Prisma Integrale

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
RiTo
Viestit: 198
Liittynyt: 28.01.2004 18:33
Paikkakunta: Laihia

Prisma Integrale

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Minun ei pitänyt ostaa enää yhtään projektia nurkkiin, mutta ilmoitus kohtuuhintaisesta Prisma Integralesta herätti välitöntä omistushalua. Perustelin itselleni että jos kori on pelastettavissa tuosta saa mukavan talviauton ja jos se taas osoittautuu huonoksi osia voi hyödyntää Deltassa. Siispä puhelin kouraan ja soittamaan omistajalle. Puhelimessa selvisi että auto on seissyt noin viisi vuotta, ruostetta on jonkin verran ja se ei käynnisty. Laittoa siis riittää. Sovin kaupat puhelimessa ja reilun viikon kuluttua tästä lähdin hakureissulle. Perille päästyä vastassa oli haalistuneen punainen, hieman kolhiintunut Prisma joka oli kuitenkin ihan kohtuullisen ryhdikkäässä kunnossa. Mukaan tuli vielä reilusti kattavin dokumentointi mitä olen koskaan auton mukana saanut. Auto trailerille ja kotia kohti.

Tänä iltana otin hieman ensituntumaa autoon. Edellinen omistaja epäili käynnistymättömyyden syyksi jälkiasenteista Boschin hälytintä. Hälyttimestä oli vielä kaukosäätimet hukkuneet joten poistaminen oli ainoa järkevä vaihtoehto. Johtoja seuraamalla hälytin/ajonesto oli helppo poistaa, vielä pitäisi poistaa muutama rosvoliitin johtosarjasta ja yhdistää katkaistut johdot kunnolla, nyt ne ovat yhdessä vain abikoilla. Ajoneston poiston jälkeen moottori pyöritti jo lupaavasti, mutta käynnistymisestä ei ollut merkkiäkään. Koitin irtotulpalla että kipinä tulee ja tämän jälkeen starttipilottia imusarjaan. Kone hörähti käyntiin mutta sammui välittömästi. Bensansaannissa oli siis jotain ongelmaa.

Bensamittari näytti että tankissa olisi vielä hieman bensaa, mutta kun otin tankinkorkin irti ja koitin heilutella autoa mitään ei kuulunut. Muutenkin tankissa olevat bensat olivat oletettavasti vanhoja joten uutta bensaa tankkiin. Uudestaan starttaamaan ja nyt alkoi jo haista bensalta, mutta kone ei silti edes luvannut. Syy reiluun bensanhajuun oli (yllätys yllätys) puhkiperstunut bensaletku. Uutta letkua löytyi tallista juuri sopiva pala joten se paikalleen ja uusi yritys. Prisma heräsi eloon muutaman pyörähdyksen jälkeen ja kävikin oikein nätisti. Käyteltyäni konetta hetken piti tietysti myös voimansiirtoa päästä testaamaan. Kytkin toimi hienosti ja vaihteet kytkeytyivät vaivattomasti päälle. Pienellä koeajolenkillä voimansiirto vaikutti myös hyvin hiljaiselta, joten tekniikka vaikuttaisi olevan hyvässä kunnossa.

Nyt pitää hieman tutkia koria ja päättää tuon tulevaisuudesta. Etuiskaritornien yläpäät ovat pahassa kunnossa ja takapyöränkoteloissa ja takakontissa on hitsaamista, mutta kokonaisuudessa tuo ei ainakaan vielä vaikuta kovin pahalta.

Kuva
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Prisma Integrale

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Sitten kun olet katsonut etuiskaritornien alaosat, helmojen alasaumat, takapyöräkotelot ja varsinkin niissä olevat saumat, sekä tietysti ovien alareunat, pystyt sanomaan kopan kunnon kutakuinkin lopullisesti. ;) Takakaaret takaovien sisäpuolelta on myös hyvin happaneva kohde, samoin taka-akselipalkki.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
mamu
Viestit: 1044
Liittynyt: 04.03.2007 13:58
Paikkakunta: Lahti

Re: Prisma Integrale

Viesti Kirjoittaja mamu »

Tykkään! Jos projekti ei saa purkutuomiota, niin ehdoton seuranta! :mrgreen:
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Prisma Integrale

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Mä olen yhtä prisma gralea hitsannu.
Vähän esimakua. Vasemmalta takaa pyöräkotelosta:
Kuva

http://i194.photobucket.com/albums/z28/vaizane/kkk.jpg

Kaikki korjaukset pitäs panna tuosta minun kärristä uusiksi jos hyvän tahtoisi... :oops:
Avatar
RiTo
Viestit: 198
Liittynyt: 28.01.2004 18:33
Paikkakunta: Laihia

Re: Prisma Integrale

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Pahat paikat on kyllä aika hyvin tiedossa, pitää purkaa tuosta nyt ensin puskurit, helmat ja sisälokarit pois niin näkee paremmin missä kunnossa ovat. Takapyöräkoteloissa on hitsaamista, näytti takaiskaritornin saumat kadonneen aika hyvin. Kuinkas nuo muovihelmat kannattaa irrottaa, on niin pitkä aika kun Deltasta otin tuollaiset irti että on päässyt unohtumaan.
Avatar
RiTo
Viestit: 198
Liittynyt: 28.01.2004 18:33
Paikkakunta: Laihia

Re: Prisma Integrale

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Otin tänään puskurit, sisälokarit ja muovihelmat pois ja mitään kovin pahoja yllätyksiä ei tullut vastaan. Paljon tuota saa hitsata, mutta kyllä tuo on silti hyvässä kunnossa Prismaksi. Varsinkin etupyöränkotelot oli hyvässä kunnossa, pelkäsin paljon pahempaa iskaritornien yläpäiden takia. Sisälokareiden alta paljastui tervettä, hyvin massattua peltiä. Näyttäisi siltä että vasenta puolta ei tarvitse hitsata ollenkaan tuota iskaritornin yläpäätä lukuunottamatta :shock:

Kuva

Helmoissa ja takapyöränkoteloissa onkin sitten tekemistä, eivät nyt kuitenkaan toivottomassa kunnossa. Näyttäisi siis siltä että tämä säästyi purkutuomiolta :)

Kuva

Kuva
Avatar
RiTo
Viestit: 198
Liittynyt: 28.01.2004 18:33
Paikkakunta: Laihia

Re: Prisma Integrale

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Kolmas viikko lomaa menossa ja nyt jo ehdin vähän laittelemaan Prismaa :lol:

Pari paikkaa vasempaan helmaan
Kuva

Testasin Korrekin kliineriä ja aika helposti tuolta kauhtuneen ulkokuoren alta alkaa punainen väri löytymään
Kuva

Kuvablogi näyttää taas toimivan joten laitoin sinne muutaman kuvan: http://kuvablogi.com/blog/21657/20/
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Prisma Integrale

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Oih! Olen koittanut löytää täydelistä Prisman lampunpyyhinten settiä varastoon mahdollista originaaliulkoasun palauttamista varten, mutta varsia + sulkia ei mulla vieläkään taida olla kaikkia. Ihanan kadehdittavan alkuperäistä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
RiTo
Viestit: 198
Liittynyt: 28.01.2004 18:33
Paikkakunta: Laihia

Re: Prisma Integrale

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Ajattelin laitella Prismaa nyt joulunpyhinä, mutta sepä ei lähtenytkään käyntiin. Kipinä näytti kadonneen johonkin. Kävin releet ja anturien liitokset läpi mutta kipinää ei löytynyt. Sain Prisman talliin ja reilun tunnin lämmittyään sytytys alkoi taas toimimaan. Mikähän tuolla nyt pätkii?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Prisma Integrale

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Virranjakajassa oleva anturi lienee tyyppivika ja niitä on saanut ihan tavan varaosaliikkeistä, kannattaa aina vaihtaa. Sitten jos kipinä tulee muttei käynnisty katselisin lämpötila-anturin liitintä.

Niin joo on mullakin uus jakajan anturi mutta en ole vaihtanut kun vielä vanha toimii.. :oops:
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Prisma Integrale

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Minä poltin omalla kaksi sytkämodulia. Että sekin kyllä kandee vaihtaa jos on vielä alkuperäinen.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
RiTo
Viestit: 198
Liittynyt: 28.01.2004 18:33
Paikkakunta: Laihia

Re: Prisma Integrale

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Sämpy kirjoitti:Virranjakajassa oleva anturi lienee tyyppivika ja niitä on saanut ihan tavan varaosaliikkeistä, kannattaa aina vaihtaa. Sitten jos kipinä tulee muttei käynnisty katselisin lämpötila-anturin liitintä.

Niin joo on mullakin uus jakajan anturi mutta en ole vaihtanut kun vielä vanha toimii.. :oops:
Jakajan anturi tuntuu ainakin heiluvan melko hervottomasti paikallaan, pitää ottaa se irti ja katsoa onko se ylipäätään kunnolla paikallaan.
väisänen kirjoitti:Minä poltin omalla kaksi sytkämodulia. Että sekin kyllä kandee vaihtaa jos on vielä alkuperäinen.
Tämän mukana tuli laatikollinen uusia osia ja niiden seassa oli käytetyn näköinen sytkämoduli. Ilmeisesti siis joskus vaihdettu tai sitten ostettu käytetty varalle. Sytkämodulilta tuleva maa on ainakin käynyt jossain vaiheessa kuumana.

Kuva

Korissa riittää vielä parsimista ennen kuin käyntiongelmat on ajankohtaisia. Vasen takakulma oli ehkä pahimmassa kunnossa, mutta se alkaa nyt olla kunnossa.

Kuva

Kuva

Jarrupaineensäädin näyttäisi olevan jumissa ja jarruputket vaikuttaa aika rapeilta. Ne näytti kulkevan tankin yläpuolella, joten sekin pitää vissiin ottaa alas. Pääseeköhän se tippumaan pois ilman takaripustuksen irrotusta?
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Prisma Integrale

Viesti Kirjoittaja Pele »

Tankki tipahtaa alas kun avaat vain kannatuspannat ja letkut.Suosittelen tyhjentämään huolella ennen ko. operaatiota..
Samalla kannattaa vaihtaa tankin takaosassa päällä kulkeva yhdys ilmaletku.Järjestään ovat vanhemmiten ihan pehkua,ja bensa alkaa haisemaan kun tankkaa yli puolilleen.Sen joudut joko avaamaan tai katkaisemaan,sillä kulkee kardaaniputken päältä.

Samoin pumppu kannattaa nostaa ylös.Puhdistaa sen suodatin,ja uusia bensassa uivat letkunpätkät.
Liitteet
14122008542.jpg
14122008542.jpg (223.22 KiB) Katsottu 5557 kertaa
14122008539.jpg
14122008539.jpg (176.36 KiB) Katsottu 5557 kertaa
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Prisma Integrale

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ja samalla uusii tankin kiinnityspannat. Omat tein n. 1,5-2mm galvanoidusta pellistä josta leikkuutin liikkeessä 25mm leveitä soiroja.
Kuva

Kuva
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Prisma Integrale

Viesti Kirjoittaja Pele »

Tai jos oikein "pitkällä tähtäimellä" ajattelee,niin ruostumattomasta.Galvanointi/sinkki on kuitekin vain siinä päälipinnassa,ei leikkuupinnassa,ja saattaa taittelun seurauksena vahingoittua jo valmiiksi..

Toisinaan voi alkuperäinenkin olla hyvän massauksen suojaama,ja on vielä pelastettavissa uudelleenpinnoituksella:
Liitteet
18122008546.jpg
18122008546.jpg (182.29 KiB) Katsottu 5521 kertaa
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Vastaa Viestiin