Sivu 13/16

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Lähetetty: 21.03.2019 22:32
Kirjoittaja JLaines
Noniin auto ei tullut omaan talliin talveksi, mutta kävi syntistä kyllä laitettavana kaverin tykönä.
Mutta koska Fiatien laitto on niin pirun lystikästä jäi minullekin jotakin pientä laiteltavaa, kuten pissapojansäiliö, ikiliikkujapyyhkimet ja sähköjen siistintää.

Joka tapauksessa auto on nyt kotona saarijärvellä ja odotan innolla tulevaa kesäautoilukautta :D

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Lähetetty: 08.04.2019 07:08
Kirjoittaja JLaines
Yhtä ja toista pientä laitettu autosta kuntoon siistinnän merkeissä. Pissapojaksi valikoitui Fixuksen valikoimasta pikkunäppärä 1,2 litrainen. Lisäksi olen käynyt kaikki mahdolliset sähköliittimet läpi contact cleanerin kanssa ja vaihtanut taas vesipumpun. Taisi olla kolmas vp mun omistajuuden aikana minkä olen tuohon swappi 1050 moottoriin vaihtanut. Olisin kanssa laittanut jo ne paremmat Sportin etupenkit paikoilleen, mutta tarvitsen vielä laittiaan pultattavat kiskojen alaosat. Aikaisempiin Sportin lestoihin oli tehty modi jossa oli vaihdettu kapeammat Seat seiskan kiskot penkkeihin ja koska oma autoni on italiaano piti kapeammat kiskot vaihtaa autoonkin. Autoni orkkis kiskot olen joko hukannut tai myynyt originaali penkkisarjan kanssa. Täähän rupeis oleen leimaa vaille valamis ajoneuvo.

Kuva Huonohko kuva mutta kyllä tästä jotakin selvää saa kiskojen eroista. Oikean puoleinen on italo Fiatin kiskolla kuten pitäisi.

Kuva
Piloille rei'itetyn Sportin hattuhyllyn päälle löytyi tuollainen komea Hankkijan pyyhe :D

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Lähetetty: 08.05.2019 23:14
Kirjoittaja JLaines
Auto katsastettu tänään liki huomautuksitta.
Jostakin mystisestä syystä tyhjäkäynti katosi eilen ja yllättäen eka yritys konttorilla kaatui O2 ja HC arvoihin. Onneksi likeltä löytyi korjaamo missä osattiin ottaa päästöt oikein vanhasta autosta. Tyhjäkäynti parani kun seosruuvia aukaisi 3/4 kierrosta, mutta auto vetää kunnolla maantiellä kun ryyppy on päällä. Ilman ryyppyä booaa ensin ja lähtee pienen tuumauksen jälkeen vetämään. Otan viikonloppuna kaasarin auki ja tarkistan bensanpinnan korkeuden sekä putsaan mahdolliset moskat pois. Kaasuttimena on Sportin Weber 32/250 DMTR käsiryypyllä.

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Lähetetty: 27.05.2019 17:02
Kirjoittaja MultiplaJTDmies
Komiasti ajettihin peräkanaa Kemoralle "seiskamööttihin"! Hieno peli tuo "Pikkumusta", ja tämä yksilö alkaa muistuttaa Sporttia hetki hetkeltä enemmän. Toivottavasti saat vetoalueen ongelmat hallintaan, niin ajomukavuuskin paranee olennaisesti. Muutenhan tuo taisi luotettavasti kyllä pelata koko 127-tapahtuman ajan?
IMG_5668[1].JPG
IMG_5668[1].JPG (149.03 KiB) Katsottu 10291 kertaa

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Lähetetty: 28.05.2019 08:53
Kirjoittaja JLaines
Komia kuva.

Joo olis kyllä toivottavaa että ajettavuuden moottorin suhteen saisi kuntoon. Voi olla että kanavat on avarrettu liian suuriksi tai tuo virikansi tarttis kaveriksi vakioa jyrkemmän nokan.
Tai sitten mä vaan kaivan jostakin oikean sportin tekniikan ja naitan siihen Stellan 5-v vaihdelaatikon. Toki silloin pitäisi selvittää saako 903 ja 1050 kytkinkopat vaihdettua ristiin.

Ideoita siis on, mutta aika ja likviditeetti laittavat vastaan.

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Lähetetty: 30.06.2019 21:52
Kirjoittaja JLaines
No niin auto vetää nyt hienosti kun pesin kaasarin, puhalsin bensalinjat puhtaiksi ja vaihdoin kaikki kumiletkut uusiin.
Lähdin tänään rinta rottingilla ajelemaan ja kokeilemaan auton toimivuutta Seinäjoen tapahtumaa silmällä pitäen.
Tankkauksen jälkeen kuului ylimääräistä kilinää jostakin jakopään paikkeilta, auto sivuun ja pellin aukaisu paljasti että jakopään kohdalla konepellissä on öljyraita.
Varovainen ajelu kotiin ja tutkimaan. Ilmeni että nokkapyörän kopan taustapelti on enään yhdellä pultilla kiinni ja tausta se koppa heiluvat, kun pultteja tulisi olla kolme. Samat pultit kiinnittävät myös nokka-akselin kannatinlaakerin 1050 moottorissa kanteen. Öljyraippa on siis tullut jonkin pultinreiän kautta. Pikainen kokeilu uudella pultilla ja huomasin että jokaisesta reiästä on kierre kaput. Lievästi sanoen alkaa riepoa, ettei saa ajettua yhtäkään pitempää pätkää ilman hankaluuksia. Luulen vähän ettei kierteitä saa korjattua kansi paikoillaan. Jakohihnaa ja laturinremmin ovat kanssa saaneet oikeen kunnollisen öljykylvyn eli nekin olisi vaihdettava. Plääh miten paskaa tuuria.

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Lähetetty: 01.07.2019 17:20
Kirjoittaja wellu
Eikö mahdu helicoilia tekemään?

Jos mahtuisi, niin helicoili laakerilukitteella kiinni --> ei porsi ne kierteet enään ikinä. Katkee pultit ennemmin.

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Lähetetty: 04.07.2019 12:06
Kirjoittaja JLaines
Nyt kannessa on ollut ilmeisesti kierteet M6 pulteille. Koitan tehdä M8 kierteet tilalle ja uudet pultit kierrelukitteella. Enste tarvitsee saada Autodocilta osat himaan. Tilasin jakoremmin, laturinremmin ja nokka-akselin stefan.

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Lähetetty: 19.07.2019 16:42
Kirjoittaja JLaines
Seiska laitettu kuntoon. Saas nähdä kuinka kauan nyt toimii...

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Lähetetty: 15.10.2019 10:42
Kirjoittaja JLaines
No niin kesä on sujunut enemmän tai vähemmän kaasarin ja sitä myöten vedon kanssa tapellessa. Aikomuksena oli käydä auton kanssa penkissä, mutta se on vielä jäänyt.
Ajokauden päätti omaan pihaan vaihteensiirtotangon katkeaminen vaihdekepin juuresta. Kaikkea nää italialaiset osaakin tehdä :)

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Lähetetty: 11.11.2019 18:33
Kirjoittaja JLaines
No niin sain vihdoinkin aikaiseksi kömpiä auton allle ja vaihtaa siirtotangon. Sain samalla todetuksi, että tarttoo tilata Samilta vaihteensiirron helasarja.

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Lähetetty: 07.01.2020 22:11
Kirjoittaja JLaines
Auton kanssa touhailtu rauhaksensa. Kaasarin otin irti, purin ja putsasin ja kasasin korjaussarjan kanssa. Vaihdekepin tankoa vaihtaessa huomasin että keskiputken ja takopöntön välinen liitos vuotaa. Sen tilkitseminen vois auttaa toivottavasti korkeaan HC arvoon. Paremmat Sportin etupenkit menee verhoilijalle tänne Saarijärvelle tammikuun mittaan. Sovin että ovat vappuun mennessä valmiina. Tarttis siis ottaa ja takoa espanjan seiskan kiskot lattiasta irti, jotta saan italian seiskan omat lattikiskot takaisin. Onneksi Seatin kiskoja ei ole hitsattu liian monella täpällä kiinni... Kaikkea pientä on siis olis työlistalla.

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Lähetetty: 08.01.2020 12:17
Kirjoittaja Luigi
Korkea HC-arvo on seurausta liian rikkaasta seoksesta ja/tai sytytyshäiriöistä. Pakoputken tilkitseminen ei lambdattomassa laitteessa siihen vaikuta.

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Lähetetty: 08.01.2020 14:55
Kirjoittaja JLaines
Tattis infosta. Kun työkseen korjaa suihkumoottorillisia vehkeitä ei autojen päästöjen muodostus juuri ole hanskassa.

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Lähetetty: 08.01.2020 15:33
Kirjoittaja VTO
Jäännöshapen siis O2 pitäisi kaiketi laskea kun pakoputken tilkitsee. Sen kanssa oli ilmeisesti katsastuksessa vaikeaa.