekä lasinlämmitin niin siinä piirilevyllä on kolmannelle nappulalle paikka kun kolvaa varaosa piirilevystä yhden nappulan tarpeet irti.
Piirilevy pitää siirtää yhden nappulan verran vasemmalle, koska kaksi viimeistä nappulaa on erilaisia (viiste).
Piirilevyssä tyhjä paikka
Bravo t-jet
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: Fiat punto ehostusta
Etusumuvalo nappula viristys näyttää jo ihan hyvältä, mutta muutama piuhan veto vielä..
Tuli laitettua parempikuntoinen kaasuläppäkotelo (38mm).
Vanhassa jumitti läpän akseli sekä akselissa oleva jousi oli katkennut.
Mites tuota kun niin... Saisko tuon mpi ruiskun toimimaan spi ruiskun poksilla sillä viistiin että laittaa jonkinlaisen transistori kytkimen? Kun ei ehkä kestä neljää suutinta?
Eli spi ruutan suuttimelle menevä piuha laitetaan ohjaamaan transistoria joka syöttää sitte akusta otetun jännitteen mpi suuttimille.
Tuollainen olisi simppeli tehdä jolloin ei tartteis vaihtaa ecu:ta, johtosarjaa, ajonesto ja avaimet..
Ulkomoudoltaan tuo mpi-imusarja näyttäisi järkevämmältä kuin tuo spi..
Tuli laitettua parempikuntoinen kaasuläppäkotelo (38mm).
Vanhassa jumitti läpän akseli sekä akselissa oleva jousi oli katkennut.
Mites tuota kun niin... Saisko tuon mpi ruiskun toimimaan spi ruiskun poksilla sillä viistiin että laittaa jonkinlaisen transistori kytkimen? Kun ei ehkä kestä neljää suutinta?
Eli spi ruutan suuttimelle menevä piuha laitetaan ohjaamaan transistoria joka syöttää sitte akusta otetun jännitteen mpi suuttimille.
Tuollainen olisi simppeli tehdä jolloin ei tartteis vaihtaa ecu:ta, johtosarjaa, ajonesto ja avaimet..
Ulkomoudoltaan tuo mpi-imusarja näyttäisi järkevämmältä kuin tuo spi..
Bravo t-jet
Re: Fiat punto ehostusta
Teoriassa tuollainen viritys voisi toimiakin ainakin elektroniikkamielessä. Alkuperäisen suuttimen tilalle kannattanee laittaa joku vastus, niin boksille tulee normaali kuorma ja pätkii sitten uusille ruiskutussuuttimille menevää signaalia erillisellä pääteasteella. Yksinkertaisimmillaanhan mosfetit päätekiviksi ja transistorit ohjaamaan, niin että toimii samoin päin kuin alkuperäinen suutinten ohjaus. Jos pieniohmiset suuttimet kyseessä, niin sitten vielä 10 Ohm / 4W etuvastukset suuttimille.
Suuttimiahan tuollainen viritys sitten aukoo kaikkia yhtä aikaa, mutta niinhän ne tekee vanhemmat ruiskutkin, esim. Bosch L-jet.
Vaikka yksipisteruiskussa on suutin ennen kaasuläppää eli se on vakio ilmanpaineessa niin paineensäätimen pitäisi silti pitää paine vakiona. Monipisteruiskussahan suuttimet on imusarjan muuttuvassa paineessa joten paineensäädinkin ottaa vertailupaineensa vasta kaasuläpän jälkeen.
Isompiin paineisiin kykenevän bensapumpun kyllä tarvitset ja pitää lisäksi varmistaa, että bensalinjat kestävät luotettavasti korotetun bensanpaineen. Monipisteruiskussahan paine on noin 3 barin luokkaa ja yksipisteisessä yleensä paljon vähemmän.
Voihan tässä olla että jäi joku asia huomiotta ja homma ei toimikaan. Mutta näin toi menisi äkkiseltään ajateltuna...
Suuttimiahan tuollainen viritys sitten aukoo kaikkia yhtä aikaa, mutta niinhän ne tekee vanhemmat ruiskutkin, esim. Bosch L-jet.
Vaikka yksipisteruiskussa on suutin ennen kaasuläppää eli se on vakio ilmanpaineessa niin paineensäätimen pitäisi silti pitää paine vakiona. Monipisteruiskussahan suuttimet on imusarjan muuttuvassa paineessa joten paineensäädinkin ottaa vertailupaineensa vasta kaasuläpän jälkeen.
Isompiin paineisiin kykenevän bensapumpun kyllä tarvitset ja pitää lisäksi varmistaa, että bensalinjat kestävät luotettavasti korotetun bensanpaineen. Monipisteruiskussahan paine on noin 3 barin luokkaa ja yksipisteisessä yleensä paljon vähemmän.
Voihan tässä olla että jäi joku asia huomiotta ja homma ei toimikaan. Mutta näin toi menisi äkkiseltään ajateltuna...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Fiat punto ehostusta
Voi olla haastavaa saada tällainen systeemi säätöihin, vaikka auton saiskin ajokuntoiseksi. Helpommalla pääsee varmasti hankkimalla MPI:n tarvitsemat kamppeet. Jos löytää tarpeeksi vanhan 75:n, niin niissä ei ole ajonestoakaan. Mulla on sellainen tekniikka, mutta ei ole toistaiseksi myynnissä. Ajoneston saa kyllä tiettävästi lastutettua poiskin, tai siis hankittua jostain lastun, josta ajonesto on poistettu. Hollannissa taisi olla joku firma, joka poistaa ajoneston, jos lähettää ecun sinne.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: Fiat punto ehostusta
Autossa on 75 heppasen pumppu ja orginaali paine oli noin 1bar. Nyt paineet noin 2bar kun ei 1 baari riittänyt tuolle 38mm läpälle.
Ajoneston saan itekki pois..
Voishan tota mpi imusarjaa kokeilla tolla spi ruiskulla, pitänee miettiä..
Ajoneston saan itekki pois..
Voishan tota mpi imusarjaa kokeilla tolla spi ruiskulla, pitänee miettiä..
Bravo t-jet
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: Fiat punto ehostusta
Nyt on noi puu härpäkkeet sivuillakin. Kiitokset Jkiuru:lle.
Tarttee keväämmällä hioo ja uusi lakka päälle.
Ois tollaset peilitkin.. Niitäkin joutuu vähä hiomaa
Tarttee keväämmällä hioo ja uusi lakka päälle.
Ois tollaset peilitkin.. Niitäkin joutuu vähä hiomaa
Bravo t-jet
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: Fiat punto ehostusta
Viikonloppuna luvassa taas pientä entisöintiä
-Jotkut jäykemmät öljyt koneeseen
-"katsomaan" kaverin purku puntosta ilmastoinnin osat
-siivotakki pitäs
-sumuvalo systeemin lopullinen asennus
-pohjaan kotelosuoja
-Jotkut jäykemmät öljyt koneeseen
-"katsomaan" kaverin purku puntosta ilmastoinnin osat
-siivotakki pitäs
-sumuvalo systeemin lopullinen asennus
-pohjaan kotelosuoja
Bravo t-jet
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: Fiat punto ehostusta
Tuli hommattua uudempi punto kun sai sen verta halvalla..
Tämä mk1 olisi nyt myynnissä. Laittakaa tarjousta tulemaan.
Tämä mk1 olisi nyt myynnissä. Laittakaa tarjousta tulemaan.
Bravo t-jet