Käyttis SW Tempra

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

No juu näitä on oikeestaan kaksikin ajossa mutta tästä valkoisesta -96 vuotista ny remppailin vähän tai siis pari viikkoa jo ollut perä pystyssä. :oops:

Kuva

Vaihdoin siis noi pitkät jarruputket edestä tankin eteen ja rakentelin pakoputkea uusiksi ja lambdan vaihdoin toisesta yms. Jarrupainesäätimelle löysin ihmeekseni aika tuoreen jousen yhden varaosatipon (tc malli) alta, josta purkailin noita kuparisia jarruputkia käyttöön. Noista jousista kun tuppaa kulumaan sanka poikki - yksi sellainen melkein poikkikulunut löytyi jostain tiposta ja useita on vissiin jäänyt matkalle... Jarrupainesäätimen vivun sain ihmeekseni irti ihan isoilla papukaijapihdeillä ja 1/2" karaisen 11mm hylsyn avulla ts sen tapin. Vipu vielä liikkuikin ihan käsin mutta jousta ei ole kyllä ollut hetkeen kun jonkun jo tuonne säätimelle vaihtamat jarruputket oli ihan linjalla eli niitä sai taivutella sivuun :roll:

Irtonaiselle vivulle tein sitten kevyen kenttähehkutuksen eli kosaanilla kevyt puna pintaan ja kun jäähtyi niin ruosteet varisi melkein puhaltamalla ja säätöpulttikin aukes ihan ongelmitta - no ei tää korikaan mikään ruosteinen ole... :) Kuluneen jousen kolon/hahlon korjasin siten että laikkasin sen hahlon kokonaan pois ja hitsasin tilalle sohon öljypohjan prikan joka aika vahvaa ja siis hyvä hitsata 2.5 mm puikollakin ohkaisempaan peltiin. Säätöhimmelin ja pultin tervasin hyvin ja löin vivun paikalleen säätimeen 6 mm kuusiokolopultin ja nyloc mutterin kera (kierrettä tietty vain mutterin kohdalla). Säädön vedin silleen kohtuu piukalle mutta hahlossa on vielä varaa kirratakin - jarrut joutuu kyllä käymään vielä läpi ja käpärin vaijeritkin saa vaihtaa mutta alkaa olla tuo hankalin osuus takana...

Lopuksi sitten vielä poljin takapäähän uudet jarrunesteet mutta täytyy vielä ilmata paremmin kaverin kanssa myöhemmin... Tulee kunnolla huuhdeltua kun vaihtui putkiakin... :wink:

EDIT jatkoa: Pakoputkeksi purkailin varaosatemprasta suht hyvännäköisen putkiston, mutta kun totesin että katilta lähtee 2" seuraavaan liitokseen asti niin eihän sitä mehupilliä voinut sinne laittaa. :shock: Ny sitten rakentelin tempran, bravon ja vissiin marean vanhoista putkista + simonssin käyristä ja uudesta suorasta 2" tavarasta tuon keskiosan katin jälkeen. Tuo hassun mallinen keskipönttö oli vissiin sw marean vanha ja siitäkin oli putket jo häipyny mutta itte pöntössä en havainnut mitään ruosteita joten laikkasin ne putkilähdöt siitä pois ja nypin jämät sisältä. Tässä siis oli yli 2" sisukset ja noihin päätyihinkin meni tuo 2" liitososa suoraan sisälle, jotka sitten laikkailin simonssin mutkista ja hitsasin kine kuten tehtaalainenkin sovite. Noitten sisälle sitten tuli 2" putki ja tietysti niin että putki meni sinne sisälle ohi tuon sauman ja sovituksen jälkeen sitten heftasin putket vähän kiinni liitososaan - pitäis kestää vääntöä. Tuo osa nyt on autossa jo kiinni ja valmis mutta taka-akselin taakse täytyy vielä laittaa joku pieni pönttö lisäksi ja klemmariliitoksella nin ei tarvi enää tätä keskiosaa repiä irti.
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

Tänään vaihtelin vielä vaihteistoon öljyt kun lootassa oli aika nirkosesti jäljellä ja sitten ajelimme hurua poikien kanssa. Nykiminen pienillä kierroksilla ja isolla vaihteella ja tyhjäkäynnin epätasaisuus kertoi että jotain on vielä pielessä. Lopulta muuttelin tulpanjohtojen reittiä yms ja satuin huomaamaan että nelosen tulpan porsliinissa oli hiushalkeama. :x

No tulpat vaihtoon ja kas kone käy tyhjäkäyntiä tasaisesti eikä enää ryi takaisin vaikka ajelee tyhjäkäynnillä tai kun lähtee siitä kiihdyttämään :wink: Oli sitten edelliseltä asentajalta jääny pehmikkeet pois hylsystä tai si vaan vääntäny liikaa sivuttain... Harmittaa kun tulpat oli noi kaksikärkiset ja muuten kuin uudet ja tasaisen vaaleita kaikki, tuo haljennut mukaanluettuna - no voihan nuo kolme käyttää vielä toisessa kun hakee samanlaisen nkg:n tilalle, mutta ny jouduin laittaan koko sarjan kun ajoharjoittelu Bravan varatulpat oli jokkut nippondensot tms. Normi ajokierroksilla toi pelas ihan ok joten en osannut tuota ajatella mutta tyhjäkäynnin epätasaisuus johti lopulta ajatukset tuonne sytkäpuolelle kun noitten sähköhimmeleiden räpläys ja vaihto ei auttanut asiaa. Johdotkin näytti hiljan vaihdetun... :wink:

Ruiskun vikavalo ei ainakaan näillä ajoilla palanut joten eiköhän se ollut ihan pelkästään tuon lambdan toimimattomuus sen aiheuttaja (johdot oli joku liittänyt puristusliittimillä ja lähtivät kevyesti vetämällä irti :roll: ). Tuokin oli viimesyksynä kait vaihdettu ainakin autosta löytyneen merkinnän mukaan. No lambda meni vielä oikein poikki kun oli hirttänyt jenka kine joten se siitä, onneksi oli ehjän oloinen tuossa varaosaraadossa ts jännitearvo vaihtelee kuten pitääkin - päästöistä ei toki vielä tiedä... Toivotaan että bensankulutus pieneni näillä operaatioilla ja periaatteessa näin pitäisi käydä - Vantaan reissussa meni muistaakseni 8 litraa/100km joten vähän reilu kulutus matka-ajoon kun tolla tipokeulasella mennyt lähelle kuudella ja seiskalla lyhyessä ajossa... Jarrut toki vielä täytyy tehdä mutta kyllä se toppaa ok ja tasaisesti eikä laahaakaan joten pääsee ajelemaan. Leima on lokakuun lopulla joten kerkee noita loppujakin vielä hyvin tehdä sitä ennen.

Valojen kuormansäätöhärveli taitaa olla se ikävin tai sitten vaan täytyy käydä koittaas jos menis läpi noin kun muuten kunnossa...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jaa Tipokeulanen ei oo ihan aina kauheen janoisa, löytykö siitä oikein jotain vikaa?

Ja mulla katkes joskus muinoin 2 tulppaa just sen takia kun oli (liian kova?) kumipidin tulppahylsyssä tallella. Sen jälkeen oon raapinu ne kumiholkit noista pois ja käytän lisäks niveltä vääntimen ja hylsyn välissä.

Siltä ajalta jäi kans mielikuva että Championin tulpat hajoo eristimestä helpommin kuin NGK, joissa oon sen koommin pysynyt.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

Sämpy kirjoitti:Jaa Tipokeulanen ei oo ihan aina kauheen janoisa, löytykö siitä oikein jotain vikaa?

Ja mulla katkes joskus muinoin 2 tulppaa just sen takia kun oli (liian kova?) kumipidin tulppahylsyssä tallella. Sen jälkeen oon raapinu ne kumiholkit noista pois ja käytän lisäks niveltä vääntimen ja hylsyn välissä.

Siltä ajalta jäi kans mielikuva että Championin tulpat hajoo eristimestä helpommin kuin NGK, joissa oon sen koommin pysynyt.
Joo ei se ole kelien lämmettyä enää juopotellut :) Jarrutkin kyl silloin talvella remppasin kun kanittivat ja 98 bensaan siirryttiin... Talvikin oli aikas kylmä joten se ja bensaan lisätty alkoholi aiheutti vissiin sen ekstrakulutuksen - eli taitaa lämpöantureiden arvot vaikuttaa ruiskutusmääriin tai sitten tuo sekoituskura vaan ei höyrysty kunnolla? En ny ainakaan muista että olisin siitä jotain ihmeellistä kekannu. Tulpat ja pakosarjan tiivisteenkin kyl vaihdoin ja vedin ilmanputsarilta alumiinihaitariputken jäähdyttäjän taakse kun ei näissä ole mitään esilämmitystä - toinen syy oli toi kura mitä siellä normipaikassa on ihan järjettömästi näin soratieajossa...

Ei ollut omassakaan 16mm pitkässä hylsyssä (tuli bravan mukana :lol: ) mitään kumeja mutta leikkasin muovisesta paineilmaletkusta (ikh:n sinistä letkua valmiilla päillä - liekö toppiplastin tavaraa) palasen kun oli soppelin kokoista niin sisältä kuin päältäkin... Musta tossa tulpan kanssa tarvii vaan olla aika varovainen ettei liikaa väännä vinoon oli sitten pehmikkeitä tai ei, niveliä en kyl käytä missään tapauksessa jos vaan muuten pääsee vääntämään ja pidän toisella kädellä räikästä tai jatkovarresta kine ettei pääse muljahtaan...

Tässä pari huonoa kuvaa auton alta :lol:

Säädin tervattuna ja rasvattuna


Kuva

Pakoputki tulee jo taka-akselille asti 2" röörillä, vielä loppupätkän teko mutta äänien puolesta jo voi ajella vaikka toikin on oikeestaan läpihönkivä pönttö, reikäputki vaan on mutka mallinen...

Kuva
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

Jaa oli tää topikki vielä hengissä.

No lievä pahvivika vaivannut helmikuun pakkasista asti kun menin tukkimaan keulan kun ei tullut sisälle kuin haaleaa. No sitten ajoi vedet pihalle ja kiehahti... Sen jälkke ei enää pysyny vedet sisällä... Pahvivika oli kyllä epäilyksissä alusta asti muttei ollut kovin paha... No paisuntasäiliönkorkkiin reikä ja lämppärin kennon ylävesiletkuun T-haara ja letku siitä paisuntasäiliön liitäntään ja syylärin letkun tulppaus. Tällä konstilla päästiin tähän asti mutta paineeton järjestelmä alkaa nyt kelien lämmetessä taas lykkimään vesiä pihalle kun alkaa kuplia muodostua enemmän.

Viikonloppuna sain vaihtokantta vähän eteenpäin eli mulkasin ja siistin vähän palotilaa ja ryysteitä pois kanavista jotka kyllä ovat aika siistit ja suht hyvän malliset jo vakiona tässä 1.4 kannessa. Vielä pitää hieroa paremmin noi ohjurin vierustat mihin virsikirja ei mahtunut. Venoihinkin tietty viisteet vielä tekemättä ja viedä romut koneistamolle plaanaukseen ja venatyöt päälle. Pahviksi tulee vähän ohkaisempi joten toivottavasti puristuksia tulee lisää vaikka palotilat kyl suurenikin (pitää mitata vielä). No kapeempi toi palotila on vieläkin kuin 1.3 (1.6 ei irrallaan) mutta leveämpi paljealue vähän pieneni kun jyrsin tuon reunan suoraksi.

EDIT: Dremeli ei muuten jaksa oikein kiillotushommissa ainakaan sen ~25 mm laikan kanssa ts. kiilto tuolla pystyseinällä (~10 mm laikalla tehtynä) ei ole ihan niin hyvä kuin tasaisella minkä sai porakoneella tehtyä...

Kuva

Kuva

Kuva
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

Jep jep... Eipä ole saanut mitään myytyä niin eipä voi viedä kanttakaan koneistamoon - tuskin harrastavat hyväntekeväisyyttä... :roll: :lol: No tänään sitten purettu mädimmästä SW:stä konetta ja alkaa olla kohtapuoleen irrotettavissa. Laitoin öljyt valumaan lootasta ja tulin välillä syömään... Merkkailin samalla ton ruiskun johtosarjankin niin voi vaikka siirtää johonkin jos viitsii...

No saapa sitten laitella jakopäänkin uusiksi tohon koneeseen kun on irrallaan ja tsekata kytkimen samalla niin ei tarvi toivottavasti heti aukoa uudestaan. Tosin korihan näistä aina happanee sitä vauhtia että saa nähdä kauanko tälläkään ajellaan. No on tämä paljon parempi kuin moottorinluovuttaja... :roll:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
wellu
Viestit: 6162
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja wellu »

Onko tuo farmari nyt niin agressiivinen hapettumaan kuin sedan? Ainakaan isän muinaisessa puoli miljoonaa höylätyssä -96 farkussa ei ollut ruostetta yhtään eikä missään. Pahin ruostumaan taitaa olla -91 tai -92. Yksi -92 sedan mätäni alta nopeampaa, kuin kerkesi korjaamaan.
Käsittääkseni -95 ja -96 ovat parempia ruosteen sietokyvyltään.

Tollanen farkkutempra olis kyllä pop...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

Kyl nää on ollu kans märäntyviä mutta ei ehkä helmoistaan kuten alkupään tipot. Tässä varaosiksi purettavassa oli sitten mätää etujalkatiloissa ihan huolella. Käyttiksestä löysin myös renkaita vaihtaessa reikää takapyöränkoteloista joten hitsaamaan sitäkin jo joutuu. No vaikka onkin siisti alta ja päältä, niin ei ole ikinä mitään lisäsuojauksia tehty ja se tekee tehtävänsä vaikkei ehkä suolatuin auto olekaan. Meni siis korin puolesta leimaan talvella ihan heittämällä - eikä sitä nähdäkseni ole hitsailtukaan mistään. Nämä soratiet vaan eivät anna armoa jos ehjän pinnoitteen alla on pehmeätä eli näin talven jälkeen jo reiät selvillä :roll:

No eipä noi W Mareatkaan sen paremmilta vaikuta mitä nettiautoa olen seurannut... Temprat vaan vähän vanhempia joten... SW temproja on ollut näin keväänkorvalla heikommin tarjolla tai sitten ovat olleet kalliimpia mitä mun hintakatto... :mrgreen:

Eli jos tollasta menee katsomaan niin takapyörän kotelot kannattaa katsoa tarkkaan ja myös etujalkatilan alla olevat vahvikkeet sekä se sisälattia ihan helman vierestä + tietty sieltä etupyöränkotelosta joustintukitunnelin takapuolella oleva kotelo - siinä sisälokarin reunan alla (ruuvin kohdilta tietty pääsee kosteutta ja suolaa sisään)... Paskamaisimmat korjattavat ovat oikeassa takapyöränkotelossa jos pelti häviää sieltä tankin täyttöputken päältä/vierestä kuten kävi tolle tipokeulaiselle SW:lle :| Pitää katsoa saako sille kesän aikana mitään tehtyä. Ei oikeestaan vaatisi muuta kuin tuon kun jarrut jo tein toissatalvena, ja sitten takajarruputkia kun laittoi vaihdettavaksi kun niin rapsakan näköiset.
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

On jäänyt kuva, että Mareat olisi jopa pahempia mätänemään kuin viimeiset Temprat. Tai ei ainakaan parempia.. Ainakaan ne pari yksilöä jotka nähnyt, ihan umpiruosteessa pohjasta ja alkavaa reikää joka saumassa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Kyl tohon mun mareaan on märkärupi tarttunu melko hyvin.
-01 vuotinen ja 160 tkm. oli ajettu ku ostin. Nyt vajaa 200 tkm. ja melko sontaa pohjasta...
VAhonen
Viestit: 142
Liittynyt: 18.06.2004 03:27
Paikkakunta: Autonominen Iitti

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja VAhonen »

Mä olen paikkaillut ja paria SW Tempraa. Pahemmassa oli helmojen takapäät aivan lahot, ei mainittavaa muualla paitsi etupalkki.
Toinen Tempra on Sveitsistä tuotu, nätti päälle ja alta mutta kaivelemalla sieltäkin oli ihan pisteittäin lahot just helmojen takakulmasta.
Tipon ja aiemman sedanitempran perusteella kaikki tehtaan korikitillä (tai mitä töhnää se onkaan) suojaamat saumat on sieltä nätin kitin
alta ruosteessa. Tota Sveitsin tempraa olen holvannut kotelonsuoja-aineella sieltä täältä ja sama projekti jatkuu. Toivottavasti se näkisi
vielä monta vuotta liikenteessä, on se vaan niin pirun hyvä auto ajaa ja tavaratila tossa SW:ssä on mainio.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

Jees kiva kun ihmiset jakaa kokemuksiaan! :)

Eilen nypin viimeisetkin johdotukset pois vaihtokoneesta ja laturin & tehostinpumpun, vauhtiksen ja jakopään. Ensin irrotin kyl tulpat ja pistin vähän öljyä pyttyihin ja pyörittelin ja vielä pelkkää apuakselia käsiporalla sen verran että sain nokkakoteloihin öljyä (kone seissyt vuoden käymättä). Sitten tulppasin kaikki reiät ja jäljelle jääneet sähköliittimet ja kävin pesemässä koneen kuumavesipesurilla. Suuttimiin leikkasin croman sarjasta liittimet suojaksi vaikkei ne näköjään painepesuria vastaan täysin kestä, mutta isommilta ja suoralta vesisuihkulta kuitenkin. Nuo suuttimen liittimet toki otin pesun jälkeen auki ja paineilmaa + crc elektroa perään ja taas paineilmaa. Lopuksi päästin öljytkin pois ja ainakaan alakertaan ei ollut vettä eksynyt suuremmin, öljytikkuun oli muutama helmi eksynyt mutta se nyt ei ole kovin tiivis.

Imusarjaankin erehdyin vilkaisemaan ja kun läpän aukaisee niin on aika mustaa... :roll: On noi egr sydeemit ja suljetun huohotusjärjestelmän yhdistäminen hyvä keksintö. No eiköhän se siellä vielä mene kun EGR ei enää tule toimintaan ja huohotukseenkin tarkoitus tehdä vedenerotin pönttö.

Jakohihna näytti olevan just siinä ettei vielä ollu porsinu eli kaikki välit halki kun käänsi ympäri, joten ihan hyvä että auto jäi aikanaan pois ajosta korin takia. :lol: No sen takia en kyl sitä viitsiny vaihtaakaan kun leimaa ei ollut odotettavissa. SKF kiristinlaakeri ei ollut yllättäen vieläkään vapaasti rullaavaa mallia eli ilmeisesti siellä on ollut rasvaa tehtaan jäljiltä :shock: Yhden 1.4 koneen kiristinlaakerikin sattui silmään ja INA merkkinen oli kyllä ihan kuivan oloinen ja pyöri ihan hulluna kun antoi vauhtia (tosin km lukemasta ei mitään tietoa). Ja uuden Boschin jakosetin laakeri oli INA Slovakia... :? Laakerin siis saa vaihtaa kun seuraavan kerran vaihtaa jakohihnankin. :roll:

Ikävin havainto oli että kampiakselin asentoanturia on murjottu eli joko jotain lykätty anturin ja hihnapyörän väliin vahingossa tai sitten sitä on koitettu irrottaa. Vielä en tuohon koske mutta jos kone pätkii käyttiksestä otetulla kaasuläppäpotikalla niin sitten pitää toikin vaihtaa. No pitää sitten leikata rälläkällä pää pois anturista niin saa reiästä läpi. En kuitenkaan tee sille vielä mitään kun kuitenkin toimi käytössä. Ajossa kyllä pätkäisi välillä kun päästi kaasusta mutta epäilen että se ei johtunut tuosta vaan kaasupotikasta - no aika näyttää... Nykyinen käyttis on kuitenkin toiminut viimeajat hienosti, alun sytytystulppa vian jälkeen, joten toiveita on että pelaa tälläkin koneella kun siirtää kaasupotikan koneesta toiseen...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

Tänään oikein nysvätty lasten kanssa...

Pesin venakopankannen vielä erikseen natriumhydroksidipesuaineella ja sillä näyttäisi tulevan hiukan hiekkapuhalletun näköinen kun antaa vaikuttaa jonkun aikaa. Oli tota hapettumaa aika runsaasti eikä siitä mitään kaunista vielä tullut kun ei kerennyt kikkailemaan enempää. No sitten taas painevettä ja sen jälkeen jyystin ne kiinnityskohtien korokkeet pois jotka siis sen takia ettei tiiviste lyttäänny liikaa. Hiukan hieroin pitkällä hiomatuella tiivistepintaa ja pesasin taas - lasilevy on jossain liian hyvässä jemmassa niin ei oikein suoraa saanut mutta suoremman kuitenkin...

Nokkapukistakin putsailin pinnat asetonilla ja hylomaria väliin. Katsotaan ny miten pitää sitten. Alkuperäisellä systeemillä noi vuotaa eikä kyllä ollut uutta noin paksua tiivistettäkään. :roll: Venttilivälyksiä kattoin sen verran että niitä oli ts. 0,20 mitta meni joka rakoon ja se sai tällä erää riittää... Ei toi muistaakseni kauheen äänekäs ollut mutta sen kuulee sitten... Tarttee vissiin mennä kasaan toi jakopää vielä ja saunaan...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

0,2 on liian tiukka vakio nenulle lähteepi kulumaan...
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

Ei toi 0.2 tiukka ollu mihinkään eli koitin vaan että eivät ainakaan kanna kylmänä kun sattui toi levee liuska oleen käsillä. Olishan tuon voinu kunnollakin tehdä mutta kone on jo ehtoopuolella joten en jaksanut oikein murehtia liikaa... Tyypillinen väliaikainen pysyvä ratkaisu tää koneenvaihto - siintelee toi toisen koneen rakennus vissiin vielä takaraivossa...

Sitten eilisiltaan...

Tuli taas oppiakin eli hajotin jotain... :oops:

Elikkäs illalla sauna lämpiämässä ja menin kasaamaan jakopään. No ensin aukaistessa juuresta irronnut pinnapultti ruuvipenkkiin ja mutteri irti. Pinnapulttia lohkoon ja sitten rupeen kattoon että mites toi mutteripään jengan nousu noin vaihtelee... Itse asiassa sehän on virunut n.15 mm matkalta mitä jenkaa ollut ekstraa kiristinrungon sisällä. No eipä olis totakaan huomannu jos en olis ottanu sitä mutteria pois. Tai no toi oli sen verran paha että ei olis välttämättä enää kiristynyt...

Siinä sitten ladan pinnapultteja etsimään ja soppeli löytyikin missä ei jääny ekstrajenkaakaan välille. Hilut kasaan ja kirraus - hihnapyörä vaan kevyesti kine ja pyörittelin pari kertaa ympäri ja jako näytti olevan kohdallaan. Kiirus jo saunaankin...

Sitten hihnapyörää kiristämään ja tässä kohtaa sitten sattui se oppimistapahtuma... :x Saunaanmenokin siirtyi samalla seuraavan vuorokauden puolelle... Eli kiire saunaan ja eikun samalla 3/4" koneella kiinni millä aukikin otin - otin koneenkin lainaan samalla kun hain hylsynkin kun oma 36 hylsy meni rikki eikä ole muistanut uuttakaan ostaa... Ollut välillä noi isommat mutterit niin piukassa ettei 1/2" halpis jaksa noita aukaista. No halpis on tämä 3/4" konekin eikä kaikki tämänkokoiset kuorkin ruosteiset pyöränpultitkaan aukee lämmittämättä joten enempiä ajattelematta pitkä jatko "momenttia tasaamaan" väliin ja kas oli kuitenkin liikaa eli hihnapyörä tipahti maahan mutteri ja pätkä kampiakselin päätä mukanaan.

No tässä kohtaa tulee sellainen sanoinkuvaamaton hetki - osaatte varmaan kuvitella? Kuva auttaa pääsemään oikeaan mielentilaan ->
Kuva

Noo kun siinä jonkun aikaa katseli kättensä jälkeä niin totesin että onhan tossa vielä jenkaa ja hakemaan ladan mutteria ja täähän menee vielä hyvin mutta on liikakin jenkaa. No siinä sitten yhteen mutteriin tein kaksi halkiota millin laikalla ja ruuvasin melkein pohjaan. Ei oikein jenkaa tullu kun mutteri niin pehmeä mutta tuli hiukan jatkoa ja uraa kuitenkin. Toisesta mutterista sitten noin 5 mm päästä pois ja eka jenka neljästä kohtaa poikki millisellä laikalla ja ruuvasin paikalleen. No tämä ei sitten purrut yhtään mutta onpa jämpti kun levisi kaulalle. Sitten jenkojen putsaus ja kovaa lukitetta molempiin, hihnapyörä paikalleen ja mutteri kine. Samalla 3/4" koneella mutta paineita vähentäen ja ihan hyvin tuntui kiinni ottavan enkä saanut edes tota kirkasta 38 hylsyäkään halki vaikkeivat oikein kestä 1/2" koneellakaan käyttää (vanha 3/4" 12 kulmainen halpis sarja)... Eka yritys siis oli 36 konehylsyllä kun noissa muttereissa 2 mm ero ulkohalkaisijassa.

Jenkoja jäi siis sen verran että jämptiä jenkaa on noin 2.5 kierrosta ja mutteri akselilla hiukan puristesovitteella niissä urissa mitä mutterit tekivät tai olivat tekemättä. Aika näyttää pysyykö kine... :lol:

Tätähän voitte sitten naureskella eli aika amatööritouhua mutta ei tosiaan kyllä välähtänyt päässä että toi kampuran pää menis poikki. :oops: Seuraavaan koneeseen vedän kyllä ladan mutterilla kine ja tietty hieman varovaisemmin... Katkesi tietty just siitä mihin sisäporaus loppui. Jaa nin taitaa olla valurautaa tää kampurakin...

No päätin jakaa kokemukseni muille jos joku siitä hyötyisi ja saattehan naureskella kuitenkin eli päivän vitsi! :mrgreen: Sinänsä ei harmita koska nyt osaa varoa - tällänen hiukan alta 300 tkm ajetun vanhan kiertopalkinnon niin tarkkaa mutta jos olis joku just uusilla osilla kasattu kones niin olis voinut harmittaa... :lol:

EDIT: niin juu toinen "sanoinkuvaamaton momemtum" tuli n. 5 minuuttia sen jälkeen kun sain tuon mutterin kiinni kovan lukitteen kanssa ja tuli mieleen ettei se moniurahihna mahdu siitä anturin ja pyörän välistä :lol: No Onneksi se anturi ei ollutkaan tiukka vaan jopa väljä reikäänsä joten no problem - pois toki ei tule kun pää pärsässä, mutta oli ainakin magneettinen vielä... :roll:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Vastaa Viestiin