Löpöpuksutin rekataan

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8341
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tätähän on pikkuhiljaa askarreltu jo vuoden verran. Saamatta mitään näkyvää aikaiseksi.. :mrgreen:

Eli Ritmon 1,7D moottori Reagata 100S:n nokalle. Hommaa ei ole sen tarkemmin suunniteltu kun kyseessä on enempi viihdeprojekti, jonka ohessa saattaa yksi Ritmon Dieselkone ja Regata SW säästyä romuttamiselta. Eli pistetään osia yhteen ja katsotaan mitä tapahtuu.

Tähän mennessä Reagata on saatu nostettua pukeille jotta tekniikkaa voisi sovitella alakautta paikalleen. Moottoriin on vaihdettu jakopään hihna ja alkuperäinen kytkinsetti sovitettu paikoilleen.

No eilen kokeilin Regatan vaihteistoa, siinähän jo tuli ensimmäinen ongelma. Eli Dieselin kytkin ei sovi Regatan koppaan, on varmaan 3cm liian paksu eli ei ole pienestä kiinni vaan tekemätön yhtälö.

Lisäksi Regatassa startti on takapuolella, ja pakoputkesta ja vesiputkesta päätellen RitmoD:ssä se on etupuolella?

No startille saattaa saada tehtyä tilaa tuonnekkin. Kytkimeksi ajattelin vaihtaa bensakoneen 200mm version mirafiorista, saapahan kerrosherkkyyttä.

Jos ei jollain ole RitmoDieselin vaihteistoa? Siinähän taitaa olla tripodivetarit? Jos ne sopii noihin napoihin niin ne tarttis kanssa. Regatassa on tasapitkät laippavetarit eli välikannatin pitää sovittaa moottorin kylkeen. Mutta koitan vielä mennä tuon Reagatan vaihteiston kanssa.

Moottorihan on tännäköinen nokivasara:
http://www.flickr.com/photos/70634411@N ... otostream/
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Hieno projekti! Onko Rekku kenties Laihian suunnalta kotoisin? Tuo dieselihän taisi olla omaa sukuaan TC, eli kaavelin pitäisi kai olla sopiva? Mahtaisiko 2-litraisen (Croma, Thema jne) laatikossa olla enemmän tilaa kytkinkopassa? Täältä saattaisi joutaa Croma CHT:n aski hyvään tarkoitukseen...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja arpati »

Hämärä muistikuva on että loota meni kopan kera Leikkaan Pekalle :wink: Eli on ihan piireissä, jos ei ole mennyt kaupaksi... Sitä en si tiedä onko omaa tarvetta...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8341
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tuo tilantarve on nimenomaan pituussuunnassa, eli sivuakselin laakeripesä tulee vastaan ja irrotinlaakerikin on jo asetelmassa kiinni kun laatikko on 2cm irti moottorista. Liekö tuossa suunnassa bensakoneissa juurikaan eroa. Mutta koitetaan ensin tällä kun siirtotangot ja kiinnitykset koriin sekä vetareihin menis tän vaihteiston kanssa heittämällä. Ja moottori on TC-pohjainen niin mirkun vauhtipyöränkin luulisi sopivan, jos hammaskehän halkaisijoissa ei ole eroa?

Pääsee sitten raapimaan päätä että löytyykö starttia joka mahtuis tuonne. Pitää kaivella tuliko Regatan mukana starttimoottoria.

Valupakosarjaa ei varmaan onnistu leikellä ja hitsailla uuteen asentoon? Ylempää poikki ja jonkinlaisen laipan hitsaus voisi onnistua.

Ai niin, tässä on semmonen 127-tyylinen pakoputkiliitos pakosarjaan, eli pyöreä rinkula jonka ympärille kuuluisi jonkinlainen puristuspanta. Jota ei tullut mukana. Halkaisijakin näyttää isommalta kuin seiskassa, missä muualla tämmöstä on?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ainakin 128:ssa on sellainen puristuspanta, mutta kyllähän nuita taitaa saada ihan biltemasta? Jossain sellaisen näin ihan uutena...
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8341
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Löysin sattumalta romukasasta puristuspannan joka vois sopia tuohon. Jos vaikka seiskan putki sopisi pakosarjan jatkeeksi.

Ja alkuperäinen hammaskehä olikin ehkä liian pieni tuohon vaihteistoon? Nyt on Mirkun n. 290 millinen ja silmämääräisesti näytti olevan passeli vaihteistoon startin etäisyyttä katsellen. Pultit oli paksut joten piti laittaa 215 millinen mutta riittää ainakin kytkin vähän isommillekin vääntömomenteille. Onneksi noita romuja on kaapin täydeltä.

Tosin sit kävi semmonen härö että moottori lakkas pyörimästä :mrgreen:

No se oli "nokallaan" pari päivää joten liekö öljyt valunu sylinteriin. Jospa se taas huomenna pyöris kun on ollut normaaliasennossa. Sitä ennen ei viitti alkaa sovittamaan vaihteistoa.

Ei kukaan tiedä onko RitmoD:ssä startti koneen etupuolella? Akateeminen kysymys tässä vaiheessa mutta olisihan sekin mukava tietää.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Regatan samannäköisessä dieselissä korjaamomanuaalin kuvien mukaan ainakin on.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
VTO
Viestit: 1441
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja VTO »

LIvenä tarkistin startin sijainnin. Etupuolella on.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8341
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Juuh taitaa jäädä bolt-on asennukset haaveeksi. Dieselin stefalevyssä on korkeempi kaulus otti vauhtipyörään kiinni. Siitä selvittiin bensakoneen stefalevyllä. Laatikko holahti jo paikoilleen, mutta startti ei. Just ottaa pakoputken liitosmuhviin kiinni, ja vaikka saisikin paikoilleen taitaa olla liian lämpönen paikka sentin päässä pakoputken liitoksesta. Ja vetarin tuen kiinnityslaipasta lohkoon ei passaa yksikään reikä, lohkosta puuttuu ne etummaiset kiinnityskorvan paikat ei ole edes poraamattomia "dummeja" ja laturin korva on tiellä pitäis pilkkoo vetarin korvake ihan kokonaan ja keksiä uudet kiinnitykset. Sekä leikata startin paikka laatikosta ja hitsata etupuolelle.

Kumpikin on tehtävissä mutta ei taida aika riittää. Pitää varmaan alkaa selvitää sitä Dieselin laatikkoa ja voimansiirtoa. Luultavasti dieselissä on laatikko lähempänä etupyörää, eli mahdollisesti eripituiset vetarit kuin bensakoneessa. Ja lisäksi on vielä arvotus miten vetarin spoorit sopis noihin vetoniveliin..

Olis oikeestaan helpompi asentaa tämä kone vaikka Mirafioriin, laittamalla vaikka vaihteisto kallelleen.

Haluuko joku välttämättä ostaa Regata SW:n???....
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
ose
GFF
Viestit: 285
Liittynyt: 17.08.2005 19:24
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja ose »

Sämpy kirjoitti:Juuh taitaa jäädä bolt-on asennukset haaveeksi. Dieselin stefalevyssä on korkeempi kaulus otti vauhtipyörään kiinni. Siitä selvittiin bensakoneen stefalevyllä. Laatikko holahti jo paikoilleen, mutta startti ei. Just ottaa pakoputken liitosmuhviin kiinni, ja vaikka saisikin paikoilleen taitaa olla liian lämpönen paikka sentin päässä pakoputken liitoksesta. Ja vetarin tuen kiinnityslaipasta lohkoon ei passaa yksikään reikä, lohkosta puuttuu ne etummaiset kiinnityskorvan paikat ei ole edes poraamattomia "dummeja" ja laturin korva on tiellä pitäis pilkkoo vetarin korvake ihan kokonaan ja keksiä uudet kiinnitykset. Sekä leikata startin paikka laatikosta ja hitsata etupuolelle.

Kumpikin on tehtävissä mutta ei taida aika riittää. Pitää varmaan alkaa selvitää sitä Dieselin laatikkoa ja voimansiirtoa. Luultavasti dieselissä on laatikko lähempänä etupyörää, eli mahdollisesti eripituiset vetarit kuin bensakoneessa. Ja lisäksi on vielä arvotus miten vetarin spoorit sopis noihin vetoniveliin..

Olis oikeestaan helpompi asentaa tämä kone vaikka Mirafioriin, laittamalla vaikka vaihteisto kallelleen.

Haluuko joku välttämättä ostaa Regata SW:n???....
Voispa ollakkin Mirassa enemmän tilaa. Itsellä oli Mirassa Ritmon 105 TC-kone, yksi pultti laatikon ja koneen välillä vaati mutterin lisäksi...ja ilmaputsarin imuputkelle rautasahaa..
Ei oo enää RitmoD josta voisi katsoa, mulla oli tosin se vanhempi alle 1,7 (oisko ollu 1697 kuutioinen) kone.
Osmo Keränen
Fiat Marea 1,8 Fiat Granduca Elegant 2,8 idtd -99. Ford Focus sw 1,6 -00
exät; Stilo 1,6 sw, Bravo MJET 8V, Brava 1,4, Tempra 1,6 MPI SW, Ducato 13 2,5, Regata 85 Weekend,L Prisma 1,6 i,127 Stella, Ritmo 1,7 D,Mirafiori 1,6 L (1,6 TC)
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8341
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

EIlen tuli taas pyöriteltyä osia.. ei se nyt niin mahdotonta olis, saada sitä välivetaria kiinni tuohon. Vetarin kiinnityslaipasta kaikki muut kiinnitysreiät pitäis leikata pois paitsi ne 2 jotka tulisi moottorinkorvan reikiin jos lohkossa ne olisi, Sitten tehdä tuhdista vaikka 8x50 latasta sovite joka tulisi kiinni vieressä oleviin 4:ään koneenkorvan reikään. Nivelen laippa tulee tosin vain 2-3mm päähän öljypohjasta.

Kun uskaltaisi luottaa ettei tuohon paljoa sivuttaisvoimia kohdistu nätissä ajossa, ettei nivelen laippa ala hankaamaan öljypohjaa tai tärisemään tms.

Noin leikkelemällä voisi lohkon laturipaikka jäädä käyttöön. Varma ei voi olla ennenkuin kiinnityslaippa on silputtu. Tässä kun vesipumppu toimii myös laturin ja koneenkorvana, ei laturin paikkaa voi helposti muuttaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8341
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Alkaa yhä enempi tuntumaan että nuo muutokset voisi toteuttaa. Mutta helpointa lienisi tehdä teräksestä startille sovitinlevy kahden moottoripultin väliin. Pulttijako moottoriin lienee symmetrinen joten toiselta puolen saisi piirrettyä mallin. Kokonaisena ei vaihteistoa saa mitenkään firman pikkujyrsimeen, joten kuoren koloaminen jäisi rälläkkähommiksi. Startilla näyttää olevan n. 3mm offsetti joten 5mm teräslevyllä täytyisi ottaa 8mm pois kahden koneenkiinnityspultin alueelta.

Mahtaako tuommoinen 5mm levy riittää startin kiinnitykeen? jos materiaali on enintään 355 tai vain 235?

Rumahan tuosta tulee mutta..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
HeikkiJ
Viestit: 778
Liittynyt: 11.06.2006 13:53

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja HeikkiJ »

Mites voisko kuitenkin päästä helpommalla jos tekis erilaisen pakosarjan? Startin ihan oikeaan asentoon saaminen voi viedä vähän aikaa. Pitää aika inhottavan äänen jos hammaskosketus ei ole kohdallaan.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Samon tein väsäilee siihe sarjan päähän pikku hyrrän jeesaamaan hengitystä
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Samalla saisi Sämpykin sen turbokikottimen.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Vastaa Viestiin