Löpöpuksutin rekataan

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Sen verta tapahtunut, että nyt on moottori-vaihteistopaketti konehuoneessa! Hiukan oli ahdasta nostaa, kun on vakaaja paikoillaan ja 5-lovinen laatikko, mutta luiskahti se lopulta sinne kun irrotti laturin yläkiinnikkeen. Moottorikiinnikekin tuntui passaavan toisen pultin osalta ja toinen on nyt puristettuna ison prikan alle. Vaihteiston pää meni luonnollisesti helposti kun on tästä mallista peräisin, kiitokset Villelle kiinnitysosista!

On tuos kuvatuskin, mut ei se paljoo kerro.. paitsi miks projektilla on hiukan kiire, eli pihalla ollaan!
http://www.flickr.com/photos/56981676@N ... otostream/

Moottorin takana on yllättävän hyvin tilaa, laturi näyttäis mahtuvan hyvin eikä imu/pakosarjankaan asennuksen pitäis tuottaa ongelmia. Jäähdytintä sen sijaan voi joutua vähän siirtämään syöttöpumpun tieltä.

Ja startin riittävyys jää nähtäväks, tallissa ei meinannu jaksaa pyörittää puristusten yli. Toki sylinterit on kuivat ja virranvientiin käytetyt halvat apukaapelit oli jokseenkin lämpöset kokeilun jälkeen..

Hyllys oli Theman startti, mutta se oli niin paljo pienempi kuin tuo 100S:n, että kokeillaan ensin tuolla. Eihän koko kaikkee kerro mutta miten Thema i.e:n startti voi olla about 8cm halkaisijaltaan, paljon pienempi kuin 127:ssa? Pitää katella mimmonen Prismassa on. Nuo pystykoneen startit näyttäis olevan eri kiinnityksellä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
mikah
Viestit: 1071
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja mikah »

Sämpy kirjoitti:Hyllys oli Theman startti, mutta se oli niin paljo pienempi kuin tuo 100S:n, että kokeillaan ensin tuolla. Eihän koko kaikkee kerro mutta miten Thema i.e:n startti voi olla about 8cm halkaisijaltaan, paljon pienempi kuin 127:ssa? Pitää katella mimmonen Prismassa on. Nuo pystykoneen startit näyttäis olevan eri kiinnityksellä.
Theman startti on välitetty, eli varustettu planeettapyörästöllä ja siksi ankkuri on paljon pienempi. Todennäköisesti pyörittää paljon paremmin kun tavallinen startti.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Thänks. Näytti kuori niin lyhyelt ja yhtenäiselt et aattelin jotta ei tuonne mitään välitystä mahdu. Onneksi tuolla konehuoneessa on nyt paljon tilaa kun ei ole sarjoja kiinni, niin on helppo kokeilla eri startteja ennen loppukasausta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jos akulta ei ole tukevaa touvia startille vaan mennään pelkkien starttikaapelien varassa, niin startin vääntömomentti kyllä romahtaa aika äkkiä.

Tosiaan, nuo uudenmalliset välitetyt startit on kokoonsa nähden todella väkeviä. 127:aan joskus vaihdoin sellaisen uudempikoppaisesta Regatasta, koko oli noin puolikas mutta vei ihan eri tyyliin kuin vanha Ritmon startti. Tilanahtaus tosin oli vaihtoon se pääasiallinen syy.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mitähän öljyä tuolle tarjois? Vaikka Teboilin Goldia, suht notkeaa mutta halpaa, vai olisiko syytä kokeilla muuta? Varsinaisesti ajoonhan tätä ei ole tarkoitus ottaa että pitkäaikaista kulumista ei tarvitse ottaa huomioon, eikä ole tarkoitus saada käyntiin talvella. Lieniskö Teboilin Classic tms. liian paksua tähän käyttöön, yleensähän tiisseliöljyt on aika notkeita ja peseviä?

