Stilo 1,6 V1600 valmis :)

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
mikah
Viestit: 1073
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Stilo 1,6 V1600 valmis :)

Viesti Kirjoittaja mikah »

Panda kertomuksessa lupasin laittaa juttua tästäkin jahka jotain tapahtuu.
Eli muutaman vuoden ollut Stilon aihio rallin puolelle Vakio 1600 luokkaan. Auto on -03 mallia, mutta se muutetaan vastaamaan täysin -05 mallia.
Lähinnä muutaman kevyemmän osan ja paksumpien tukivarrenpulttien takia tämä muutos. Ja jos joku haluaa tutustua luokkaan paremmin, niin tuolta löytyy jotain juttua: http://www.v1600.com

Auto oli nokasta lievästi kolhittu, mutta itse korissa ei mitään sanomista. Ajettu sillä on 90tkm, mutta tekniikka tulee 70tkm ajetusta 2004 vuotisesta autosta.

Painoahan tuollaisella vehkeellä on ihan kiitettävästi ja kun kaikkien kaavojen avulla tehtaan ilmoittaman tehon mukaan lasketaan minimipaino, tulee tulokseksi 1042kg.
Nopeuskilpailussa paino sisältää myös kuljettajan varusteineen, eli saa olla noin 120kg kevyempi...Tehtaan ilmoittama paino on 1150kg, mutta siinä on mukana polttoaineet, nesteet, varapyörä ja työkalut. Eli ainakin 56kg lähtee polttoaineista ja lasinpesunesteestä. Eli siis painaa varmaankin aikalähelle 1090kg.

Nyt kun olen jatkanut sisustan purkamista, olen punninnut kaikki sellaiset osat jotka lähtevät pysyvästi pois. Sisustaanhan ei periaatteessa jää muuta kun kojelauta. Ovi- ja takasivuverhoilut saa korvata esimerkiksi alumiinilla. Tähän mennessä painoa on lähtenyt pois noin 114 kiloa, ja siinä ei ole vielä edes etupenkkejä mukana. Veikkaan että painavat yli 30 kiloa kappale. Ovi- ja takasivuverhoilut painavat yhteensä 16,4kg ja vastaavan kokoiset alumiinit noin 2kg.. Takapenkki painaa 35-40kg.

Johtosarjoistakin saa nyt uusien sääntöjen mukaan karsia ylimääräiset pois, ja niitä siinä riittää. Pelkästään kojelaudan johtosarjasta lähti puolikiloa pois kaiuttimien ja bäkkien johdot karsimalla. Veikkaan että sisäsarjasta lähtee 3-4kg.
Jos 200 kiloa saa pois kaikkineen, niin sitten olen tyytyväinen. Toki sinne tulee painoa takaisin panssarista, turvakaarista ja penkeistä, mutta ei lähellekkään sitä mitä sieltä lähtee.

Tarkoituksena olisi saada tuo mahdollisimman alipainoiseksi, jotta paino olisi Sprintissä mahdollisimman lähelle minimiä.
En alkuun uskonut että pääsee lähellekkään rallin minimipainoa, mutta nyt ainakin näyttää paljon valoisammalta.
Ei sitä usko kuinka paljon tuollaisessa nykyaikaisemmassa autossa on "ylimääräistä" painoa kaikessa.

Pirullisin homma on vielä edessä sisustan suhteen, eli pikipahvien pois kaapiminen. Niitä sielä piisaa ja tuntuvat olevan sulatettu aika pirun tiukkaan. Joskus vanhasta Ibizasta kaavin pikipahvit pois ja siinäkin niitä oli kymmenen kilon edestä.

Ja kun tuo on tehty, niin auto lähtee kaaripajalle. Toivotaan että saisi jo tänävuonna nippuun... Pitää lisenssikin kuitenkin ottaa vielä tällevuodelle, kun ei viitsisi enään tipahtaa takaisin A-junnuihin. Muuten menisin mielellään, mutta kun pitäisi käydä kaikenmaailman nuottitutkinnot. Silloin -89 kun rallitutkinnon suoritin ei sellaisista vielä tiedetty mitään..

Palataan asiaan kun aihetta tulee.
Vois laitta listaa osien painoista jossakinvaiheessa.
Viimeksi muokannut mikah, 17.09.2012 21:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Avatar
mikah
Viestit: 1073
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo 1,6 V1600 ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja mikah »

Nyt kun oli lomaa tämäviikko niin sain jotain aikaiseksikin. Kaikki pikipahvit on nyt sisältä pois ja niistä kertyi painoa 6,3kg. Loppuviikko meni mökillä, mutta otin emännän iloksi sisäjohtosarjan mukaan... Siinä meni päivät rattoisasti terassilla purkaessa ylimääräisiä johtoja pois. Ja niitä siinä sarjassa riitti... Xenon lyhtyjen korkeudensäätö anturin johdoista lähtien sielä oli ylimääräistä. Johtoa jäi pois iso pahvilaatikollinen. Ja mikä parasta, alkuperäinen paino oli 6,8kg ja nyt se painaa 2,1kg... Eli 4,7 kiloa täysin turhaa tavaraa. Ja vielä kaikki tarpeellinen toimii. Vielä olisi ovien ja konehuoneen johtosarjat kevennystä vailla, mutta taidan jättää ne toistaiseksi alkuperäisiksi. Vois vaikka ottaa jostain toisesta autosta sarjat ja purkaa ne sitten joskus valmiiksi ja vaihtaa jos aika joskus antaa periksi.

