Fiat 127

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
mattoston
Viestit: 16
Liittynyt: 16.05.2012 17:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja mattoston »

noniin. Hiukan lisää kuvia lisäilty kuvablogiin ja lisää tulee kunhan vaan kerkeän.
Ensimmäiset (ja varmaankin ainoat) reiät paikannettu: tuulilasin alapuoli kuskin nurkka, kuskinpuolen lokasuojan ja helman liitos sekä apparin oven alanurkka.
Kannenkin jo kerkesin tänää ottaa irti ja näky oli surullinen ;( 1. pytty, mäntä ylhäällä ja laki aivan öljyn/pölyn paskainen/ 2. mäntä alaalla ja moskaa niin maan perkuleesti päällä,
sekä tottakai sylinteri ruosteessa./ 3. sama kuin edellinen..../ 4. tää nyt näytti vielä iha terveeltä kaikin puolin.
lopputulos, kone ei pyöri mutta sekä 1. että 4. liikkuu toivon mukaan kohta kaikki. kone varmaankin lähtenee tammer diiseli kunhan on saatu purettua atomeiksi.
itsellä ei noita kannen/lohkon työstö välineitä ole joten ehkäpä helpompi purkaa ja toimittaa tammerille jossa pojat saa huoltaa ja kasata sekä koe käyttää :)
Kuvia koneesta laittelen jahka löydän emännyksen jäliltä kameran :D
Avatar
mattoston
Viestit: 16
Liittynyt: 16.05.2012 17:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja mattoston »

konetta purettu pikkuhiljaa ja siinä tuloksessa pysytään että koneen puolen hoitaa joku muu kuin minä ja mieluiten takuun kera.
etu jarruja aukaisin ja totesin että levyt, palat ja letkut on "uusia", joten uusitaan vain tiivisteet eteen.
ja sitten. jos joku voi ystävällisesti laittaa kaikki mahdollisest konee kiristymomenti näkyville niin olisin kiitollinen.
Avatar
mattoston
Viestit: 16
Liittynyt: 16.05.2012 17:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja mattoston »

Tuli tässä mieleen semmonen mielenkiintonen kymysys että kui pahoja sylintereitä ois fiksu lähteen ees yrittään vaa hoonata hyviks? iha vaa sillä kyselen jos ei tarviis iha koko konetta viedä koneistamolle. ;)
http://kuvablogi.com/nayta/3543264/ tosta jos jotai selvää saa nii fiksummat kertokoot.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kun hiontaa alkaa tekemään, niin sitten paljastuu että kuinka syviä syöpymät ovat. Ruoste voi olla vain pinnallakin, riippuu siitä kauanko vesi on päässyt vaikuttamaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Ei kannata korjata - korkeintaan säilyttää viimeisenä hätävarana. Noita 903 cc seiskan koneita saa melkein ilmaiseksi käyntikuntoisina - varsinkin, jos itse näkee vaivan moottorin irroittamiseksi.
Pihalla on stella, jossa on ko. käyntikuntoinen kone; jos irroitat itse, niin ei maksa mitään...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
mattoston
Viestit: 16
Liittynyt: 16.05.2012 17:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja mattoston »

Siis jos tulen loppiin, irroitan koneen itse, roudaan sen kyytiin ja vien pois, se ei maksa mitään? Mutta tässä vaiheessa olen jo maksanut polttoaineet sekä omaa vapaa-aikaani enkä vieläkään tiedä missä kunnossa kone oikeasti on.
joten en mielelläni lähde hakemaan konetta jonka saatan joutua toteamaan romuksi muutaman kk jälkeen.
Toki ymmärrän että se olisi helppoa ja käyntikuntoinen kone yleensä on toimiva, kyllä mutta kuinka pitkään?
Eli nyt on tarkoitus kunnostaa fiiun kone käynti kuntoon jolloin tiedän mitä se on syönyt ja voin hyvällä omallatunnolla paikkailla omia virheitäni.
toisekseen ei tarvitse noitua kun tuli haettua susi kone xx km päästä.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Niin, se tietysti on eri asia jos harrastusmielessä haluaa kunnostaa moottorin. Ymmärrän toki näitä mieltymyksiä hyvin, ja tietäähän rempatusta koneesta useinmiten kuitenkin että missä kunnossa se lopulta on.

Jos moottori on koekäyttömahdollisuudella, niin melko kattavasti kunnon pystyy kyllä erilaisin keinoin toteamaan (käynnistyminen, koeajo, käyntiääni, öljyn ja jäähdytysnesteen kunto, suorituskyky, puristusmittaus/ohivuotomittaus, mahd. savutus, jne). Moottori kuitenkin oirehtii eri tavoin aika usein ennen hajoamistaan, poikkeuksena lähinnä yli-ikäinen jakopään remmi sellaisella varustetuissa koneissa (joita tämä aihe ei kuitenkaan nyt käsittele). Isompaa varmuutta haluttaessa voi vielä kaapata öljypohjan irti ja tarkistaa laakerien kunnon. Kiertokangen laakerien kunto kielii aika hyvin siitä missä kunnossa muutenkin moottori on.

Toisaalta taas lahjahevosen suuhun ei katsota, ja mä oon ottanut rojujenhaalintareissut aina muutenkin avartavan maakuntamatkailun kannalta... 8-)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
mattoston
Viestit: 16
Liittynyt: 16.05.2012 17:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja mattoston »

Aivan ja totta joka sana. En tahdo kenenkään mieltä pahoittaa sanomillani, mutta haluan pitkästä aikaa harrastemielessä tehdä omilla käsilläni jotain hiukan suurempaa kun en omista peukaloa keskellä kämmentä.
ja aina on mukava kun sitten se itse (ainakin osittain) tehty kone käy ja toimii niinkuin sen pitää. ja on paljon helpompi haukkua itseä,
jos jokin ei toimi/hajoaa.
Muutama päivä sitten autoa pikkuhiljaa purkaessani parkkipaikalla sattui fiiun tykö tulemaan nurehko tummamies tarjoten autolle mahdollista tallipaikkaa nosturin kera sekä viikonlopputöitä.
Ensi viikolla olisi tarkoitus käydä katsomassa tallia hiukan tarkemmin ja sopia samalla fiiun laitosta siellä, joten toivotaan ettei tarvitse enää pitkään autoa taivasalla laitella vaikka se aina niin mukavaa onkin. :)
Avatar
mattoston
Viestit: 16
Liittynyt: 16.05.2012 17:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja mattoston »

eli eli fiatti sais nyt semmosen kohtalon jotta taitaapi motori vaihtua jos jostain semmonen halvalla/ilmaseksi löydetään.
saa tarjota käyntikuntosia tai pikkuvikasia.
Avatar
mattoston
Viestit: 16
Liittynyt: 16.05.2012 17:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja mattoston »

Tuottaa fiatti ja parkkipirkot harmaita hiuksia... jos jollain on nopealla aikataululla tarjota fiatille paikkaa hallin yms pihalta espoosta tai lähietäisyydeltä niin saa tarjota.
Eli eilen oli tullut parkkisakko siirtokehotuksen kera... "tiellä ei saa säilyttää ajoneuvoa, jota tosiasiallisesti ei käytetä tieliikenteessä (tieliikennelaki 28....)"
Avatar
mattoston
Viestit: 16
Liittynyt: 16.05.2012 17:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja mattoston »

Aikaa on kulunut ja hiljaiselosta huolimatta jotain on tapahtunutkin.
hiukan enne auton siirtymistä seisontaan on etupäähän uusittu jarrulevyt sekä palat, joten näille vain putsaus ja odottamaan jarrujen aukaisua.
No tänään sitten tosesin fiiun etusatuloista että männät liikkuvat joten eikun herkistelyä ja uudet nesteet, jos vuotaa niin sitten uusitaan tiivisteet.
tosiaan tähän mennessä autoa pengottua ei ole löytynyt kuin neljä reikää, aparin oven etuala kulma, kuskin lokasuojan ja helman liitos
sekä ne fiiun tyypilliset takaiskaritornit. nyt jos joku tahtoo ilmoittaa eteläsuomesta hallin hitsuu koneella ja pellillä korvausta vastaan ni laittaa yv.
Avatar
mattoston
Viestit: 16
Liittynyt: 16.05.2012 17:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja mattoston »

hiljaiselon jälkeen paljon on tapahtunut,mutta ei fiiatille.. työt helsinginhinausavussa syövät miehestä mehuja emännän lähdettyä kävelemään. :( sinä kuka konetta tarjosit puoliilmasiksi, laitan vielä yvllä viestiä mutta jos kone vielä löytyy olen siitä kiinnostunut. huomenna alkaa pomon kanssa tappelu saako fiiatin viedä hallille hitsattavaksi yms huoltoon. :twisted:
Vastaa Viestiin