Fiat Ritmo 60L vm- 79

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
se pyörii sittenkin
Viestit: 117
Liittynyt: 09.04.2012 19:01
Paikkakunta: Tuusula

Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja se pyörii sittenkin »

projekti alkoi parivuotta sitten kun päätin hakea kotitilani pellon reunalle 15 vuotta sitten
perhesyistä ulos jääneen varaosa Rimon takaisin sisälle.
No eikun ritmoa hinaukseen valmistelemaan. Jonkin aikaa asiaa tutkittuani tulin siihen tulokseen että hinaksesta tulee hyvin vaikea
koska moottori oli irti ja uponnut syvälle maahan, etupyörät olivat hyvin ihmeellisessä asennossa ja muutenkin
kaikki pyörät olivat uponeet syvälle maahan ja autossa oli hirveä kasa roinaa. Vaihde-laatikkokin oli väärässä päässä. :lol:
Aluksi tyhjensin auton kaikesta ylimääräisetä, irroitin etu-puskurin,nostin auton noin 30cm ylöspäin siis maanpinnan tasolle. :lol: ja irroitin moottorin.
Moottorin irroitus oli vaikea homma koska pakoputken kiinikkeet olivat niin ruosteessa että edes litra CRC:tä ei olisi auttanut. :lol:
Moottoria ei saanut pois auton etupäätä nostamallakaan jolloin moottori olisi tippunut pois, koska pako putki oli jumissa jossain auton alla joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi pakoputken poikki leikkaaminen moottorin ulos saamiseksi.
Pako putken leikkaus oli hankalaa sillä sinne sen viereen ei millään neinannut saada mahdutetuksi rälläkkää.
Lopulta sain pakoputken poikki ja moottorin nostetuksi pois autosta traktorin etu-kuormaajalla.
sitten alkoi Ritmon kuljetus 200 metrin päähän kone-halliin, kuljetus oli vaikeaa ja hidasta.
laitoin liinat kiinni ritmon etu-palkkiin ja traktorilla nostin Ritmon etupäätä puolisen metriä ylöspäin
jonka jälkeen vedin Ritmon hittasti halliin.
Hallissa sitten aloin Ritmoa purkaa ja etsiskellä vikoja.
Kun sain Ritmon puretuksi niin tuli sitä ihmeteltyä että ihmeen vähän ruostetta on :o , pääasiassa ruoste on vain pinnassa tämä on ihme sillä kyseinen Ritmo on ollut tähän mennessä lähes 20 vuotta ulkona.
Tähän mennessä entisöinti on ollut vasta osien korjailua ja hankintaa.
Kuukauden sisällä kun hakin hitsauskoneen lähtee projekti kunnolla liikkeelle.
kuvia alku vaiheesta: Anteeksi kuvien huono laatu. (paranee myöhemmin)
Huomaa kuvan alla oleva linkki jolla saat kuvan normaali kokoon.
Kuva
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3517215.jpg
Kuva
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3517216.jpg
Kuva
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3517290.jpg
Kuva
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3517263.jpg

OSIEN KORJAILUA JA PUHDISTUSTA
Kaiken laisia sisustan osia on tullut viime aikoina putsattua.
Esimerkiksi kojelauta, ovipahvit, ratti ja takasivujen peitelevyt.

Kojelaudan putsaus
Alku tilanne: Kuva
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3572912.jpg
Pesin aluksi huolella kojelaudan astianpesuaineella joka jälkeen vahasin sen.
Loppu tulos:Kuva
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3572892.jpg
Kuva
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3572895.jpg
muutama haalistuma jäi jotka hieman ärsyttää mutta ei voi mittään.

Ovipahvien putsaus
Pesin ovipahvit huolella astianpesuaineella ja auton sisä pesu geelillä.
Ennen:Kuva
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3572935.jpg
loppu tulos:Kuva
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3572947.jpg


Takasivujen peitelevyjen putsaus
Pesin takasivujen peitelevyt huolella astianpesuaineella ja hankasin "juuriharjalla"
loppu tulos: Kuva
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3572897.jpg
Kuva
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3572898.jpg
Halkeamat paikkasin takaapäin kuumaliimalla, saa nähdä pitääkö liimaukset.
Mietin että voisin kyseiset osat vielä käsitellä samalla vahalla kuin kojelaudan.

