131 Silverin kunnostusta

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Tässä jo jonkun aikaa on pyöriny mielessä, että olisi vaihteeksi ihan mukava ajella mirafiorilla. Eilen illalla päätin, että tänä aamuna lähden akun ja bensakannun kanssa kokeilemaan vieläkö se mira irtoaa sijoiltaan. Autohan on siis -82 1400cl mirafiori johon vaihdettu 2,0 tc kone. Jotkut tuntevat auton nimellä "Silveri". http://kuvablogi.com/nayta/3066810/

Noh öljytikkuhan ei kastunut ollenkaan, vaikka juuri laitoin uudet öljyt ennen säilöön vientiä jokunen vuosi sitten. Oli tullut mökkitiellä pieni kolhu öljypohjaan ja valuttanut kaiken öljyn maahan seisoessaan. Eikun hakemaan huoltoasemalta 4 litraa öljyä ja hiukan huikkaa kaasariin ja käymään.

Sähkölaitteet tuntuu toimivan oikeanpuoleista puskurin vilkkua / parkkia lukuunottamatta. :shock: Käsijarru toimi aika normaalin tuntuisesti ja etujarrutkaan ei laahanneet (joskaan ei ihan huipputehokkaatkaan olleet). Ruostetta kyllä sitten löytyykin reilusti. Ainakin helmat, takapyörän kaaret ja ovet on ihan valmista tavaraa. Konehuoneessa on nyrkin mentävä reikä pakosarjan puolella ja lattiassakin riittää paikkuuta. No en ala tätä ihan nysväämällä tekemään vaan katson josko into riittää edes katsastuskuntoon saattamiseen. Siinäkin on aikas iso työmaa. Täytyy katsoa viitsiikö edes päältä pestä, kun on tullut hienoa patinaa jo pintaan. 8) Sisustakin on aika vankassa homeessa...

Tarkoitus on laitella autoa vauhdilla, jotta pääsisin vielä tänä kesänä ajelemaan. Kävinkin jo tänään hakemassa torstaille siirtokilvet, että saan ajettua auton tallille ja pääsen purkamaan sisustaa pois hitsausten tieltä.

Nyt jos jollain on mirafiorin helmapeltejä jouten, niin pikapikaa yhteyttä tännepäin. Ei haittaa onko 2 vai 4 ovisen ja saa olla myös huonolaatuinen tai pätkitty.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8341
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Täähän on Mirafioorien henkiinherättämisjakso ihan selväsi! Oman jo 90-luvulla talteen pistetyn marjapuuronvärisen Mirkun räjäytin käymään sunnuntaina. 5 litraa tankkiin ja loraus kaasariin ja avot! Sekin auto on ottanut aika pahasti siipeensä vaikka on ollut sisällä, nyt on tarkoitus putsata kunnolla ja laittaa hiukan paremmin jatkosäilöön odottamaan kunnostusta.

Tää sun Mirkku taitaa olla se jota mäkin olen rempannut. Kansirempan taisin tehdä ja kytkimen laiton tai jotain. Tarvikepainelaakeri ei suostunu pyörimään kunnolla niin piti laittaa vanhan mallin irrotusjousi kytkinvipuun.

tossa kuvatus omasta "hautalöydöstä":http://www.flickr.com/photos/70634411@N ... otostream/
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
jape
Viestit: 646
Liittynyt: 21.04.2005 21:07

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja jape »

"kesä " on tullut ja kiinnostus ihmekukkiin lisääntyy....
tyypillisen kuntoisia mirafioreja odottamassa kunnostusta ja niitähän riittää !

olikos sämpyn autossa tuo kuvassa näkyvä sivupeili mallia alkuperäinen ? tarttis inspiroitua metsästämään tuohon malliin kuuluvat sivupeilit !

ja huomiovalot on täällä hankinta listalla
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8341
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

jape kirjoitti:olikos sämpyn autossa tuo kuvassa näkyvä sivupeili mallia alkuperäinen ? tarttis inspiroitua metsästämään tuohon malliin kuuluvat sivupeilit !
Katselin että mun piharaadossa olis orkkispeilit siihen sun laitteeseen! Ja huomiovaloja on ollut jopa Motonetissa, keltaisia.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja viatmies »

Se on aina öljypohja ottamassa vastaan kolhut... joskus ollu mulla ainakin öljypohja painunu kasaan imusiivilän kohtaa ja toisessa tapauksessa oli koko imujalka poikki kannattaa tarkkailla öljynpaineita.mutta hyvä että tulee mirkkuja ajoon.. Kyllä tarttis hommata itellekkin ens talveksi mirafiori projekti :D kun voi tulla vieroitus oireita jos ei ole mitään projektia
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuollahan on myyntipuolella juuri kaupan poikkeuksellisen halpa Mirkku. http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=3&t=28681

Itsellä oli kans kerran öljypohjassa nyrkin kokoinen kuoppa kun oli paalunpää piilossa ruohikon seassa peltotien keskellä. Törmäys (kävelyvauhdista) oli niin kova että osui nenä rattiin. :mrgreen: Onneksi oli kolhu juuri toisella puolella sumppua kuin öljypumppu. Ei ole muuten tuokaan sumppu ihan ohutta peltiä, eli ei mikään helppo oiottava, jos oikein kunnolla kasassa.

Mutta täys tuki Voden projektille. :D
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Pahasti sisään ajetun öljypohjan tästäkin korjasin ja juuri ennen säilöön vientiä. Noh oppiipahan kun tekee useamman kerran. :lol: Puupölkyn päällä vanhalla 1/2" jatkovarrella ja vasaralla naputtaa, niin tulee aika siisti.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Siirtomatka sujui hienosti mitä nyt eturenkaassa kauhea repeämä ja jumputus alle 50 vauhdissa. Matkalla kävin pesemässä painepesurilla konehuoneen ja pyöräkotelot, niin on kivempi alkaa touhuamaan. Pesin tuota päältäkin mutta ei lähtenyt paska oikein mihinkään. Lienee hangattava karhunkielellä koko auto läpi. :wink:

Purin samantien matot ja penkit pois. Lattian äänieristeet oli semmoista vetistä mössöä että suorinta tietä roskikseen. Puukotin sitten vielä bitumitkin pohjasta ja muutama reikäkin piti jo rälläköidä.

Tyytyväinen täytyy olla päivän saldoon. Tuolla jotain kuvia mitä tuli napsittua. http://kuvablogi.com/nayta/3069416/
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jaa, siellä ei ole lainkaan suojapeltiä konetilan pohjalla. Onkohan nuo jääneet pois, vai onko niitä lainkaan kaikissa malleissa?

Kokolailla saman näköisiä peltejä vaihdettavina kuin omassakin oli. Hommaan saakin alkaa jossain välissä tässä uudelleen... :roll: Tuo apukuskin puolella kojelaudan alla oleva on tosin vähän ikävä. Tota en olekaan tarkistanut, tosin vesi ei tullut sisälle.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
jape
Viestit: 646
Liittynyt: 21.04.2005 21:07

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja jape »

ainaskin c-korisessa 1400:ssa oli alunperin konehuoneen pohjapellit siis pellit ei vielä mitään muovia !
juu tuota kojelaudan alla olevaa ruoste reikää piti tähystää pariin kertaa ettäkö mistä se on kuvattu....itsellä oli takaiskarin tornissa siinä kohdin missä pystysuora osa pyöräkotelossa alkaa taittua sinne päälle vastaavan näköinen reikä....
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Tässäkin oli konehuoneessa pohjapelti paikallaan mutta jätin pois, kun laittelin tuota öljypohjaa.

Tänään oli vuorossa maton imurointi , rehottavien irtokarvojen leikkaus ja pesu. Taidan kokeilla maalata sen mustaksi, kun on niin hailakan värinen. Joskus maalasin "karvaisen" hattuhyllyn mustaksi ja ainakin siitä tuli hyvän näköinen.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Vode131 kirjoitti: Pesin tuota päältäkin mutta ei lähtenyt paska oikein mihinkään. Lienee hangattava karhunkielellä koko auto läpi. :wink:
kokeileppa pinelinen tehopesua veteen lantrattuna. sillä ainakin lähtee puista puoneet paskat pois.
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja viatmies »

Vode131 kirjoitti:Tässäkin oli konehuoneessa pohjapelti paikallaan mutta jätin pois, kun laittelin tuota öljypohjaa.

Tänään oli vuorossa maton imurointi , rehottavien irtokarvojen leikkaus ja pesu. Taidan kokeilla maalata sen mustaksi, kun on niin hailakan värinen. Joskus maalasin "karvaisen" hattuhyllyn mustaksi ja ainakin siitä tuli hyvän näköinen.

Mattoa vois koittaa värjätä tekstiili värillä mikä laitetaan pesukoneeseen. pihalle isoon astiaan vettä ja pari värinappia ja sekotusta.(edittiä näköjään keinokuitujen värjääminen hankalampaa kun luonnontuotteiden.) joten mattamusta mastonia :D
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Matto maalattu tarjous mastonilla. Maalia meni 4 purkkia ja tuli ihan ok näköinen.
http://kuvablogi.com/nayta/3073083/
http://kuvablogi.com/nayta/3073084/


Kone ja laatikko tuli napattua irti autosta. Italialaisella moottorinosturilla homma käy. 8)
http://kuvablogi.com/nayta/3073086/
http://kuvablogi.com/nayta/3073087/
http://kuvablogi.com/nayta/3073088/


Konehuoneen ruostereikä ja yleiskuvaa akkutelineen seudusta, joka myös kaipaa korjausta.
http://kuvablogi.com/nayta/3073191/
http://kuvablogi.com/nayta/3073192/
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Toissapäivänä putsasin ja puunasin konehuoneen ja sisustan osia asennusvalmiiksi. Flekti, paisari / pissapojan säiliö, sytytysyksikkö, turvavyöt, käsijarrukahva, kynnyslistat jne... Hankasin myös startin, sytytyspuolan ja syylärin puhtaalle metallille ja maalasin ne kiiltävän mustaksi.

Tänään oli vuorossa koneen purkaminen. Aika paljon "ikävyyksiä" tuli esiin konepuolella. Lämmityslaitteen vesiputki ei irronnut vesipumpusta (kierre sökö pumpusta), kansitermarin kotelossa oli yksi pultti pari senttiä liian lyhyt ylettääkseen edes kierteelle, parista vauhtipyörän pultista murjottu kierteet, yksi takastefan rungon kiinnityspultti oli irti hangaten vauhtipyörää ja yksi sytytystulppa on niin tiukalla etten uskaltanut vielä avata. :roll: Olihan tuossa koneessa myös öljypumpun pyöritysrattaan boori jo aika kulunut, hihnankiristin täytynee vaihtaa ja alakerran laakerit menee uusiksi. No kunhan tuon tulpan saa irti ettei kannen kierteet tulis mukana niin ihan ok. Jätin likoamaan wd40:tä palotilassa.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Vastaa Viestiin