Käyttis SW Tempra

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joo, valurautaahan tuo kampura on... :P
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

:x Projekti edennyt mutta nyt ollaan jo kohta 5 päivää yli kuvitellun valmistumisajankohdan. Vaimokin aika "tyytyväinen" kun sen piti lähteä sukuloimaan - sillä siis kesäloma töistä ja mulla vapaata lastenhoidosta... No yhtälailla kusee omatkin suunnitelmat. Ei ole mukavaa kun on vaan yksi auto käytössä... No on tässä vähän ollut flunssanoireitakin ym harmia ja viimeviikonloppuna vaan ei kiinnostanut kun oli kylmä ja satoi vettä. Pari viikkoa oli veljen autokin lainassa mutta silloin ei saanu muuta aikaiseksi kuin purkaa tekniikan varaosa-autosta. :oops:

No kone olis valmis asennettavaksi pl vauhtipyörä ja kytkin ensin kine. Tästäkin autosta tulee tälläinen kootut teokset tyyppinen ratkaisu kuten joku voi muistaa käyttistipo topicista. Kytkin tulee siis tästä valkoisesta niin ei saanut vielä lootaa vaihtokoneen kylkeen takaisin. Kaikki konetilan osat alkaa olla pestynä eli yksi kone kaksi lootaa, kytkinosat ja vauhtis ja lisäksi 2 paria joustintukia, eilen vielä purin ne ja tutkin käsivaralta niiden toiminnan ja laitoin toisten kääntölaakeroinnin polttoöljyyn muhimaan. Yllättäen vaikutti että kybit korvautuu varaosaraadon lipgaseilla vaikka ittellä onkin niiden suhteen vahvoja epäilyksiä. No toinen kybi oli vähän hassu eli varsi on jäykkä työntää sisään mutta tulee vauhdilla ulos... :cry:

Konetilasta on lisäksi purettu kaikki pulttiliitokset että ne sitten saa myöhemmin nopeasti auki, sitä kun ei tiedä millä kelillä ja kiiruulla joutuu remonttia tekemään ja mikään ei harmita enempää kuin tapella jonkun katkenneen pultin tms kanssa - ja tietääpähän ny että missä kunnossa osat ovat. Varaosaraadon laturi (90A bosch) oli vielä laakereiltaan suht ok eli ei ainakaan rohissut mutta hiilet oli aika lopussa, käyttiksen laturi on vielä purkamatta joten siitä riippuu täytyykö alkaa hankkia uusi hiilisilta tai sitten tinaillaan ladan hiilet vanhaan :lol: Varaosaraadon kiristinpyörä oli kyl jo finaalissa mutta rasvasin sen kuitenkin HHS 2000 spreikalla jätskitikusta veistellyllä "raottimella" ja veistellyllä spraypillillä :mrgreen: Rohina tuskin parani mutta onpahan rasvaa kuitenkin... Jollei käyttiksen laakeri ole paree niin sitten toi menee paikalleen.

Konetilan kävin vielä pesemässä uudelleen kun sain koneen pois ja sitä ennen revin vielä äänieristeet pois. Ne on mun suuri ihastuksen kohde aina ja joka laitteessa (vrt tipo rojekti) :lol: No sitten rapsin isommat maalikuprut pois puukolla lämmittelin pellit 10kW kaasulämmittimellä ja suihkin 2 % fosforihappoa ruosteisiin, kuivaus ja mustaa pajapohjaa koko konetila täyteen - jos pysyis noi kotelosuojat paremmin seinillä... Kauheesti en viitsinyt suojailla ja totesin että palaneeseen valkoiseen tulee hieno tumma sävy kun pyyhkii ohenteella ylimääräiset pois :lol: No tämän voi vetää päältäkin samaan tyyliin joten ei väliä mutta voihan toi vielä irrota vaikkakin vaatii varmaan puhdistavan vahan tai oikein kiillotuksen... No paja-pohja on halpaa ja sillä voi vetää vaikka koko auton kerran vuoteen niin saa mattamustan rottapiilin...

Jarrut tulee kans kootut teokset eli varaosapiilin levyt ja jonkun aiemmi puretun raadon melkein uudet palat... :lol: Käyttiksen levyt oli ulkoreunoiltaan raakasti ruosteessa eli tehoakin oli pahasti hukassa kun uloin sentti levyssä ei ottanut kiinni lainkaan. Takajarrut kyllä pelaa kun ne tein jo viimetalvena joten kyllä toi silti pysähtyi varsin hyvin...

Eli kyl tää käyttiksen entraus meni melkein harrastamisen puolelle ja aikaa menee ihan hirveesti enemmän mitä päässään on kuvitellut. :oops: No pelkkä konejumppa varmaan olis jo tehtynä mutta pitää tehdä kaikki mahdollinen kerralla kun auto kerran joutaa ny olemaan seisokissa.

Nää vintiöt piti huolen siitä että hommat ei edistyneet aivan sitä vauhtia kun kuvitteli (varaosaraadon purkua), tossa kun menee vielä tie vieressä niin silmät pitää olla selässäkin :? Annoin niille tussin että saavat piirrellä tarkasti määriteltyihin kohteisiin ja kolmantena päivänä oli jo joka paikassa ristejä ja naamassa kummallakin intiaanimaalaukset, vaikka olin just kieltänyt siitä kun toinen oli jo vähän aloitellut... No onneksi maalitussi lähti naamasta saunassa (oli juhlia tiedossa ei muuten väliä) :lol:

Kuva

Purin sitten koko keulan niin tietää että sen saa auki nopsaan eikä tartte kiroilla poikki menneitä pultteja kiiruulla aikaa. Ihmeekseni vain yksi lukkopellin pultti meni poikki (oikean lokarin päästä) ja lukkopellin päältä reunoista lähti vastamutterit pyörimään mutta niihinkin sai jakoavaimella kiinni joten ei tarvinnut tuhota osia. Ajovalojen ruuvitkin aukesivat mitä pidin jo ihmeenä kuin myös puskurin alapultit :shock: Ei tämä auto tosiaan suolaa (saati hiekkaa) ole hirveästi saanut vaikka vähän pintaruosteessa onkin jo monesta paikkaa... Jaa no ne puskurin alasivuruuvit eivät auenneet kun olivat jo ruostuneet irti niistä "torneista" mutta eivät haittaa menoa :lol:

Kuva

Yöllisiä koneen ulostusoperaatioita

Kuva

Konetila koneen irrotuksen jälkeen...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pestynä

Kuva

Kuva


Kuva

Kuva

Kuva

Oikea puoli oli selkeästi huonompi eli jo pienet reiät löytyi mutta suojaillaan nyt odottamaan aikaa parempaa (ja kaasupulloa)... Joustintuen kiinnityspisteet oli myös pahempi oikealla puolen eli yhdessä kohtaa syvempi kraateri mutta ei vielä läpi asti kun päälipuoli ehjä... Kuva tosin on aika tärähtänyt.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva




Paja-pohjassa


Kuva
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja wellu »

No huhu. Taitaa haaveet järkevästä tempra fsrmari käyttiksestä haihtua pieruna tuuleen, jos oikeasti on nuin "herkkiä" ruostumaan (toisaalta jo yli 15v vanha auto).
Ja täällä kun on oltu havaitsevinaan, että valkoinen kestäisi ruostetta paremmin. Yleensä olleet valkoiset autot ruosteettomampia omien kokemuksien mukaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

:lol: Se mikään pahakaan ole, on vaan pesty ja valkoinen näyttää kaiken vähänkin ruosteisen... Kaikki nää on tuolta etupyöränkoteloista tälläsiä ja pahempiakin, pätee varmaan bravx ja mareatkin... Ei tuolla silti mitään pahoja rakennevaurioita vielä ollut vaikka hitsattavaa jo löytyikin eli tekniikka tulee pysymään vielä paikallaan ongelmitta ja tuo aisan sisäpuoli ei ollut ruostunut ollenkaan. Kaikki mätä on johtunut huonosta liiman levittäjästä ja ohkaisista maaleista ja kun kerää lisäksi kaiken paskan tonne koloihin muhimaan niin tietäähän sen mitä siitä syntyy...

Pääasia oli ittelle ettei tuolla joustintukivahvikkeen takapuolella ollut reikää siellä ylempänä ts mistä paska pääsee suoraan koteloon muhimaan...

No juu asiaan...

Jatkettu taas harjoituksia eli eilisen puolella tein kokeellista tutkimusta eli yritin jäykistellä vanhoja tekniikan tukikumeja. Saa nähdä miten käy... :lol:

Keskituki lootan alapuolelta apurunkoon. Auton seistessä rauta painaa alaspäin eli tuo kumin ja latan väli on isompi mitä näin irrallaan.

Kuva

Toiseen kummiin tein seuraavia muutoksia eli leikkasin noi ed kuvan nystyrät pois, istutin holkin päälle muistaakseni seiskan tankintäyttöputken kumiletkusta sopivan pätkän ja sen päälle seiskan ilmanputsarin sovitekumin kaasariin. On vapaana välyksetön mutta painon kanssa tuskin enää mutta jos vähän vaimentaisi noita moottorin liikkeitä niin pääsis pakosarjan liitoskin vähemmällä...

Kuva

Kuva

Kuva

Vasen yläkumi joka tulee siis runkoaisan alapuolelle.

Kuva

Kuva

Tähän pistin liimatiivistemassaa alle ja päälle kun sattui olemaan vähän tuubissa. Ei varmaan mahdottomia jäykistä mutta katsotaan, lisänä rikka rokassa. Tälläisen samanlainen rautaosa jo hapossa uimassa eli enempi omaa designiä suunnitteilla, näissä kun toi kumi ei ole enää juuri ollenkaan kiinni raudoissa + pultti jumissa alumiiniholkissa (ainoa irtopulttinen on tuo liimattu) :roll:

Kuva

Kuva

Oikea kumi on aika irtonainen ihan kaikissa mitä katselin...

Kuva

Kuva

Tähän siis tuli jotain croman vesiletkua holkin päälle täyttämään rakoa. Pienentää myös mahdollista sivuliikettä kiinnikkeen reiässä. Päälle laitan mahdollisesti vielä jonkun kumimaton palasen kun pulttaan paikalleen. Tuossa siis ihan rako päällä kun paikallaan.

Kuva

Sitten illan hämärtyessä kunnostelin laatikon liikkuvat osat päälipuolelta eli haarukka irti, putsaus, rasvaus ja kasaan. Vaihdevivuston irrotus ja vaihdoin uudet holkit kun uusi "semicomplete" setti oli jostain tullut :lol: No uudet holkit ei juuri timmimmät olleet joten hylomaria väliin :lol: Uudet tiivisterenkaat tein Tempran roiskeläpistä muistaakseni 16mm reikämeistillä ja saksin päälipuolen kun ei ole tuon isompaa reikämeistiä vielä :| Ei siis sattunut löytymään yhtään tuon kokoisia O renkaita joten näillä mennään. Alkuperäiset siis ovat keskimäärin poikki tai halki eli kahdesta lootasta kun katsoin niin kummastakin puuttui jo toinen... Tuossa siis holkki sisällä mikä kiristetään tuon raudan väliin ja pääliholkin väliin on sorvattu holkeille paikat. Tipokeulasessa tuo oli jo ihan väljä eli nämä tästä puretut voi sitten siirtää siihen hylomarin kera :mrgreen: Niin juu ja rasvaksi MoS2.

Kummisuojan otin myös irti ja putsasin paskat pois + MoS2 vassua täyteen.

Kuva

Kiinnikerautakin kävi irti ja päätykopan päälipuolella sen verran jo syöpymää että tohautin vähän hiekalla ja vedin Wurthin kemiallista metallia kun ei kerran vielä ollut öljyinen, eli ei ollut vielä vuotanut (+ ja purkit aukaistu eli tarttis käyttää ennenkuin kuivuu). Liekö tippunut akkuhappoa tms tuohon... :cry: Pultit kine tervan kera.

Kuva

Maajohto kävi irti ja kauheesti ei enää johtanut eli pieni kannas alemmassa mutterissa. No yhdellä mutterilla pari kertaa ylös alas, hienon venttiilihiomatahnan kera ja alkoi ruosteet hävitä, ruosteenirrotusainetta ja paineilmaa ja sitten uudella mutterilla kiinni kuparitahnan kera...

Kuva

Sitten laitoin parhaimman painelaakerin paikalleen ja sidoin kytkinvivun startin reikään ettei käy kuten edelliselle remontoijalle tuon varaosaraadon kanssa eli siihen sai taannoin vaihtaa tuon laakerin keskitysholkin ja vääntää haarukan suoraan kun oli vähän livennyt laakeri asentaessa - lisäksi oli mennyt piloille toi asetelma eli vissiin jouset pehmenny kun ajellut parkkihallista pihalle uusi kytkin luistaen, niin että luisteli aika helposti kun lähti paikaltaan korjauksen jälkeenkin. Normiajossa ei haitannut mutta tähän en enää sitä laita kun on vetokoukkukin... Eli jos asetelma on sininen purettaessa ei sitä kannata enää takaisin laittaa! :roll:

Sitten hammastangon kimppuun ja ilokseni havaitsin että rasvaakin vielä oli!!! :D No tutkin vähän ja totesin että kun tuolta apparin puolen reiästä lykkää tippakannulla vaseliinia niin se tulee tuonne toiseen päähän eli joko rasvaukseen tarkoitettu tai ennemmin paineentasaukseen mutta toimii kumpaankin... :lol: Rasvaksi suosittelivat ohjekirjassa 000 litiumkompleksia mutta mulla ei ole kuin 00. :| No pistin vähän 5W40 sekaan jos se sitten auttaa. Jos on kauheen jäykkä talvella niin pitää lisätä 5W40 ölppää pikkusen lisää tuolta samasta paikkaa...

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten rasvailin vaihdevivuston autonpäästä ja väljin liitos oli toi hammastangon tukipiste mutta koska tässä kaikki toimi ok niin tuskin merkitystä - vieläkun lootan päässä ei ole kauheesti väljää... Äsken sain vielä joustintuen yläpään laakeroinnit kasaan ja tulin kaffelle... Mutta ny jatkaan hommia. :lol:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

Jaahas eilinen meni jo... No sain etujarrut kunnostettua eli männät ja liukutapit irti, putsaus, rasvaus ja kasaan + jarrupalojen paikoista ruosteiden irrotus... Männät oli onneksi hyvät :) Rasvaa siellä ei kyllä ollut havaitavissa määrin mutta ny on wurthin synteettistä jarruvaseliinia riittävästi. Yksi liukutappi oli jumissa muttei onneksi lopullisesti eli senkin sai liikkeelle lämmön avulla. Liukutappeihin laitoin ihan MoS2 rasvaa koska en ole havainnut että noi kummit olis liian pehmeiksi menneet ja lämmönkestoa kadulla harvemmin tarvitaan enempää mitä vassu kestää + suojaa ruosteelta paremmin.

Loota ja kone meni vihdoin takaisin yhteen eli ovatten valmiina menemään takaisin konetilaan. Konetilan reikiin lykin kotelosuojaa ja kaikki saumatkin suurinpiirtein suihkin päältä + runkoaisojen alapuolet. Lisäksi vedin noihin loppuihin peltiosiin pienen säilytysmaalauksen eli lämpöä 2% fosforihappo, lämpöä ja sitten pajapohjaa. Nää osat täytyy kyllä ruiskia jollain spreikalla vielä yli kun en jaksanut avata ja seikoittaa isoa maaliastiaa joten otin punaista jota pikkupurkissa.

Ny si pitäis laitella pissapojan pytty ja noi etusisälokarit takaisin nin voi laitella paketin kasaan. Eli hommiin...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

Sisäloksut kines ja niihin tein vähän modiakin eli leikkelin ladan tavaratilan matosta peitteen niihin etupuolen ritilöihin. Ovat maailman ärsyttävin viritys näin sorateiden varressa asuvalle ja vielä koneen ilmanottokin just vieressä :evil: Kiinnitys tuli pelliruuveilla ja ruuvinpäihin vielä ruuvailin vanhaa alipaineletkua ettei ala vituttaan kun repii niihin kätensä kuitenkin jossain vaiheessa. Voi toimia ehkä kiinnitysvarmistuksenakin kun oikein sai ruuvata päälle kuitenkin...

Kuva

Kuva

Sisäloksun kiinnitys ruuvit tietysti hain priimat varaosatempran sisustan ruuveista kun paikallaan olleet oli jo niin rujossa kunnossa kannoiltaan... Pissapojan säiliöstä poistin ajovalojen pumpun ja pätkäisin jostain romulavalta pelastetusta sileän rosteritangon pätkästä sopivan tapin sinne reikään tilalle. Ehjä pumppu siis niin mitä sitä siellä mädättää ja menee suotta paljon kalliita nesteitä haaskuun kun paperilla ne kuitenkin pitää pyyhkiä jos meinaa että valoista tulee puhtaat... :lol: Lasinpesurin pumpusta katkesi tietysti se pienempi lähtö (ei alkuperäinen pumppukaan) joka vissiin menny takalasille. No reikään sopivan toleranssin omasi muistaakseni 4 mm ruuvi johon tein rautasahalla uran ja sillä sitten jengat pumpun lähtöön ja lopuksi hydrauliikkatiivistenesteen kanssa kine (ettei huku ne kalliit aineet)...

Konetilassakin kävin ihmettelemässä vielä ja vaihdoin lämppärinvesiletkujen klemmareiden liittimien asennon että saa tarvittaessa aukikin päältäpäin ja lisäsin tempran imuilman resonaattoripöntöstä poimitut klemmarit vielä tohon hammastangon haitarimuovien sisäpäihin niissäkun ei mitään lukitusta ollut.

Hetkeksi vielä jatkaan ja si saunaan perheen kanssa. Illemmalla taas jatketaan ja vissiin yötä ja huomista niin pitkälle kun täytyy. Huomenna olis jo menoa ja maanantaina ihan pakollista tarvetta autolle... :lol:

EDIT: Sauna oli lämmin mutta eipä toi ennen saunaa viilaus taas menny ihan putkeen eli sain vain toisen joustintuen kasaan. Unohdin ettei noi mun jousenpuristustyökalut ole tarpeeksi pitkiä ja joutui kikkailemaan kaksi kiristintä kahteen kertaan. No onneksi noita on kolme ja yhtä tuurasin ketjulla aina kun vaihdoin paikkaa. Purkuoperaatio kun on meikäläisellä vähän yksinkertaisempi eli joustintuki maahan kyljelleen, jalka jousen päälle ja koneella mutteri auki. Joustintuki ottaa pari metriä vauhtia maata pitkin eli pitää katsoa että on tilaa ja ei tietenkään betonilla ettei mene jengat iskarin päästä huonoksi...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

:lol: Ja eikun harjoitukset jatkuu... Eli jäi tämänpäivän reissu itteltä väliin. No vaimo ja lapset pääsi pappan kyydillä kyläilemään sentään...

Vähän on hämäriä muistikuvia että jotain olen taas nysvänny, ai niin kasailin sen toisen tolpan mikä tietty sujui jo paljon helpommin kun oli jo harjoiteltu ja tarvittavat työkalut vieressä. Yläpäistä siivosin kierteet kierretapilla kun purkaessa oli sellainen olo että "älä pultti katkee", aika tukossa ne kyllä olikin... Lattialtakin keräilin jonkun sinne kylvämiä papereita ja muutenkin siivoilin työkaluja pois tieltä, eilisen puolelta ei sitten ole muuta muistikuvaa kuin että tulin sisälle siinä yhden jälkeen kun alaselkä heitti jumiin.

Selkää sitten hoitelin makuuasennossa jonkin aikaa ja kuuden aikaan sain viimein itseni kiskottua takaisin pihalle. :roll: No tässä vaiheessa jo arvasin ettei tästä valmista tullut aamupäivän puolella :lol:

No siinä sitten haeskelin uudet pultit joustintuen yläpäihin ja ladan runkolaakeripultit alapäihin ja kaikkiin fiatin logolla varustettuja paksuja prikkoja :mrgreen: , putsailin navoista ja levyjen kiinnityspinnoista ruosteet, hieroin levyt rälläkällä vähän puhtaammiksi eli seiskan takanapa ruuvipenkkiin, levy kiinni M8 pulteilla ja hierontaa. Eivät nuo nyt suorat ole mutta kun näyttävät kuluvan tollaisiksi niin tuskinpa se mitään haittaa ts ulkoreunaanpäin on pientä ohenemaa havaittavissa ja ovat ny sen verran karkeat että toivon palojen asettuvan aika pian. Palatkin oioin "kittihöylällä" 80 grit paperin kanssa nämä kun eivät ole pareja.

Rälläkkähionnan tuloksia - jälki ei ole oikeesti ihan niin karkea miltä se näyttää eli tuo ei suinkaan vie nahkoja käsistä eli jarrutin ihan sormilla vauhdit pois... Rälläkkään 2 mm laikka ja vähän viistosti teränkulmalla kuten kuvasta näkyy eli antaa samalla vauhdin levylle. Kallistus pystysuorasta vähän alaspäin että laikka kuluu enempi toiselta syrjältään ja työkalun liikuttelua sisäkehältä ulos - kokeilemalla selviää parhaiten :lol: Persaukisen harrastuksia siis, koittakaa ymmärtää... Aika syvälle muuten menee noi seisontaruosteet palojen kohdilla... :shock:

Kuva

Kuva

Roiskeläpätkin muuten tuli laitettua paikalleen ja vähän enemmän kine mitä alunperin kun tuppaavat talvisin olemaan aina irrallaan...

No juu ja ny tulin taas kaffelle ja oikomaan selkää. :x
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

Sain koneen jo auton viereen kun sataa vettä ja ulkona ei oikein viitti kasailla loppuja kine eli laturia ja tota tehostajaa... No piti vetää johdot vähän erilailla kun toi alkuperäinen vesiputkeen heftattu kotelo on suoraan sanottuna perseestä johtojen irrottamisen kannalta. Suunnitelmissa oli siis että vedän tohon putken alle klemmareilla tollasta naftalämmittimen pakoputkea (autokäytön siis) ja laitan tuon putken päälle vielä pakosarjan kohdalle tollasta käytettyä alumiinihaitariputkea jota imuilmanlämmityssysteemeissä käytetään. No rupesin sitten katsomaan sitä johtoa tarkemmin minkä jo olin irrottanut ja totesin että herätejohto on ihan kuoreton juuresta... Siinä sitten purin noi suojasukat johtojen päältä ja kappas nämähän ovat olleet jo ihan yhdessä latausjohdon kanssa... Tai no onhan toi isompi voinut kuoriutua pahemmin vasta purkuvaiheessa mutta ohuempi tod näk jo aiemmin...

No siinä sitten suunnitelmat muuttuivat sen verran että rupesin tekemään suojusta pakosarjalle enkä johdoille. Latanpätkä pakosarjasta alkusarjan mutkaan asti ja yläpää suojapellin mutterin alle ja alapää pakoputkiklemmarilla. Tähän sitten kine muistaakseni bravan pohjasta revitty pakoputken suojapelti pohjan tunnelista. Tai no on vielä tekeillä eli pitää hitsailla kasaan... :roll: Johdot menee hiukan erikautta jatkossa :roll: Johdot lie samanlailla romuna jo tosta toisestakin kun johdon päässä ei siinäkään näkynyt eristeitä enää - eli mahdollisesti kaikista sohokoneisista, missä noi johdot menee tuolta kautta... :lol: Tuo laturin päällä näkyvä johtokannatinkin oli jo aika rapea eli kun siihen koski niin napsahti poikki samantien...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

:shock: Viimein auto on ajokunnossa. Käytiin siis kaupassa kun alkoi jo ruoka olla vähissä :roll:

Vielä varmaan ilmaillaan jarrut eli joka pyörä kun sunnuntaina ilmattiin vain etupää kun sylinterit oli auki. Vähän on metka jarrutuntuma mutta kyllä se pysähtyy. Menee varmaan hetki että palat ja levyt sovittuu toisiinsa ja voi siellä olla vielä ilmaakin kun kaikki nesteet tuli ulos (ihan tarkoituksella että huuhtoutuu vähän)...

Unet ollu useaan vuorokauteen niin vähissä että ei ny jaksa kauheita selityksiä mutta laitetaan ny edes noi kännykuvat. Ei ole nettiinkään oikein kunnolla kerennyt hetkeen... Maanantain meno onneksi ei ollutkaan mikään sovittu aika tms vaan käypi myöhemminkin... No auto valmistui vasta tänään ja nytkin nysvännyt ihan minimiunilla ja nytkin melki nukkuu pystyyn :lol:

Lämpökilven kehityskaari...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Uusi johtoreitti käytetyillä johdoilla ja kohteesta puretuilla suojasukilla / muoviset tiposta purettuja eli tuolla vähemmän kuumissa olosuhteissa... Haitariputken vedin juu ilmastointisellaisella mutta halkeamapaikka piukasti yhdessä ja oli helppo teipata irrallaan. Menee jonkin aikaa... Ehjiäkään tuskin on tontille tullut... :x

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Jo talvella viritelty ilmaussysteemi jatkuvatoiminen - siis hana vain siksi että siinä sattui olemaan sopivat jengat päissä... Toimii eli testattu myös vuotavan pahvin kera kevättalvi kovien pakkasten jälkeen, paisarin korkissa siis läpireikä että pakokaasut pääsi ulos... Ny keväällä alkoi sitten kelien lämpeeminen aiheuttaa sen ettei paineeton järjestelmä pysty estämään kuplimista ja se taas ajoi vedet mäelle... :cry: Järjestelmä siis jäi edelleen käyttöön ja ehkäisee sitä näissä yleistä "lorinaa" lämppärin kennolla...

Kuva

Kuva

Ilmanputsarin modaus.

Ladan vaihdekepin haitarisuojakumista leikkomalla saatiin sovite volvon imuilman esilämmitysputkelle - noissa kun sitä putkea on reilumman puoleisesti...

Kuva

Kuva

Resonaattoripöntön liitoksen olin tähän jo aiemmin tulpannut muistaakseni jonkun vehkeen pohjaanlyöntikumilla että sai lisää tilaa.

Kuva

Harmituksen aihe... Pitäiskö sorvata levyt pari milliä pienemmäksi vai vedetäänkö paloihin pari nölliä hitsiä... Ny siis jäi tälleen eli en koskenu.

Kuva

Käyttiksen laturi ei juuri ihmeellisempi ollut kuin varaosakoneenkaan mutta löysin ihan uudet hiilet nurkista ja vaihdoin ne hiilisiltaan ja paikalleen... Hiilet ostettu varmaan joskus 98 ja seiskaa varten mutta hyvin upposivat boschiin... Tällä oli kait ajeltu viljapellolla...

Kuva
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

No nii 4 tunnin unet ja pääsi jo melkein kartalle... Pari päivää meni tosiaan melki putkeen eli pienillä iltapäivänokosilla. Pitää kohta mennä uudestaan nukkumaan ja jatketaan aamulla jarrujen ilmailuilla kun vaimo meni jo nukkumaan...

Oletettu aikataulu kusi kyl niin paljon kuin vain voi mutta tulihan toki tehtyä sitä nysväystä vaikka kuinka ja paljon. No suurin osa muutoksista on suoraan siirrettävissä joko osina tai sitten tietona toiseen kun näitä nyt on vielä tontilla muitakin ja lisää varmaan haetaan jos vielä löytyy soppelisti. Ei ole pitkään aikaan tullut kasailtua mitään tässä mittakaavassa joten se tietty vaikuttaa tohon aikataulun pettämiseen. No onneksi nyt vaikuttaisi toimivan ok muuten eli koneen puolesta...

Lambda on kyl tainnu kärtsätä tuolla edellisellä moottorilla ajettaessa kun alkaa vikavalo palaa hetken ajon jälkeen mutta pitää mittailla - putken päästä haisteltuna oli vähän päästöt pielessä (naurakaa vaan mutta näin on :mrgreen: ). Vikavalo alkoi palaa viimeaikona jo edellisellä moottorilla joten se ei vaikuta konekohtaiselta vialta. Kaasuläppäpotikkakin pitää vaihtaa tosta vanhasta vielä, ja muistelinkin että vaikutti vähän epämääräiseltä, tämä mikä vaihtokoneessa. Potikka pitäis kyl melki ostella uusi varalle niin vois sitten vertailla käytettyjen toimintaa siihen mutta saa nähdä onko koska varaa ja vieläkö noita saa... Tod näk pitää tehdä "sämpyt" ja purkaa yksi potikka ja katsoa mitä sille voi tehdä. Ladan 1.7i potikka on samannäköinen mutta toimii eri suuntaan joten sitä ei saanut suoraan kokeiltua - noita sai vaan joskus aika halvalla rajan takaa tuotuna... :|

Joustintuen yläpäät kyl pitää päivittää vielä eli ei noi laakerit oikein enää toimi (käänny hyvin) edes putsattuna ja rasvattuna... Noi oli ilmeisesti vaihdettu muoviosien tietojen mukaan eli INA germany 06? no kuulia oli kyl aika vähän ja pieniä... Pitää putsailla noi toiset ja tehdä vissiin toiset tolpat vielä. Alle meni noi lipgassit kun niissä ei ollut niin kovia paineita. Epäilykseni kybien rikkonaisuudesta taisivat olla väärät kun kumpikin toimi samoin. Niissä vain oli aika kovat paineet verrattuna noihin LIPpeihin joten päädyin LIPpeihin vaikkei merkki ole aiemmin oikein vakuuttanut. No kybit melki menevät sitten takaisin alle kun kerkiän noi entrata valmiiksi paketiksi... Ilmankos tuon keula oli aiemmin suht korkealla kun noissa kybeissä on nostetta reilummin... :roll:

Jotain epämääräistä kolinaa kyllä kuului alkumatkasta kun käytiin kaupassa mutta mitään ei vaikuttanut olevan irtikään. Arvelin sitten että mahtoiko jarrupalat hyppiä paikoillaan kun nyt on palojen paikat putsattuna ja siis välystä enempi kuin ennen + karkeat levyt... Mikään kun ei periaatteessa muuttunut eli nivelet tms. Pakoputkikaan se ei mielestäni ollut. Kone tuntuis olevan vähän jämäkämmin kine eli peruutellessa ym huomioitua - ei enää pakoputki kolahda pohjaan joten ainakin se alakiinnikkeen kumin entraus vaikuttaa toimivalta :mrgreen: Ne kun ovat vielä parhaassa kunnossa noista ihan yleisesti. Pyöränkotelon vieressä noista kun irtoo kumit raudoista... Vaihteet meni päälle ja pysyi päällä joten se oli ihan positiivista - no toimivat tietty ennenkin joten ei muutosta sen suhteen.

Jatkelen tähän taas kun kerkiän mutta ny nukkumaan...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

Vaimoa pelotti lähteä tällä käytetyllä ja käytetyistä osista kasatulla pommilla tampereelle yksin lasten kera näin just remontin jälkeen niin oli "pakko" lähteä mukaan :mrgreen: Motonetista tuli haettua muutamia valikoituja osia ihan uuttakin. Varalle ostin moniurahihnan ja kaksi kiilahihnaa ohjaustehostimelle. Autoon tulikin kasatessa uusi moniurahihna mikä löytyi peräkontista ja tehostimelle joku vanha käyttämätön nokia merkkinen mikä tuli jostain joskus :shock: :D Eniten kirpaisi tuo kiristinpyörä (28,50) mutta ny en kerkiä kikkailemaan eli pitää vielä tänään vaihtaa kun tuosta rasvaamastani lähti vissiin pikeentymät ja siitä tuli kunnolla väljä. Vieläkun tämän auton omakaan ei ollut sen parempi niin hain si uuden kun sai. Taidan koittaa kuuman veden kanssa jos sais vanhoista purettua noi muovireunukset ja hakis uudet laakerit vaan. :roll:

Varalle / verrokiksi hain myös uuden kaasuläpän asentoanturin jota ei tietysti Tempran listoilta löytynyt mutta onneksi vanhan osan numeroilla löytyi ooppelin vastaava MPI koneisen potikka... Tosta voitte katsoa nummeron motonetista eli 28-1426 on ainakin samannäköinen mutta vielä en ole tesmannu. Topran numero palikan kyljessä 205 629 - ja paketin päällä vielä lisäksi lisänumerot 756 eli 205 629 756. Käytetyn numerot 06681 C-3274 CTS R19... Osan hinta oli kohtuullinen eli 24,90, harmillista että 1700i ladan potikka joka näyttää ihan samalta niin onkin eri suuntaan kääntyvä. Niitä ainakin sai joskus venäjältä aika halvalla. :cry:

Kuva

Kuva
MOTONET->
28-1426

Kaasuläppäsäädin Opel-MPi

G 1,6-16V X16XEL-74kW ->03 Kaasuläppäsäädin [1998-2003]
Tigra Kaasuläppäsäädin [1994-2000]
A 1,6S Automaatti Kaasuläppäsäädin [1988-1995]
B 1,4/1,6 MONIpisteruiskut Kaasuläppäsäädin (myös 16V) [1993-2000]
F 1,4/1,6-MONIpisteruiskut Kaasuläppäsäädin (myös 16V) [1991-1998]
16V-1,6 Kaasuläppäsäädin [1999-2005]

Auto pelas ihan ok koko reissun paitti tietty polttaa vikavaloa ja aamulla mittalinkin lambdaa ennenkuin lähdettiin eikä arvo muuttunut mihinkään eli sökönä on. Pitää sekin vaihtaa toiseen käytettyyn. :mrgreen: Jarrutkin ilmattiin ja ilmaa sieltä vielä tulikin eli etusista... Toisen takapyörän säätöhimmelikään ei vissiin pelaa kuten pitää eli nesteet oli sillä puolen mustaa/tummaa alkuun ja ilmaakin oli pikkusen eikä rumpukaan tainnut kovin liki olla... Toisella puolen oli ihan kirkkaat nesteet eikä ilmaa ollenkaan... No tuolla ilmaisella puolella oli vähän vaikeuksia ilmaantumisenkin kanssa viimetalvena joten on siellä voinut olla joku tasku vieläkin putkissa - nesteitä ei kuitenkaan häviä mihinkään... Leimaan se meni silloin uudelleen ilmauksella... Jarrut parani nyt toisen ilmauksen myötä huomattavasti ja eivätköhän vielä parane kun levyt ja palat hioutuvat toisiinsa...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

Jees vaihtelin vielä hihnat ja moniuran laakerirullan. Vesipumpunkin vaihdoin tämän vanhasta koneesta kun tuntui isolta toi välys ny käytön jälkeen, välillä kuului myös mielenkiintoisia vinkaisuja eli eliminoidaan ny lähdettä vähitellen - vielä laturi ja tehostimenpumppu jäljellä... En tiedä sitten oliko turhaa toi vesipumpunvaihto mutta onpahan nysvätty taas. Lambdankin vaihdoin ja kävin koeajolla - wörkkii eikä ala enää tasakaasuajossa valo palaa. Ny se syttyy jossain vaiheessa kun päästää kaasun eli varmaan toi EGR jumissa, eilisellä reissulla oli niparilla toinen koneen kyljessä mutta otin pois kun diagnoosi oli tuo lambda. Pitää tuokin vaihtaa kunhan kerkee mutta ei ajoa haittaa - lähinnä ärsyttää silmää. Laite ja imusarjahan on jo tulpattu ~14mm (muistikuva) kuulalla ja hydrauliikkaputkiliitosmutterilla :mrgreen:

Koeajon jälkeen näkyi vähän vesivuotoa ja diagnosoin lopulta noihin termarikotelon letkulähtöihin eli joku idiootti ei sitten laittanut sitä tiivistelakkaa niihin vaikka oli mielessä jossain vaiheessa. Olivat siis aika hapettuneet noi letkulähdöt ja tietty vanhat letkut ei enää mukaudu ihan yhtä hyvin. Hioin toki isommat hapettumat pois mutta olihan noissa jo kuoppaakin... No pistin tuplaklemmarit eikä sen jälkeen ainakaan vuotoja enää näkyny.

Eiköhän tuon ny jo uskalla antaa vaimolle käyttöön kun pysähtyykin oikein kivasti :P
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Äijähän painaa hommia aivan hiessä. 8-) :D

Ja aina sanot ettet saa mitage aikaan.

(tän piti olla sit kannustavaa eikä vittuilua :lol: )
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

Juu en mää mitään saa aikaiseksi ellei ole pakko niinkuin ny (tai no on toi nysväys ihan kivaakin välillä kun voi kehitellä jotain). Paree vielä että saa tehtyä putkeen kun se alotuskynnys on jotensakin korkealla... :oops:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

:cry: Taisi se sittenkin vuotaa vettä tuolta termarin laipasta eli vuoto jatkuu ja pahenee... Tuonne laitoin pelkkää hylomaria mutta on ollut vissiin liian isoja heittoja kun pukkaa kuumana nestettä pihalle. Toihan ei kovetu joten nesteet on sitten lykkinyt sitä tavaraa pois välistä :( No venakopan tiivistys taisi onnistua mutta siellä ei olekaan painetta kuten vesitilassa - vaikka ihan suorat ei nekään pinnat olleet... No termarikoteloa ei saa hierottua suoraksi kun siinä on pidikkeet sille termarin jouselle joten heittoa voi olla vähän liikaa helposti.

No täytyy tehdä termarinlaippaan paperitiiviste ja kasata permatex form-a-gasketin kanssa niin luulis jo pitävän tai on ainakin ennen onnistunut... :roll:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Vastaa Viestiin