133 konservointi

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

133 konservointi

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Eli auto josta oli myynti-ilmoitus keväällä: http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=3&t=28130. Tätä olen yrittänyt myydä useampaan otteeseen viime vuosina, mutta kukaan ei ole käynyt katsomassa. Ja sitten kävi näin:
Sämpy kirjoitti:Tässä kävi nyt niin, että tuli tänään ostettua GFF varaosapäiviltä ne palikat mitkä tätä projektia on jarruttaneet eli ökykalliit uudet "vetonivelet" takapäähän. No tästä innostuneena sinkaisin katselemaan autoa ja totesin sen paljon paremmaksi kuin muistinkaan, keulamaalinkin voi vielä saada pelastettua. Eli suunnitelma on hankkia auto ulos säilytystilastaan lähiviikkoina ja putsata & tutkia se tarkemmin, josko olisi helposti leimatavissa niin saatan innostua ottaamaan sen kesäautoksi pariksi vuodeksi ennen mahdollista myyntiä, eikä se museokatsastuskaan ole mitenkään mahdoton ajatus, sehän tässä on ollut tavoitteenakin. Tai muuten en ole museoleimasta niin innostunut mutta taitaa olla ainoa tapa edes jotenkuten varmistaa ettei tästä tule koskaan jokkisautoa.
Eli myyntihalut hiukan lopahti, mutta jos auto kiinnostaa eikä hintapyynti aiheuta närästystä niin voihan sitä vieläkin harkita, projekteja kun riittää muitakin..
Eli iski inspiraatio kaivaa auto esille säilytyspaikasta, jossa se oli seissyt jostain 90-luvun lopusta. 1 jarrurumpu vaati vähän vasarointia, muut pyöri. Sitten pyyhkäisin jakajan kärjet puhtaiksi, kaadoin 5 litraa bensaa tankkiin ja korkilla suoraan kaasuttimeen. Kolmen korkillisen jälkeen auto jäi käyntiin ja ajoin sen tuohon pihalle putsattavaksi. Putsauksen jälkeen täytin jäähdyttäjästä puolen litran nestevajauksen ja täräytin taas käymään. 20 sekuntia, ryyppy pois ja jäi hyrisemään nättiä tyhjäkäyntiä ja vastasi hyvin kaasuun. Taas tuo espanjalainen lisenssi-weber osoitti erinomaisuutensa!

tuossa muutama kuva pesun jälkeen:
http://www.flickr.com/photos/70634411@N00/5808521487/
http://www.flickr.com/photos/70634411@N00/5808522671/
http://www.flickr.com/photos/70634411@N00/5809087324/
http://www.flickr.com/photos/70634411@N00/5809088790/
http://www.flickr.com/photos/70634411@N00/5808520273/
http://www.flickr.com/photos/70634411@N00/5809131316/

Tänään tuli irrotettua edestä sisälokarit ja harjattua tukivarret ja navat. Kuten epäilinkin, pyörän takaa ihan alhaalta löytyi parin peukalonpään kokoiset reiät molemmin puolin, lokasuojan alareunat näyttikin siltä että sieltä voi löytyä laitettavaa. Muuten pyöräkotelot oli siistit, jos jostain oli massa lähtenyt, oli maalipinta siinäkin ihan ehjä. Jos saan ilmausnipat auki, saattaa nykyiset (alkuperäiset?) jarruletkut ja putket jäädä paikoilleen. Nivelistä tai olkatapeista en löytänyt väljää eikä iskarit näytä vuotaneen.

Vasen kylkihän on joskus maalattu tökerösti ikkunoista alaspäin. Mutta se on auton historiaa enkä ajatellut siihenkään kajota. Pitää vaan ostaa reilu tuubi Fareclaa ja lainata pomon laadukasta kiillotuskonetta. Vaan ensin laitetaan tekniikka kuntoon
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 133 konservointi

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

tuli tsekattua, että kerhon autotietorekisterissä on peräti 17kpl 133:sta, joista kolmen on ilmoitettu olevan museorekisterissä. En olisi uskonut lukuja ihan noin isoiksi. No tämähän ei tule "museo"rekisteriin pääsemään koska tätä ei ole valmistettu viimeisen vuoden aikana.. :lol:
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: 133 konservointi

Viesti Kirjoittaja RHR »

Meneekö ohi aiheen,mutta netti autos näyttäis olevan 3kpl museo 133 myynnis. Onkohan kyseiset yksilöt?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 133 konservointi

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No tiedän ainakin yhden GFF-yksilöistä joka ei ole myynnissä, joten sittenhän noita riittää. Eikä tosiaan mene ohi aiheen, mukava kuulla että näitä on niinkin hyvin säilynyt. Kun itse pelastin tämän yksilön JM-luokalta 90-luvulla, pelkäsin että tämä jäisi Suomen ainoaksi kappaleeksi. Tämäkin oli jo myyty roskapönttökuskille kun sain vihdoin myyjän kiinni KePön ilmestymispäivän iltana, mutta myyjä sai ostajan suostumaan kauppoihin hiukan huonokuntoisemmasta yksilöstä.

Eilen harjasin takapyöräkotelot ja tukivarret ym, sieltä ei löytynyt peltitöitä mutta molemmissa takajalkatiloissa on vähän pehmeä paikka vesireikien ympärillä joten ne pitää kattoa. Yksi hitsipaikkakin löytyi, takapyörän takaa n. 3x3cm korjaus.

Konservointihengessä tukivarret sun muut pitäis varmaan putsata elektrolyysillä. Laiska-Sami taitaa vain käsitellä koko pohjan ripustuksineen Sämpyn Special-Suojalla suoraan harjatun pintaruosteen päälle. Pintaruoste siis tukivarsissa, pohjassa ei juurikaan ruostetta ole!
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 133 konservointi

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kyl tämmönen yksinkertanen auto on kätevä! Kaikki penkit lähti irti ilman työkaluja. Yllättäen myös kaikki lamppujen muovikantaruuvit aukesi ja ajovalotkin sai irti ilman työkaluja. Jalkatiloissa oli ruostetta vain siinä vaakasuorassa kahden kämmenen kokoisessa keskiosassa, johon on ne vedenimureiät meistetty tehtaalla.

Pohdiskelin stanssia jolla sais vastaavat reiät tehtyä. Paineilmapistosahalle ei oikein saa alkureikää ja jos tekee stanssinkin, niin kun yks sivu pitäis jäädä ehjäksi täytyisi tällöin stanssin ylä- ja alaosat saada lukittua tosi jämerästi paikoilleen, muuten lähtee toinen puolisko karkuun kun ei voi olla tiukka siltä sivulta joka pitäis jäädä ehjäks.

Kellään hyvää ideaa noiden tekoon? Luultavasti jätän reiät tekemättä niin säilyy peltikin paremmin.

Tankin täyttöputken ja tankin välinen kumiletku on aika pahasti halkeillut. Ja näyttää että tuossa 10cm pätkässä on erilainen halkaisija päissä, tankkiin ehkä 50mm ja täyttöputkeen 45? Noin silmämääräisesti katsottuna.

Tietääkö kukaan saako tuommoista mistään? Ajattelin ensin kysyä etrasta onko siellä ylipäätään lähelle tuon kokoista bensan kestävää, sitten pitää varmaan kysyä korja-kumista mutta tekeekö nekään mitään bensan kestävää?

Puskuritkin irtosi helposti, ne ajattelin vaihtaa parempiin kun semmoiset on jemmassa. Tuo otsikon "konservointi" alkaa kyllä tuntumaan vähän yliampuvalta, ehkä pikemminkin "helpolla ajoon"... :oops:

Kuvia en ole räpsinyt, mutta ei pölyisissä pyöräkoteloissa ole kauheasti mielenkiintoista katseltavaa, luulen.

Edit: laitoin tästä topikin myös SeatClubFinlandin keskustelupalstalle.. :mrgreen:
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 133 konservointi

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Viikonloppuna jynssäsin moottoritilan ja nokkapellin alta. Eli wyrth-pineline ja erikokoisia harjoja. Omaan silmään mukavan patinoituneen näköistä, mutta silti suht siistiä kun on puhdasta. Tuonne en aio tehdä ruostemaalauksia, putsarin saatan hapottaa tummaksi. Ulkopuolelle pitäis hakea maalia, nuppineulaa isommat ruostepaikat olis tarkotus pensselillä pistemaalata ennen kiillotusta.
pari kuvaa pesun jälkeen:
http://www.flickr.com/photos/70634411@N00/5827843864/
http://www.flickr.com/photos/70634411@N00/5827844334/
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: 133 konservointi

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Hyvältä näyttää 8) Just oikeanlaista ajan patinaa!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 133 konservointi

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Thanks.

Edelleen mukavaa laitella näin yksinkertaista laitosta. esimerkkinä vaikka kässärin korjaus ruiskauksella heikki-heikki-seppoa vivun saranakohtaan ja vähän pihdeillä heiluttelua, aikaa meni n. 2 minuuttia, käyttäen vastaesimerkkinä Prisman levyjarrukässärin remontointia..
Tosin kolme jarrusylinteriä ei luopuneet ilmausruuveistaan edes reilu viikon irroitusöljyliotuksella, mutta yllättäen uudet löytyi omasta hyllystä. Etujarruletkutkin menee vaihtoon, mutta letku/putkiliitos aukesi molemmin puolin helposti napsahtaen, vaikka olikin päältä ruosteinen. :shock:
Huomenna avautui kuin lahjana tilaisuus käydä putsaamassa Vaasan Motonet 133:sen osista :wink:

Sain hommattua desin purkin vanhanaikaista akryyliväriäkin paikkamaalauksiin. Ei tarvitse nyt lakkoja laitella, nimittäin massaväri olisi ollut ainoa "virallinen" maali johon löytyy kaava jos tätä vanhaa ei olisi enää löytynyt.

Tietenkin kun etsii semmosen maalaamon tai myymälän jossa on värimittari, niin sitten saa sitä uudempaa 1-kerros akryylisarjaa mihin autoon vaan. Sen takia eivät kuulemma tee kaavoja vanhoihin autoihin. Siis poislukien metallivärit, niissä mennään väkisin vesiohenteisiin.

PENTELE!

Just huomasin konehuoneen kuvaa katsoessani, ettei tässä olekaan sama pääsylinteri kuin 127:ssa? Näyttäisi molemmissa piireissä olevan 2 lähtöä kun 127/131 pääsylinterissä on muistaakseni etummaisessa vain 1 lähtö keskeltä korkkia. Niitä olisi ollut pari hyllyssä, näitä ei ole mulla, taikka Turussa/lähiMotoneteissa. Tiivistesarja näkyisi olevan Turussa.

No katsotaan miltä sylinteri näyttä kun irrottaa, tuosta seiskan versiosta saa ainakin tiivisteet tähän hätään. Jos viikonlopun jälkeen olis jarrut kunnossa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 133 konservointi

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ei ihan mee putkeen.. uudet jarruletkut on 3,5cm liian lyhyet. näyttää olevan 320mm eli passaa vanhakoppanen Ritmo/131 ennen 9/82. Mutta tähän pitäisi olla 350-355mm. seiskassa näyttäis olevan vielä lyhyemmät joten menee hakuseen. RicambiHeikka selvittelee asiaa.
Liekö kellään myydä tähän etuletkuja? pyörän päässä sama 10mm banjoreikä kuin bendix-satulamalleissa ennen 9/1982 ja putken päässä 10x1,25 kierre. Pituus vähintään 340mm.

Vanhat näyttäis olevan vieläpä tukossa joten niillä ei mennä edes siirtotarroilla. Uudet on viulunkireet jos kääntää ratin laitaan.

No täytyy pistää odotellessa muuten jarrut nippuun. Seiskan pääsylinterinkin pitäis sopia jos saa alkuperäisen teräsjarruputken taivutettua sylinterin päältä sinne etupäähän.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 133 konservointi

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Luetteloidenkin mukaan tähän kuuluu 320mm jarruletkut, vaan eipä kuulu. Ehkä näissä alkupään malleissa on letkunkiinnike hiukan eri paikassa kuin myöhemmissä. Voisi olla mahkuja saada tilaamalla 430mm letkut, jos ne saa paikalleen ilman että ottaa mihinkään kiinni.

Tekikö kukaan letkuja mittojen mukaan, perinteisellä letkulla ei teräspunos? Hämeenlinnassa oli joku hi-flex putiikki mutta en tiedä mitä ne tekee pitää kysellä.

Muuten on jarrut nipussa. seiskan pääsylinteri sopi, akkukoteloa piti vähän painaa että pääsi kiristämään putkiliitoksen. Irrottelin vanhat vetonivelet joista toinen olikin ihan silppuna ja pesin tukivarret sekä alustan kärcherin rotosuuttimella. On kyllä loistovekotin, kaikki vähänkin irtonainen lähtee. Tuon jälkeen on hyvä ruiskuttaa suoja-aineet. Scudon käytetyn vetokoukunkin putsasin tuolleen ja maalit vaan päälle.

Mitäköhän ne on tehtaalla ajatellut kun tukivarsia on tehty? Kun vetoniveltä ei saa pyörän päästä irti jollei näytä iskarikiinnikkeelle vähän rälläkkää tai pura pyöränlaakeria. No onneksi molemmat nivelet irtosi ihan helposti. Joistain purkuautoista ei ole saanut sorkkaraudallakaan niveltä liikkumaan spooreillaan.

"tästä on hyvä jatkaa" :)
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 133 konservointi

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No niin, uudet jarruletkut on teossa kun sopivia ei tuntunut saavan mistään. Betan takaletkut olisi voineet sopia mutta niissäkin menisi useampi viikko, jos edes saa. Nämä teetetyt letkut saa huomenna ja putiikki on kotimatkan varrella. Ovat siis "moottoripyörämalliset" eli menee harmaalle aluelle laillisuuden suhteen? Mutta luulisin että pärstäkerroin riittää jotta hyväksyvät konttorilla tämmöseen kippoon.

Tekeekö joku firma Suomessa tuommosia tuhteja letkuja, kuten originaalit?

Tuli sitten vaihdettua viimonenkin pyöräsylinteri.. jännää että tässä on etunapa niin iso ettei meinaa jarrusylinterit mahtua. Jopa alkuperäiseen oli hiukan hanganneet ja uusista piti ottaa oikein rälläkällä tavaraa pois että mahtuvat. Itseasiassa mulla oli sekä 22,2 että 23,5 milliset joista laitoin jälkimmäiset kun niissä oli ulkohalkaisija pienempi! Mistä mallista tuommoset "tehosylinterit" sitten lienee.. mutta tuskin niistä haittaa on.

Jos pääsis siihen konservintiosioonkin pikkuhiljaa.. vielä pitää hitsata paikat jalkatiloihin ja etupyörien taakse.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 133 konservointi

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tiukille menee Bella Italiaa ajatellen. Olin viikon reissussa ja eilen palattuani sain pestyä vanhat suojamaalit pois. Tosin vasemmasta kyljestä ei onnistunut, Rostex Super vaatii näemmä aika paljon tinneriä liuetakseen, ja alla oleva korjausmaalaus ei kestä niin paljoa, mitä lie keinohartsia tai jotain. Ruostepaikatkin piti aukasta pienoisporalla mutta jäi haaveeksi, käytännössä vaan pensselillä maalia kaikkiin huonoihin kohtiin. Tänään toinen kerta väriä ja sitten pitäis hienolla hiekkapaperilla silotella ennen koko auton kiillotusta.

Takapyöränlaakerin hain tänään, kun sellainen piti hiukan jurinaa. Vetarit on vielä irti, etupää suojaamatta, toinen lattiamatto putsaamatta, sisutus purettu ja moottorin öljyt pitäis vaihtaa että pääsee ensitesteille.

Pitää varoa ettei tule liian siisti. Ukokuori on ainoa mitä paikataan, konehuone,tavaratila ja kabiini saa pitää kaikki kolhunsa.

Voipi olla että Bellaan tullaan toisella hankinnalla, jos tällä vaikka piknikkiin tai varaosapäiville jos semmoiset vielä on.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 133 konservointi

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Hiukan on viimeistelyä vielä, mutta tämmönen siitä tuli:
kuva1
kuva2

Tämä on se tökerösti reilu 20 vuotta sitten uudelleenmaalattu puoli, toisella puolen on miltei uudenveroinen alkuperäinen maalipinta.

Ainoat tässä projektissa uudelleenpinnoitetut osat ovat muutama pensselipaikkaus ruosteen päällä ja keulamerkki, kaikki muu on aitoa vanhaa, joskin kiilloitettua.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
mamu
Viestit: 1044
Liittynyt: 04.03.2007 13:58
Paikkakunta: Lahti

Re: 133 konservointi

Viesti Kirjoittaja mamu »

hieno on!

mitäs rytmille kuuluu nykyään?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 133 konservointi

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ritmo? Ajo ulos, pesu ja takaisin säilöön. Voi olla et tälle autolle käy sama homma, ei ole nyt oikein aikaa ja inspistä rekisteröintikatsastaa, eikä sopivaa tapahtumaakaan johon veis puuhalapuilla. Kun tuli tuo kolmekakkonenkin..
Että voin harkita tän 133:n myymistäkin jos oikeanlainen ostaja sattuu, jolla vielä kunnon tukku rahaa.
Löysin kadonneen takamerkinkin tänään piharakennusta siivotessa!
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin