Fiat 132 1.6 TC

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Epikle
Viestit: 34
Liittynyt: 15.08.2011 23:33
Viesti:

Re: Fiat 132 1.6 TC

Viesti Kirjoittaja Epikle »

Kait sitä vois pienen tilannepäivityksen laittaa.

Pakoputki tuli tehtyä uusiks 2.5'' putkesta. Sai ihan vaan muutaman kerran sovitella ja tehä uusiks että tuli sopiva ja ettei nyt ihan älyttömästi kolise.
Nyt on pari päivää kittailtu ja hiottu jos vaikka ennen ens kesää sais maalattua.

Sitten tarttis jotkut vähän paremmat jarrut saada. Millaisia vaihtoehtoja on jos haluaa pysyä bolt-on linjalla?

Muutamat laadukkaat kuvat.

Kuva
Putki sukeltaa vaihdelaatikon vierelle ja alkumatkan kulkee siellä.

Kuva
Kaiken maailman taivutuksia ja litistyksiä sai tehdä, että sai putken menemään tarpeaksi lähellä pohjaa kuitenkin niin ettei putki ota koriin kiinni

Kuva
Ulkoasu on vielä tässä kuvassa ilman muutoksia.
Fiat 132 1.6 TC | Lada 1200L
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Fiat 132 1.6 TC

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Mun käsitykseni mukaan Fiat-konsernin jarrut ovat varsin hyvin vaihdeltavissa autosta toiseen, kunhan sylinterien koot eivät kamalasti muutu, vannekoko toki tekee omat rajoituksensa.

Olisiko eteen jotkut Croman/Theman jarrut hyvä parannuskeino?
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8341
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 132 1.6 TC

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mutta ei mene ihan pulttaamalla, koska isot jarrut on silti samalla jarrusatulan kiinnitysraudalla. Eli kun levy kasvaa halkaisijaa niin samalla siirtyy satulan kiinnityspultit olka-akselissa kauemmas akselin keskipisteestä.

Jos ei halua tehdä sovitetta niin jostain Regatan malleista löytynee isompaa jarrulevyä mutta sen satulan kiinnityspaikka on sama kuin pikkulevyisessä, eli semmoisesta sekä levyt että satulat että kiinnitysraudat. Ja nuo on ilman jäähdytystä.

TurboUnossa on jäähdytetyt jotka sopii suoraan ilman muutoksia. Mutta halkaisija ei kauheasti eroa vakiosta. Ja noiden levyjen kanssa pystyy käyttämään esim. Croman/Theman satuloita joissa löytyy isompaa männän halkaisijaa. Mutta Croman omat levyt on isommat eikä mahdu pyörimään jos ei satulaa siirrä ulospäin.

Toisaalta on jäänyt mielikuva että jossain 132:sen malleissa olisi ollut isompaa levyä? Tai ainakin etulevy on selkeästi eri kuin perus 124/7/8/131?? Mullakin jotain tuommosia levyjä taitaa olla. Miten niissä on satulat kiinni? Eri olka-akseli?

En nyt mene ihan 100% vannomaan että 132:sen etujarrut olisi muutenkaan tismalleen samat kuin esim. 127/131, eli meneekö vaikka nuo turbounskin jarrut suoraan vai onko levyn offsetissa sittenkin jotain eroa? Jostain varaosaluettelosta tuo varmaan selviää tai mittaamalla, että mitkä jarrut tässä 1,6 mallissa on. Sattuneesta syystä kun 1600TC fiatteja ei liiemmin enää ole missään.. :evil:

Ja tosi paljon vaikuttaa se, mitä jarrupalaa käyttää. Vakiotkin varmaan paranisi hyvillä paloilla. Mielestäni omassa 132:ssa oli ihan hyvät jarrut radalla, verrattuna Mirafioriin jossa tuo TboUno/Croma yhdistelmä niin ei ne paljoa hävinnyt.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Fiat 132 1.6 TC

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Eiks tonikäsessä 132:ssa ole jo ne ~250mm levyt edessä - ja takana isot rummut? Lisäksi mulla on hämärä muistikuva että olisko satuloiden kiinnike ollut jopa eri pulttijaolla kuin se "perinteinen"? Tosta ne mee mitenkään takuuseen mutta ennen hankintaa kannattaa se toisaan mitata tai varrata vaikka siihen 127/128/131 kiinnikkeeseen.

Tosiaan Croman jarrujen kanssa käy kuten Sämpy tuumasi mutta 2-litraisessa Temprassa taitaa olla sellainen kiinnike jolla satulan saa sopivaan kohtaan sillä 257:lla levyllä - siis siihen pikkunapaan.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Castrol
Viestit: 76
Liittynyt: 09.10.2006 09:46
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Fiat 132 1.6 TC

Viesti Kirjoittaja Castrol »

Argentoissa on ainakin nuo 257mm levyt ja girlingin satulat samat mitä on 100s regatoissa. 132 on joku ihan oma kokonsa olisikohan ollu joku 251mm halkaisia niissä alkuperäisissä jarruissa 1600Tc:ssä. Perus liukupalasatulalla.

Itelle laitoin Mirafioriin 105tc ritmon jarrut jotka on samat kun argentassa ja regatassa jne.....Ja tuolla 257mm levyllä ja meni suoraan pulttaamalla paikoilleen ei tarvinnut shimmata mitään.
Fiat Mirafiori Racing replica
Avatar
Epikle
Viestit: 34
Liittynyt: 15.08.2011 23:33
Viesti:

Re: Fiat 132 1.6 TC

Viesti Kirjoittaja Epikle »

Kiitoksia infosta,

Tässähän on edessä tosissaan 257 mm x 12 mm viime keväänä laitetut uudet levyt. Castrol ne silloin sponssasi ja taisi olla argentaan tarkoitettu ne levyt. Noiden nykyisten satuloiden kanssa mahtui juuri ja juuri.
Noi nykyiset levyt kun on käytännössä uudet niin varmaankin sitä jostain täytyisi hankkia tommoiset 257 mm levyille tarkoitetut girlingit, joita nyt siis ilmeisesti ainakin jossain regatan mallissa on.

Mun ymmärtääkseni tässä mallissa alunperin oli jo mallisarjan isoimmat jarrut (251 mm levyt edessä).
Fiat 132 1.6 TC | Lada 1200L
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat 132 1.6 TC

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joo, 251:t ne olivat ja muistaakseni samannäköisellä Bendixin satulalla kuin Mirkut, etuvedot ja muut, mutta ei samalla kuitenkaan. Ja ellen väärin muista niin pulttijako poikkesi... ollen ennemmin samankaltainen kuin 124:ssä. Korjatkaa jos huomaatte ettei näin ole.
Tuo yleisempi jako olisi siitä kiva että Bravonkin 257mm jäähdytetty menisi pelkällä 7mm välikappaleella.

Voisin tietysti vertailla kun mulla on kotosalla noita molemmanlaisia jarruhilppeitä. Jos joskus muistan.

Sitä Regatan isompaa jarrua on TC-koneisessa (vino ja pysty) sekä farkkumallissa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Epikle
Viestit: 34
Liittynyt: 15.08.2011 23:33
Viesti:

Re: Fiat 132 1.6 TC

Viesti Kirjoittaja Epikle »

Kuten vvieri tuossa yllä arvelikin niin eri pulttijako on tässä 132. Se näytti olevan sama kuin tuossa ladassa, 145 mm.
Ladan satuloitakaan ei siitä huolimatta suoraa saa laitettua kun kiinnitysraudan etäisyys on väärä.

Täytyy sitten vaihtaa näihin nykyisiin tiivisteet kun kovemmassa jarrutuksessa tuppaa toinen satula jäädä laahaamaan. Pitää sitten joskus päivittää kunnon jarrut.
Fiat 132 1.6 TC | Lada 1200L
mikahai
Viestit: 483
Liittynyt: 11.09.2007 18:08
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Fiat 132 1.6 TC

Viesti Kirjoittaja mikahai »

mulla on tuossa omassa Mirafiorissa, 2.0l tempran tuuletetut levyt(en nyt muista halkasiaa) satulan ja navan väliin piti laittaa n,5mm paksut prikat,
muuten meni pulttaamalla paikalleen.
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 132 1.6 TC

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Noita väliprikkoja on joskus tehdasasennuksenakin, esim. Prismassa taisi olla jonkunlaiset paksut väliprikat.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8341
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 132 1.6 TC

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

juu 4-5mm prikat on laitettu satularungon alle jo tehtaalla. Eivätkä ole edes erityisen leveät, olisiko 5-6mm.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat 132 1.6 TC

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joo, Mirkkuun meneekin suoraan nuo etuvedon satulat. Itsellä on Regata 100S:stä ilman mitään väliprikkoja. 132:n kanssa tilanne on kinkkisempi. Jos Ladassa oli sama jako, niin se on varmaan sitten se 124:n jako...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Epikle
Viestit: 34
Liittynyt: 15.08.2011 23:33
Viesti:

Re: Fiat 132 1.6 TC

Viesti Kirjoittaja Epikle »

Tuli sitten kunnostettua nuo nykyiset satulat ja asennettua rasvanipat raidetangon päihin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Fiat 132 1.6 TC | Lada 1200L
Avatar
fiat-boy
Viestit: 992
Liittynyt: 08.06.2005 17:05

Re: Fiat 132 1.6 TC

Viesti Kirjoittaja fiat-boy »

Epikle kirjoitti:Tuli sitten kunnostettua nuo nykyiset satulat ja asennettua rasvanipat raidetangon päihin.
Ei kestovoideltuihin niveliin saa laittaa rasvanipoja :shock: . Ne voi pullahtaa pihalle jos laittaa liikaa rasvaa.
Aina oppii jotain uutta
Avatar
Castrol
Viestit: 76
Liittynyt: 09.10.2006 09:46
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Fiat 132 1.6 TC

Viesti Kirjoittaja Castrol »

Ainakin mitä itse olen laitellut rasvanippoja kaikenmallisiin niveliin niin ei ole ikinä pihalle pullahtanut.
Ja ei sinne ole tarkoitus painaa rasvaa koko prässillistä vaan juuri sen verta että sinne sitä rasvaa menee.

Ainakin niissä mitä olen purkanut tavallisia italian+muita sonta niveliä niin jokaisessa on ollut ns.rasvaura pallossa tosin pienempi kuin jossain vanhassa jenkin nivelessä. Sanoivathan ne aikoinaan että ei pallonivel kestä ilman kumiakaan mutta kummasti ne tuntuu kestävän vuodesta toiseen pelkästään sellaisilla metallilevyillä jotka suojaavat itse palloniveltä. Ja tietysti reilusti rasvaa..Kyllä kyseessä on venäläiset raidetangonpäät missä ei ole suojakumia uutenakaan. Suuremmassa osassa noita tarvikeniveliä on vielä rasvanipan paikkakin siinä alasuojakilvessä josta on jätetty säästösyystä se nipan reikä ja nippa pois.
Fiat Mirafiori Racing replica
Vastaa Viestiin