Fiat Ritmo 60L vm- 79

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Cicatrix
Viestit: 364
Liittynyt: 07.07.2004 10:58
Paikkakunta: Kni

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja Cicatrix »

Sylkyn syöpymät kannattaa näyttää moottorikoneistamolle.Voi vaatia jopa 0.80 mm porauksen, että pistesyöpymät varmasti häviää. Jos vaihtaa tuoreemman koneen kannattaa katsoa, että moottorin stanssattu tyyppinumero on alkuperäistä vastaava. Eri mallin moottori on este museotarkistukselle kun tarkastaja on valveutunut asiaansa.
On autoja joita ei saa mr-kilpiin koska kyseisien autojen moottorin ovat harvinaisuudeltaan kanan hampaita.
Ritmolaisen 1,1 sohkeja varmaan löytyy, sellaista etsimään jos sylinteri on korjauskelvoton.
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Eikös I-korinen 60:nen ole 128:n kanssa samalla numerolla - eli 128A.000
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
se pyörii sittenkin
Viestit: 117
Liittynyt: 09.04.2012 19:01
Paikkakunta: Tuusula

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja se pyörii sittenkin »

-HH- kirjoitti:Eikös I-korinen 60:nen ole 128:n kanssa samalla numerolla - eli 128A.000
Pitää paikkansa.

Taidan sittenkin jättää sen 5v laatikon pois.

Luigi kirjoitti:Onko muuten varmaa, että se sylinterin löydös on hiekkaa? Samannäköistä soossia tulee vuosien mittaan, kun alumiini ja teräs hapettuvat ja hilseilevät. Jos sieltä on tulppa ollut irti, niin ei siinä muuta tarvitakaan.
Mun mielestä tulppa on ollut kokko ajan kiinni.
Fiat Ritmo 60L -79
Fiat Ritmo 65L -82
Fiat Ritmo 75L - 80
Fiat Ritmo 75CL- 81
Fiat Ritmo 85 - 83
Fiat Ritmo 85 CL - 84
Fiat 127 (Seat)
Fiat 128 - 71
Fiat 1300 - 65
Fiat Uno 60 ieS -95
Fiat Tempra S I.E. -95
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Sopivan paljon kun on kosteutta niin avonainen imuventtiili riittää tuohon...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tai pakoventtiilikin, jos putki sattuu vielä olemaan puhki. Peltosäilytyksessä osittain maahan uponneena moottoritilassa ei kosteudesta ole puutetta. Ihmeen hyvin säilynyt siihen nähden. "Hiekkapuuro" näyttää minun silmääni ihan hapettumishilseeltä. Hieman vastaavaa löytyi oman projektin koneen sisältä. Oli vielä männänrenkaiden kohdalla pistesyöpymää sylintereissä, kun oli jotain 30 vuotta seissyt, melkoisen osan aikaa ilman imu- ja pakosarjoja ja likaisimmat ikinä näkemäni öljyt sisällä. Koneistamo tuli siihen tulokseen, että +0.5mm porausta riittää, +0.6mm männät on tilauksessa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
se pyörii sittenkin
Viestit: 117
Liittynyt: 09.04.2012 19:01
Paikkakunta: Tuusula

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja se pyörii sittenkin »

Joo kyseisen sylinterin toinen venttiili oli auki.
Mutta miksiköhän viereisessä sylinterissä, jossa myöskin toinen ventiili oli auki, ei ole syöpymää?
Fiat Ritmo 60L -79
Fiat Ritmo 65L -82
Fiat Ritmo 75L - 80
Fiat Ritmo 75CL- 81
Fiat Ritmo 85 - 83
Fiat Ritmo 85 CL - 84
Fiat 127 (Seat)
Fiat 128 - 71
Fiat 1300 - 65
Fiat Uno 60 ieS -95
Fiat Tempra S I.E. -95
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Se on toinen venttiili kuin toisessa sylinterissä eli kosteutta on tullut vain jommasta kummasta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
se pyörii sittenkin
Viestit: 117
Liittynyt: 09.04.2012 19:01
Paikkakunta: Tuusula

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja se pyörii sittenkin »

Nyt projekti hieman edennyt eli irroitettu: vesipumppu, öljypohja, öljypumppu, runkolaakerit, kampiakseli ja 2mäntää.
Loput kaksi mäntää ovat jumissa, laitoin niihin CRC:tä ja koitin varovaisesti puukapulalla niitä ulos koputella mutta ei tuntunut
oikein tehoavan joten hyviä neuvoja kaivataan.
Kuvia laitan sitten kun alkaa tuo kuvabloki.com taas toimia.
Fiat Ritmo 60L -79
Fiat Ritmo 65L -82
Fiat Ritmo 75L - 80
Fiat Ritmo 75CL- 81
Fiat Ritmo 85 - 83
Fiat Ritmo 85 CL - 84
Fiat 127 (Seat)
Fiat 128 - 71
Fiat 1300 - 65
Fiat Uno 60 ieS -95
Fiat Tempra S I.E. -95
stella
Viestit: 2029
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja stella »

se pyörii sittenkin kirjoitti: Loput kaksi mäntää ovat jumissa, laitoin niihin CRC:tä ja koitin varovaisesti puukapulalla niitä ulos koputella mutta ei tuntunut
oikein tehoavan joten hyviä neuvoja kaivataan.
Kokeiles liuottaa löpöllä...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
se pyörii sittenkin
Viestit: 117
Liittynyt: 09.04.2012 19:01
Paikkakunta: Tuusula

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja se pyörii sittenkin »

Ovat männät nyt olleet kaksi viikoa löpössä likoamassa eivätkä vieläkään irtoa, joten hyviä neuvoja kaivataan.
Fiat Ritmo 60L -79
Fiat Ritmo 65L -82
Fiat Ritmo 75L - 80
Fiat Ritmo 75CL- 81
Fiat Ritmo 85 - 83
Fiat Ritmo 85 CL - 84
Fiat 127 (Seat)
Fiat 128 - 71
Fiat 1300 - 65
Fiat Uno 60 ieS -95
Fiat Tempra S I.E. -95
VTO
Viestit: 1441
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja VTO »

Voimakeinohin siirtyminen alkaa olla ajankohtaista. Sopiva puupalikka ja moska.... Ainakin aloitukseen. Sitten lisätään voimaa kun järki loppuu.
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

VTO kirjoitti:Voimakeinohin siirtyminen alkaa olla ajankohtaista. Sopiva puupalikka ja moska.... Ainakin aloitukseen. Sitten lisätään voimaa kun järki loppuu.
Jostain olen kuullut, että jarrunesteellä saisi jotain jumituksia liotettua. Ja jos puupalikka & leka ei auta, niin sitten pitkällä poralla männänlaki keskeltä halki, meisselillä varovasti koko mäntä halki. Siinä vaiheessa, kun mäntä on pystysyynnassa halki, niin alkaa kyllä liikkua. Em. menetelmällä purin soliferin moottorin - jopa niin, että sain sylinterin pelastettua...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jos männät haluaa saada pysymään ehjinä, niin lohkolle lämpöä. Vaikka kiehuvaa vettä vesitilaan tms samalla, kun sylintereissä on ohutta öljyä, vaikka sitä löpöä. Kova männän pään takominen voi saada männän pikemminkin leviämään, ja tarraamaan tiukempaan. Tuleehan ne sieltä ulos, kun tarpeeksi kovaa hakkaa, mutta...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
VTO
Viestit: 1441
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja VTO »

Kyllä se melkoinen haaste on yrittää ilman jälkiä tai yleensä ehjänä irrottaa kun noin hyvin ovat juuttuneet.
Mäntää voisi tietysti jossain määrin lämmittää ja sen jälkeen nopeasti jäähdyttää. Jos vaikka napsahtaisi irti.
VTO
Viestit: 1441
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat Ritmo 60L vm- 79

Viesti Kirjoittaja VTO »

0,4 ylikokoista mäntää näyttäisi ainakin olevan melko helposti saatavilla, joten jos poraamaan joutuu niin silloin ei mäntien säästelyyn erityistä syytä ole.
Vastaa Viestiin