Tuohan ei vaadi kuin letkun suodattimelta kanisteriin ja akun piuhat kiinni että voi kokeilla. Tai no hehkut ja sammutin pitäis johdottaa. Mutta imu-pakosarjat sun muut hömpötykset ei ole testille välttämättömiä, eikä vesiletkut saatika jäähdyttäjät.. :roll:

Riittäköhän tavallinen 30A rele hehkuille? Varaosa-Dailystä vois saada oikeankin releen jos jaksaa perehtyä johdottamiseen, siinä on kuitenkin ajastinautomatiikkaa ja merkkivalon ohjaus.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Miten olis nuo halvat? dieselöljyt? Eiks ne oo jotain 10w-40 tai 15w-40 ja ainakaan kakskymppisessä pänikässä litrahinta ei ole huima - pienempiä ei oo tullut niinkään katottua.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ja jos koneen kunnosta ei ole mitään tietoa, niin sitten joku sopiva rätti lähettyville jolla saa tukittua koneen ilmanoton, jos sattuukin ryntäämään. :mrgreen:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja arpati »

Kyllä se ihan toimiva kone pitäis olla eli kyllä sillä ihan ajelin... Maksamattomien verojen takia se ritmo hylkyyn meni...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ei kai väljä vaparidiesel mihinkään ryntäile? Turbovikaisethan ne alkaa omilla öljyillä käymään. No tolkuttomasti ylitäytetyt tietysti voi sen tehdä. Ja 1.5-litraiset ykköskoppaiset Golfit, kun niissä huohotusöljyt pääsee joskus jotenkin kertymään imusarjaan, ja sitten kun lähtevät liikkeelle, alkaa Golf kulkemaan...

Öljyillään käyvää dieseliä ei millään räteillä pysäytellä, kyllä se imee ne rätit polttoaineeksi, jos niikseen tulee. :wink:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu, ehkä joku iso ja kuminen vois olla parempi. Tai vaikka jalkapallo? :mrgreen:

Työkaverilla tässä kesälomiensa aikana juuri vanha McCormick-traktori sai hulluuskohtauksen. Samassa keskustelussa sitten vielä toinen kaveri muisteli mielenkiintoisia hetkiä diesel-sierransa kanssa. Eli ei siihen mitään föönejä tarvita. 8)

Mutta hyvä jos koneen kunnosta on kokemuksia, sitten tuskin asiassa on mitään hätää.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ja kyl se sammuu kun nostaa naftaletkun kanisterista.. Theman startti siihen pitää näköjään laittaa, ei tehny eilen muuta ku naksu vaan. Tai paksummat kaapelit.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Siis moottoriöljyllä ryntäävä diesel ei piittaa mitään vaikka polttoaineesyöttö katkaistaisiinkin.

Koititko startata edelleen starttikaapelien kanssa vai oliko sulla oikein kunnon touvit akulle vedettyinä? Ellei niin sellaisilla vielä kannattaa kokeilla miten pyörittää. Tietysti talvea ajatellen autossa kannattaa olla väkevä startti.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Lähtihän se starttaamaan, kun laittoi Theman startin. Mikähän se toinen pienempi nasta solenoidissa on?

Onkohan 100Si.e:n sytkämoduli kuskin puolen lokasuojan päällä? siellä oli pari irtopiuhaa, en ehtinyt mittailla vielä saisiko sieltä kätevimmin sammutimelle virran.

Ja en tajunnut äkkiseltään että puhuitte öljykäynnistä, ei vaparin kanssa heti tule moinen mieleen kun on yleensä hyrräpäiden ongelma. Tietenkin jos on venttiiliohjurit ihan paskana..

Tässä pikkuhiljaa edetään, jotain pientä joka päivä. Himottais kyllä laittaa jo vetarit sun muut kiinni, mutta se on yleensä vian manaamista jos kaiken pistää nippuun ennen mitään testausta. Yllättävän hyvin kaikki on nyt mennytkin, sen jälkeen kun sai vetarin, pakosarjan ja kytkinasian kuntoon.

Tuon nokivasaran jäähdytysjärjestelmään en ole vielä täysin perehtynyt, että löytyykö sieltä lähtöjä tuommoiselle erilliselle paisunta/täyttösäiliölle vai onko dieselissä paisari suoraan jäähdyttäjältä vanhaan malliin. No kuten sanoin, asia kerrallaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja matti.v »

mulla näkyi olevan varastossa joku manuska tosta koneesta, oli koneistusmitat ja räjäytyskuvat jne. joku merkkiliikkeen korjaamokäytössä ollut juttu muistaakseni. :?

sen saat postareiden hinnalla jos tarviit.
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Taitaa mulla olla RitmoD:n erilaista materiaalia puolisen metriä jo hyllyssä..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin