FIAT uno projekti

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

FIAT uno projekti

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Joutui aloittaa alusta tämän ketjun kun kadonnut bittiavaruuteen vanha :?
Jonkin aikaa jutusteltiin ftcf puolelle -->
http://ftcf.org/smf/index.php?topic=11764.0

Autohan oli tämän näköinen viime kesänä
Kuva
Kuva
Kuva

Tuossa kuukausi sitten teippasin peilit ja tuon muovin pyyhkimen alta.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ja sitten Kabum :D
Kuva
Viimeksi muokannut sampsulisami, 29.08.2012 21:56. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Bravo t-jet
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: FIAT uno projekti

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Sekä tuollaiset tuli asennettua äskettäin
Kuva
Kuva

Ja tämä pitäis asentaa joku kaunis päivä
Kuva
Bravo t-jet
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: FIAT uno projekti

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Seuraavalla viikolla vihdoin ja viimein olisi tarkoitus asentaa tuo kansi paikoilleen.

Kanteen tehdyt muutokset:
-Jyrsitty olakkeet pois
-Palotilaa hieman muotoiltu
-866 nokka
-Imu- ja pakosarjan sovitus
-Venttiilin kumit
-Iridium tulpat
-Sekä puristussuhde nousee.... X milliä läht pois :D

Muuta:
-38mm Kaasuläppä asentuu paikoilleen kun megaruutan johtosarja valmistuu
-Pakosarja ehkä vaihtuu 4-2-1 malliseen jossain välissä ..
Viimeksi muokannut sampsulisami, 23.04.2012 14:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bravo t-jet
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: FIAT uno projekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Tuosta öljynjäähdyttimestä, jos mahdollista, niin suosittelen käyttämään prässättyjä letkuliitoksia ja junttureita klemmareiden sijaan.

Ideana hieno tuo viritetty FIRE Unossa, kovin usein kun noihin pyritään vaan vaihtamaan tehokkaampi tekniikka, niin tämä on piristävä poikkeus.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: FIAT uno projekti

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Ippe kirjoitti:Tuosta öljynjäähdyttimestä, jos mahdollista, niin suosittelen käyttämään prässättyjä letkuliitoksia ja junttureita klemmareiden sijaan.

Ideana hieno tuo viritetty FIRE Unossa, kovin usein kun noihin pyritään vaan vaihtamaan tehokkaampi tekniikka, niin tämä on piristävä poikkeus.
Moottoritie ajossa (120km\h) tuo öljynlämpö tuppas nousee ja kesä kuumalla kaupunki ajossa sekä liikennevaloissa.
Syynä varmaan tuo osittainen pohjapanssari tms mikä siinä vakiona on -->ilma ei virtaa öljypohjaa jäähdyttäen.

Nyt letkuna 20baaria kestävät ja ne klemmariliitokset :roll:
Mistähän mahtaisi saada kohtuu hintaan letkun jossa myös nuo letkunipat\päät tai miksikä niitä kutsutaan?

Kannen vaihdon yhteydessa tulee jakopää vaihdettua ja vesipumppu, Mutta mistähän saisi tuollasen vakion tilalle?

(kuva liian iso tälle forumille joten linkki tuossa muodossa)
http://img108.imagevenue.com/img.php?lo ... ning04.jpg

edit: tuo ryöstölaippa on termostaatilla.. niin ja säilyy nuo voitelu ominaisuudetkin paremmin öljynvaihtovälillä tuon jäähdyttimen ansiosta ..
Bravo t-jet
HeikkiJ
Viestit: 778
Liittynyt: 11.06.2006 13:53

Re: FIAT uno projekti

Viesti Kirjoittaja HeikkiJ »

Ihan vaan mielenkiinnosta paljonko ne öljyn lämmöt oli? Tuo jäähdytys systeemi tarvis vielä termarin/jäähdyttimen ohituksen ettei tarvis vahtia sitä että öljyn lämmöt on liika alhaalla normaaliajossa.

Niitä letkuja voi teettää hydrauliikkaliikkeessä, eikä ole kalliita.

Nyt on jo vähän myöhästä ton puristussuhteen kanssa, mutta olis ollu parempi ottaa männistä amme pois ja lohkosta niin että männät nousee hiukan yli. Sitten vasta kannesta jos tämä ei riitä
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: FIAT uno projekti

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

HeikkiJ kirjoitti:Ihan vaan mielenkiinnosta paljonko ne öljyn lämmöt oli? Tuo jäähdytys systeemi tarvis vielä termarin/jäähdyttimen ohituksen ettei tarvis vahtia sitä että öljyn lämmöt on liika alhaalla normaaliajossa.

Niitä letkuja voi teettää hydrauliikkaliikkeessä, eikä ole kalliita.

Nyt on jo vähän myöhästä ton puristussuhteen kanssa, mutta olis ollu parempi ottaa männistä amme pois ja lohkosta niin että männät nousee hiukan yli. Sitten vasta kannesta jos tämä ei riitä
Tuo ryöstölaippa on termostaatilla.... olikohan se jotain 78 astetta.

Öljyn lämmöt oli reippaammas ajossa 100-125 asteen välillä sekä motarilla.
85-95 astetta oli matka ajossa 80km\h vauhtia ajettaessa...

Nyt pysyy tuo öljyn lämpö 80-85 asteisena ja yli 100 astetta se ei mee vaikka kuin polkee motaril :D
Bravo t-jet
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: FIAT uno projekti

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Pari viikkoa sitten tuli uudet kesärenkaat hommattua ja samalla kulmien säätö... ennen sitä vaihdoin uudet iskarit+jouset+yläpään laakeri, oikealle puolelle raidetangon ulkopää+alatukivarsi+pyöränlaakeri.

Pari viikkoa meni ja nyt ratti sojottaa vasemmalle 5-15 astetta jos suoraa haluaa mennä.
Äsken tarkistin etupään kaikki pultit ja ne olivat kireällä.
Tunkasin auton ylös ja käsivoimin renkaita liikkuttelin jos välystä olisi, mutta ei :shock:

Varmaan tuo vasen alapallonivel aavistuksen väljä... sekin on jo vuoden vanha :lol:

Noh.. tutkitaa--->

edit: mjoo se pallonivel hieman väljä... :roll:
Viimeksi muokannut sampsulisami, 11.04.2012 16:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Bravo t-jet
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: FIAT uno projekti

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Kuva
Bravo t-jet
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: FIAT uno projekti

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Ylihuomenna tulee kuvaa oviverhoilusta... Saas nähä mite onnistuu :lol:

Tämän näköistä materiaalia

Kuva
Bravo t-jet
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: FIAT uno projekti

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ippe kirjoitti: Ideana hieno tuo viritetty FIRE Unossa, kovin usein kun noihin pyritään vaan vaihtamaan tehokkaampi tekniikka, niin tämä on piristävä poikkeus.

Itse kun en ole ns. alkupään foorumisteja ja en ole seuranu alkuvaiheen projekteja niin onkos foorumilla paljonkin vaan kone svappi uunoja. Taida montaan olla :oops:

Silleen hieno ideahan viritetty vapari firepiltti on. :D
Et ei laita vaan turboa. Sillä kun saa sillattis liian iisisti tehoja ja vielä aivan liikaaki :)
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: FIAT uno projekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

väisänen kirjoitti:
Ippe kirjoitti: Ideana hieno tuo viritetty FIRE Unossa, kovin usein kun noihin pyritään vaan vaihtamaan tehokkaampi tekniikka, niin tämä on piristävä poikkeus.

Itse kun en ole ns. alkupään foorumisteja ja en ole seuranu alkuvaiheen projekteja niin onkos foorumilla paljonkin vaan kone svappi uunoja. Taida montaan olla :oops:

Silleen hieno ideahan viritetty vapari firepiltti on. :D
Et ei laita vaan turboa. Sillä kun saa sillattis liian iisisti tehoja ja vielä aivan liikaaki :)

Vähäpäästöiseen moottoriin turbon lisääminen voi tuoda hieman tuskaa päästömittauksen muodossa, mikäli tuo on papereissa kirjattu moiseksi.

Joten mulle on jäänyt sellainen muistikuva että Unoihin on swapatty isompaa sohoa, turbon tekniikkaa joskus ja taisi jollain olla TC:kin Unon kopassa.
Joskus Itäisessä Helsingissä pyöri 5-ovinen ahdettu Uno, moisia en ole kuin sen yhden nähnyt...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: FIAT uno projekti

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ippe kirjoitti: Joten mulle on jäänyt sellainen muistikuva että Unoihin on swapatty isompaa sohoa, turbon tekniikkaa joskus ja taisi jollain olla TC:kin Unon kopassa.
Joskus Itäisessä Helsingissä pyöri 5-ovinen ahdettu Uno, moisia en ole kuin sen yhden nähnyt...
Niin no mä en ole VAAN laittanu tc:tä uunon keulalle.
Jos sieltä tc:stä kutitetaan 400 hp. pintaan tehoa ni ei se mun miälestä oo VAAN koneen vaihtamista. :?

No mut sorge ny... Mulla on vähä tylsää ja siksi pikkusen provot päällänsä :oops: :D
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: FIAT uno projekti

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Tosta turbosta tuli mieleen se että jos turbottaa koneen jossa imu- ja pakosarja samalla puolella siel konetilan takana niin sen tubon pystyis melko hyvi piilottaa sinne :D
Bravo t-jet
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: FIAT uno projekti

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Niin tämä on 1994 vuosimallia joten nämähän on jo vähäpäästöisiä vaikka tuossa rekisteriotteessa ei sitä lue.. vaaai?

Ei tähän turboa olla laittamassa :lol:
Bravo t-jet
Vastaa Viestiin