Käyttis SW Tempra

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

Otin termarikopan auki ja oli jo alasyrjä aika vapaa hylomarista. :( No koitin sitten hioa "höylän" kanssa sitä ja havaitsin että olis tarvinnu hieroa jo ensimmäisellä kertaa tuo kannen pää. Oli kyl riittävästi kuopalla :roll: No saipahan taas aukoa kun laiskotti hiominen vai kiirekkö muka oli... :lol:

Hieman siis opin taas hylomarista eli ei kannata liian isoja rakoja täyttää ainakaan vesitilan laippoihin ja kuumiin ja paineellisiin kohtiin. Venakopan kantta tietty täytyy seurata ny mutta tuskin sekään kovin suora oli mutta pitää vielä hienosti eli paremmin mitä punainen silikoni ja pesty vanha tiiviste :lol:

Aika kasa hylomaria tippunut vaihteistonkopan päälle ja etureunassa myös vihreäksi muuttunutta...

Kuva

"Suorahan" se :lol:

Kuva

Homma noin puolessa...

Kuva

Ja sitten saa riittää...

Kuva

Kuva

Permatexin Form-A-Gaskettia (vissiin No.3) sudittuna molempiin tasoihin ja tiiviste leikattu paperista väliin.... Pistin kasaan ja ny si saa kuivua yön yli ja nesteet sisään vasta aamulla- ei siis sovi ainakaan ohjeen mukaan kovin hätäisiin hommiin...

Kuva

Kuva

Niin juu ja yksi kolinan aiheuttaja löytyi vielä perjantaina eli ravistin joustintukea sivuttain ja ihmettelin kun on väljää. No iskarin yläpään mutterit vaati lisäkirrausta. Koneella ne kiinni laitoin irrallaan, mutta olivat hakeneet vissiin paikkansa paremmin autossa paikallaan. No pitää noikin muistaa jatkossa kirrailla uudestaan kun on asennettuna ja paino päällä.
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ekoiluun vielä semmosta et sillä yhtellä anturilla saa melko rutosti käänneltyä soppia laihemmalle.
Just tos mareaan virittelen säätimiä kö haeskelin triopakista kasan kaikkea kivaa.
Olivatten vaan hieman pielessä noit vastusarvot mut löysin vanhan mankkarin potikan ja voilla...
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

väisänen kirjoitti:Ekoiluun vielä semmosta et sillä yhtellä anturilla saa melko rutosti käänneltyä soppia laihemmalle.
Just tos mareaan virittelen säätimiä kö haeskelin triopakista kasan kaikkea kivaa.
Olivatten vaan hieman pielessä noit vastusarvot mut löysin vanhan mankkarin potikan ja voilla...
Nin kumpaas arvoa sää ny säätelit imulämpöanturin vai vedenlämpöanturin? Katkes puhelu taas soppelisti eilen :? No en tiedä sitten miten tässä vaikuttaa kun on GM tuote mutta ainakin kun lambda oli kaput niin nyki tietyillä kierroksilla (eli vissiin laihalla) ja taas korjautu kun sai ehjän lambdan eli ei ole ainakaan kovin rikkaalla koko alueella kun menee vikamoodissa... :roll: Voi toki toi katin jälkeinen putken isonnus auttaa kans vähän - tai siis mää uskon siihen kun se tuntuu sitkeämmältä pienilläkin kierroksilla... Tästä kun on perstuntumaa haettu sekä kattiladoista että näistä temproista - peltobravaa unohtamatta... :mrgreen:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Eipä nyt kaikkia kerrota :)

Mulla on katin jälkeen toinen katti. Fire uunosta ja se ahista siä yhtään mitään...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

Jeps... Ei voi kaksi kattia ahdistaa... :lol: Ei vaan, ei se välttämättä kulutusta lisää mutta vetositkeyttä kyl heikentää mun mielestä mutta siitä voi tietty olla eri mieltä kun mun testit on ihan perstuntumalta tehtyjä... :lol:

No juu tänään vähän nysväsin taas lisää eli kasasin tietty eiliset loppuun ja kävin koeajolla.

Sitten laitoin imuilma-anturin kumiletkun sisään ja riippumaan jakotukin päälle. On kohtuu lämmin paikka kun pakosarjakin on siinä alla ja heti ajon jälkeen kun koitin kädellä palikan lämpöjä niin lämmin sekin oli ajoviimasta huolimatta... Katotaan ny vaikuttaako GM ruiskussa mitään. No mulla on toki toi lambda paikallaan ja kine. Vaihdoin vielä varuiksi tuon kaasuläppäpotikankin uuteen ja tuntui pelaavan vaikka ooppelin osana myytiin... :mrgreen:

Bensankulutusta ny si seuraillaan hetken aikaa muuttuuko tolla imuilma-anturinsijoituksella mihinkään... Imuilma on aika viileetä kun toi omatekele imuputkihärpäke ottaa ny ilmansa maskin takaa (alkuperäistä puhtaammasta paikkaa). Paikaallaan kyl lämpee toi putki kun on osin syylärin päällä, mutta ajossa on aika vilpoinen ts kun heti ajon jälkeen kokeilee kädellä...

Kone kyl alkaa vetää rykimättä melki tyhjäkäynniltä kun nelosella rullailee ensin vauhdin alas ja lähtee uudestaan kiihdyttämään. Eli suht sitkeeltä se ny vaikuttais mutta se taitaa olla enempi tuon 4. ruiskun ansiota... Ei tolla siis ole tarkoitus tyhjäkäynnillä ajella mutta tuo paljastaa äkkiä jos on jotain häikkää esmex sytytysosissa. Viimesyssynä oli se tulpaneriste halki ja ei tosiaan vetäny rykimättä pienillä kierroksilla vaikka normi maantienopeudessa toimi melki ok...

Nii juu ja sitten tein lisäjousipatentin kaasuvaijeriin kun on ollut mun mielestä liian löysä. Varsinkin pitkällä matkalla alkaa jalkaa väsyttää kun täytyy jännittää jalkaa ettei mene liian syvään. Jospa toi vähän auttais siihen ja ehkä myös kulutukseen kuka ties. :roll:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja väisänen »

kyl lambdakorjaus tappaa ton sun viritykses. et sää mitään säästä. Nyppää se lampata ainakin kuuseen siältä ja soppelia vastusta kaveriksi ni alkaa laiheta, ihan pelottavan paljonkin viä...

Onkelmaksi sit muodostuu se ettei voi tietää mitä ecu laskeskelee jos niinkö laittaa omia vastuksia. Tiettyjen raja-arvojen yli jos menee ni ecu voikin korvata vastuksen jollakin tietyllä kiinteällä arvolla. :lol:

Kun vaihtelin ton takaputken tohon mareaan niin kyl se mun miälestä tuolla turbon pakarilla ehkä vähän paremmin liikahti :roll:
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

No ei se mitään maksa kokeilla :lol: Mulla kun ei ole viinatankkausasemaa liki. :cry: Kyl kai toikin jotain vaikuttaa mutta voi olla että johonkin se säätö toppaa? No kenttätesti menossa... :mrgreen: No pitää rakennella toinen koneskin kyl johon lisää paukkuja ja ahtaamman paljeraon, nin vois koittaa sitä alkoholisoimistakin. Kai sitä viinaa sais tampereen reissulla kun hakis tynnyriin ja sekottelis vähitellen e10 sekaan.

Nin juu unohtu muuten että värkkäsin ton toisen egr venttiiliinkin paikalleen eikä enää vikavalo pala. Tolle tein alumiinipellistä tiivisteen ilman läpireikää eli ei karstoita enää venttiiliäkään. Noikin tasot oli ihan kuopalla joten niitäkin vähän hieroin suoraksi ennen kasausta. Tiivisteen alapinnalle vedin pakoputkikittiä ja yläpinnalle hylomaria kun kerran purkki auki... Jengat joutu kans putsaamaan jenkatapilla mutta sain sentään pultit pois ihan ok, tai no toisen kanssa vähän pelotti että hirttääkö. Ny se meni kine siivotuille jengoille uusilla pulteilla kuparitahnan kera niin eiköhän sen auki saa jatkossa.
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Maksaahan se kokeilu :arrow: menee enempi bentsaa :mrgreen:
Joo kyl se hakee lambdakorjauksen mielellään siihen keskelle. Pitäs oikein koklata paljonko marea sallii tota longtermfueltrimmiä...

Ecuissa lienee eroja mut pääsääntösesti niin et mitä suurempi on toi lyhyenajan korjaus sitä nopsemmin se tarkentaa tota pitkänajankorjausta. Eli ei tarte opettaa vähitellen...

Näistä ei taita olla hirveesti juttua internetissä. Mut tästä se jutunlevitys ja "nettitieto" alkaa levitä. :mrgreen: Varmaan on pian jossakin voorumilla juttua kui voi säästää. Ja mähän olen näitä paaljon tehny tyyppisesti viä :mrgreen:
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Munt on tark. testata tota anturi juttua vielä t bravossa. Siinnä kun ei näe mitä arvoja eculle syöttää. Ni kattella site laajakaistalla mitä vaikuttaa.

Silleen vielä vinkkinä että jotta 2 kelvinin lämpötila muutoksen näkee jo tuosta mittarin näytöltä...

Siittä toi ilman lambdaa ajaminen on helskutin hankalaa kun ajossa näyttää vaikka seoksiksi 15,8 mut varovaisessa kiihdytyksessä tipahtaa 17,0.
Ei tod. hyvä juttu... tulee vielä sulaneita mäntiä ja venttiileitä :lol:
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

16-17 on vissiin se seossuhde ja laihassa päässä? Ilman kattia vois vissiin ajella tasaisilla arvoilla, lambaada ei välttämättä kait tykkää kyttyrää? Sillä vaan et jos sais sen megan paikkaansa niin sitten onnais laihentaa hiukan kun jäis se loopin rikastus pois vaikka ehkei ihan loopin alapään arvoilla voikaan ajella ettei venat kärtsää ja sula männät? No pitää ny kuitenkin katsoa mitä toi vie ensin vaikket sää uskokaan että se imulämpöanturi vaikuttaa mitään kun lambda kine. ;)

Tuli vaan mieleen että oliskohan noissa GM yksipisteruutissa sama liitin poksiin niin vois teurastaa yhden 1. ruutan poksin liittimen takia. Noita pokseja kun sattuneesta syystä on joku 4-5 kpl tontilla ja niillä mitään virkaa ole kun vievät bensaa enemmän kuin kaasaripelit... Viritys siis tarttis olla aika helppo purkaa ja vielä niin että vakiopoksin voi lykätä paikalleen vaikka kesken matkan jos tulee ongelmia. Mahtaakohan toi mega ymmärtää näitä tämän antureita suoraan? Pitää käydä laskemassa ton hihnapyörän nystyrämäärä - anturi on magneettinen jos se megaguruja auttaa päättelemään jotain (Hall?)

Eli jos jollakulla olis tämän tempran GM nelipisteruutan johtokaaviot johtojen väreineen niin kiitoksella otetaan vastaan. No on tossa yksi johtosarja purettavissa jo autosta kokonaan niin saa tutustua irrallaan, nin ei sinänsä paha rasti tehdä omat tutkimukset, mutta eipä noista johtokaavioista haittaakaan olisi... ;)

EDIT: Eipä ollutkaan ihan samat liittimet :? No en kyl raaski teurastaa ehjiä 4. settejä joissa käynnistyksenestosydeemit yms on kondiksessa eli saa tarjota rikkinäistä tai käynnistyksenestovajaata tms boksia GM 4. tempraan jossa liitinpää hapettumaton. Vaihdossa voin antaa vaikka auto CD soittimen! ;) Tai no on noissa 1. pokseissa toi toinen puolisko vissiin saman levyinen tai ainakin 16 pinniä kahdessa rivissä joten kahdesta 1. ruutan poksista sais liittimiä tarpeeksi ja jyrsii dremelillä soppelit urat :lol: Jossei meinaan satu keltään löytymään orpoa MPI poksia... EDIT2: Soittelin ja kaverilla olikin jotain ooppelin pokseja rikkinäisenäkin nin pitääpi siellä käydä enstex kattoos. :)

Kampuranpäässä näytti olevan omien laskujen mukaan 58 nastaa ja ~kolmen nastan levyinen kolo... Kertokaa jos saatte eri tuloksen :oops: :lol:

Värikkäät liittimet GM MPI. Musta liitin GM 1. poksin



Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kampipyörä

Kuva

Kuva
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

Kävin kattoos noi anturit

Kampiakselin asentoanturi DR 6226 (3 johtoinen - kahden navan välillä mitattu vastus noin 510 ohmia)

Kuva

Suuttimet RP W51/54(?) A1275 1710 9862 (mitattu vastus noin 12 ohmia)

Kuva

Tyhjäkäyntimoottori tms 59602 03424

Kaasuläpän anturi olikin kuvan kera jo ed sivulla mutta tässä sekin vielä CTS R19 06681 C-3274 / tarvike Topran 205 629 756

Puola nelinapaisella liittimellä nummerot takana metallissa 9619 1634 5D10 ja muovissa A5E09, edessä GM 1103982 5E09

Kuva

Kuva

Kuva
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja arpati »

Käytiin vähän reissussa ja tankattiin mennessä ja tullessa. Kulutus oli 6.43 L / 100 km. Näissä mittauksissa kyllä on pieni virhemarginaali aina kun mittari näyttää vähän enemmän nopeutta mitä oikeesti kulkee ja tankkauskohdan kaltevuuskin vaikuttaa... Mutta eiköhän se suurinpiirtein samoissa mene kuin tipokeulakin eikä tolla imulämpöanturin sijoituksella ainakaan siihen verrattuna mitään eroa tullut eli Väisänen oli näillänäkymin ihan oikeassa! No kaipa sitä sitten pitää ruveta teippaileen keulaa umpeen mahdollisimman tarkasti ja lippaa puskurin alahuuleen yms. Madaltaa ei voi kun sitten ei enää ajot onnaa täällä sorateillä - varsinkaan talvella. Ilmajousitus toki vois muuttaa tilanteen mutta enpä tiedä toteutuksesta tai sen laillisuudestakaan -96 autoon :lol:

Rengaspaineet on pidetty 2.4 barissa ja renkaat on 175 65 14 joten niistä ei kait enää saa apuja hirveesti? Auto kuitenkin painaa jonkin verran joten kapeempaan ei juuri tee enää mieli mennä eikä taida olla tarjollakaan käytettynä...

Ohjaustehostinta en vielä ruuvaa kyl irti kun siitä voi tulla soraääniä vaimon puolelta. ;) Kaasupolkimen lisäjousenkin saa kuulemma heivata mäkeen... No vaimo sillä ajaakin enempi joten täytynee näin tehdä eikä hankaloittaa toisen elämää turhaan :| Voishan se toki vähän löysempikin olla mutta ei ainakaan oma jalka rasittunut yhtään kuten aiemmin pidemmillä matkoilla ts nyt sai kunnolla painaa eikä tarvi jännittää vastaan ettei paina liikaa.
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Käyttis SW Tempra

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Mitä mä olen nyt veivannu tuolla laiha vs lambda kiinni niin noin litran antas sataselle vähempi (viinalla menty siis).
Melko pirun puljaamista on... :lol: :oops:
Vastaa Viestiin