PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

Laitetaan ny tällänenkin topicci välillä kun ei jäärataa nyt enää ole ja samalla autolla pitäis ahvenistollekkin yrittää...

Tälläkertaa (2011) nyt ainaskin kyseessä siis Fiat Brava -96 1.6 16V josta jo jotain turisin tuonne jääratakalustotopicciin talvella. Silloin sitä laiteltiin Jankosin kanssa ja nyt koitamme saada sen ajoon HeikkiJ:n kanssa. Taitaa olla meille perheellisille ihan hyvä (ja kiva) tapa saada jotain valmiiksi tai ainakin itsestä tuntuu siltä, en puhu nyt muiden (siis Jankosin tai Heikin) aikaansaamisista mitään :oops:

Auto siis toki jäi ehjäksi jarruputken murtumista (jääpala taittoi ehjän putken) lukuunottamatta tuolta Padasjoen reissusta talvella mutta täällä kotikulmilla kun pääsin räppäämään aurattua metsätietä putken vaihdon jälkeen niin hapero takajarruputki säätimen vierestä alkoi sitten vuotaa tärinässä ja ajot loppui isommassa mittakaavassa siihen.

Heikki kävi lasten kanssa tänään meillä ja rykäisimme sitten ja vaihdoimme kaikki haperot putket pääsylinteriltä taaksepäin eli toinen taaksemenevistä linjoista kokonaan ja säätimeltä oikealle puolelle taakse. Toinen linja oli sitten yllättäen ihan ehjää alkuperäisputkea (pl tuo talvella jo taisteluvamman takia vaihdettu kuparinen tukivarressa) joten lienee ollut eri putkea mistä linjalla tehty kun sen pinnoite oli kestänyt aivan hienosti... :shock: Pitääpi muuten tarkistaa nuo etuputketkin varmuuden vuoksi. Uusi putki oli tietty autoista purettua (joskus jo vaihdettua) kupariputkea ja päätkin saatiin tehtyä Heikin työnantajalta lainassa olleilla laitteilla eli kartioprässillä jota itselle en vielä ole saanut hankittua. :|

Jarrupainesäädinkin alkoi toimia kun saatiin herkisteltyä sen vipu alasaranastaan ja vielä täytyy vähän rempata säätövipstaakin jousihahloa kuluman takia ja vaihtaa uusi ruuvi että onnistuu tuo säätökin :wink:

Pakoputki otettiin irti työtilan saamiseksi ja voi olla että se siirtyykin bravoon eli tähän pitää sitten viritellä joku omatekeleputki ja poistan ehkä katinkin putkesta ettei suotta säry - alkaa siis vaikuttaa siltä että tähän vehkeeseen en ala enää laittamaan rahaa kiinni liikennekäyttöä varten mutta rata-ajoahan se ei estä kun tekniikka pelaa 8) Odotettavissa on että tästä syystä auto alkaa kyllä menettää lisää sisustuksen yms osia painonsäästömielessä...

Ahvenistoa varten pitää vielä öljypohja vaihtaa koska on ruostunut puhki etummaisesta pystyseinästä ja tiputtelee öljyä :( Onneksi tuo on vissiin helppo vaihtaa, kun pakoputki menee koneen takapuolelta alas... Muuta mieleen tullutta on ehkä etujarrujen liukujen herkistely ja männänkumien alle rasvaa mutta tuo nyt ei ole ihan pakollinen kun jarrut ei kauheesti laahaa kuitenkaan paitti toinen takapyörä välillä kun käpärin vaijeri jumittaa - eli emme vetele käpäriä apparalla turhaan :lol: Jarrut jo ilmattiin uusilla nesteillä, sekä talvella että nyt putkien vaihdon jälkeen - nesteinä motonetin Motox synteettinen jarruneste kun sitä saa litran purkissa edukkaasti :lol: Tähän asti on riittänyt kun on vaihtanut uudet nesteet ennen rata-ajoa, eli ei ole tarvittu hifistyneempää matskua...

Kuvatuksiakin koitan laittaa jonakin myöhempänä ajankohtana, mutta nyt saunaan :wink:

PS Kiitokset Heikille ja Jankosille osallistumisesta! Pääsee itsekin pitkästä aikaa ajelemaan :)
Viimeksi muokannut arpati, 28.07.2011 13:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

Tänään revin sitten takapenkit pois ja tuon kaatuvan selkänojan mukana meni kyllä muutama kilokin... :o Fiksusti oli ylipitkät pultit (ihan tehtaalta) selkänojan alapäänkiinnityksessä aivan pyöränkotelon reunassa :evil: No jengat jäi ehjäksi koriin kun vedin vingulla ne ruosteiset jengat pääosin pois ensin ettei leikkaa kine - en saanu rälläkkää mahtumaan että olis saanu poikki asti. Poikittelin niistä pulteista ylimääräiset sitten irrallaan ja ruuvasin reiäntukkeeksi takaisin kuparitahnan kera... :roll:

Valojakin hiukan rakentelin jokkistyyliin eli lisäjarruvalot takalasin ylänurkkiin ja yksi sumari varuiksi persiille - kylläkin keskelle mikä nyt ei kait ole ihan sääntöjenmukainen asennus eikä kisoja kestävässä paikassakaan (takaluukun alla) mutta eipä ole vielä kaariakaan :lol: Eteen pitäis kans laittaa huomiovalot kytkettynä sumarien johtoihin kuten takasumarikin... Johdotukset kyl vielä tekemättä noille. Taakke vois vielä laittaa varuiksi vaikka jokkut vilkut niin on helpompi kommunikoida takanatuleville kun menee varikolle... Takavalot on helppo kytkeä koukun johtoihin eli pistin johdonkin jo poikki ja vedin sisälle kun pistorasia vaihtokunnossa muutenkin... Edessä en taida sääliä sumarin johtoliittimiä...

Apparaa varten tuli purettua 240 vollen takavaimennin jossa sisukset 2" vaikka liitosputket tais olla pienempää eli supistettu. :roll: Tuo on kammiovaimennin ts ei suoraa putkea läpi. Asennus tietysti tulee aistikkaasti poikittain persiille. :mrgreen: Apparan jälkeen se tietty revitään huitsin nevadaan ellei sitten mennä asfalttiradoille kesän aikana mutta on kovin epätodennäköistä tällä budjetilla... Katin paikalle tulossa harjoitteluversio resonaattorikammiosta (Vizardin paineaaltoterminaattori :mrgreen: ) jonka sisätilavuudeksi jäänee noin 7 litraa nurkista löytyneillä palikoilla ja kiinnitys suoraan alkuputken laippaan. Taka-akselin taakke laitan yhden simonssin 2" ovaalipöntön. Homma voi tietty vielä muuttua jos äänet ei tolla setillä vielä vaimene tarpeeksi... Luulisin että toi paisuntatila katin paikalla saattaa vähän auttaa mutta sen näkee tai paremminkin kuulee sitten...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

Johdotukset tehty eli lisäjarruvalot pelaa sekä takana sumari sekä edessä huomiovalot. Takavilkut vielä vähän kesken. Pissapojankin asensin eli jonkun nissanin vanhan jossa sattui pumppu pelaamaan - siisti nipariasennus :lol:

Eilen tuli rakenneltua ilmanputsarille suora putki valonreikään marean imuputkesta ja tuli havaittua että ennen resonaattorikammiota on 40 mm venturisupistus muovista... No vaikutti sen verran hankalalta irrottaa ehjästä putkesta että tuon bravan kumisen imuputken päällä muutama polkaisu ja supistus varisi pihalle... Tästä saa varmaan ainakin 10 lisähevosta :mrgreen: Ei tullut kyl edes mitattua mikä on kaasuläpän halkaisija :lol:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

Päädyin sitten rakentelemaan kahdesta risasta etupuskurista tuuliohjainta eteen ettei kaikki ilma hyöki keulan alle... Hiukan on jo palaset kohdallaan mutta pitää varmaan ruuvata se koriin vielä ennenkuin liimaa ja ruuvaa sen kasaan.

Illemmalla sitten pääsin touhuamaan ilman lapsia niin hitsailin tuon resonaattorikammion laippapään valmiiksi ja heftasin jo poistokartiotakin alkuun mutta ei siitä 1.5 mm pellin hitsaamisesta 2.5 mm puikolla mitään tullut... No onpahan palaset valmiina (3 palasta) :lol: Laippapää oli helppo kun laippa on sorvin jäljiltä noin 7 mm vahva ja siinä oli puoleen väliin upotus tolle kammioputkelle jonka sitten sulatin vaan siihen päälle... Mig/mag kones on kyl mutta agan pullosoppari loppui viimekuussa ja ny tars ostaa omaksi joku pikkuinen hiilidioksidipullo... :roll: No pitää nostaa hitsi autoon ja suunnistaa kaverin pajalle nin saa putkiston kasaan...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

Tänään sain valmiiksi tuon terminaattoripoksin. Vielä pitää hieroa laippa suoraksi ja ruuvata alkuputken laippaan niin pääsee sovittelemaan loppupätkää. Aika homma rakennella tollasta mutta tulipahan tehtyä eli otetaan harjoituksen kannalta (seuraavasta pitääkin tehdä noin 10 L). Saa nähdä onko siitä mitään iloa (edes kuvitelmissa) :lol: Toiset kuitenkin tarinoineet että tehot on ~ samat, tuon ja vaimentimien kanssa, kuin suorilla putkilla... Eihän se toki paljoa ole tälläsessä vakioautossa mutta kyl ne vaimentajat muutaman hevosen haukkaa ja varsinkin kun ahvenistolla tuota vaimennusta pitää olla jopa enemmän kuin muualla :roll: Katin poistuminenkaan tuskin haittaa...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

Heikki poikkesi tuomaan ehjän öljypohjan ja vilkaisi vielä takarumpuihin... No vaihdoimme vielä takajarrusylinteritkin uusiin kun toisella puolen toinen mäntä oli jumissa :lol: Kengissä oli vielä pintaa onneksi :)

Terminaattoripönttö asentui paikalleen ja vaikuttaa sopivan hienosti (ts. tuolla on tilaa hienosti)... 8) Loppupätkä vielä pitää rakentaa mutta hyvällä alulla jo. Simonssin pöntöstä ei kyllä saatu vielä vanhaa putkea sisältä eli pitää varmaan hitsata jotain siihen pätkään ja nyppiä liukuvasaralla tai viimeistään lähtee palasina sitten... Hiukan jo käyteltiin tuon terminaattoripöntön kera sekä simonssin pöntöllä lisättynä ja tuntui että hiukan se vaimentaa jo joitakin taajuuksia pelkästään ja simonssin kera menis jo muuten muttei tietty apparalla, joten lisätään tuo volvon pönttö perään niin pitäis olla aika hiljainen... Käyttelyt kyllä loppui kun bensat vissiin niin vähissä että tuli käyntihäröä. Auto kun on perä 200 litran tynnyrin päällä ja etupään renkaat vanteiden päällä... :roll:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

Talvikuva

Kuva

Tämän päivän kunto

Kuva

Kuva

Öljypohja on aika rapea

Kuva

Pakoputken rakenteluvaihe

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pöntön halkileikkaus painttikaaviona

Kuva
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Fantastisen nerokasta, briljanttia... En löydä sanoja euforiselle kokemukselleni joita kuvia kyylätessäni sain.

Mutta eikös keventäminen ollut päivän sana. Teet bravasta radio-ohjattavan. Alkaapi liikahtaa :mrgreen:

No mutta ne on näitä sössötyksiä.

Toivottavasti törmätään radalla ilman kolaria. :D :wink:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

väisänen kirjoitti:Fantastisen nerokasta, briljanttia... En löydä sanoja euforiselle kokemukselleni joita kuvia kyylätessäni sain.

Mutta eikös keventäminen ollut päivän sana. Teet bravasta radio-ohjattavan. Alkaapi liikahtaa :mrgreen:

No mutta ne on näitä sössötyksiä.

Toivottavasti törmätään radalla ilman kolaria. :D :wink:
:lol: Joo onhan tää todella viimosen päälle viimeistelty laitos... :mrgreen:

Toi olis kyl kova sana kun sais toistasataa kiloo pois kapiinista :o

Toivottavasti pääset paikalle!!! :)
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

Mutkaputki tehtynä keskipöntön ja simonssin välille ja hiukan kuulosteltu ääniäkin. Ovaalisimonssilla ihan ok, mutta ehkä jossain 5000 on joku kovempi alue ja tietty tyhjäkäynnillä aika matalat pörinät - pieree silleen "hienosti" kun päästää kaasusta... :roll: Pyöreällä simonssilla lisättynä alkaa äänet olla aika makeat eikä piereskellyt mielestäni :o No ei taida apparalle silti riittää vaimennus... Volvon pönttö ovaalin lisäksi niin vaimenee kyl enempi mutta pieree taas kuten pelkällä ovaalisimonssilla joten ei niin hienot äänet kuunnella mutta ehkä desibelit menee... No täytyy tehdä toi asennus tuonne persiille vielä tolle ekstravaimentajalle ja käytellä vielä sitten lisää.

Käyntihäröä ei enää ilmennyt kun laskin takapäänkin vanteiden päälle ts bensapulasta kärsi viimeksi... :wink:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

Heikki kävi duunaamassa penkinkiinnikkeitä kuppipenkkiin, laittoi jarrupainesäätimen vivuston paikoilleen ja vaihtoi ilmanputsarinkin uuteen :o yms yms... Itte sain viimein tuon pakoputken valmiiksi kiinnikkeineen... Huomenna pitäis vielä saada vaihdettua tuo öljypohja ja lisäksi kaikkea pikkunysväystä kun la ei enää kerkee yo-pippaloiden takia... Mattamustaakin pitää hakea lisää ja varmaan purkki urkkia että saa takavalon tukkeet tiiviisti peltiä vasten, ei viitti sentään umpeen hitsata... :lol:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

Öljypohja vaihdettuna :) Oli aika simppeli juttu sinänsä mutta parin ruuvin takaisin kierteelle saaminen kesti varmaan enemmän kuin muitten yhteensä :lol: Alakannakkeen poikkituen irrotus riitti eli 4 x M8 pultit. No oli niistäkin yksi jotenkin piukka kun sai laittaa kiintolenkkiin jatkoa ja oli vielä koko jengan kiree. No tuohon irtopalikkaan vaan kierretapilla entraus ja uudet lyhyemmät (lue sopivan pituiset) pultit tilalle... Heikin tuoma öljypohja oli kyl aivan uuden veroinen jopa maaleiltaan :shock: Ainoa ongelma meinas tulla tiivistyksen kanssa kun mun pari orkkistiivistettä oli vanhempaan kalustoon ja tuossa vaihto-osassa oli kohdistusreikiä öljypohjan tiivistepintaaan prässättyihin nystyröihin (2 kpl jokaisen pultinreiän vieressä). No onneksi tuossa oli se käytetty tiiviste mukana mikä näytti vielä oikein hyvältä joten pesin sen vaan ulkona bensalla ja tiivistesilikonin kanssa paikalleen. Lyhyen koeajon jälkeen ei näkynyt enää vuotoja :wink:

Koeajolla testasin vähän jarrujakin ja takapääkin tuntui ottavan kine eli sai lukkoon tossa soralla. Kovin hyvin ei kyllä tolla pätkää saanut kuvaa miten laite liikahtaa :? Jotenkin tuntui että veto loppuu jotenkin terävämmin/selkeämmin kuin vakioputkella ts että ei kannata kierrättää ylenmäärin vaan isompaa pykälää, mutta viimeksi tosiaan ajettiin piikeillä. Eipä sitä talvellakaan vaihdepäällä rajoittajalle juuri ajeltu joten lienee ominaista tuolle koneelle???

Etupuskin taitaa jäädä asentamatta kun on vielä palasina... Bensansuodattimen vaihtoakin täytyy vakavasti miettiä kun se on sellaisilla painettavilla liittimillä. Toisaalta olis varmaan hyvä vaihtaa mutta toisaalta sen kanssa voi joutua säätämään ihan liikaa jos se ei enää pidäkään bensaa. :? Vaimo ehti illalla (pe) myös vähän jelppimään kun pojat väsähti ja ruuvaili takavyöt ja verhoilut irti ja tyhjensi autosta kaiken ylimääräisen mitä sinne olen parin viikon aikana kerinnyt kasata :wink:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

:) Ahveniston reissusta auto selviytyi hienosti - kuskitkaan eivät tehneet kiusaa eli pysyttiin radalla :wink: Autosta seuraavia havaintoja.

Kolmonen alkoi hyppiä oikealle kaartaessa (ei yllättävää kun on ajellut tipoilla :lol: )

Vetoalue oli noin 3600 - 5000 ja ylemmäs ei kannattanut ainakaan kolmosella kierrättää kun ei kelannut enää vauhtia. Nelosella kun kiekat sai vaihtaessa 4000 niin veto alkoi heti, eli alkoi taas kelata vauhtia. No neloselle sai siis melki ainoastaan siinä ennen lähtösuoraa ja hevosenkengän jälkeen hetkeksi, muuten mentiin kolmosella. Lähtösuoralle sain parhaimmilla kierroksilla noin 140 mittarinopeutta ja sitten aloin himmailla, Heikki kait oli saanut noin 150 mutta minua hirvitti se kaide kait liikaa ja säästelin samalla jarruja :lol:

Jarrut kesti mutta itse en ottanutkaan noihin tiukkoihin jarrutuksiin ihan kaikkea vauhtia vaan hölläsin jo kaasustakin. Kevyttä sitomista käytin kaasun kera toisissa mutkissa mutten keittänyt jarruja eli aika mietoa käyttöä. Heikillä oli jotain häipymistä ilmennyt mutta liekö sitten etupalat kun poljin säilyi aika hyvänä silti? Tehostus saisi olla ehkä vähän miedompi mutta kyllä tuonkin kanssa pärjää.

Vauhtia sai ajoittain sen verran että varikon jälkeisen nyppylän päällä kevensi ja ehkä siitä johtuen mulla oli liian vähän vauhtia (jarruttelin liikaa) kun kaiteet ei olleet lähelläkään siinä seuraavassa mutkassa... No ehkä se on ihan hyvä tällä ajokokemuksella :lol:

Pieni öljyvuoto havaittiin kun alettiin laittaa kärrylle eli vasemman vetarin sisäpään stefa tihkui joten se täytyy vaihtaa. Tuo ilmeni vasta siis ihan loppuaikana koska alkupäivästä ei mitään vuotoja havaittu vaikka niitä syynättiinkin.

Autolla ajoi siis kolme kuskia, Heikki, minä ja vaimoni. Kilometrejä kertyi päivän aikana 200.

Heikki (vannoutunut Uno harrastaja) oli ymmärtääkseni positiivisesti yllättynyt auton ajettavuudesta ja jarrutasapainokin sattui kohdilleen (Heikin ammattitaidolla) kun hän laittoi säätimen vivun paikalleen täällä kotopäässä ilman koeajoja... 8)

Kotona kun kärryltä ottaessa kävin pienellä lenkillä kone kylmänä niin sain koneen taas käymään melki kolmella eli ykköspytyn tulppa hukkuu vissiin bensaan kylmärikastuksen kera jos kaasuttelee heti enemmän - radalla ei ollut mitään ongelmia kun kone lämmin. :roll: Heikki epäili ykköspytyn jonkun nokan kulahtamista tai suutinvikaa, mutta täytyy tutkia syssymmällä paremmin kun ei mulla ole varmaan varaa ehjiin nokkiinkaan ja suuttimet on kivasti kannen ja imusarjan välissä...

Auto muuten taisi olla hiljaisemmasta päästä (?) kun bravan desibelit oli kait vaan 85? Putkiston piereminenkään ei ainakaan videolta kuulunut ja kuulosti ihan mielyttävältä omaan korvaan kun radan varressa katseltiin Heikin ajoa :wink: Sisälle kuuluu sellainen mieto rääkäisy tms kun antaa happea :lol:


Mahdollisia seuraavia ajoja varten tullee seuraavia korjauksia/muutoksia:


Vetarin stefan/kumin vaihto

Etupyörien kulmia täytyy vähän säätää että renkaat kuluu tasaisemmin.

Etupäähän vaihtunee noi w marean etujarrut eli jäähdytetyt levyt

Bensaa tankkiin ja ajoa 8)


EDIT: Lissää...

Bensansuodattimen vaihto

Mahdollisesti ekstra bensanpainesäätimen asennus paluulinjaan, kun epäilyjä on esitetty että nyt alkaa yläpäässä mennä laihalle kun avarampi putkisto ja "ram air" ilmanotto... Pakosarjakin on aika lyhyt tehtaalta eli voi olla että alkaa toimia vasta tuolla missä alkaa puutua ja seos ehkä menee vieläkin laihemmaksi? EDIT2: Tuli mieleen että yhdellä vaimentajalla alkoi tuolla 5000 jälkeen ääni voimistua eli vois hyvin meinata sitä että pakosarja alkais hengittää vasta siellä ja vetäis tosiaan laihalle kun kartoilla ajellaan...
Viimeksi muokannut arpati, 06.06.2011 19:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
HeikkiJ
Viestit: 778
Liittynyt: 11.06.2006 13:53

Re: Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja HeikkiJ »

Vois kai sen takavakaajankin laittaa kunnolla kiinni. Ehkä myös raapia turhia äänieristeitä pois, jos oikein hiposteleen alkaa.

Tuonne tapahtumiin jo laitoinkin incar linkin, mutta sopii se tännekkin. Tuo on kuvattu nopean vuoron alusta, loppupuolella rupes auto jo istumaan aika mukavasti käteen. http://www.youtube.com/watch?v=hqPaE-nj7Gs
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

Juu se vakaaja unohtui tuolta listalta... Kiinnihän se on mutta vähän pultit löysällä eikä uskallettu koskea ennen ajoja kun vaikuttivat olevan niin jumissa ja yhteen jo hitsattu mutteri tynkään eli poikki mennyt jo aiemmin... Nyt ehkä kerkee korjailemaan noitakin... :lol:

Viteo sopii tänne oikein hyvin! :)
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Vastaa Viestiin