Löpöpuksutin rekataan

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja VTO »

Diesel Ritmossa on paisuntasäiliö oikeaan sisäpuolen lokasuojaan asennettuna. On mukana jäähdytyskierrossa. Samanlaisia systeemeitä lienee bensakoneissakin.
Omakohtainen ryntäämiseen öljyllä liittyvä kokemus on varsin unohtumaton. Alipainepumpun kalvon hajoaminen saa pumppausefektin suoraan ilmanputsariin. Ei se muistaakseni puolta minuuttia enempää kerralla rynnännyt, mutta savutus oli juhlavaa. 10 km ajomatka siten, että väänsin heti avaimesta sammuksiin kun lähti kiihtymään, otti öljyä pari litraa. Mitään vauriota ei kuitenkaan syntynyt.
Öljyjen suhteen ei tuon ajan diesel ole erityisen tarkka. Vanhaa öljyä jää kanteen aina niin paljon, että on heti umpimustaa. Teboil Gold on varmasti hyvän hinta-laatusuhteen omaava. Öljypumppuja noista taisi aikanaan hajota. Mahdollisesti akseli katkesi ja usein seurauksena täystuho.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Yllättävää tuo pumppujen hajoaminen, rakennehan on likimain sama kuin bensakoneessa. Ja ainakin omat laitteet kesti talvella käyntiin veivaamisen aikana ennen synteettisiä öljyjäkin. No kumminkin suurempi syy käyttää notkeita öljyjä, vaikka ei talvella ajaisikaan. Hyllyssä olisi uusi pumppukin, mutta eihän sitä toimivaa konetta rempata..
Nykyäänhän kaikkia öljyjä suositellaan myös dieselautoihin, mitähän erilaista aineistusta niissä pelkästään dieselihin tarkoitetuissa on?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
ose
GFF
Viestit: 285
Liittynyt: 17.08.2005 19:24
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja ose »

VTO kirjoitti:Diesel Ritmossa on paisuntasäiliö oikeaan sisäpuolen lokasuojaan asennettuna. On mukana jäähdytyskierrossa. Samanlaisia systeemeitä lienee bensakoneissakin.
Omakohtainen ryntäämiseen öljyllä liittyvä kokemus on varsin unohtumaton. Alipainepumpun kalvon hajoaminen saa pumppausefektin suoraan ilmanputsariin. Ei se muistaakseni puolta minuuttia enempää kerralla rynnännyt, mutta savutus oli juhlavaa. 10 km ajomatka siten, että väänsin heti avaimesta sammuksiin kun lähti kiihtymään, otti öljyä pari litraa. Mitään vauriota ei kuitenkaan syntynyt.
Öljyjen suhteen ei tuon ajan diesel ole erityisen tarkka. Vanhaa öljyä jää kanteen aina niin paljon, että on heti umpimustaa. Teboil Gold on varmasti hyvän hinta-laatusuhteen omaava. Öljypumppuja noista taisi aikanaan hajota. Mahdollisesti akseli katkesi ja usein seurauksena täystuho.
Omasta ei katkennut akseli vaan boorit loppui, mittarissa oli jotain 430 000 km. Kampilaakeri leikkasi kiinni 4 km sisällä paineiden loppumisesta. Sähkövikaa epäilin ensin, ei ollut :(
Osmo Keränen
Fiat Marea 1,8 Fiat Granduca Elegant 2,8 idtd -99. Ford Focus sw 1,6 -00
exät; Stilo 1,6 sw, Bravo MJET 8V, Brava 1,4, Tempra 1,6 MPI SW, Ducato 13 2,5, Regata 85 Weekend,L Prisma 1,6 i,127 Stella, Ritmo 1,7 D,Mirafiori 1,6 L (1,6 TC)
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Olen kanssa saanut yhdet boorit sileiksi ihan bensakoneestakin - ei öljypumpunakselista vaan siitä rattaasta... Sen jälkeen on ollut sellainen fiilis että sitä ei kannata laittaa kun uutena - kun niitäkin alkoi löytymään...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ensisavut otettu! :D Ja ne olikin aluksi melkoset sauhut, tais olla vähän öljyä pytyissä :mrgreen:

Mutta pienen polkemisen jälkeen tyhjäkäyntikin löytyi joten ei tuo liene ottanut seisonnasta itseensä.

Kasaamisen jatkaminen ei mennyt ihan putkeen. Vetarin kiinnikettä joutui vieläkin vähän rälläköimään että sai laturin paikoilleen, josta katkesi B+ pultti mutta alemman mutterin alle sai vielä johdon kiinni. Vetareita ei näemmä saa paikoilleen kuin purkamalla ripustuksia jota ennen pitää auto saada alas rengaspinojen päältä. No tuli sitten pisteltyä vaihteensiirrot, kaasuvaijerit ja kytkinvaijerit kiinni, sekä pilkottua pakoputkiaihiota.

Eipä ole ennen noin brutaalisti tullut pakoputkea väänneltyäkään, romukasasta joku vanha pätkä ja orkkisputkesta pakosarja liitoskappale ja rälläkkää urakalla sen enempiä miettimättä. No siitä tullee yllättäen ihan hyvä, ei vaan oo viel sitä sopivaa klemmaria tuohon pakosarjan palloliitokseen pitää hakea varaosaliikkeestä, seiskan klemmari oli liian pieni. Sitten vasta pääsee heppailemaan osat paikoilleen.

Ja lupaavat vesisadetta koko viikoksi, perhana..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tullut tätäkin askarreltua sen verran kevään mittaan, että alkaisi olla siirtokunnossa. Tyydyin toistaiseksi jäähdyttäjässä olevaan paisuntasäiliöön lähinnä siitä syystä ettei ole valmista "pikkuletkunlähtöä" moottorissa erillispaisarin ilmaamista varten.

Naftaputket puuttuu vielä mutta kanisterista tuota saisi jo ajettua. Tuli laitettua uudet etuiskaritkin kun semmoset löytyi, on näköjään dieselin iskareiden alapäässä lisävahvikkeet verrattuna TC-mallin iskareihin.

Ostakaa pois! :lol:
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Löpöpuksutin rekataan

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Heps.

Projekti on tältä osin finaalivaiheessa, eli tuli ajettua pois pukeilta ja rälläiltyä pitkin pihaa. Yllättävän hyvä käynnistymään tuommoinen diesel, ainakin näillä lämpötiloilla, lähti välittömästi kun laitto naftaputket pulloon ja pumppaili ilmat pois. Ja aika kierrosherkkäkin tuolla bensakoneen vauhtiksella. Tekis mieli päästä ajaa vähän kovempaakin, pihalla hädintuskin saa kakkosta silmään.

Huomenna taidan ajella tuon sisätiloihin, vaarana on että jää sinne kunnes planeetta lakkaa pyörimästä. Eipä tuolle ainakaan nyt mitään käyttöä ole, pari uuttakin projektia ilmaantui tälle kesälle, ynnä neljä muuta keskeneräistä.

Nyt sais tämmäsen järjettömän kapineen ajaa suoraan pihalta kärrille, vaivaiseen 500e hintaan. Oli tuo moottori sen verta kallis ettei halvemmalla kykene, tuostakaan ei jää euron latia vaivanpalkkaa liki 100 tunnin askartelusta.

Kun on ikäänkuin periaatteena, etten enää tee ilmaista työtä Tammelan tapahtuman hyväksi kiikuttamalla omin rahoin hienoja autoja nähtäväksi, niin pitäisikö alkaa kiikuttamaan semmoisia autoja joita ihmiset olisi mielummin näkemättä, kuten tämmöinen ruosteinen savukone :mrgreen:

No rehellisyyden nimissä, ei tuo perhana edes savuta.

edestä
takaa
konehuone
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin