Fiat 127

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
mattoston
Viestit: 16
Liittynyt: 16.05.2012 17:25
Paikkakunta: Espoo

Fiat 127

Viesti Kirjoittaja mattoston »

Hei!

Tässä nyt jo usean hetken miettineenä oli pakko rekisteröityä foorumille. Tästä alkaa minun ja fiatin tarina sekä yhteiselo.
Kaikkihan alkoi jo muutama kuukausi sitte käydessäni kaverini luona jolloin kuulin, että hänen tutullaan on vanha auto tallissa.
Asiasta jo hiukan siinä kiinnoistuin ja kyselin autosta lisää "fiat se on, ei tarkempaa tietoa."
hetken siinä kuuntelin tarinointia ja tulos oli seuraava, jos sitä kukaan ei huoli tulee se lähtemään romulavalla kierrätykseen,
tämän kuultuani rohkaistuin kysymään voisiko sitä päästä katsomaan vaikka seuraavana päivänä ja se minulle luvattiin.

Lähdin sitten vilkaisemaan mikä laho romu minua odottaa. Saavuimme kaverini kanssa maatalon tontille ja sieltä edelleen pihatietä pitkin traktorihallille,
jossa fiat oli. Talon istä tulikin hetken päästä avaamaan hallinoven. Ovi avautui ja silmiini hyppäsi sisälle oleva zetori, mutta missäs itse fiiat?
Astuin halliin ja huomasin hallin taaimmaisesta nurkasta pilkottavan fiiun keulan. Auto oli isännän mukaan seissyt siinä melkein kymmenen vuotta
ja ajan saatossa peittynyt kaiken maailman katiskojen ja romujen peittoon.
Viiden minuutin pikaraivauksen jälkeen pääsin jo toteamaan että että auto on aivan loistokunnossa ja että kelpuutan sen itselleni.
Isäntä kertoi että auto jäi seisomaan vain ja ainoastaan sen takia että siitä oli palanut kannentiiviste, samalla kirjoittaen pölyiseen tuulilasiin "varattu"
Aikani fiiua pengottua löysin auton paperit. vm.-79 ja 0.9l kone. Auto oli minun mutta jouduin vielä sen halliin jättämään haikein mielin.

Tähän päivään.
Tänään on tosiaan se yö jolloin ei nukuta vaan mietitään huomista fiiatin hakua. :) Huomenna n.klo 06 alkaa matkanteko espoosta kohti kangasniemeä ja fiiua.
Eli jos joku bongaa huomenna vaalean vihreäksi teipatun opelin pakun jossa on trailerin perässä se olen vain minä hidastamassa matkantekoa.
ja jos satutte näkemään iltapäivästä sinapin värisen fiiun samaisen auton ja trailerin päällä, saa tulla turisemaan.

Kuvia ja lisää tarinaa kulkineesta ilmestynee huomenna, ehkä.
eikun turinaa pystyyn.
Avatar
mattoston
Viestit: 16
Liittynyt: 16.05.2012 17:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja mattoston »

Kysytään nyt vielä hiukkasen alustavasti.
Vaikka asentaja olenkin tulee tämä olemaan ensimmäinen näinkin vanha auto itselläni,
joten mitä kaikkea huomioitavaa ja mahdollisesti paranneltavaa olisi jotta saadaan autosta päivitettyä kulkine 2000-luvulle?
Mahtaako kärjetöntä sytkää löytyä tämmöiseen vanhukseen ja jos niin mistä?
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Tervetuloa forumille turinoimaan Italian ihmeistä.

Jos jaksat lueskella, niin täällä on useampikin 127:n modernisointia harrastanut aktiivisesti mukana, VVierillä on 1.5:nen turbo ja muutama on sovittanut 1.2 16v-tekniikan seiskan pellin alle, myös tuota 903cc tikkukonetta ja sen eri versioita käsitellään monessa keskustelussa.

2000-luvulle päivittämiseen oikastaan sopisi tuollainen 16v-kone ruiskuineenja suorasytytyksineen, eivätkä nuo tekniikat ole hinnan kiroissa, kokonaisia autoja moisella tekniikalla saa kuitenkin varsin halvalla.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
mattoston
Viestit: 16
Liittynyt: 16.05.2012 17:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja mattoston »

Ketjuja olen kyllä selalillut kaikenmoisista moottori swapeista yms. mutta tämä yksilö tulee säilyttämään alkuperäisen mootorinsa.
Tähän syynä auton kunto ja ehkä tulevaisuudessa museointi.
Lähinnä haen "varmoja" kilometrejä rauhallisesti ajellen.
Sopuli23
Viestit: 74
Liittynyt: 10.04.2012 15:59

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja Sopuli23 »

Laitas ihmeessä kuvia autosta kun se pihalle asti eksyy. Satakakslaiskoja ei enään ole liikaa maailmassa. :) Onnea hankinnalle!
- 127 helmi -80? ja projekti.
Avatar
mattoston
Viestit: 16
Liittynyt: 16.05.2012 17:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja mattoston »

http://kuvablogi.com/nayta/3539904/ toivotaan että toimii :D
Sopuli23
Viestit: 74
Liittynyt: 10.04.2012 15:59

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja Sopuli23 »

Näyttää kyllä todella hyvin säilyneeltä korilta!
- 127 helmi -80? ja projekti.
fiatman2
GFF
Viestit: 2084
Liittynyt: 22.08.2004 19:40
Paikkakunta: Hollola

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja fiatman2 »

Moro! tervetuloa seiska harrastajaksi ;) Unohda noi höpöhöpö jutut noista päivityksistä ja pidät noin komeen seitsikon ihan orkkiksena 8-) kaikkein turvallisimmat kilometrit sillä konstin.
Jari Salmensuo
Avatar
juha66
GFF
Viestit: 1851
Liittynyt: 20.08.2004 13:58
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja juha66 »

Ohhoh! Onpas alkuperäisen näköinen! :o Ilman muuta suositan säilyttämään alkuperäisenä. Varsinainen raketti ykskurkkuisen 32ICEVin kanssa. :D
-Juha-

-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Avatar
mattoston
Viestit: 16
Liittynyt: 16.05.2012 17:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja mattoston »

Reissu lähestyy ja tottahan se on että tämmöistä haettaessa ei oikein uni tule edellisenä yönä.
Huomenna lisäilen vielä kuvat sisältä, jotka nekin pölyen pyyhinnällä ja pienellä imuroinnilla näyttää hyvältä. :)
Voi olla että lisäilen reissulta video materiiliakin. mutta nyt vielä kahvit lärviin ja pakun hakuun. :)
Semmone vielä että mielummin puunaan ton iän ikuisen tikkukoneen jeesuksen aikasella kaasarilla
kun edes miettis isompaa konetta mahdollisesti turbolla, vaikka nuori olen niin hurja ei tarvii olla saati tyhmä.
695ss
Viestit: 129
Liittynyt: 11.06.2004 17:52
Paikkakunta: turku

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja 695ss »

löytyy abarth osia 903 cc tyypiin aitoja ei mitään tekeleitä
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kansipahvivikainen kone voi pitkän seisonnan jäljiltä olla täysremonttikunnossa, jos on ollut vedet ja öljyt sekaisin. Kannattaa tarkistaa ennenkuin ottaa ajoon, ettei turhaan riko korjattavissa olevia paikkoja.

Jos museointia suunnittelee, niin mahdolliset modernisoinnit olisi parasta saada tehtyä siten, että rakenteisiin ei tarvitsisi kajota. Itse varmaan tyytyisin pistämään orggistekniikan kuntoon, mutta eiköhän tuohon saisi soviteltua jonkun Firen 1-pisteruiskun melko toimivasti, jos välttämättä haluaa. Vaivaan nähden siinä vain taitaa olla aika pienet hyödyt saavutettavissa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
jtuok
Viestit: 542
Liittynyt: 17.05.2004 15:24

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja jtuok »

Pakko kysyä että kuka tai minkä niminen myyjä ? Itse asustelen niemellä nykyisin ja olen etsiskellyt lompakko ystävällistä 127:kaa... Tosin vain mk1 kelpaa. Toyotien parissa vietellyt aikaa, mutta seiska sopis kokoelmiin.

Komian näköinen peli tuo. Onnea hankinnan johdosta :)
Avatar
mattoston
Viestit: 16
Liittynyt: 16.05.2012 17:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja mattoston »

Noniin hyvät herrat.
fiiun haku sujui upeasti ja edes pienet sateet ei matkantekoa haitanneet, jännä juttu että fiiun takaosa oli rutikuiva sankoista sadekuuroista huolimatta :D
Kuvia ja lisää turinointia lisäilen huomenna jahka olen saanut itseni takaisin tähän maailmaan, hymy herkässä ja nimet papereissa.
"myyjästä" sen verran että sukunimi alkaneen t kirjaimella ja päättyy u:hun kaikki osat, varamoottori mukaan lukien tulee olevan kuuluvaksi auton myyntihintaan,
jahka niille paikka löydetään.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 127

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

En tiedä 2000-luvusta mitään mutta jos itse laittelisin tuommoista ajoon, niin:
-putsaisin kaasuttimen huolellisesti ja jos on Solex niin vaihtaisin alkuperäisen Weberiin.
-Uusisin bensaletkut ja mahdollisesti pumpun, sekä mittaisin riittääkö pumpun käyttötanko heiluttamaan pumppua, tuo on yleinen vika. Saattaisin myös korvata pumpun hyvälaatuisella sähköpumpulla tai ainakin laittaisin semmoiseen valmiuden että voi siirtyä tienpäällä sähkövoimaan.
-Sytkäosat luonnollisesti uusiksi ja kärjetön jos on semmoinen mihin saa vielä uuden anturin ja mahdollisesti varaosia reissuun mukaan. Käytetty hyllyn perältä kaivettu 80-luvun sytkälaitteisto tuskin on huollettua kärkisysteemiä varmempi.
-Laturiin uudet laakerit ja muutenkin kuntotarkastus. Ehkä myös uusi vesipumppu.
-Startin putsaus ja voitelu.
-etujarrusatulat kokonaan auki ja putsaus sekä uudet tiivisteet, tiivisteen ulkopuolisen osuuden hapettuminen jumittaa satulat eikä sitä saa puhtaaksi jos ei poista mäntiä kokonaan. vaihtaisin myös kaikki jarruletkut ja siinä samallahan vaihtuisi pääsylinteri ja takasylinteritkin.. Pistäisin laatuosia enkä Motonetista.
-pistäisin lämpömittarin sekä ohituskatkaisijan flektille hyttiin. Vaihtaisin silti flektin anturin liittimet uusiin.
-putsaisin kaikki maadoituspisteet, konehuone, takavalot. Sekä sulakerasian liitokset.
-irrottaisin konehuoneesta lämmityslaitteen kotelon ja katsoisin paljonko siellä on törkyä.
-vaihtaisin kaikki epäilyttävät pyöränaakerit
-pistäisin uuden pakoputken koko matkalle kun on helppo ja halpa.

Viisaammat jatkakoot.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin