Sivu 1/1

850:n kone 126:een

Lähetetty: 12.06.2011 21:36
Kirjoittaja the fiat and the furious
Lyhyesti, mitä pitää kasipätkän koneessa muuttaa, että sen saa käymään 126:een??
miten tapahtuu pyörimissuunnan vaihto?

Re: 850:n kone 126:een

Lähetetty: 13.06.2011 08:03
Kirjoittaja 100D
Vaihda 127 nokka-akseli sekä öljypumpun käyttöakseli, mäntien kääntö (helpointa kiertokankineen). Vesipumppu myöskin vaihdettava. Oliko tarpeeksi lyhyesti? :)

Re: 850:n kone 126:een

Lähetetty: 13.06.2011 08:24
Kirjoittaja Sämpy
Varmaan virranjakaja myös vaihdettava..?

Re: 850:n kone 126:een

Lähetetty: 13.06.2011 15:25
Kirjoittaja kumppari
Tai miten olisi ihan seiskan moottori, ettei tarvitse ruveta mitään kääntöjä tekemään?!

Re: 850:n kone 126:een

Lähetetty: 13.06.2011 17:22
Kirjoittaja Luigi
kumppari kirjoitti:Tai miten olisi ihan seiskan moottori, ettei tarvitse ruveta mitään kääntöjä tekemään?!
Ei taitane mahtua lain sallimiin rajoihin...joskaan en tiedä, mahtuuko kasipuolikkaankaan. Kusiainenhan se on seuraava mahdollinen luovuttaja, kun löytyy pienempiä koneita.

Re: 850:n kone 126:een

Lähetetty: 13.06.2011 18:14
Kirjoittaja 100D
Sämpy kirjoitti:Varmaan virranjakaja myös vaihdettava..?
Ei tarvetta, jakajat pyörivät samaan suuntaan vaikka moottorit eivät pyörikään.

Re: 850:n kone 126:een

Lähetetty: 13.06.2011 18:39
Kirjoittaja rehnman
luigi kirjoitti:Ei taitane mahtua lain sallimiin rajoihin...joskaan en tiedä, mahtuuko kasipuolikkaankaan. Kusiainenhan se on seuraava mahdollinen luovuttaja, kun löytyy pienempiä koneita.
kone saa olla 20% painavampi,20% tehokkaampi ja tilavuus 25% suurempi. lisää lakia tuolta http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 onhan niitä satakakslaiskan koneita laitettu laillisesti 126 siin tais pynnän kari laittaa"ensinmäisen"

Re: 850:n kone 126:een

Lähetetty: 13.06.2011 20:29
Kirjoittaja Luigi
Nuo Pynnän ja kumppaneiden kutoset on tehty "vanhan lain" aikaan, jolloin saattoi saada hyväksyttyä noinkin "tehokkaita", vaikka muuten muutoksia koskevat säädökset olikin pääosin nykyisiä tiukemmat. Mikä lienee tehokkain vertailumalli 126:lla? 25hv, 704cm³? Ei mahdu kasipuolikkaan kone vielä rajojen sisään sitten mitenkään.

Re: 850:n kone 126:een

Lähetetty: 13.06.2011 21:15
Kirjoittaja the fiat and the furious
Käykö 600:n koneesta tuo öljypumpun käyttöakseli? ku on semmosia koneitaki pari, niistä jos toisen uhrais varaosiksi.
Kiitoksia tähän astisista vinkeistä :bow:

Re: 850:n kone 126:een

Lähetetty: 17.06.2011 20:05
Kirjoittaja karpy
Ciao

Referenssiautona voit käyttää Fiat-Giannini malleja:
126 GP: 652 cc 22 kW / 30 PS
126 GPS: 694 cc, 25 kW/34 PS
126 GPA 800: 794 cc, 28 kW/38 PS/5000 rpm
edell. kahdella kaasarilla 30 kW/41 PS/5300 rpm

Jos käytät 850/133 konetta, niin miksi et sitten käytä samoja vaihteistoja, silloin ei tarvitse leikkiä pyörimissuunnan vaihdossa.
Saat minulta omat muutospaperit, jos katsot niitä tarvitsevan. Muutoksia tulee yllättävän paljon.
Itse tein muutoksen 1982-83 ja muutama muukin sai läpi minun papereilla, kunnes 127:n 45 tai 47 hv oli viranomaisille liikaa. Myöhemmin 850 34 hv olisi ollut OK.

t. Kari Pynnä
040-5314352

Fiat 126 Super: 998 cc, n. 70 hv, huippu 148 km/h - nelosella 8000 rpm! Kiihtyvyys 0-400 m 18,3 s loppunopeus 115 km/h (vielä 3:lla!) juuri korjatulla koneelle, myöhemmin oli varmaan nopeampikin.