Castrol kirjoitti:. Sanoivathan ne aikoinaan että ei pallonivel kestä ilman kumiakaan mutta kummasti ne tuntuu kestävän vuodesta toiseen pelkästään sellaisilla metallilevyillä jotka suojaavat itse palloniveltä. Ja tietysti reilusti rasvaa..Kyllä kyseessä on venäläiset raidetangonpäät missä ei ole suojakumia uutenakaan.
Jenkissä tuli törmättyä semmosiin kumisiin/muovisiin suojiin, jotka suurinpiirtein pitää kivet pois nivelestä mutta eivät ole tiiviitä eli vesisuojaus tehdään riittävällä määrällä vaseliinia.
Kestovoidellussa ei ole sen enempää kestoa kuin voiteluakaan kun ei siellä ole tehtaalta rasvaa juuri ollenkaan. Tosin itse olen lisännyt sen suojakumin alle joka on riittänyt omille kilometreille. Kun ei ole jaksanut asennella nippoja.. Mirkun alatukivarsilla näköjään ajettu nyt 180tkm, raidetangonpäillä 250tkm. Ja noiden tarvikenivelien ei pitäny kuulemma kestää kuin 20tkm.
Saakos sen rasvanipan helpostikin laitettua jälkikäteen?Eli reikä porattava,mutta tarviikos nipalle tehdä sitten kierre,vai "vetääkö" nippa itse itsensä porattuun reikään?....Sori kun kysymys saattaa kuullostaa tyhmältä ,mutta itsekkin useita niveliä vaihtaneena tiedän,että sellainen nivel,jossa on nippa....kestää. Itse en ole kuitenkaan yhtään nippaa jälkeenpäin koskaan tullut laittaneeksi
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Itse nipan laittaminen on hyvin yksinkertaista. Joko lyötäviä nippoja tai sitten sellasia mitkä vedellään porattuun ja kierteytettyyn reikään.
6mm nippa on ihan hyvä noihin Fiatin niveliin ja poraa 5,5mm reijän ja sitten tekee 6mm kierretapilla jengat reikään. Aina sinne pikkusen purua menee mutta sitä voi vähentää esim imurilla tai magneetilla. Pohjapelti ei ole kauhen paksu joten kannattaa varovasti painella sitä poraa siihen. Sitten vaan varovasti jengatapilla kierre sinne. ja nippa perään. Sitten sellanen kevyt painallus rasvaa perään. And you are done!
jossakin varoteltii nippojen laittoa niveliin joihin ei oo nippoja tarkoitettu. perustelut: kyseisissä nivelissä ei ole rasva teitä jotta rasva pääsee pallon toiselle puolen. nyt ku sinne alapuolelle painetaa rasvaa ja se ei pääsee pallon toiselle puolen vaan painaa pallon toiseen laitaan. tästä seuraa nivel joka on väljä hetkenpäästä.
Ei se niveltä väljistä, jos rasva ei pääse nivelen toiselle puolelle, mutta sellainen seuraus siitä on, että nivelen välykset poistuvat aina rasvaa lisätessä. Äkkiseltään kuulostaa hyvältä, mutta ei enää siinä vaiheessa, kun nivel on kulunut tarpeeksi pullahtamaan kupistaan ulos.
Vanteetkin sattui löytymään ebaystä hyvään hintaan, mutta ei niistä vielä sen enempää.
Ensi viikonloppuna toivottavasti kasassa taas ja valmiina ajoon.
Paljastetaas nyt sen verran että tämmöinen tuli siis hankittua osien luovuttajaksi. Tarkoituksena olisi siirtää tuohon 132:een moottori ruiskuineen, sisustasta ainakin kojelauta ja mahdollisesti keskikonsoli. Ideana olisi myös saada tuo hieno tarkastuspaneeli toimimaan.