Merkkien putsaus
Tuli nuo FIAT , 60L ja RITMO 60 merkit putsattua ja hitusen maalattuakin.
Jos jolla kulla on näiden merkkien maalaamiseen joku hyvä konsti niin voi kertoa.
Kuva
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3572887.jpg
Kuva
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3572888.jpg
Kuva
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3572891.jpg

Penkkikangasta on tullut etsittyä kun hiiret on penkkejä käyny syömässä ja ovat penkit muutekin jo haalistuneet.
Kuva
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3572922.jpg

Pohjasta aloin vähän aikaa sitten pikimassoja pois koputella, sitten kun oon kaiken massan pois saanu niin hiekkapuhallan pohjan ja hitsaan ruostereiät umpeen.
Kuvia: Kuva
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3572932.jpg
Kuva
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3572933.jpg

Tuolla kuvia: http://kuvablogi.com/blog/38809/1/1/
Viimeksi muokannut se pyörii sittenkin, 06.06.2012 10:35. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Fiat Ritmo 60L -79
Fiat Ritmo 65L -82
Fiat Ritmo 75L - 80
Fiat Ritmo 75CL- 81
Fiat Ritmo 85 - 83
Fiat Ritmo 85 CL - 84
Fiat 127 (Seat)
Fiat 128 - 71
Fiat 1300 - 65
Fiat Uno 60 ieS -95
Fiat Tempra S I.E. -95
se pyörii sittenkin
Viestit: 117
Liittynyt: 09.04.2012 19:01
Paikkakunta: Tuusula

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja se pyörii sittenkin »

Mihin kuvien toinen reuna on hävinnyt? :shock: :shock: :shock:
Fiat Ritmo 60L -79
Fiat Ritmo 65L -82
Fiat Ritmo 75L - 80
Fiat Ritmo 75CL- 81
Fiat Ritmo 85 - 83
Fiat Ritmo 85 CL - 84
Fiat 127 (Seat)
Fiat 128 - 71
Fiat 1300 - 65
Fiat Uno 60 ieS -95
Fiat Tempra S I.E. -95
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mielenkiintoisen terveen oloinen ritmo, jos on tosiaan ollut pohjolan tallissa "säilössä"... Värikään ei mikään yleisin. 8-)
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
TeKa
GFF
Viestit: 76
Liittynyt: 09.09.2003 10:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja TeKa »

Ihmeen hyvänä on säilynyt Ritmon kori. Onnea projektille.
http://abarth.mbnet.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Siinä on kyllä asennetta, kun lähdetään näistä lähtökohdista Ritmoa tekemään. Joskus 90-luvun alussa oli sedällä firmansa pihassa saman värinen mk1-Ritmo mutta se oli aikamoisen lahossa kunnossa ja pakkivikainen. En tiedä mitä sille lopulta tapahtui, mutta ensimmäinen arvaus menee varmaankin kohdilleen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
se pyörii sittenkin
Viestit: 117
Liittynyt: 09.04.2012 19:01
Paikkakunta: Tuusula

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja se pyörii sittenkin »

Projekti edennyt hieman ... Eli moottoria hieman purettu...
kannen kun irroitin niin löytyi yllätys... Joku :evil: :evil: :evil: oli käynyt joskus 20vuotta sitten, ennen kuin auto meille Hesingistä hinattiin
tunkemassa HIEKKAA yhteen sylinteriin tulpanreiästä. :x :x :x :!:
Arvaatekin varmaan mitä se :evil: kostea hiekka on sielä ajan saatossa tehnyt :evil: :!:
On kyseinen sylinteri pilalla. :cry: :cry: :cry:
Kun aion kyseisen yksilön museorekisteröidä ei lohkon poraaminen isommille männile oikei ole suotavaa. :(
Mutta eihän sitä kukaan välttämättä näkisi jos siellä isommat männät ois. :mrgreen:
Fiat Ritmo 60L -79
Fiat Ritmo 65L -82
Fiat Ritmo 75L - 80
Fiat Ritmo 75CL- 81
Fiat Ritmo 85 - 83
Fiat Ritmo 85 CL - 84
Fiat 127 (Seat)
Fiat 128 - 71
Fiat 1300 - 65
Fiat Uno 60 ieS -95
Fiat Tempra S I.E. -95
se pyörii sittenkin
Viestit: 117
Liittynyt: 09.04.2012 19:01
Paikkakunta: Tuusula

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja se pyörii sittenkin »

Kuvia:
Lohko:
Kuva
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3583495.jpg
Sylinteri:
Kuva
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3583497.jpg
Sylinteri:
Kuva
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3583496.jpg
Moottorista löytynyt hiekka:
Kuva
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3583498.jpg
Uunosta purettu varaosamoottori:
Kuva
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3583499.jpg

Edit: Jos kuvasta on hävinnyt toinen reuna klikkaa kuvan alla olevaa linkkiä.
Fiat Ritmo 60L -79
Fiat Ritmo 65L -82
Fiat Ritmo 75L - 80
Fiat Ritmo 75CL- 81
Fiat Ritmo 85 - 83
Fiat Ritmo 85 CL - 84
Fiat 127 (Seat)
Fiat 128 - 71
Fiat 1300 - 65
Fiat Uno 60 ieS -95
Fiat Tempra S I.E. -95
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Museotarkastuksessa tuskin mitataan sylinterin kokoa ja alkuperäisyyden kannalta olisi mun mielestä parempi pitää tuo oma moottorilohko ;)

Mittailemalla selviää paljonko tuota pitäisi porata, tuossa 80mm porauksissa sohossa on kyllä varaa porata jonkin verran...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3373
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Ei MA-tarkastuksessa koneen sisuskaluja tutkita. Jos tulee kuntoon poraamalla, antaa mennä vaan. Voit vaikka vaihtaa koko moottorin samannäköiseen. Siis samannäköiseen kun museotarkastuksessa on oltava alkuperäisen näköinen. Rekisteröintikatsastus on normikatsastus, jossa MA-todistuksella saa (katsuri päättää) museoleiman.

Hyvä tietenkin olisi että autossa on se moottori joka tehtaalla on siihen asennettu.

Yllättävän ruosteeton Ritmo. :shock: :D :D
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
se pyörii sittenkin
Viestit: 117
Liittynyt: 09.04.2012 19:01
Paikkakunta: Tuusula

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja se pyörii sittenkin »

Kiitos tiedoista. :)
Tuossa Uunon moottorissa on kyllä samanlainen lohko joten siitä ja alkuperäisestä moottorista
osia yhdistelemällä voisi saada alkuperäistä vastaavan moottorin, mutta olisin kuitenkin enemmän porauksen kannalla,
sillä saahan siitä koneesta sitten enemmän hopusia ulos. :D
Mietin että vois porata ainakin 10HP:tä lisää ja vaihtaa 5 lovisen laatikon kun oli tietääkseni saatavilla ainakin 65 malleihin,
mutta jos tämä ei museotarkastajalle sovi niin täytyy tehdä homman salassa ja jättää alkuperäisen vaihdekepin nupin paikoilleen
kun siinä ei sitä viidettä vaihdetta näy itse asiassa siinä ei näy vaihteita ollenkaan ja
onhan 5 lovinen laatikko ulkoa päin samanlainen kuin 4 lovinenlaatiiko.

Sitte pitäis löytää vielä se 5 lovinen laatikko, muuta täytyy kattoa jos semmösen sais yhden tutun "romu Ritmosta".
Jos joltakulta semmoinen 5v-laatikko löytyy suht halvalla niin tarjouksia kuunnellaan.
Fiat Ritmo 60L -79
Fiat Ritmo 65L -82
Fiat Ritmo 75L - 80
Fiat Ritmo 75CL- 81
Fiat Ritmo 85 - 83
Fiat Ritmo 85 CL - 84
Fiat 127 (Seat)
Fiat 128 - 71
Fiat 1300 - 65
Fiat Uno 60 ieS -95
Fiat Tempra S I.E. -95
hkn
GFF
Viestit: 350
Liittynyt: 29.03.2008 20:41
Paikkakunta: Vilppula

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja hkn »

Minusta 60 ei ole ollut 5 vaihteisia, ainoastaan 65 sissa oli ja 5 vaihteinen on pitempi loota kuin 4 nen sen kyl huomaa.....
se pyörii sittenkin
Viestit: 117
Liittynyt: 09.04.2012 19:01
Paikkakunta: Tuusula

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja se pyörii sittenkin »

hkn kirjoitti:Minusta 60 ei ole ollut 5 vaihteisia, ainoastaan 65 sissa oli ja 5 vaihteinen on pitempi loota kuin 4 nen sen kyl huomaa.....
Kyllä noita 5v laatikoita mun mielestä sai myös 60 Ritmoon mutta harmikseni vain CL malliin,
eikös tuossa niin sanota? Vai olenko ymmärtämyt koko homman väärin?
Kuva
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3584514.jpg
Kuva
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3584515.jpg
Kyllä sen huomaa että 5v laatikko on pitempi kuin 4v laatikko. Ainakin museotarkastaja,
mutta uskon että normaali kaduntallaaja ei vaihe lootissa eroa huommaa varsinkin kun siinä päällä on varapyörä, akku,
jäähdytin-nesteenpaisuntasäiliö ja jarru tehostin.
Et ei sitä vaihe lootaa sielt hirveesti näy ja erokin lootien pituudessa on mun mielestä vain muutama sentti.
sitten kun se MA-tarkastaja on vielä tuttu niin en usko että siitä sakottaa, :mrgreen: mut täytyy kysästä tätä kun tapaan tapaan hänet jossain.
Fiat Ritmo 60L -79
Fiat Ritmo 65L -82
Fiat Ritmo 75L - 80
Fiat Ritmo 75CL- 81
Fiat Ritmo 85 - 83
Fiat Ritmo 85 CL - 84
Fiat 127 (Seat)
Fiat 128 - 71
Fiat 1300 - 65
Fiat Uno 60 ieS -95
Fiat Tempra S I.E. -95
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Poraamisessa ei ole museaalisessa mielessä mitään väärää, olisihan se Ritmo voitu porata jo uudehkonakin jonkun moottorivaurion takia. Onhan sitä museoautojen koneita kasattu mitä erilaisemmilla korjaustavoilla tehtynä. On sovitettu eri merkkisen koneen mäntää, laakereita, onpa joskus työstetty kokonaan uusi kampiakselikin, kun alkuperäistä ei ole ollut saatavilla. Tietysti tarkalleen ottaen parhaatkin ison rahan entisöinnit on museaalisessa mielessä historiallisen esineen pahoinpitelyä. Pahimmillaanhan homma on sitä, että hyvin säilynyt alkuperäiskuntoinen auto pistetään atomeiksi, puhalletaan puhtaaksi ja korvataan jokainen pisteosa uustuotanto-osalla, jos sellainen vain on saatavilla, riippumatta alkuperäisen kunnosta ja uuden laadusta.

Jokainen tekee omallaan, niinkuin parhaaksi katsoo, mutta jos olisin tätä Ritmoa tekemässä niin: Poraa se ja pistä kone hyvään kuntoon, mutta unohda ne 5-loviset laatikot. Ei sillä niin paljoa kuitenkaan ajeta, että asialla olisi käytännön merkitystä. Tai pidä ainakin alkuperäiset 4-vaihteisen osat hyvässä tallessa.

Tuon Ritmosi tarina on erityisen mielenkiintoinen jo siksi, että malli on tunnettu lahoamisherkkyydestään, ja tämä yksilö on ollut kuitenkin säilöttynä yhtenä huonoimmista mahdollisista tavoista pidempään, kuin useimmat lajitoverinsa selvisivät käytössä. Ota mahdollisimman paljon kuvia dokumentiksi lähtötilanteesta ja projektin etenemisestä.

Onko muuten varmaa, että se sylinterin löydös on hiekkaa? Samannäköistä soossia tulee vuosien mittaan, kun alumiini ja teräs hapettuvat ja hilseilevät. Jos sieltä on tulppa ollut irti, niin ei siinä muuta tarvitakaan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3373
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Luigi kirjoitti:unohda ne 5-loviset laatikot. Ei sillä niin paljoa kuitenkaan ajeta, että asialla olisi käytännön merkitystä.
Juuri näin. Parempi alkuperäinen.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Luigi kirjoitti: Tuon Ritmosi tarina on erityisen mielenkiintoinen jo siksi, että malli on tunnettu lahoamisherkkyydestään, ja tämä yksilö on ollut kuitenkin säilöttynä yhtenä huonoimmista mahdollisista tavoista pidempään, kuin useimmat lajitoverinsa selvisivät käytössä.
No kyllä liuossuolassa uittaminenn on kaikkein pahinta... :evil:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin