PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Juu numeroitten 10 ja 11 välissä oleva mutka.
Eli viteo huijaa :D
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

Kutosmutkan jälkeen kerkee heittään neloselle ja sitten ottaa jo liikaa vauhteja noille renkaille ellei hellittäny hyvissä ajoin... No sama homma sitten siinä 12 mutkaan tullessa eli ajelin edeltävän suoran si kolmossella nin ei tarvinnu vaihtaa pienemmälle kahta kertaa kun nuo hitaat mutkat ajoin tällä kertaa kakkosella... Toi siis kelaa kyl nelosella enempi huippuja noilla suorilla eli ei kannattaisi vinguttaa liian pitkään kolmosella... Tiheempi loota olis kiva niin sais heittää neloselle jo aiemmin ja kolmosella pärjäis noi hitaat...

Kuva
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jokari kirjoitti:Näinkin tehottomassa autossa pyörivien massojen vaikutus on ihan älytön auton kulkupuoleen...
Tää on niin totta - mutta kyllä tollasessa reilu 150 heppaisessakin vajaan tonnin kipossa huomaa hyvin painavan pyörän merkityksen. Lisäksi vielä jarrutkin loppuu aiemmin kuin kevyellä pyörällä :!:

Parasta virittämistähän olisi etsiä ne kevyimmät vanteet auton alle - mutta pellivanteissa tulee sitten kanssa vanteen jousto mukaan rata-ajossa...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

Tynämiitikomissa oli jo joku ulkoakuvattu viteokin jaossa... Mahtokoos olla loppurypistyksestä eli Heikki ajamassa? Kaunis peltoautomme näkyilee viteon ajanhetkissä 3.53, 5.36, 7.20 ja 9.05

http://www.youtube.com/watch?v=Rt825q3miWQ

FROM: http://www.dynamiitti.com/forum/viewtop ... a02360fb75
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

Ratapäivä lähestyy uhkaavasti. Suunnitelmista huolimatta brava on edelleen kuosissaan eli ajokuntoisena joten eiköhän sitä sitten koiteta taas roudata ahvenistolle.

Sen verran muutosta on tapahtunut että vetokoukku on myyty. Laittelin jo männä viikolla takavalojen johdotukset uusiksi kun otin sen koukun johdon pois välistä...

Tehtävää olis sen verran että etujarrupalat vaihtoon, laturi pitäis tsekata kun joku välillä pitää konetilassa sellaisen ulvonnan, asentaa kello kabiiniin ja laittaa viritellen se aistikas takavaimentaja takaisin ym ym. Niin ja bensaa tankkiin ja hommata vakuutus.
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

Bravaakin taas kerenny laitteleen. Perjantaina purkailin akkukotelon ja syylärin pois. Lauantai meni melkein etupuskimen rakentelussa kahdesta rikkinäisestä eli 4 mm alumiininpalasia ja leveäkantaisia popniittejä ja nipareita... :lol: Huomiovalot siirsin puskuriin ja nyt pitäis vielä keksiä miten sais edes suht siististi täytettyä noi ajovalojen paikat. Puskuri oli suht helppo loppuviimein saada kiinni kun sain lokareiden päistä noi ruuvit auki. Puskurin palaset kun oli väännetty niistä väkisin pois ja ruuvit oli suht hyvin ryyteessä.

Ahvenisto "special" vaimenninkin on jo hiukan modattuna mutta vielä pitää rakentaa ne kannakkeet uusiksi kun ei ole enää vetokoukun runkoa mihin sen saisi kiinni :lol:

Bensaa on jo jonkinverran kannuissa ja Heikki hommas vakuutuksen joten jotain on ainakin tehtynä. :lol:

Tehtävälistaa vielä on eli jarrunesteen vaihto, etujarrupalojen vaihto, kello kabiiniin ja laturin tsekkaus kun kiljuu välillä. Toivoakseni kerkiän perjantaihin mennessä noikin tehdä ja ehkä jotain muutakin. Alusta taitaa jäädä vakioksi edelleen mutta pääsee ainakin ajamaan. ;) Niin juu ja kaverin peräkärryyn pitää varmaan tehdä valot :lol:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

Eilen asensin bravan vakioratin tilalle ralliratin vähän pidemmällä sovitteella ja ratti tuli jopa 20 mm lähemmäs. Enemmänkin sais tulla mutta auttaa toikin vähän. Tempraankin täytyy tehdä jotain vastaavaa kun aika tuskaa sitäkin on ajaa kädet suorana.

Heikkikin kävi eilen mutta aika meni enempi turistessa joten pakoputkioperaatio venyi sitten aamukolmeen eli tämän päivän puolelle mutta tulipa takapöntön kiinnikkeet valmiiksi. :)

Tänään kävin vaimon kanssa Tampereella ja hukkasin loput rahani motonettiin. No ei niitä paljoa ollut joten ei sieltä juuri mitään irronnutkaan. Pari purkkia mattamustaa ja pari klemmaria 70/90 mm ym. :lol:

Tänä ehtoona taidetaan vetää sikeitä. :lol:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

:? Eipä tullut lootan vaihdosta mitään, eikä alustan rakentamisesta :lol: Eilen ihmettelin laturia kun se oli kuiva ja piti pahaa ääntä ja kun tota marellia ei ilman tinaamista saanut purettua niin porasin laakereiden suojuksiin pienet reiät ja injektioruiskulla 00 vaseliinia sisälle ja kirkasta pvc letkua pala kummankin reiän päälle kun sai kotelon ja laakerin väliin soppelisti. Punaisesta bravosta kävin hakemassa tehostajan hihnan kun en muistanut uutta hakea ja samalla totesin että siinä on laturi ihan ryyteessä joten ei ihme kun startti ei jaksanut pyörittää. :roll:

Tänään kasaillut ja tein moottorin etummaisiin tukikumeihin risasta 7 mm paksusta puimurin lattahihnasta vähän tilkettä ettei moottori pääse liikkumaan sivuttain. Tartti laittaa neljä palasta kun ei toi hihna oikein taipunut yhtenäisenä siihen alumiinipuslan ja tukikumirungon väliin (varsinkaan kun tukikumit ovat autossa kiinni), kiinnitys tuli kahdella klemmarilla siihen alupuslan päälle... Irtonaista tukikumia kun vääntelin niin sen sai käsinkin liikkumaan sivuttain. Ei saa enää lattahihnan kanssa :lol: Katotaan auttaako yhtään kolmosvaihteen paikallaan pysymiseen... :roll:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

Jees... Ahvenistolle selvittiin ja poiskin ja auto edelleen kuosissaan :) Jarrupaloiksi pitää kyllä investoida jotkin paremmat kuin normitarvike, kun nyt meni uudet palat raudoille yhden ratapäivän aikana eikä missään vaiheessa ollut oikein luottoa tehdä noita kahta tiukkaa jarrutusta kovin myöhään, eli lähtösuoran päässä ja sitten siellä harjun toisella puolella sillan ylityksen jälkeisessä jarrutuksessa.

Alkuun oli märkää ja 2001 vuoden Nokian 185 60 14 renkaat eivät pitäneet sitten yhtään ja olin suolenkin nopeassa kaarteessa ekalla kierroksella tappisladissa perä hiekalla, eli poikittain kanttarin päällä :lol: Sama mutka oli liukas pitkään kun aurinko ei juuri sinne paistanut... Kelin kuivuessa alkoi pitoakin olla paremmin ja vaihdoimme ensin taakse Heikin uudet 195 15 Marangonit ja sen jälkeen uskalsi jo ajaa eri lailla kun ei perä karkaillut. Jonkin ajan kuluttua etupään Nokialaiset sitten sulivat alle ja toiseen tuli kunnon pullistuma eli runko laukesi - toinenkin näytti siltä että senkään runko ei ihan terve ole vaikka olikin vielä pyöreä, renkaan sisä ja ulkosyrjät vaan tuntui olevan vähän eri halkaisijalla tms. :lol:

Sitten vaihdettiin viimekesänä takana olleet Heikin 195 15 Milestonet eteen ja pito parani mutta kauhee tärinä kovemmissa nopeuksissa. Annettiin sitten mennä vaan vaikka pyyhkijätkin tärisi paikoin ja kamerastakin tuon näkee :lol:

Tulin siihen tulokseen että en tuota perää kyllä taida jäykistää kun nytkin tuntui että karkaa huonoilla renkailla miten sattuu ja meikäläinen pelkää asfaltilla noita äkkinäisiä perän irtoamisia - ei siis ranteet ja ajotaidot riitä siihen jos perä lähtee yllättäen. Nyt tuo menee silleen pienessä nelipyöräluisussa kun saa kunnolla vauhtia ja on helppo ajaa. Ajokorkeus varmaan tarttis saada alaspäin mutta luulisin että ajasta saa jonkinverran pois vielä sillä että vaihtaa ne jarrupalat johonkin paremmin käyttöä kestäviin ja hommaa kaksi uutta pyörää ensikerraksi. ;) No siis jos on rahaa enskesänä ajaa yhtään... :roll: :lol:

Auton melulukemat pakoputken päästä oli sama kuin viimevuonna eli 85 dB :mrgreen: Suhina vaan käy kun ulkoakuvattuja videoita katteli :lol:

Kolmosta tuo heitteli edelleen tiukemmissa oikealle kaartavissa mutkissa eli ei kokonaan korjaantunut tuo ongelma, vaikkakin taisi ehkä vähän parantua. :cry: No kevyt tuo on käännellä yhdelläkin kädellä kun etupyörissäkin on pystykallistumaa pyörien tasaisemman kulumisen vuoksi. Vaihteisto on edelleen liian pitkä mutta pääsuoralle sain minäkin mittariin 150+ km/h :) Tiedä sitten mitä oli oikea nopeus mutta enemmän kuitenkin mitä jaksoi viimevuonna kelata kun oli vissiin pahasti laihalla...

Täytyy päivitellä toi aika vielä kunhan viralliset tulokset ilmestyy...

Tossa mun aika-ajokierrosviteo. Kelailkaa alusta ja lopusta ylimääräiset, en jaksanut opetella editointia tai ladata ohjelmia :oops:

http://youtu.be/jiP5sANGYbw
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kattottiinkin varikolla että rahamiehet on lähteneet radalle ajamaan kun uusissa renkaissa vaan tarrat vilkkui.. :mrgreen:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

vvieri kirjoitti:Kattottiinkin varikolla että rahamiehet on lähteneet radalle ajamaan kun uusissa renkaissa vaan tarrat vilkkui.. :mrgreen:
:lol: Jees... Mulle ei olis kyllä tullu mieleenkään moinen ja säälitti tommosia alle laittaa... :? Heikki ne siis osti viimesyksynä (2 kpl marangoneja) kun sai kai edullisesti. Oli kyllä sen verran positiivinen ajokokemus että täytyy varmaan koittaa säästää ja ostaa pari vielä ensikesäksi. No saa ny nährä mikä sitten on tilanne budjetin osalta ensivuonna eli pääseekö ollenkaan. :roll:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
HeikkiJ
Viestit: 778
Liittynyt: 11.06.2006 13:53

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja HeikkiJ »

Juu sain noi kummit n.50e kipale, nytten renkasonlinesta vakoilin hinnaksi 68 euroa kipale. Emmää ny tiä onko noi yhtään sen paremmat kun noi kiinankummit tai milestonetkaan. No se on taas ensikesän murheita, ei tartte nytten renkaita ostella.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

8-) Jees...

Nyt oli tullu virallisetkin ajat niin uskaltaa pistää tännekkin nuo omat aikakierrokset eli paikaltaan ja lentävä 1.54.5 / 1.48.0 :) Seuraava tavoite on sitten päästä lähemmäs 1.45 lentävä kierros :lol:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

Piti tipoa ruveta purkamaan varaosiksi mutta kun oli toi w marea vielä piikeissä niin purkailin siitä tuon etukelkan. Mikäli oikein mittailin niin alatukivarsi on pidempi, vetonivel on ehkä pidempi tai ainakin aika kaukana laakerista (paksun prikan näköinen viritys mutten vielä purkanut), iskarin alapään reiät on ulompana ja vissiin hammastangon sisemmän nivelen varsi saattaa olla pidempi... Vertailut tein kyllä tipon alatukivarteen ja hammastankoon ja tempran iskariin joten bravx mitoista en ole ihan varma kun niitä ei ole vielä irtonaisina. Noinniinkuin jos jotakuta kiinnostaa levittää raideleveyttä edestä... Alatukivarressa oli samanlainen reikä vakaajalle kuin muissakin vaikka vakaaja tulee tangon välityksellä iskariin kiinni :?
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
HeikkiJ
Viestit: 778
Liittynyt: 11.06.2006 13:53

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja HeikkiJ »

Samaten perässä on leveämmät takatukivarret kun bravo/brava. Sen etuvakaajan saa alatukivarteen kiinni opel a vectran vakaajan päällä.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Vastaa Viestiin