127 FIRE ksi

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
drpassat
Viestit: 20
Liittynyt: 06.07.2010 21:29
Paikkakunta: Kuopio

127 FIRE ksi

Viesti Kirjoittaja drpassat »

Terve kaikille!

Noin vuosi sitten tuli hankittu katsastamaton 127 ihan sillä periaatteella että olis jotain oikeaa tekemistä, eikä vaan näppämistön ja kaukosäätimen hiplailua.

No itse asiassa katsastus olikin helppo juttu (jarrulevyjen/rumpujen sekä palojen hionta), kun puhjassa ei ollutkaan reikiä!

Huomasin kyllä että pakki hylkii, jos pidempään peruuttaa ja normaaliliikenteen mukana pysyminen vaati kovaa kaasujalkaa. Kannentiivisteenkin ehdin koneeseen jo vaihtaa kun tuntui vedet 'turskahtelevan'. Eipä se ajaminen tämmöisenään mitään herkkua ollut...

Tätä foorumia oli tullut luettua jo muutamia viikkoja ennen hankintaa (itse asiassa vvierin sivuja tuli luettua jo vuosituhannen alussa) ja sieltä jostain se ajatus kirkastui että tekniikkamuutokset olisi SE juttu, miksi tätä ressukkaa jaksaisi pidempään rassata.

Eipä aikaakaan kun pihassa oli 2 kpl uudempaa autoa luovuttamassa osia seiskalle: Lancia Y10 1.0 -88 ja Punto 1.2 MPI -96.

Tällaisena se tuli:
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Juttu jatkuu...
drpassat
Viestit: 20
Liittynyt: 06.07.2010 21:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: 127 FIRE ksi

Viesti Kirjoittaja drpassat »

Seuraavaksi ihmettelin...

Kuva

Kuva Kuva Kuva

ja mittailin Ykän konehuonetta.

Kuva

vaihteensiirtäjäkin vaikuttaa samanlaiselta, tosin 2:lla käyttövivulla...

Kuva

ja alapalkki ei näköjään ole kannatteleva, vaan tukena vaihteensiirtäjälle, seiskan konehan lepää alapalkin varassa.

Kuva

No sitten kone pois ja lisää zoomausta. 127:n vasen palkki vaatinee jotain modausta. Ykän vaihdelaatikko on 5-lovinen.

Kuva Kuva Kuva

Tässä vaiheessa tutkin sitten kaikki kuvablogien kuvat, missä FIRE oli istutettu seiskan konehuoneeseen ja aloin irroittamaan vanhaa pois.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 127 FIRE ksi

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Asentelin tekniikkapaketin sen verran alas konetilaan että vasen palkki säilyi modaamattomana. Riippuu tietenkin, millaiseen käyttöön kampetta havittelee. 127:ssahan on moottori vakiona niin ylhäällä, ettei huonokuntoisetkaan tiet tuota ongelmia.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
drpassat
Viestit: 20
Liittynyt: 06.07.2010 21:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: 127 FIRE ksi

Viesti Kirjoittaja drpassat »

No joo, koneen korkeuden hain entisen perusteella, lähinnä se miten vaihteensiirtäjät sopii raidetangon päälle ja ettei öljypohja tule liian alas.

Rälläkkää.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Tässä vaiheessa luulin vielä käyttäväni vaihteistosta taakse tulevaa tukea (Y10), joten korkeutta passasin senkin mukaan.

Kuva

Kiinnitykseen päätin käyttää sekä ykän että seiskan runkoja.

Kuva

Ja saumaa.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Perspektiivikuvat.

Kuva Kuva

Ja sitten kone lepäämään uudelle pedille.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Jakopään puolelle jäi hyvin tilaa! Seuraavaksi aloinkin ihmetellä vetopuolta...
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 127 FIRE ksi

Viesti Kirjoittaja wellu »

Juuri näin projektikertomus pitää tehdä! Erittäin nopeaa ja asiallista. Ei jeesustella vaan tehdään! 8) :bow:
Minkä huollan, sen korjaan...
drpassat
Viestit: 20
Liittynyt: 06.07.2010 21:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: 127 FIRE ksi

Viesti Kirjoittaja drpassat »

Kiitosta vaan! Helppoa se on, kun on vuoden ensin tehny ja yrittäny ymmärtää mitä sitä tuli tehtyä :D

Digikamera kun sanoi tuossa ettei sovi kuvia enempää, niin päätin sitten tyhjentää sen tänne!

Elikkäs aiemmin kyselin Y10:n vetarien pituuksia, kun 127:n vetari oli ihan horo tuon uuden askin vetopyörästöön.

Kuva

Mauri ystävällisesti selvitti:

127 903cm3 545 / 800
127 1050cm3 530 / 815

Josta voi melko varmasti sanoa että tuo alempi kuvaus sopii näihin ykänkin vetareihin. No ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin pärjätä niillä. Olis varmaan voinut asemoida konetta tarkemmin noiden vetoakseleiden perusteella, jos se olis tullut aiemmin mieleen.

Mittailujen mukaan toista vetaria vähän kun jatkaa ja toista vähän lyhentää, niin sopii kai, ehkä...

Päätin siirtää nivelen lukitusuraa sen 5mm, jotta vasen vetari menee syvemmälle niveleen. Ja oikean puolelle lisäsin 5mm rikan pyörän navan vetarin väliin (pölysuoja 127:n vastaavasta).

Kuva

Nivelet meni paikoilleen ja liikkumavaraakin oli ihan riittävästi. Tiedä sitten miten käy tiukassa paikassa.

Vaihdevivut kävi 1:1 entisestä, joten ei tarvinnut 2-kampista alkaa säätämään.

Juu, seuraavaksi jäähdytystä ihmettelemään. Vakiosyyläri on kovin paksu ja putketkaan ei oikein näyttänyt menevän kohdalleen. Y10:n jäähdytin näytti paljon kompaktimmalta puhaltimineen.

Kuva Kuva Kuva

Rälläkällä oioin keulapellit sopivammaksi ja mittausten jälkeen hitsasin tapit, joihin syyläri laskeutui.

Kuva Kuva Kuva

Ja sitten tuossa vielä kuva myöhemmin kun flekti otti jo paikkansa. Entisellä pesukoneen kuljetustukiraudalla on hieno rooli.

Kuva Kuva
JLaines
GFF
Viestit: 564
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: 127 FIRE ksi

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Tätä on kyllä mukava lueskella ja saa omaakin rojektiin ideoita :D
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
drpassat
Viestit: 20
Liittynyt: 06.07.2010 21:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: 127 FIRE ksi

Viesti Kirjoittaja drpassat »

Koeajoa varten laitoin yhdistin seiskan loppuputken ja ykän alkukäyrän sopivasta kohdasta. Putken halkaisijat sopivat loistavasti yhteen, yhden suuntaa-antavan vekin putkeen tein.

Kuva Kuva

Y10:stä kävin purkamassa sähköjä sytkäpuolelle, flektille ja sen kytkimelle. Sytytyspuolalle ryöstin sähkön pyyhkijämoottorin liittimestä. Kytkin- ja ryyppivaijeri kävi seiskasta ja kaasuvaijeri ykästä - plug and play.

Kuva

Koeajolla havaintona heti oli liikaa elävä kone. 3-pistetuenta ei toiminut toivotulla tavalla ja kone nousi kiihdytyksissä etupuolelta. Pakettihan roikkui nyt molemmista päistä ja 'takatuki' ei vaikuttanut rajoittavasti juuri milläänlailla. Moottorin tukikumit, ykän vanhat, olivat kovin pehmeää kumia.

Uusi yritys seiskan tyyliin, eli rauta mahan ali, siten että kiinnittyy pulteilla sekä koriin että vaihteistoon. Tilaa alkuperäiselle kumimollukalle ei ollut, joten laitoin roiskeläppäkumia kori-kiinnityksiin. Nyt ei paljon kone enää heilunut...

Kuva Kuva

...Ja jo tyhjäkäynnillä tunsi mahtavien hevosvoimien värisyttävän kuljettajaa....ei kovin mukavaa. Resonointi oli sitä luokkaa että jotain olisi keksittävä! Positiivista taas oli se, että vaihdekeppi ei elänyt juurikaan kiihdytys-/moottorijarrutuskokeissa.
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 127 FIRE ksi

Viesti Kirjoittaja wellu »

MAHTAVAAA!! :P En tiedä, hienoa vain lukea tällaasta topikkia... 8)
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
mikah
Viestit: 1073
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 127 FIRE ksi

Viesti Kirjoittaja mikah »

Noissa uudemmissa Fiateissahan on moottori ja laatikko aikalailla vastaavasti kiinni päistä, ja takana alhaalla on vain pitkittäinen tukitanko, joka on kiinni laatikon perässä ja korissa. Ja molemmissa päissä on kumihelat. Se olisi tuohonkin varmaan paras ratkaisu, ja voihan sinne yläpuolelle jonkun vastaavan rakentaa lisäksi.
Eli tuohon tyyliin on Stilossa (kuva). Tuo kuvassa alempana näkyvä pultti on laatikossa ja kuvan yläreunassa on akseliston palkki. Kuvassa ei ihan näy pulttia jolla tuki on kiinni, mutta se on pystyssä tuossa reunaltaan näkyvässä syvennyksessä. Puntossa ja Pandassa taas on putti poikittain palkissa.

Kuva
drpassat
Viestit: 20
Liittynyt: 06.07.2010 21:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: 127 FIRE ksi

Viesti Kirjoittaja drpassat »

Aivan totta. Y10:n gummisysteemi-tukikaan vaan ei tähän mitenkään sopinut, koska se olisi pitänyt laske liian alas tai tehdä kyhmy jalkatilaan.

Pitää sanoa että tarinan tässä vaiheessa ollaan vielä viime kesässä. Pahoittelen ettei se ole selvästi tullut esille (ajatukset menevät paaaljon nopeammin eteenpäin kuin 2-sormijärjestelmä näppäimistöllä antaa myötä). Iloa tästä kronologisesta kerronnasta lienee muille projektia suunnitteleville ja siksi kommentit ja ehdotukset ei todellakaan mene hukkaan!

Itse kun olen tosiaan kahlannut kaikki kirjoitukset täältä läpi mitkä matchaa oman projektin tekniikkaan.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja asiaan. Unohdin hetkeksi sen moottorituen ja keskityin toisaalle. Tehojen lisäyksen toiveessa päätin laittaa jarrutehostimen jonka Y10 sai luovuttaa! Mittasin että seiskan oma jarrusylinteri toimisi tehostajan kanssa. Ongelmana vain oli vaihteiston vaihteensiirtäjien kumpu suoraan jarrusylinterin kohdalla, siksi kai sportissa tehostin on eri paikassa.

Ainoa vaihtoehto oli tiputtaa tekniikkaa hieman alaspäin ja toisaalta laittaa jarrusylinteri tehostimineen 'kohti taivasta'. Kaksi eri versiota tehostimen jalasta piti tehdä, ennenkuin sopiva n.1cm rako vaihteiston ja tehostimen väliin jäi. Samalla piti vaihdesiirtimen vaihteistopään vipuja 'nostaa', ettei ne ottaneet raidetankoon kiinni.

Kun kaikki näytti olevan kohdallaan, tiputin tekniikan vielä kerran pois, maalasin konehuoneen ja vedin uudet jarruputket. Innoissani ostin vielä uuden jarrusylinterin Y10:n mitoilla.... ja sehän ei tietenkään ollut samoilla nippakierteillä kuin vääntämäni uudet putket oli, jäipä siis omaan hyllyyn (eipä hirveästi harmita, kun parjatun m*tonetin hinnat on oikeasti harrastajaystävälliset! Itse asiassa tämänkin ressukan osien uusintaprosentti ei olisi lähelläkään samaa ilman ko. puulaakia täällä P-Savossa)

Kuva Kuva

Keulaan tein keskelle aukkoa pystyvahvikkeen ja ylähuulen, siten että ilmavirta ei ohita kennostoa yläreunasta. Alhaalta etuhelmasta avasin kaikki neliskanttiset aukot ja kolmeen keskimmäiseen laitoin teräsverkot jänissuojaksi. Peitelevyt jäi nyt reunimmaisiin aukkoihin paikoilleen.

Kuva Kuva

Puskurin päätin tiputtaa pois ja hitsata aukot umpeen. Siksi vilkkuillekin piti tehdä omat aukot peltiin. Vasen ja oikea vaihtoi samalla paikkaa...

Hiiop! Kone oli taas paikallaan ja eipä virranjakajan ja jarrusylinterin väliin paljon ylimääräistä tilaa jäänyt. Pikkuisen shimmasin tehostinta jalasta prikoilla vasemmalle, jotta hankausta ei tapahtuisi.

Kuva

Niin ja se koneen värinän vähentäminen... Päätyjen kumityynyihin lisäsin hieman tavaraa 'ilman' paikalle ja tein lattaraudasta tuen alas keulaan ja siitä vaihteiston alakiinnityspisteisiin kahden värinänvaimenninkumin kautta (siis m6 pultti molemmissa päissä ja n 2cm paksu kumi välissä). Tuon keston suhteen on omat epäilykseni, mutta halvat ja helpot nuo on uusia (2.50€/kpl).

Kuva Kuva

Aiemmin jo päätin että lämmityslaite ja konepellin skuuppi säilyy kabiinin ilmavaihtoon tarkoitettuna, jos suinkin mahdollista. Pienellä nurkan rälläköinnillä ja ohuella alumiinipellillä muotoiltuna ainakin tälle vakiokaasarille näytti olevan mahdollisuuksia.

Kuva Kuva

Tuntui että ratkaisut toimii.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 127 FIRE ksi

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jarrutehostin on siinä mielessä fiksu lisäys että tehoa kasvattaessa se vaaditaan muutoskatsastuksessa koska tehokkaammissa malleissa on sellainen. Lisäksi taajamapyörityksessä hyvä. Radalla siitä olisi pelkkää harmia, mutta saahan sen silloinkin tulpattua.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
drpassat
Viestit: 20
Liittynyt: 06.07.2010 21:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: 127 FIRE ksi

Viesti Kirjoittaja drpassat »

Ilmanputsarin kotelo ei sopinutkaan paikalleen ja sitä piti vähän pienentää. Rälläkällä pari viistettä pois, kuumaliimaa, mattamustaa spräytä ja paikalleen meni.

Kuva

Ulkonäköpuolella oli toisena listalla asenteen eli jousituksen muokkaaminen. Saksan huutokaupasta tilasin iskarit nurkkiin, jotka sopivasti olikin aavistuksen lyhyemmät kuin alkuperäiset. Etujousista pystyi katkaisemaan pois 1.5 kierrosta ilman että olisivat karanneet pesästä.

Takaa irroitin molemmat kiinnityspannat, siirsin ulomman pannan sisemmän tilalle ja ulompaan tein kudosletkulla päällystetystä lattaraudasta uuden tuen.

Kuva Kuva

Asenne näytti sitten tältä: Kuva

Katsastuksessa oli tarkoitus käydä, mutta talvi yllätti autoilijan tässäkin tapauksessa ja homma siirtyi kevääseen.

===============
Toukokuu 2011
===============

Fiattia tuli jonkun verran käyteltyä ja talven jäljiltä jarrut tuntui tahmealta, vasen etunenkin vähän laahasi. Varmuuden välttämiseksi ostin uudet jarruosat poislukien takasylinterit. Koko satsi alta sata euroa... Takatukivarsien puslat oli rispaantuneen näköiset ja nekin, eli koko tukivarret tuli vaihdettua. Olisipa päivittäiskulkineeseenkin nuo osat yhtä edullisia!

Kuva Kuva Kuva

Apilatkin sai uudet palttoot: goodraidit, jotta ei ole sitten katsurilla tästä asiasta huomauttamista.

Kuva
drpassat
Viestit: 20
Liittynyt: 06.07.2010 21:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: 127 FIRE ksi

Viesti Kirjoittaja drpassat »

Köh, välillä pakkelin pölystä tänne ihmettelemään...

Katsastusta tuli jännitettyä ja valmistauduttua kera jos jonkinmoisella materiaalilla, vaikka melko läpihuutojuttuhan se tällä pikkukoneella oli. Kovasti kyselin jos niitä kuutioita ja heppoja olisi enemmän, niin mitä tarvittaisiin. Vastaus oli tietenkin että nuo jarrut on jo kunnossa, vaan jousitus sitten pitäisi tarkistaa.

Mistä löytyy speksit tähän? Niissä jaossa olevissa papereissa on etujousista juttua, mutta entä se vakaaja ja takajousi, sitähän täällä on aiemminkin kyselty... Jos jollakin on dokumenttiä niistä ja mahdollisesti ohjauksesta, niin vastaanotetaan mielellään!

Komeus leimattuna!

Kuva

Ja sitten ihan itte keksitty oivallus. Pissipussi seinälle roikkumaan, vanhaan seiskan paisuntasäiliöön reikäporalla sopiva n.25mm reikä ja ykän yksi kolmesta pissapojanpumpusta sisään. Toimii.

Kuva
drpassat
Viestit: 20
Liittynyt: 06.07.2010 21:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: 127 FIRE ksi

Viesti Kirjoittaja drpassat »

Terve taas. Parit lenkit tuli tuolla litrasella myllyllä ajettua ja ikävästi öljynpainevalo vilkutteli tyhjäkäynnin tuntumassa. Öljyjäkin vaihdoin pari kertaa, mutta ei auttanut. Kuormitustilanteessa olin havaitsevinani detonointia...

1242cc työn alle. Tällä olinkin ajellut jonkin verran ennen leiman loppumista ja tiesin koneen toimivan Puntossa hyvin, tosin kytkimen paineasetelma oli loppu.

Moottoriin vaihdoin stefat ja tiivisteet...no, öljypohja ja vesipumppuhan on tiivistemassalla, tiivistettä ei ole saatavillakaan.

Vauhtipyörät ja kytkinlevyt vertailussa.

Kuva

Koska en vielä viitsinyt investoida paineastelmaan, 999:n vauhtipyörä ja 170mm kytkin siirtyi tähän koneeseen. Keski- ja pultinreikiä piti hieman hieraista jotta sujahti paikalleen...kestääköhän?? Hammaskehääkin oli peikko purrut, käänsin sen toisinpäin.

Kuva

Jotta kone toimisi, piti miettiä sytytys- ja polttoainepuoli. Polttoaineen siirtoon hankin imevän sähköpumpun. Polttoaineensyötön ajattelin toimivan ihan siten että liimaan hankitun 34DMTR:n tuohon MPI-imusarjaan, vaikka iso kammio tuossa ennen imuputkia onkin....

Kuva

Virranjakaja käy tähän koneeseen entisestä suoraan, ja väärin sitä ei edes pysty asentamaan.

Kuva Kuva

Kone paikoilleen ja koestamaan... Käynti oli ihan hyvä paikoillaan, mutta ajossa booaus oli ihan mahoton. Kierroksia piti heruttaa ja välillä jysäytti kaasariin. Ilman vaihtosuuttimia ei asialle mahtanut mitään, sytytyksen säätökään ei paljoa vaikuttanut.

No ajattelin että imusarja on liian 'väljä' ja sotkee imupulssit. Vaihdoin DMTR:n vanhaan yks-kurkkusen imusarjaan ja se patentilla kiinni kanteen (alapultit käy suoraan).

Kuva

Uusi koeajo ja sama homma boo, boo, booooooo... 999:llä tämä setti toimi tosi hyvin ja nyt ei ollenkaan??? No eipä tuota auttanut jäädä taivastelemaan vaan viimeiseksi viskasin yks-kurkkusen 34:n tilalle ja kokeilemaan.

Toimi kuin unelma!!! Jokin tuon DMTR:n mitoituksessa mättää. Nyt pystyi kaasun linttaamaan tyhjäkäynniltä vaikka 3. vaihteella pohjaan ja nöyrästi moottori alkoi kelata kierroksi nykimättä ja rykimättä aina punaviivaan asti...missä se sitten lie.

Tehoista ei mitään tietoa, vääntöä tuli kuitenkin selvästi enemmän kuin litrasessa. Parasta kuitenkin oli koneen looginen toiminta. Pientä ärsytystä kyllä aiheutti jokin pakoputken suunnalta tuleva resonanssi, se kun tuli 1,5cm ylemmäs kuin ennen...

---------------------------------------------------------------------

Ok, sitten oli aika iskeä repsottavan korin kimppuun.

Pahin paikka oli ennakkoaavistelujen mukaan kuskin ovi. Se olikin kerran tehty näköjään uudelleen pakkelilla. Eipä sillä, ei mullakaan ollut hirveää intohimoa rakentaa sitä tyhjästä. Pelti esiin, puhtaaksi ja pakkelilla suorahkoksi.

Kuva

Korin ylimääräiset reiät hitsasin umpeen, lohjenneet pakkelin hankasin pois ja sitten paklasin ja hioin, paklasin ja hioin, (n kpl toistoja) ja paklasin ja hioin.

Sitten alkoi tympäistä ja tilasin maalia arvaamalla värin tavoitteena oli saada sama väri kuin ennen, eipä onnistunut...

Kuva Kuva Kuva Kuva

Valmistelin maalauskammion vedellä, raidilla ja hyttyskiehkuroilla.

Kuva Kuva

Ja eikun Arancio metallic-väriä pintaan, niin ja se ei ollut sinapin ruskeaa niinkuin olin ajatellut.

Kuva
Vastaa Viestiin