PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->
Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->
Ferodon racing palat jäi käteen eli ei kukaan muu huudellu...
Heikille on se marean bensapumppukin jo irrotettavissa helposti eli otin tankinkin jo pois...
Heikille on se marean bensapumppukin jo irrotettavissa helposti eli otin tankinkin jo pois...
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->
Aurinkokin alkanut paistella ja muita harrastajia tavatessa alkaa taas omatkin haaveet taas herätä. No pelkästään suunnittelemalla ei mikään edisty mutta pitää olla myös realisti eikä purkaa koko autoa nippeleiksikään että pääsee sitten ajamaankin.
Eli tehdäänpä taas listaa mitä pitäisi tehdä muttei murehdita vaikkei kaikkea saisikaan aikaiseksi. Pääasia siis että pääsee ajamaan!!!
Suunniteltuja hommia jotka pitäisi omallakin viitsimisellä saada tehtyä:
- suutinten vaihto 1.8 16V:n vastaaviin mikäli ovat sopivat. Asennus siis toiseen irtonaiseen imusarjan pätkään eli asennus vasta kun homma on muuten kondiksessa.
-Etujarrupalojen vaihto ferodoihin juuri ennen ratapäivää ja jarrunesteen vaihto uuteen.
Mielessä pyöriviä hommia jotka todennäköisesti eivät etene
Taka-akseliston vaihto W mareasta (tähän on hiljattain vaihdettu tukivarsien laakeroinnit) - jäykempi vakaaja ja jouset, isommat jarrut. Tarkoitus myös jättää ne kumit pois apurungon ja korin välistä ja ehkä käydä hiekkapuhaltamassa koko akselisto niin on kivampi säätää. Iskaritornien mulkkaus että saa sovitettua jotkin säädettävät iskarit tilalle. Varastossa on jo yhdet säädettävät Konit ja ladan spaxit jotka siis pidempiä kuin orkkis. Iskarit siis tulee pituutensa takia kabiinin puolelle joten lattiaan vähän koroketta ja avattava luukku. Viime kesänä jo tein reiät lattiaan mutten saanut sen pidemmälle joten teippasin vaan reiät gorillateipillä umpeen ennen ratapäivää
Etuakseliston ja vaihteiston vaihto W mareasta eli pitää tutkia mitä kaikkea pitää vaihtaa mutta samalla ne sitten vaihtuu kun purkaa ehjän auton ensin varaosiksi. Eroa siis on ainakin alatukivarsissa, joustintuissa ja oletettavasti ulommassa nivelessä tai vetoakselissa mutta navathan voi vaihtaa kokonaan vetoakseleineen jos laakerit kuulostaa hiljaisilta. Mairen ajoin ihan kotiin eli ei mitään pahempia soraääniä kuulunut pyöristä ja vaihteistokin pelasi hyvin.
Raideleveysero et 37 vanteilla ohjekirjan mukaan 1.6 brava 1451 ja 1.6 w marea 1480 ja takana 1.6 brava 1453 w. marea 1455 - takapään ero taitaa tulla pelkästään isomman rummun vahvemmasta keskiöstä?
Tekniikallekin pitää sitten tehdä viimein niitä tukia ettei vaihteet pompi mutkissa pois päältä...
EDIT: Tuli mieleen että nyt talvellakin on jotain tehtynä eli hakkasin pakkasilla bitumit irti lattiasta ja vaihdoin kuskin oveen ehjän ulkokahvan. Etuoviakin on kevennetty eli myin sähkölasien nostimet eteenpäin
EDIT2: Eilen aloitin myös Mosleyn tv ohjelman innoittamana 5:2 paaston eli viitenä päivänä syön mitä tykkään ja kahtena alle 600 kcal. Tarkoitus siis keventää vähän ukkoa eli vähentää keskivartalon rasvoja ja saavuttaa ohessa myös muita mahdollisia terveysvaikutuksia... Oikeastihan syynä on tietysti se että pääsee radalla kovempaa
Paino on väliin huidellut 105 kg, viimeviikolla noin 102 kg ja tänäaamuna eilisen paaston jälkeen 100 kg (tyhjä vatsa). Pituutta siis on noin 182 joten olen ihan reilusti ylipainoinen...
Prisma: Syö, paastoa ja elä pitempään - Michael Mosley ->
http://areena.yle.fi/?q=michael+mosley&media=video
http://www.bbc.co.uk/news/health-19112549
http://www.telegraph.co.uk/lifestyle/94 ... onger.html
http://thefastdiet.co.uk/author/michael/
_________________
Eli tehdäänpä taas listaa mitä pitäisi tehdä muttei murehdita vaikkei kaikkea saisikaan aikaiseksi. Pääasia siis että pääsee ajamaan!!!
Suunniteltuja hommia jotka pitäisi omallakin viitsimisellä saada tehtyä:
- suutinten vaihto 1.8 16V:n vastaaviin mikäli ovat sopivat. Asennus siis toiseen irtonaiseen imusarjan pätkään eli asennus vasta kun homma on muuten kondiksessa.
-Etujarrupalojen vaihto ferodoihin juuri ennen ratapäivää ja jarrunesteen vaihto uuteen.
Mielessä pyöriviä hommia jotka todennäköisesti eivät etene
Taka-akseliston vaihto W mareasta (tähän on hiljattain vaihdettu tukivarsien laakeroinnit) - jäykempi vakaaja ja jouset, isommat jarrut. Tarkoitus myös jättää ne kumit pois apurungon ja korin välistä ja ehkä käydä hiekkapuhaltamassa koko akselisto niin on kivampi säätää. Iskaritornien mulkkaus että saa sovitettua jotkin säädettävät iskarit tilalle. Varastossa on jo yhdet säädettävät Konit ja ladan spaxit jotka siis pidempiä kuin orkkis. Iskarit siis tulee pituutensa takia kabiinin puolelle joten lattiaan vähän koroketta ja avattava luukku. Viime kesänä jo tein reiät lattiaan mutten saanut sen pidemmälle joten teippasin vaan reiät gorillateipillä umpeen ennen ratapäivää
Etuakseliston ja vaihteiston vaihto W mareasta eli pitää tutkia mitä kaikkea pitää vaihtaa mutta samalla ne sitten vaihtuu kun purkaa ehjän auton ensin varaosiksi. Eroa siis on ainakin alatukivarsissa, joustintuissa ja oletettavasti ulommassa nivelessä tai vetoakselissa mutta navathan voi vaihtaa kokonaan vetoakseleineen jos laakerit kuulostaa hiljaisilta. Mairen ajoin ihan kotiin eli ei mitään pahempia soraääniä kuulunut pyöristä ja vaihteistokin pelasi hyvin.
Raideleveysero et 37 vanteilla ohjekirjan mukaan 1.6 brava 1451 ja 1.6 w marea 1480 ja takana 1.6 brava 1453 w. marea 1455 - takapään ero taitaa tulla pelkästään isomman rummun vahvemmasta keskiöstä?
Tekniikallekin pitää sitten tehdä viimein niitä tukia ettei vaihteet pompi mutkissa pois päältä...
EDIT: Tuli mieleen että nyt talvellakin on jotain tehtynä eli hakkasin pakkasilla bitumit irti lattiasta ja vaihdoin kuskin oveen ehjän ulkokahvan. Etuoviakin on kevennetty eli myin sähkölasien nostimet eteenpäin
EDIT2: Eilen aloitin myös Mosleyn tv ohjelman innoittamana 5:2 paaston eli viitenä päivänä syön mitä tykkään ja kahtena alle 600 kcal. Tarkoitus siis keventää vähän ukkoa eli vähentää keskivartalon rasvoja ja saavuttaa ohessa myös muita mahdollisia terveysvaikutuksia... Oikeastihan syynä on tietysti se että pääsee radalla kovempaa
Paino on väliin huidellut 105 kg, viimeviikolla noin 102 kg ja tänäaamuna eilisen paaston jälkeen 100 kg (tyhjä vatsa). Pituutta siis on noin 182 joten olen ihan reilusti ylipainoinen...
Prisma: Syö, paastoa ja elä pitempään - Michael Mosley ->
http://areena.yle.fi/?q=michael+mosley&media=video
http://www.bbc.co.uk/news/health-19112549
http://www.telegraph.co.uk/lifestyle/94 ... onger.html
http://thefastdiet.co.uk/author/michael/
_________________
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->
Tempran takatukivarsilla muistaakseni sais takapäätä leveemmälle. Isommista takajarruistakaan ei taida olla välttämättä paljoa apua, paremmilla etujarruilla perä kevenee enemmän kuin ennen. Jäykillä iskareilla tietty saa tuota ominaisuutta vähän poies.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->
Tempran takapää on vielä kapeempi joten en usko että itse tukivarsi on leveempi... No voi sen mittailla kun lumet sulaa...HeikkiJ kirjoitti:Tempran takatukivarsilla muistaakseni sais takapäätä leveemmälle. Isommista takajarruistakaan ei taida olla välttämättä paljoa apua, paremmilla etujarruilla perä kevenee enemmän kuin ennen. Jäykillä iskareilla tietty saa tuota ominaisuutta vähän poies.
Aika hyvin toi imee sen perän tonttiin kun saa jarrua eli arvelisin että sietää vetää enempi jarrua taakse mitä noilla nykyisillä rummuilla - vois toki noihinkin katsoa isommalla sylinterillä olevat männät mutta nyt vaan olis uudet osat w marean takapäähän
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->
Jos en ihan väärin muista niin noin päin se on, kuitenkin tukivarressa ero.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->
No kävin sitten mittaamassa kun noita tipon ja mairen apurunkoja on irrallaan ja yksi temprankin perä ilmassa. Kaikissa mittaamissani akseleissa samat jarrut eli iso rumpu (1.6 tc tipo/sw tempra/W marea) niin mittasin jarrukilvestä ja sain mielestäni saman leveyden sekä tipon että SW tempran taka-akseleille ja W marean on sitten 2 cm leveämpi. Eli muistamasi ero täytyy olla sitten tipo/tempra vs Bravx/marea linjojen välillä. "Mallisarjoissa" on sitten keskenään samanlaisia nuo taka-akselit mutta eroja tietty jousituksessa, vakaajassa ja jarruissa farkku vs sedan...
Koitin tuota apurungon kiinnikepisteen väliäkin mittailla mutta se meni vähän syteen kun tipon akselista oli mennyt se kumi rikki poisottaessa. Likimain samanlevyinen oli kyllä eli vois koittaa sopisko kiinnikkeineen suoraan bravx marea -> tipo tempra.
Koitin tuota apurungon kiinnikepisteen väliäkin mittailla mutta se meni vähän syteen kun tipon akselista oli mennyt se kumi rikki poisottaessa. Likimain samanlevyinen oli kyllä eli vois koittaa sopisko kiinnikkeineen suoraan bravx marea -> tipo tempra.
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->
Etupään leventämisen ymmärrän, mutta onkos tarvetta takapäätäkin saada leveämmälleen?
Mikä idea noissa 1,8:n suuttimissa?
Muuten kuulostaa ihan tehtäviltä muutoksilta, mutta tuo kuskin keventäminen on aika kunnianhimoinen suunnitelma Meillä tuo keventäminen vähän jäänyt. Ilmastoinen kompuraa jo vähän katselin sillä silmällä ja lyhyempi remmikin olisi, mutta kun systeemissä on painetta niin mukavampihan se on viileässä ajaa
Mikä idea noissa 1,8:n suuttimissa?
Muuten kuulostaa ihan tehtäviltä muutoksilta, mutta tuo kuskin keventäminen on aika kunnianhimoinen suunnitelma Meillä tuo keventäminen vähän jäänyt. Ilmastoinen kompuraa jo vähän katselin sillä silmällä ja lyhyempi remmikin olisi, mutta kun systeemissä on painetta niin mukavampihan se on viileässä ajaa
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->
Stefa kirjoitti:Etupään leventämisen ymmärrän, mutta onkos tarvetta takapäätäkin saada leveämmälleen?
Mikä idea noissa 1,8:n suuttimissa?
Muuten kuulostaa ihan tehtäviltä muutoksilta, mutta tuo kuskin keventäminen on aika kunnianhimoinen suunnitelma Meillä tuo keventäminen vähän jäänyt. Ilmastoinen kompuraa jo vähän katselin sillä silmällä ja lyhyempi remmikin olisi, mutta kun systeemissä on painetta niin mukavampihan se on viileässä ajaa
En mää tiärä onko siinä mitään järkeä mutta eipä se nyt edes onnistu... Olisko odotettavissa haittaa? Nykyisellään tuo on pari milliä leveempi kuin etupää ja etupään levitessä jää sitten kapeemmaksi. No välipaloilla voi toki levittää jos mieli tekee...
Olisko 1.8 suuttimet ihan karvan isommat? No tutkitaan kun saa irti eli tollaset nyt vaan sattuu olemaan tontilla... On siinä kai joku 12-15 paperihevosta enemmän... On siis perstuntuma että brava on edelleen laihalla vaikka bensanpaineet jo 4 baria. Lambda on ollut kyllä kine mutta viimekesänä kyllä sellainen viilis ettei se juuri vaikuttanut toimintaan mutta varma en ole - ruiskuvalokin taisi jo palaa tai sitten ei. No täyskaasuajossa tuo kai menee kartoilla kuten vikamoodissakin???
Tässä alkupään ruiskussa ei ole vielä edes nakuanturia kuten noissa muovi-imusarjallisissa... Pahiten tää tuntuu menevän laihalle juuri yläpäässä kuten tuolta alkupään kikkailuraporteista voi lueskella. Olis toki kiva kun sais laajakaistan kiinni mutta en ole raaskinut tuota Heikin uutta anturia lyödä putkeen (ts en ole viitsinyt hitsata toista mutteria putkeen). Kaipa sen vois muuten nyt koittaa eli heivaa tuon paikallaanolevan kokonaan pois että miten menee vikamoodissa...
No juu toi kuskin kevennys nyt on ollut ajatuksissa hetken aikaa ja nyt tuli tuo tv ohjelma jossa tuollainen konsti mitä ehkä saan aikaiseksi koittaa. Jokapäiväistä kituuttamista kun ei tee mieli...
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->
Yleensä takapään leventämisellä pyritään vähentämään yliohjaamista ja näissä taitaisi olla tarve vähän päinvastoin. Keulassa taas speisserit osaltaan löysää jousitusta eikä sinne helpolla liian tiukkoja jousia taida löytyä. Jos takakelkkaa vaihtaisi, niin siihen voisi yrittää peukaloida vähän haritusta takapyörille ja kenties pikkuisen camberia lisää. Vähän suunnittelin kokeilla jos onnistuisi tuo harituksen synnyttäminen helposti..
Nopealla KVG:llä 1,8:n suuttimet 225 kun 1,6:n ~190, eli vajaat 20% taitaisi olla eroa. Tuolla paineen nostolla taitaa olla saatu joku 15% lisää, joten voisi olla ihan hyvä temppu jos tosiaan vielä laihalla on. Kartallahan nuo taitaa lämä tiskissä mennä. Jos tosiaan laihalla edelleen, niin voimaahan siinä on oltava jo vaikka kuinka sitten Se lambda on kyllä melko loistava työkalu.
Nopealla KVG:llä 1,8:n suuttimet 225 kun 1,6:n ~190, eli vajaat 20% taitaisi olla eroa. Tuolla paineen nostolla taitaa olla saatu joku 15% lisää, joten voisi olla ihan hyvä temppu jos tosiaan vielä laihalla on. Kartallahan nuo taitaa lämä tiskissä mennä. Jos tosiaan laihalla edelleen, niin voimaahan siinä on oltava jo vaikka kuinka sitten Se lambda on kyllä melko loistava työkalu.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->
No juu se laihalla olo on edelleen pelkästään perstuntumalla arvioitu mutta toisaalta putkesta ei tule vieläkään yhtään savumerkkejä missään vaiheessa ja pakoputken kauniin lisäsosan (volvon kammiovaimennin) päältä edelleen palaa pajapohjamaali ja paukkumaali joskin pienemmältä alalta kuin alkuun... Ei toki ole mikään dieseli mutta silti. Alkuun siis yläpään vedot katosi täysin kun poistin katin ja lisäsin sen tilalle tuon 7L paisuntapöntön ja loppupätkä 2" rööriä. Edelleen arvelen että pakosarja alkaa toimia vasta tuolla ~5000 rpm kun on varsin lyhyt eli imaisee nyt pytystä enemmän tavaraa kuin vakioputkella ja katin kera.
Keskialueella tuossa siis on mielestäni vetoja kohtuu mukavasti mutta suorilla vinguttaessa puutuu pahasti tuolla aavikkolootalla...
No pitää varmaan viimein tutkia noita seoksia paremmin eikä vain arvailla...
Keskialueella tuossa siis on mielestäni vetoja kohtuu mukavasti mutta suorilla vinguttaessa puutuu pahasti tuolla aavikkolootalla...
No pitää varmaan viimein tutkia noita seoksia paremmin eikä vain arvailla...
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->
mitenkähä käyttäytyy suorilla ku on vauhtia enemän ku mutkissa. voi olla koppi täynä käsiä ku perä hakee suuntaaStefa kirjoitti:Jos takakelkkaa vaihtaisi, niin siihen voisi yrittää peukaloida vähän haritusta takapyörille ja kenties pikkuisen camberia lisää. Vähän suunnittelin kokeilla jos onnistuisi tuo harituksen synnyttäminen helposti..
esim: mulla on etuvetosessa mazdassa takana aurauksella ja eikä oo mitää kääntymis ongelmaa ja suorilla menee ku juna
etuvetoseessa leveempi takapää estää keulan heittoa luisunlopussa.
Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->
En toki tarkoittanut mitään kymmenen millin haritusta, muutaman millin en usko vaikuttavan oleellisesti suuntavakauteen? Tosin en ole kokeillut.jaketech kirjoitti:mitenkähä käyttäytyy suorilla ku on vauhtia enemän ku mutkissa. voi olla koppi täynä käsiä ku perä hakee suuntaaStefa kirjoitti:Jos takakelkkaa vaihtaisi, niin siihen voisi yrittää peukaloida vähän haritusta takapyörille ja kenties pikkuisen camberia lisää. Vähän suunnittelin kokeilla jos onnistuisi tuo harituksen synnyttäminen helposti..
esim: mulla on etuvetosessa mazdassa takana aurauksella ja eikä oo mitää kääntymis ongelmaa ja suorilla menee ku juna
etuvetoseessa leveempi takapää estää keulan heittoa luisunlopussa.
Mitä tuolla Mazdalla ajetaan?
Eihän nämä mitään kiveenhakattuja ole ja joku mikä toisessa toimii, niin toisessa ei ja vielä kun samaa vaikutusta voi hakea eri tavoin niin ei ole helppoa. Jotkut vielä muuttelee noita säätöjä radankin mukaan tai optimoi säätöjä tiettyihin mutkiin. Jollain nopealla radalla voisi leveä perä ollakkin hyvä, toisaalta voisi toimia hyvin myös tehottomalla autolla kun eturenkailla on pitoreserviä paremmin Mut enhän mä näistä tiedä, kumpahan arvailen.
Kertoile ihmeessä vinkkejä. Itsekkin ihmetellyt tuon HGT:n kanssa kun jotkut sanoo, että painoa taakse johonkin 60/40 suhteeseen ja toiset sanoo 70/30, jotkut sanoo, että kaikki eteen ja joidenkin mielestä riippuu akselivälistä, niin ota sitten selvää Jotkut paksuntaa etuvakaajaa, toiset ottaa kokonaan pois ja käyttää kammojäykkää jousta ja sama homma tietty takanakin.
Lähimmäs mitä jotain tietoja löytänyt, niin on tuo yksi britti sedici-Tipo ja ainakin se kaveri taistelee aliohjautumisen kanssa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->
jokkista.Stefa kirjoitti:
Mitä tuolla Mazdalla ajetaan?
rallinetistä löytyy juttuja etuvetosen alustan säätöihin.
Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->
Juu takaata vaan hieman haritukselle , mut camberia kuitenkin ilmeisesti vähemmän , ei lisää?
Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->
Piti ihan kaivaa tehtaan manuska kun ajattelin, että nollan tienoilla olisi vakiona. Näissä jossakinhan onkin (negatiivista) camberia jo tuolla asteen tienoilla ja myöhemmissä sitten puolen asteen verran. Tiedä sitten vaikuttaako tontitus tuohon lisäävästi? Aika suorassa muistakaseni se pitkä pultti siellä on Vai meinaatko lisäyksellä plus-suuntaa ja vähennyksellä negatiivista? Mutta sinne asteesta puoleentoista miinusta lähtisin hakemaan eli lisää miinusta. Voi kyllä olla vakiona niin liki, ettei maksa vaivaa muutella. Ompahan helpompi ajaa jos ei ole ihan optimaalinen kun pidon karattua rengas kääntyy parempaan kulmaan ja ottaa sladin kiinni.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.