131 Silverin kunnostusta

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

(Edelleen sillä edellytyksellä että puhutaan samasta autosta) niin tää kone vaikutti tosiaan aika patentilta.. siitä oli kai menny pahvi kakkosen ja kolmosen välistä, epäilen koska kannenpulttikierteet oli jätetty putsaamatta ja pultit ei kiristyny tarpeeksi. Taisin irrottaa kannen kokonaisena ja vaihtaa vain pahvin, muuta en tunnusta tehneeni. Paitsi sen kytkimen taisin vaihtaa, tai ainakin painelaakerin. Tai sitten senkin teki joku muu, tästä kun on jo kohta 10 vuotta aikaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Juu kytkin olikin hyvässä kunnossa, lähes uuden veroinen.

Projekti on suuren alkuinnostuksen jälkeen edennyt "yllättäen" hieman hitaasti. Koriin en ole koskenut moottorin irrotuksen jälkeen ollenkaan, ja olenkin jo realistisesti luopunut tämän kesän ajeluhaaveista. Ei musta ole roiskimaan tuollaista äkkiä kasaan vaan aina sitä rupeaa sivistelemään ja aikaa palaa.

No konepuolella taas on tullut oltua aktiivisempi. Tulpat irtosi lopulta kannesta ihan ehjänä ja kampuran kierteetkin sain tapilla kuntoon. Lohko on hangattu puhtaaksi maalista, ruosteista ym. sonnasta ja kaikki terävät kulmat pyöristelty / hiottu. Koneeseen hommasin uudet tiivisteet, laakerit, vesipumpun, vesiprikat lohkoon, remmit jne. Kantta ajattelin ruveta viilaamaan kunnes muistin vuosia jemmassa olleen 130tc kannen olemassaolon, jossa on isommat 43,5mm. imuventtiilit vakiona. Tämä ritmon kansi oli muutenkin paremmassa kunnossa, joten kävin sitten siitä kanavat läpi. Käytin kannen myös koneistamolla pako-ohjureiden vaihdossa ja samalla tehtiin "race" seetityöt ja 30 asteen viisteet venttiileihin.

Koneessa on tarkoitus käyttää jo valmiiksi tallista löytyviä "viriosia" kustannuksien kurissa pysymiseksi. Hyllystä löytyvät ainakin 40mm. pystydellortot, 4-1 peltisarja ja kevennetty vauhtipyörä. Imunokan saatan myös vaihtaa ex-8v turbokoneesta lainattuun virimalliin, jos tekee mieli hullutella. :lol: Tehohaaveet pyörii 150hv:n tienoilla joilla hätyytellään jo 14 sekunnin rajaa varttimaililla. 8)

Tänään sain koneen ulkopuoliset teräsosat, pultit ym. pikkunippelit putsattua keltapassivointia varten, mutta eiköhän siellä firmassa mihin olin osia viemässä olleet juuri tällä viikolla lomia aloittelemassa. Menee passivoinnit ainakin elokuun puoleen väliin. Täytyy putsailla loman aikana sit isompi satsi osia muitakin projekteja varten.

Nyt kun tuota koria katsellut et mistä alkais hitsaamaan, niin olen ruvennut hieman miettimään, että suht samalla vaivalla saisin sen jo 10 vuotta nurkalla seisseen abarth replicankin ajokuntoon. :roll: http://kuvablogi.com/nayta/2897687/ Pitäisikin käydä arvioimassa minkälainen savotta siinä on. Olisihan se vähän erinäköinen harrasteauto välillä, kun tuota hopeeta neliovista on tullut rassattua aika paljon viime vuosina.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Eilen iski taas inspiraatio kun joutavana lomalaisena tullut pari viikkoa pyörittyä. Ajattelin hitsata vaikkapa vain yhden lapun pohjaan ajatuksella, että aina sekin on eteenpäin. Lopulta tuli tehtyä 11 tunnin rykäisy.

Helmaa piti hieman avata, että pääsis paremmin sisähelmassa olevan reijän kimppuun.
http://kuvablogi.com/nayta/3164227/

Valojen alta paljastui hitsattavaa molemmin puolin.
http://kuvablogi.com/nayta/3164226/
http://kuvablogi.com/nayta/3164228/

Helman etuosa oli aika huonossa hapessa ja vaati puskurin, lokasuojan ja oven irrotuksen ennen käsiksi pääsyä.
http://kuvablogi.com/nayta/3164229/
http://kuvablogi.com/nayta/3164234/

A-pilarin alapäästä löytyi myös korjattavaa.
http://kuvablogi.com/nayta/3164233/

B-pilarin takana oli helman yläosassakin mätää.
http://kuvablogi.com/nayta/3164230/
http://kuvablogi.com/nayta/3164231/

Helman alue vihdoin ruostevapaa, joskin myös peltivapaa. :lol:
http://kuvablogi.com/nayta/3164232/

Kuskin jalkatilan sain valmiiksi, kun hitsasin sinne 5 kpl. paikkoja. Konehuone on myös hyvin pitkälti purettu jarrutehostinta ja putkia lukuunottamatta.
http://kuvablogi.com/nayta/3164235/
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
mamu
Viestit: 1044
Liittynyt: 04.03.2007 13:58
Paikkakunta: Lahti

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja mamu »

Hienosti riittää miehellä virtaa! + Kyllä noi mirkun perkeleet osaakin sitten mädäntyä! :mrgreen:

Tiukassa seurannassa muiden 131 -topikkien kanssa. Kova 131 -kuume. :oops:
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

mamu kirjoitti:Hienosti riittää miehellä virtaa!
Aina kerran kuussa. :mrgreen: Ei haittais vaikka vähän useamminkin tulis näitä hulluuskohtauksia.
Tänään vetäisin vielä kovemman hitsausurakan (12h) kaverin hiaceen. Tavallaan vie fiat projekteja eteenpäin, koska "palkaksi" saan koneistuksia vastapalveluksena. Huomenna vielä täys päivä edessä... :cry:

Ja mamulle vielä vinkkinä vaikka varmaan tiedätkin, että katsele mahdollisimman hyväkorinen yksilö. Kaikki mitä mulla on ollut on olleet todella ruosteisia.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
mamu
Viestit: 1044
Liittynyt: 04.03.2007 13:58
Paikkakunta: Lahti

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja mamu »

Vode131 kirjoitti:
mamu kirjoitti:Ja mamulle vielä vinkkinä vaikka varmaan tiedätkin, että katsele mahdollisimman hyväkorinen yksilö. Kaikki mitä mulla on ollut on olleet todella ruosteisia.
Kyllä ja vielä kerran kyllä. Omat koneet ja taidot huomioon ottaen kovin mätä ei olisikaan vaihtoehto. On tullut myös erään "mirafiorien ylipäällikön" keskusteltua näiden kunnostuksen vaikeudesta, koska pellit kiven alla...

"Se tekee, kellä osia on" :mrgreen:
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Tänään hyökkäsin kuskin puolen takajalkatilan kimppuun. Löysin korjauspalankin omalta tallilta. :)

http://kuvablogi.com/nayta/3178888/
http://kuvablogi.com/nayta/3178889/

Tilasin myös 4 neliötä sinkittyä peltiä hitsuuhommia varten. Suurimmaksi osaksi ne on tarkoitettu drag projektiin, mutta eiköhän tähänkin vielä peltiä kulu.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Sopii kyllä siihen kuvaan mitä pannusta sai... että nuorisovalioasentajat laittaneet "vimpan päälle".. :lol: :lol: Uskomatonta miten kaikki pultit saakin hukattua tai kierteet pilalle..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
jape
Viestit: 646
Liittynyt: 21.04.2005 21:07

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja jape »

vaikka tämän(kin) kunnostus on mätä keskeinen niin on kiva katsoa kun jälkeä syntyy ! Mirafiori on suosittu ja yllättävän helppo malli harrastaa eikä osatkaan ole kiven alla meilläpäin rautakaupasta saa lähes kaiken tarvittavan kunnostukseen ! käsipareja eikä aikaa sieltä saa kuitenkaan ostettua !

Vode onkos tämä nyt se "talviauto" vai kolmas kerta toden sanoo jos kilpuriksi muokkautuu ?
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Ei tästä enää kilpuria tule, niitä on jo ihan tarpeeksi. Liekö tuolla viitsii talvellakaan ajella, jos joskus valmiiksi saan. Taitaa tulla sellainen kesäinen harrastepeli. Huomenna on tarkoitus jatkaa korihommia. Pitäis ainakin helmapellit käydä pokkaamassa, ja jos vähän pääsis jopa hitsuuttelemaan.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Purkuhommia jatkettu viime päivinä ja tällä kertaa vuorossa oikea helma.

http://kuvablogi.com/nayta/3193009/
http://kuvablogi.com/nayta/3193010/
http://kuvablogi.com/nayta/3193011/
http://kuvablogi.com/nayta/3193012/
http://kuvablogi.com/nayta/3193013/

Purin myös tuulilasin, takalasin ym. sälää autosta ja tuulilasin pilarit paljastui odotetusti todella huonoiksi. No eiköhän noistakin selvitä kun ajan kanssa tekee.

http://kuvablogi.com/nayta/3193026/
http://kuvablogi.com/nayta/3193027/
http://kuvablogi.com/nayta/3193028/

Vähän sain tänään jo hitsattuakin ettei ihan pelkäksi paloitteluksi mene. :wink:

http://kuvablogi.com/nayta/3193056/
http://kuvablogi.com/nayta/3193057/
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuskin maltan odottaa mitä oman Mirkun kotelot sisuksiinsa kätkeekään. :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Tänään ajattelin pitää työasennot enempi ergonomisina ja hitsasin pari helpompaa paikkaa. Konepellin saranan aluset oli päässeet hapertumaan mutta ovat nyt kunnossa. Tuonne peltien väliin pääsee suihkuttamaan rasvaa noista pulttien rei´istä, kun raottaa peltejä toisistaan. Itse saranat meinasin keventää "abarth" mallisiksi. 8)

Saranan alunen ruosteessa.
http://kuvablogi.com/nayta/3194516/

Sama kohta putsattuna.
http://kuvablogi.com/nayta/3194517/

Oikea puoli valmiina.
http://kuvablogi.com/nayta/3194518/

Vasen puoli valmiina.
http://kuvablogi.com/nayta/3194519/
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
rekku100s
Viestit: 134
Liittynyt: 02.11.2006 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja rekku100s »

Onkohan noi-75 vitoset tehty jotenki paremmin.Ei oo tommosia ruostejuttuja ollu.No ei toi kummiskaa edisty;(
Fiat 131 Abarth replica+Alfa 75 TSx2+HD
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 131 Silverin kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

rekku100s kirjoitti:Onkohan noi-75 vitoset tehty jotenki paremmin.Ei oo tommosia ruostejuttuja ollu.No ei toi kummiskaa edisty;(
Taitaa peltilaatu huonontua tasaisesti 75->79 jolloin oltiin pohjalla, ja sitten pientä paranemista havaittavissa tosin ei paljon. Eli kyl -75 on parempaa peltiä joka osaltaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin