Löpöpuksutin rekataan
Re: Löpöpuksutin rekataan
Ja hyrrän ansiosta hyötysuhdekin paranee 10-20% , teho lisääntyy kulutus ei!¨
Re: Löpöpuksutin rekataan
Ja viikon päästä revitään kantta irti, teetetään uria kuparirenkaille, hankitaan uusia laakereita ja viimestään elokuussa sysätään koko paketti romulavalle kun ei se paska koskaan toiminut..
No todellisuudessa, tämän piti olla helppo pulttausprojekti josta ei tehdä turhan vaikeeta kun itse autolle ei ole yhtään mitään tarvetta eikä sitä ole tarkoitus rekisteröidä. Olishan ollu yks originaali Ritmon Dieselkone tallessa.
Ja se pakosarja on samoilla pulteilla kun imusarjakin, ei ole laipan teko ihan simppeliä. Siel on vielä pultteja ihan eritahtiin kuin jossain sohossa, kolme per kanava ja laippojen saumat risteilee kun sahanterä siksakkia. Jos tuota valusarjaa pystyis hitsailemaan niin se olisi nopein tehdä, mutta kukaan ei ole todennut että miten siinä käy, halkeeko sauman kohdalta heti kun laittaa käyntiin eikä ikinä saa tiivistä? Puikko ja TIG olis käytössä.
Mulla pitäis olla imu-pakosarjatiiviste, mietitään nyt vielä sen peltisarjan tekoa. Kaikki nää vaihtoehdot vaatii useemman tunnin ja kesä on lyhyt..
En yhtään epäile ettenkö saisi sitä starttia kohilleen, aikaa ei vaan nyt olis. Ja olis ollut mukava jos olisi pystynyt ensin edes varmistamaan että startti ylipäätään on oikealla kohdalla tällä hetkellä. Startti ja vaihteisto on vino-TC:stä ja vauhtipyörä pystykoneesta.
Siispä projekti ei edennyt mihinkään viikonlopun aikana, jynssäsin kolmekolmosta sen sijaan. Jospa sais jonkun hyvän idean kun antaa muhia. Tai joku ostais koko projektin pois käsistä
No todellisuudessa, tämän piti olla helppo pulttausprojekti josta ei tehdä turhan vaikeeta kun itse autolle ei ole yhtään mitään tarvetta eikä sitä ole tarkoitus rekisteröidä. Olishan ollu yks originaali Ritmon Dieselkone tallessa.
Ja se pakosarja on samoilla pulteilla kun imusarjakin, ei ole laipan teko ihan simppeliä. Siel on vielä pultteja ihan eritahtiin kuin jossain sohossa, kolme per kanava ja laippojen saumat risteilee kun sahanterä siksakkia. Jos tuota valusarjaa pystyis hitsailemaan niin se olisi nopein tehdä, mutta kukaan ei ole todennut että miten siinä käy, halkeeko sauman kohdalta heti kun laittaa käyntiin eikä ikinä saa tiivistä? Puikko ja TIG olis käytössä.
Mulla pitäis olla imu-pakosarjatiiviste, mietitään nyt vielä sen peltisarjan tekoa. Kaikki nää vaihtoehdot vaatii useemman tunnin ja kesä on lyhyt..
En yhtään epäile ettenkö saisi sitä starttia kohilleen, aikaa ei vaan nyt olis. Ja olis ollut mukava jos olisi pystynyt ensin edes varmistamaan että startti ylipäätään on oikealla kohdalla tällä hetkellä. Startti ja vaihteisto on vino-TC:stä ja vauhtipyörä pystykoneesta.
Siispä projekti ei edennyt mihinkään viikonlopun aikana, jynssäsin kolmekolmosta sen sijaan. Jospa sais jonkun hyvän idean kun antaa muhia. Tai joku ostais koko projektin pois käsistä
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Löpöpuksutin rekataan
En ihan enää muista miten imu ja pakosarjan pulttaukset meni mutta ei ne tosiaan suorassa olleet. Jos poistais ensin molemmat sarjat ja tekisi vahvasta (entisen paksuinen laippa) levystä pohjan johon reijät pakoaukoille ja pulttauksille sekä hitsaisi putkenlähdöt oikeaan suuntaan ja vielä jos kokoojan niin ei enää vääntyisi. Lopuksi pilkkoisi väleistä imusarjan osuuden pois, saisi ainakin suoran kerralla.
Osmo Keränen
Fiat Marea 1,8 Fiat Granduca Elegant 2,8 idtd -99. Ford Focus sw 1,6 -00
exät; Stilo 1,6 sw, Bravo MJET 8V, Brava 1,4, Tempra 1,6 MPI SW, Ducato 13 2,5, Regata 85 Weekend,L Prisma 1,6 i,127 Stella, Ritmo 1,7 D,Mirafiori 1,6 L (1,6 TC)
Fiat Marea 1,8 Fiat Granduca Elegant 2,8 idtd -99. Ford Focus sw 1,6 -00
exät; Stilo 1,6 sw, Bravo MJET 8V, Brava 1,4, Tempra 1,6 MPI SW, Ducato 13 2,5, Regata 85 Weekend,L Prisma 1,6 i,127 Stella, Ritmo 1,7 D,Mirafiori 1,6 L (1,6 TC)
Re: Löpöpuksutin rekataan
Ihan hyvä idea. Pitää tarkistaa oliko noissa tiivistesatseissa imu-pakotiivisteitä. Vois yrittää tehdä semmosen sarjan joka sopis bensa-regatan alkukäyrän laippaan. Aika vaikeaa tosin, kun moottori ei ole konehuoneessa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Löpöpuksutin rekataan
Oma lököpuksutin poisti aina pakoputken siitä koneen takaa puristusliitoksesta. Vaikka kuinka isolla ja vahvalla lemmarilla ois kiriny. Laitoin sitten haitaripätkän siihen niin ei enää repinyt putkea tupesta kauhealla väännöllään. Samalla sai sen lisäedun ettei putken tarvinnut olla ihan just oikean mittainen eikä oikeaan suuntaanSämpy kirjoitti:Ihan hyvä idea. Pitää tarkistaa oliko noissa tiivistesatseissa imu-pakotiivisteitä. Vois yrittää tehdä semmosen sarjan joka sopis bensa-regatan alkukäyrän laippaan. Aika vaikeaa tosin, kun moottori ei ole konehuoneessa.
Osmo Keränen
Fiat Marea 1,8 Fiat Granduca Elegant 2,8 idtd -99. Ford Focus sw 1,6 -00
exät; Stilo 1,6 sw, Bravo MJET 8V, Brava 1,4, Tempra 1,6 MPI SW, Ducato 13 2,5, Regata 85 Weekend,L Prisma 1,6 i,127 Stella, Ritmo 1,7 D,Mirafiori 1,6 L (1,6 TC)
Fiat Marea 1,8 Fiat Granduca Elegant 2,8 idtd -99. Ford Focus sw 1,6 -00
exät; Stilo 1,6 sw, Bravo MJET 8V, Brava 1,4, Tempra 1,6 MPI SW, Ducato 13 2,5, Regata 85 Weekend,L Prisma 1,6 i,127 Stella, Ritmo 1,7 D,Mirafiori 1,6 L (1,6 TC)
Re: Löpöpuksutin rekataan
Jaa, hyvä tietää tuokin. Että ei olis iso vahinko jos joutuu luopumaan alkuperäisestä pakosarjasta. Itseasiassa just piirtelin 8mm teräslevyyn laipan tiivisteen mukaan. Plasmaa en jaksanut tänään raahata mukana mutta jos joku päivä suihkuttelis tuosta laipan peltisarjalle. Pitää penko nurkkia, varmaan jossain olis käytetty joustoliitos jonka vois käyttää hyödyksi tämän kanssa. Kovin monessa vapari-Diesel-Ritmossa ei taida olla peltisarjaa
Mutta neljä autoprojektia meneillään yhtaikaa, tää ei oo niitä tärkeimpiä..
Mutta neljä autoprojektia meneillään yhtaikaa, tää ei oo niitä tärkeimpiä..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Löpöpuksutin rekataan
Omassa dieselkoneessa oli muistaakseni mukana jollain tapaa hitsaten muuteltu pakosarja juurikin startin vuoksi. Olisko sellaiselle pakosarjalle kiinnostusta?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Löpöpuksutin rekataan
No perhana, ei taida olla Provinssin reissulla mukana että pääsisi Vaasassa katselemaan? Jos sun on tarkoitus poiketa kokkareissa?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Löpöpuksutin rekataan
Siitä ei ole vielä tietoa. Ja tänään olis tarkoitus lähteä Seinäjoelle joten en ehdi enää käydä tallilla.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Löpöpuksutin rekataan
No pistetään projekti hetkeksi jäähylle, laita kuvaa tai muuta infoa pakosarjasta kun kerkiät.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Löpöpuksutin rekataan
valusarjaa voi hitsata oikealla puikolla, mutta on aikaa vievää hommaa. Sauma ei saa kuumentua missään vaiheessa liikaa (=yhtäjaksoinen hitsaaminen liki mahdotonta). Ja kuulemma saumaa pitäisi nakutella vasaralla, mutta mene ja tiedä...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Löpöpuksutin rekataan
Kyllä valurautaa voi hitsata, itsekin hitsasin aikanaan yhden tolppaan ajetun bemarin lohkon kuntoon (vesipumpun akseli tökkäsi hämähäkkimäisen halkeaman vesitilaan - tuli kuntoon ja kesti ainakin 150tkm kunnes auto myytiin pois.) Vaatii sauman avauksen, kappaleen esilämmityksen ja hitsaus valuraudan hitsaukseen tarkoitetulla puikolla (aika kalliita.) Hitsataan vain pieniä pätkiä ja vasarretaan saumaa sen jäähtyessä. Ahnehtiminen ja/tai vasartamisesta tinkiminen johtaa ratkeamiseen joko hitsipalon vierestä tai keskeltä(!). Kappale pidetään kuumana koko homman ajan. Valurauta elää aika paljon lämpötilan mukana, ja on haurasta, joten siksi nuo esilämmitykset ja vasartamiset... Ja pitihän sen hitsauksenkin jäähtyä hitaasti. Muistelisin saumaa tuossa omassa hommassa tulleen yhteensä ehkä n. 20cm, ja aikaa meni kuutisen tuntia. Siksi homma olisi ollut turkasen kallista teetettynä, tosin tekijöitäkin ei tainnut löytyä kuin yksi, naapuripaikkakunnalta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Löpöpuksutin rekataan
Kellään tietoa, löytyykö tuolle valupuikolle korvaajaa kaasu/tig-langoista? Pääsisi varmaan paljon halvemmalla, kun alumiininkin hitsaaminen Tig:illä taitaa olla 95% halvempaa kuin puikolla.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Löpöpuksutin rekataan
No nyt ehdin tallille käymään ja sain kuvattua sen pakosarjan. Lähetin kuvat sähköpostiisi.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Löpöpuksutin rekataan
Aika hempula tuosta vetarintuesta tuli, jos meinaa alkuperäistä laturin paikkaa käyttää. Ja valuosasta jyrsin jo takaa 5mm pois. Alkoi jyrsintävara loppua, muuten tuohon olisi löytynyt 6mm kulmarautaakin. No kai tuo ainakin pihasiirtelyt kestää, katsotaan nyt..
kuva
Jos pääsis sovittelemaan konehuoneeseen. Sitten nähdään mitä muita ongelmia seuraa..
Niin vetarin laipasta on nyt öljypohjaan n. 3mm.. mutta punainen lanka on, että itse moottoriin ei tehdä mitään muutoksia, jos tuo vaikka menee joskus takaisin Ritmoon tms.
kuva
Jos pääsis sovittelemaan konehuoneeseen. Sitten nähdään mitä muita ongelmia seuraa..
Niin vetarin laipasta on nyt öljypohjaan n. 3mm.. mutta punainen lanka on, että itse moottoriin ei tehdä mitään muutoksia, jos tuo vaikka menee joskus takaisin Ritmoon tms.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net