PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
HeikkiJ
Viestit: 778
Liittynyt: 11.06.2006 13:53

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja HeikkiJ »

Jostain kertoo myös se että mun mielestä tää ei käänny ja arpatin mielestä lähtee perä liian herkästi alta. Ajokäytös muutenkin vaihtelee aika paljon kun renkaat mitä alle väännetään on vähän semmosia mitä sattuu oleen. Yhtään täyttä kierrosta samoja kumeja ei ole, hyvä jos löytyy edes saman kokosia.

Leveämpi perä, ainakin mun käsityksen mukaan, rauhottas sen käytöstä. Isoon pulttiin saa tehtyä camber/auraussäädön. Taakse laittelisin joku kaksi, kaksi ja puol astetta camberit miinukselle ja aurauksen nollaan. Sitä en muista muuttuuko näissä auraus perän korkeuden mukaan.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

HeikkiJ kirjoitti:Jostain kertoo myös se että mun mielestä tää ei käänny ja arpatin mielestä lähtee perä liian herkästi alta. Ajokäytös muutenkin vaihtelee aika paljon kun renkaat mitä alle väännetään on vähän semmosia mitä sattuu oleen. Yhtään täyttä kierrosta samoja kumeja ei ole, hyvä jos löytyy edes saman kokosia.

Leveämpi perä, ainakin mun käsityksen mukaan, rauhottas sen käytöstä. Isoon pulttiin saa tehtyä camber/auraussäädön. Taakse laittelisin joku kaksi, kaksi ja puol astetta camberit miinukselle ja aurauksen nollaan. Sitä en muista muuttuuko näissä auraus perän korkeuden mukaan.
Niinno ei se noilla paremmilla renkailla kuivalla asfaltilla ollut liukas mutta soralla tuo on aika äkkinäinen ja liukkailla renkailla märällä asfaltilla... Silloin kun ajettiin ne oikeinvanhat superliukkaat yokohamat eturenkaina niin musta oli paljon jänskempää ajella, kun taas Heikki tais vähän jo pelätä kun piti käpärillä auttaa. :lol: Eli meitin ajotapa on kyllä niin erilainen kuin vaan voi... :lol: Heikki kyl on selkeesti nopeempi eli uskaltaa mennä mutkiin kovempaa vähän kanttailemalla? Itsellä on tota ajokokemustakin radalta kyl paljon vähemmän eli harjaannustakin puuttuu uskalluksen lisäksi...

Bravassa myös ne takatukivarren laakerit voivat olla kaputt joten voipi vaikuttaa vähän sen takapään käyttäytymiseenkin...

Voipi muuten tulla vaihdossa madallusjousisetti bravaan joten ehkä saadaan autoa vähän alemmaskin viimein... :)
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
ÄSSÄ
Viestit: 442
Liittynyt: 11.12.2012 08:46

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja ÄSSÄ »

muuttuukos siinä madalluksessa samalla myös pyörien kulmat :roll:
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

ÄSSÄ kirjoitti:muuttuukos siinä madalluksessa samalla myös pyörien kulmat :roll:
Takapäässä ei nähdäkseni muutu juuri mihinkään eli siellä on tuollainen valuteräksinen(?) tukivarsi joka laakeroitu apurunkoon aika suoraan eli ei vaikuttaisi hirveästi muuttuvan pyöränkulmat joustossakaan.

Etupäässä taas on normi joustintukipaketti eli ei hirveitä muutoksia sinnekkään odotettavissa. Etupään kulmat on jo valmiiksi ihan persiillään kun kompensoitiin korin reilua kallistelua ja siitä aiheutuvaa pyörien epätasaista kulumista iskarin alapään reikiä viilaamalla eli pyörät ovat lähes jokkistyyliin kenossa / \ :mrgreen: Auraus pitää toki mitata sitten uudestaan...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

Painonpudotus edelleen mielessä ja nyt suunnitteilla tehdä täyspeittävät valoluomet ajovalojen päälle. Valot tosin otetaan sitten pois alta :lol: Jotain muovikuraa tarttui viimeviikolla mukaan ja kotona olikin jo lasikuitua jotain vanhoja rullia -80 luvulta joista mahdollisesti vähän kuorimalla saa ihan puhdastakin esiin... Käyttisbravan pakoputken takapönttöä tuolla lasikuitukudoksella korjailin syssyllä - tosin pakoputkikitin kanssa :lol: Isoin reikä kyllä aukes peltoradalla kun pakoputken takakannake hajosi, mutta metrin pätkä 70mm leveätä lasikuitukudosta siellä takapöntön viimeisessä kammiossa hiljentää pörinöitä kummasti ilman kuorrutustakin... Tungin siis ihan täyteen että sai jotain tukea :lol:

Pakoputkestakin sais kyllä pois painoa yhden ~10 kg jos jättäisi sen volvon kammiovaimennin ekstran pois. No sitten pitäisi varmaan keksiä joku ohkainen kammiovaimennin alla olevan 2" simonssin tilalle vaikken tiedä vaikka menisi silläkin läpi - onhan siellä putken alkupäässä se paisuntakammiokin (pressure vawe terminator) joka ainakin tasaa virtausta vaimentajalle... No toisaalta 85 dB on ihan hyvä arvo ahvenistolla joten voi olla ettei jaksa... Toisaalta vois koittaa lisätä sinne simonssiin villoja eli tota lasikuitua kun sitä on... :lol: Äänet oli siis ihan mielyttävät silläkin mutta pelättiin että menee ääniraja 95 dB? yli. No silleen vois tehdä toki että rakentaa nykyiseen konseptiin uuden kannakkeen simonssille joka sijaitsee alkuperäisen takapöntön tilalla ja ottaa tuon lisäpöntön mukaan että saa laittaa takaisin mikäli raja ylittyy. Saisi vähän menevämmän oloisen pelinkin kun kuuluisi muutakin kuin suhinaa :lol:

Ukon kevennyskin etenee jotenkin eli 5:2 paastolla tippunut jo joku 5 kg eli nyt ollaan 97 kg nurkilla.
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Nuo äänet on kyllä ikäviä. Töissä on nokialaista "vähän parempi" dB-mittari ja kun tuli noita rajoja mopoihin niin aika monia mittailtiin mielenkiinnosta. Voi kuulostaa pirun pahalta ja olla laillinen, mutta siistin kuuloinen olla laiton. Yksikin kiristetty hurlidurli supertrapillä veti korvat lukkoon kun räppäsi, mutta oli heittämällä alle rajan. Oma pieni rivi-twini taas oli liki rajaa, mutta ei kuulosta miltään. Tuo meitiin hevi-GT ei kuulosta lainkaan pahalta, mutta pitäisi ehkä mitata etukäteen varmuuden vuoksi :roll:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eikös tämä 1,6 myös ollu Boschin ruiskulla? Jos niin, vähän tähän liittyen kun olette bensapaineita nostelleet. Olen ollut jutuissa tuon brittikaverin kanssa joka 20-tappisiin touhuilee lastuja, niin tuohon paineennostoon liittyen väitti, ettei se auta kun hetken. ECU haistelee lambdan kautta ja oppii ettei ny kaikki täsmää ja korjaa karttoja sen mukaan. En sitten tiedä pitääkö kutiaan, mutta tosiaan hurjalta vaikutti jos vielä tuntuu laihalla käyvän vaikka paineita nostettu. Kuitenkin tuolla britillä oli afr/rpm logeja joissa fiiut tyypillisesti menee jollain alle 12 suhteella kaasu auki. Eli huijaaminen ei olisikaan niin helppoa...
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Mä en ole kyl foorumeita jaksanut lukea mut omalla onnettoman pienellä kokemuksella muutama sananen.
Juu kyllä lampaata korjaus korjaa kartaa.
Mutta täyskaasulla lampaata on pois käytöstä.
Tosin korjattu kartta kompensoi myös täyskaasutilannetta, ehkä...
Ollaan tota arpatin kanssa pikkuisen vuntsittu et miksikö paineennosto vaikuttaa vaikka lampaata on käytössä mutta ei olla viä hokattu.
Jotenkin tuntuu omalla mutulla että polttoainepumppu ei pelitä kunnolla jos vetää laihalle täytellä kaasulla :roll:

Kartan voi myös "opettaa" lampaatalla paksummalle ja sitten jättää hänet pois käytöstä.

Näissä 1.6 on wederin truutta.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

Niin se lambaada tuskin enää pelittää eli taisi jo vikavalokin palaa viimekesänä. Jostain syystä paineennosto kuitenkin toi selvästi enemmän menohaluja, en sitten tiedä mikä on poksin toimintaperiaate tässä ensimmäisen vuosikerran mallissa - nakuanturiakaan ei ole vielä kuten myöhemmissä... Possi ei tosiaan ole... Ongelma tosiaan oli silloin pakoputkivirityksen jälkeen että meno hyytyi yläkierroksillä täysin - bensanpaineilla tuli vähän lisää menoja ja keskialue on jo aika kiva eli ei sekään persdynolla huonontunut...

Bensapumppu voi toki olla jo ehtoopuolella ja varsinkin polttoainesuodatin, mitä ei ole tullut vieläkään vaihdettua. :lol: Paineitakin vois toki mittailla kun ajaa lämä tiskissä mutta toisaalta ei tämä ole silleen yhtäkkiä puutunut niinkuin luulis käyvän jos pumpun paineet kokonaan romahtaa ja toisaalta paineen nostokin auttoi ja paikallaan paineet oli ihan ok.
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Se lambdan toimimattomuus selittää kyllä paljon.

Mulle on tullut sellanen vankkumaton mutu itselle näistä map-mittaukseen perustuviin truuttiin et ehdottomasti lambda anturi toimintakuntoon.
Varsinkin jos virittelee niin on kyllä lyömätön apu kun ajaa seokset ihan itsekseen kohdilleen.
(Eri juttu sitten noi maf vehkeet.)

Eli lambda-anturi kuntoon. Bensapaine alemmas. Kunnon opetusajot. Lambda-anturi irti, pensapaineet ylös ja radalle.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Niinjuu weberillähän nämä oli. Kuitenkin vähän sellainen tuntuma, etteivät ihan niin helposti mene lankaan. Tosin itse nyt vähän tuosta boschilaisesta kaivellut, niin ei ehkä ole ihan niin simppeli mitä luullaan. Itse koodi on kuulemma ihan kamalaa eikä siitä tiedä mitä tekee edes nuo jotka vuosia pelanneet noiden kanssa :?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Juu on ne vähän sellasia. Mut lambdan kun jättää pois ni satkulla vaikuttaa bensapaineen nosto.
Mä olen tolla viinalla plutannut ja kattonnut soppia laajakaistalla. Niin tosiaan vaikuttaa että täyskaasurikastusta lasketaan sieltä osakuormalta.

Toiseaalta, sitten taas lampaata signaalin huijaus rikkaammalle ei oo temppu eikäkö mikään.
Kannata aina niihin koodauksiin ym. niin tuijotella.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: PATI TEAM Ajoharjoitteluauto 2011->

Viesti Kirjoittaja arpati »

Heikin kanssa suunniteltu kinnereiden maalailua ja nyt on sitten väri päätetty ja kävin tilaamassa 20 litraa maalia. Väristä siis tullee "tiimi väri" eli sillä varmaan maalaillaan ukkojen käyttöromut ja rataromutkin. Väri on tietenkin kirkas ja kiiltävä kuten meidät tuntevat hyvin voivat arvata :mrgreen: Bling bling :lol: Hieman poikkeamme yleisimmin nähdyistä väreistä ettei tule mitään sekaannuksia - sitä perinteistä on jo nähty liikaa ja toistakin vaihtoehtoa on näkyillyt riittävästi vaikka hieno onkin... :roll:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Vastaa Viestiin