Fiat 127 mk2 vm/1980 projektipäiväkirja
Lähetetty: 24.04.2012 15:09
Jahas olisikos se aika laittaa omasta tusinahiivatista rojektiosio pystyyn:)
Elikkäs
2011 Marraskuussa ostin fiat 127 vuosimallia 1980 projektiksi itselleni.
Auto haettiin Kemijärveltä ja ajettii Ouluun siirtokilvillä ja olemattomilla renkailla vailla mitään nykyajan
turvallisuuslaitteita.
Matkaan meni noin 9h ja paluumatkaan 6h!/300km <- keli oli todella huono
Kotiin kun auto saatiin , sille ei juuri tehty mitään , ennen kun kevään aurinko alkoi sulattelemaan ympäristöä.
Maaliskuussa aloitettiin sitten osien haaliminen ja yksi todella mätä fiat purettiin varastoon varaosiksi ja
joitain osia kaupattiin tarvitseville.
Projektista purettiin aluksi sisusta (penkit , lattiamatto , sivuverhoilut)
Toisen fiatin sivuikkunat pestiin ja kalvotettiin seuraavasti takasivut 5% ja etusivut myös ns. tupakki-ikkunat
35% ja takalasi 5% jossakin vaiheessa.
Lattiamaton purun jälkeen huomattiin että hitsausta tarvitaan jonkin verran , mutta pohjan kunto yllätti kaikinpuolin
positiivisesti.
laittoa tässä vaiheessa on huomattu seuraavaa
-tuulilasi (hakusessa)(uuteen lasiin tulee ns. dtm tyylinen aurinkosuoja)
-hitsausta (hoitaa osaava henkilö)
-uusi verhoilu (tarkoitus teetättää vaimolla jos asiasta innostuisi:))
-uudet penkit (100a:n etujakkarat mustalla nahalla) (ostettu)
-uusi maski (löytyy)
-ikkunoiden avaus ja sulkumekanismit (löytyy)
-ehjä mittaristo (löytyy)
-peräkontin alapuolelle pakkeloimaton suora pelti , koska nykyisestä ei tule enää hyvää
-maalaus (katsotaan jos kaveri haluaisi sen suorittaa , itse pitäisi kuulemma kuitenkin pohjat tehdä väriksi olen miettinyt valkoista alaosaa ja kiiltävän mustaa yläosaa)
-sivuvilkut (löytyy)
-puskurit (katsotaan laitetaanko enää)
-mahdollisesti uusi takapenkin selkänoja tai sitten tehdään vain niskatuet
-stereot jossakin vaiheessa kunhan rojekti on muutoin hyvällä mallilla (suurin osa löytyy)
-vaihdelaatikon vaihto (löytyy)
-uudet renkaat ja vanteet (ostetaan ajallaan , vanteet wellerin 13" on jo vielä kun saisi hiekkapuhallutettua ja maalautettua)
-kuluvat osat esim. alusta , jarrut , öljyt ja suotimet , pyyhkijät
-lyhyemmät etujouset (mersusta passaa , mutta selvittely , että minkä mersun)
-selvitellään bensavuoto tankin seutuvilla ja otetaan toisesta uusi mikäli tarvetta ilmenee
-oven sisäkahvan ja ikkunaveivin metsästys jostain
-peltisarjan osto ja asennus (tiedetään mistä ostaa)
-asentaa konepellin alkuperäinen avausmeknasimi takaisin kun edelliset omistajat tehneet (pikakiinnitykset)(alkuperäinen järjestelmä löytyy , mutta vaijeri pitää ostaa)
-pakoputkisto (teetättää jollain avarampi tuohon peltisarjaan sopivaksi)
-etu-umpiot tarkoitus tehdä tummiksi
-lämmityslaite kuntoon
-kattoverhoilun pesu
-joku on asentanut finlandia 2000 kattoluukun joten sen tiivistystä pitää uusia
-ovien kahvat tarkoitus vaihtaa jos ei saa katkennutta avainta lukkopesästä (toiset on + avaimet mikäli avaimen jämää ei saa pois pesästä)
-kilvetys sitten ajallaan
-takavalot on tarkoitus koittaa muokata mallia upotettavat hellat , mutta saa nähdä mitä siitä tulee:)
-kylkilistat laitetaan paikalleen tai sitten reiät umpeen
-uusi lattiamatto
-katsotaan mitä kojelaudalle keksittäisiin kivaa kun on varalta ehjä alkuperäinen laittaa vaikka myyntiä varten paikalleen..
-äänieristystä tarvittaisiin jokapuolelta:)
-moottorille oli kuulemma "tehty" kansiremontti joten sille ei ole tulossa ihmeellisempiä juttua.mahdollisesti iso vapaasti
virtaava suodatin jotta suamma kunnon imuäänet aikaan:)
siinä päällimmäisenä mitä mieleen tulee ja tuota tekemislistaa kun katsoo niin saattaa olla , että ei ihan heti ole valmista ja kun
lisäksi lyödään perheenlisäys mitä tulee hetkenä minä hyvänsä niin aika on välillä kortilla , mutta hiljaa hyvä tulee..
näin olen ainakin kuullut:D
Järjestys missä puutteita laitetaan ei ole suinkaan tuo , vaan rahatilanteen mukaan mennään ja teetätetään , mutta tarkoitus on tehdä itsellä niin paljon
kun pystyy ja osaa ja opetella eli mennä perse edellä puuhun x 10 ja jos se sitten onnistuu:)
kaikkeen toki ei ole tiloja yms. että voisi edes kokeilla mm. hitsaus ja maalaus.
tätä on tarkoitus sitten päivitellä sitä mukaa kun projekti etenee.
välillä voi mennä aikaa ettei mitään tapahdu ja toisinaan mennään taas tuulispäänä ja etenee urakalla.
kuvia lisäillään sitä mukaa kun on tehty jotain ja kuvia saatu otettua.
12.4
Taase tuli hieman fiatin kimpussa oltua ja purettua mittaristo ja kojelauta pois maalausta varten.
tarkoitus olisi tekaista kiiltävän musta kojelauta ja höystää pisteosia mattavalkoisella.
sisustasta tulee siis musta/valkoinen kuten siis myös ulkoasusta.
kojelaudan purkamisen yhteydessä myös havaittu finlandia 2000 vuotavan vettä , joten sen tiivistäminen on ajankohtainen heti kun kelit hivenen
pysyy lämpimänä ja kuivana.
14.4 syntyi sitten jälkikasvua joten rojektin laittaminen laitettu toviksi jäihin , mutta osien ja tarvikkeiden metsästystä tehdään aina kun "ylimääräistä"
aikaa vaan löytyy ja sitä ei tunnu nyt löytyvän:)
24.4 löydetty 127 uusi tuulilasi ja haetaan se varastoon odottamaan , että auto on ensin hitsautettu ja viedään sitten kori
lasiliikkeelle ja asennutetaan paikalleen.
Ei kehtaa ottaa riskiä , että jättää lasin liikkeelle ja , että se myytäisiin eteenpäin vaan pelataan varmanpäälle
ja haetaan se kotia odottelemaan:) hintaa oli 85e kirkkaana tai vihertävänä ja vihertävä lasi otettiin.
Vielä kun hitsaajan löytäisi Oulusta jostain Haukiputaalta tai lähettyviltä.
Elikkäs
2011 Marraskuussa ostin fiat 127 vuosimallia 1980 projektiksi itselleni.
Auto haettiin Kemijärveltä ja ajettii Ouluun siirtokilvillä ja olemattomilla renkailla vailla mitään nykyajan
turvallisuuslaitteita.
Matkaan meni noin 9h ja paluumatkaan 6h!/300km <- keli oli todella huono
Kotiin kun auto saatiin , sille ei juuri tehty mitään , ennen kun kevään aurinko alkoi sulattelemaan ympäristöä.
Maaliskuussa aloitettiin sitten osien haaliminen ja yksi todella mätä fiat purettiin varastoon varaosiksi ja
joitain osia kaupattiin tarvitseville.
Projektista purettiin aluksi sisusta (penkit , lattiamatto , sivuverhoilut)
Toisen fiatin sivuikkunat pestiin ja kalvotettiin seuraavasti takasivut 5% ja etusivut myös ns. tupakki-ikkunat
35% ja takalasi 5% jossakin vaiheessa.
Lattiamaton purun jälkeen huomattiin että hitsausta tarvitaan jonkin verran , mutta pohjan kunto yllätti kaikinpuolin
positiivisesti.
laittoa tässä vaiheessa on huomattu seuraavaa
-tuulilasi (hakusessa)(uuteen lasiin tulee ns. dtm tyylinen aurinkosuoja)
-hitsausta (hoitaa osaava henkilö)
-uusi verhoilu (tarkoitus teetättää vaimolla jos asiasta innostuisi:))
-uudet penkit (100a:n etujakkarat mustalla nahalla) (ostettu)
-uusi maski (löytyy)
-ikkunoiden avaus ja sulkumekanismit (löytyy)
-ehjä mittaristo (löytyy)
-peräkontin alapuolelle pakkeloimaton suora pelti , koska nykyisestä ei tule enää hyvää
-maalaus (katsotaan jos kaveri haluaisi sen suorittaa , itse pitäisi kuulemma kuitenkin pohjat tehdä väriksi olen miettinyt valkoista alaosaa ja kiiltävän mustaa yläosaa)
-sivuvilkut (löytyy)
-puskurit (katsotaan laitetaanko enää)
-mahdollisesti uusi takapenkin selkänoja tai sitten tehdään vain niskatuet
-stereot jossakin vaiheessa kunhan rojekti on muutoin hyvällä mallilla (suurin osa löytyy)
-vaihdelaatikon vaihto (löytyy)
-uudet renkaat ja vanteet (ostetaan ajallaan , vanteet wellerin 13" on jo vielä kun saisi hiekkapuhallutettua ja maalautettua)
-kuluvat osat esim. alusta , jarrut , öljyt ja suotimet , pyyhkijät
-lyhyemmät etujouset (mersusta passaa , mutta selvittely , että minkä mersun)
-selvitellään bensavuoto tankin seutuvilla ja otetaan toisesta uusi mikäli tarvetta ilmenee
-oven sisäkahvan ja ikkunaveivin metsästys jostain
-peltisarjan osto ja asennus (tiedetään mistä ostaa)
-asentaa konepellin alkuperäinen avausmeknasimi takaisin kun edelliset omistajat tehneet (pikakiinnitykset)(alkuperäinen järjestelmä löytyy , mutta vaijeri pitää ostaa)
-pakoputkisto (teetättää jollain avarampi tuohon peltisarjaan sopivaksi)
-etu-umpiot tarkoitus tehdä tummiksi
-lämmityslaite kuntoon
-kattoverhoilun pesu
-joku on asentanut finlandia 2000 kattoluukun joten sen tiivistystä pitää uusia
-ovien kahvat tarkoitus vaihtaa jos ei saa katkennutta avainta lukkopesästä (toiset on + avaimet mikäli avaimen jämää ei saa pois pesästä)
-kilvetys sitten ajallaan
-takavalot on tarkoitus koittaa muokata mallia upotettavat hellat , mutta saa nähdä mitä siitä tulee:)
-kylkilistat laitetaan paikalleen tai sitten reiät umpeen
-uusi lattiamatto
-katsotaan mitä kojelaudalle keksittäisiin kivaa kun on varalta ehjä alkuperäinen laittaa vaikka myyntiä varten paikalleen..
-äänieristystä tarvittaisiin jokapuolelta:)
-moottorille oli kuulemma "tehty" kansiremontti joten sille ei ole tulossa ihmeellisempiä juttua.mahdollisesti iso vapaasti
virtaava suodatin jotta suamma kunnon imuäänet aikaan:)
siinä päällimmäisenä mitä mieleen tulee ja tuota tekemislistaa kun katsoo niin saattaa olla , että ei ihan heti ole valmista ja kun
lisäksi lyödään perheenlisäys mitä tulee hetkenä minä hyvänsä niin aika on välillä kortilla , mutta hiljaa hyvä tulee..
näin olen ainakin kuullut:D
Järjestys missä puutteita laitetaan ei ole suinkaan tuo , vaan rahatilanteen mukaan mennään ja teetätetään , mutta tarkoitus on tehdä itsellä niin paljon
kun pystyy ja osaa ja opetella eli mennä perse edellä puuhun x 10 ja jos se sitten onnistuu:)
kaikkeen toki ei ole tiloja yms. että voisi edes kokeilla mm. hitsaus ja maalaus.
tätä on tarkoitus sitten päivitellä sitä mukaa kun projekti etenee.
välillä voi mennä aikaa ettei mitään tapahdu ja toisinaan mennään taas tuulispäänä ja etenee urakalla.
kuvia lisäillään sitä mukaa kun on tehty jotain ja kuvia saatu otettua.
12.4
Taase tuli hieman fiatin kimpussa oltua ja purettua mittaristo ja kojelauta pois maalausta varten.
tarkoitus olisi tekaista kiiltävän musta kojelauta ja höystää pisteosia mattavalkoisella.
sisustasta tulee siis musta/valkoinen kuten siis myös ulkoasusta.
kojelaudan purkamisen yhteydessä myös havaittu finlandia 2000 vuotavan vettä , joten sen tiivistäminen on ajankohtainen heti kun kelit hivenen
pysyy lämpimänä ja kuivana.
14.4 syntyi sitten jälkikasvua joten rojektin laittaminen laitettu toviksi jäihin , mutta osien ja tarvikkeiden metsästystä tehdään aina kun "ylimääräistä"
aikaa vaan löytyy ja sitä ei tunnu nyt löytyvän:)
24.4 löydetty 127 uusi tuulilasi ja haetaan se varastoon odottamaan , että auto on ensin hitsautettu ja viedään sitten kori
lasiliikkeelle ja asennutetaan paikalleen.
Ei kehtaa ottaa riskiä , että jättää lasin liikkeelle ja , että se myytäisiin eteenpäin vaan pelataan varmanpäälle
ja haetaan se kotia odottelemaan:) hintaa oli 85e kirkkaana tai vihertävänä ja vihertävä lasi otettiin.
Vielä kun hitsaajan löytäisi Oulusta jostain Haukiputaalta tai lähettyviltä.