Seuraavaksi olisi se kaarien asennus. Ensiviikolla soitellaa kaarisepälle koska saisi auton työnalle.
Pitää vaan ottaa ensin tekniikka pois, että saa heti sisustan ja konehuoneen maalaukseen kun kaaret on tuvassa, etteivät suotta ruostu.
JTP
Viestit: 309
Liittynyt: 02.10.2003 11:20

Re: Stilo 1,6 V1600 ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja JTP »

Yllättävän paljon lähtee johtosarjoista... itse en viitsinyt Alfan sarjoja isommin purkaa, kun minimipainoon päästiin jo muutenkin. Toki kuljettajan habitus on tähän kohtuu sopiva, kun elopainoa oli siinä vaiheessa peräti 55kg ja auto ratakäytössä. Tuota äänieristettä nykyautoissa on kyllä tosi paljon, usemman päivän niitäkin raavittiin.
Ei muuta kuin tsemppiä rakentamiseen, lisää Fiudeja on kiva nähdä!
Avatar
mikah
Viestit: 1073
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo 1,6 V1600 ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja mikah »

Joo, taitaisi kaikkiaan kymmenen kiloa lähteä kaikista johtosarjoista. Mattojen ja kojelaudan alla olleet eriste huovatkin painoivat yli 20 kiloa. Pikipahvit lähtivät yllättävän helposti pois 25mm leveällä puutaltalla ihan kylmänä. Tosin oli lämmin päivä.. Aina välillä sitä piti vähän terotella, ettei tulisi maaliin naarmuja. Ja sitten tietenkin ne kaikenmaailman lattian pokkaukset vaikeuttaa projektia. Nyt kun sisusta on pois, niin näytää Stilo Offroad mallilta.. Ainakin 5 senttiä on peräkin korkeammalla kun alkujaan...

Soitin tänään kaaripajalle että koskahan voisi autoa tuoda. Sieltä kysyttiin onko kiire, niin sanoin vaan ettei sillä vieläkään kiire ole, kun on ollut projektiasteella varmaan jo kolmevuotta... Sieltä tuumattin että tuo sitten viikonloppuna. Eli parinviikon päästä pitäisi olla kaaret tuvassa.
Tekniikka pitää poistaa sitten vielä ennen sisäpuolien maalausta.
Se kasaaminen maalattuun koppaan onkin sitten ihan hermolepoa tuohon alkupään puuhasteluun.
Tekniikka pitää vielä irrottaa toisesta autosta ja tehdä siihen isompi huolto, eli uusia jakopää, vesipumppu, kytkin, vetoakselien stefat, ym. pientä.
Sitten pakopuki pitää tehdä uusiksi, poistaa alkuperäinen katti ja laittaa FIA katti perään. Katin jälkeinen lambda pitää myös poistaa, ja Harisella ohjelmoida Boksi uusiksi, ettei herjaile puuttuvan lambdan takia. Tehoakin ja vääntöä saataapi tulla jonkinverran lisää..

Etuiskareiden yläpäät vielä ovat kysymysmerkki, kun ei oikein säännöt ole selvillä. Toinen sanoo toista ja toinen toista. Toistenmielestä pitää olla alkuperäiset kumit ja toisilla on käytössä säädettävät uniball yläpäät. Laittaisin vaikka ne alkuperäiset, mutta kun eivät sovi kynäjousitolpan kanssa huonostikkaan. Mitä sanoo JTP? Mitä laitetaan??
JTP
Viestit: 309
Liittynyt: 02.10.2003 11:20

Re: Stilo 1,6 V1600 ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja JTP »

Iskareiden yläpäissähän jo nyt laakerointi on vapaa. Eli kumit voi nakata kuikkaan. Voimassaolevien sääntöjen mukaan iskarin kiinnityspiste ei kuitenkaan saa muuttua. Tällä hetkellä mennään siis tuolla periaatteella.
Ensi vuonna sääntöihin tullee päivityksiä. Itse valmistautuisin tuohon mahdollisuuteen käyttää säädettävää yläpäätä. Toki nykyistenkin sääntöjen mukaan laakerointi on vapaa, mutta iskarinkiinnityspiste ei. Eli voi se nytkin olla säädettävä, kunhan säätö on siten, että kiinnityspiste on alkuperäinen :D
Joka tapauksessa tuohon kohtaan tulee tarkennus syksyn aikana.

Tuosta lambdasta sen verran, että itse jätin sen moottoritilaan haukkaamaan raitista ilmaa :) Ei tule vikakoodeja... eli ei tarvitse tuon takia ohjelmamuutoksia. Alfassa tuo katin siirto taakse/korvaus FIA-katilla toi keskialueelle lisää vääntöä.
Avatar
mikah
Viestit: 1073
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo 1,6 V1600 ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja mikah »

Nyt on auto kaaripajalla, ja viimeistään kahdenviikon päästä saa hakea pois. Hytti tulee melko täyteen putkea, mutta eipä niissä kaarissa kannata pihistellä vaikka painoa vähän tuleekin.

Senverran tuli tänään ihmeteltyä tuota Stilon sähköjen sielunelämää että sain varaosa-autosta kokeeksi poistettua ABS jarrut ja ASR:n käytöstä niin ettei tule mitään herjoja mittaristoon eikä valot pala. Johto boksilta auki ja ohjelmoitiin koritietokone uudestaan niin ettei se löydä enää ABS:iä... Koritietokoneelle menee ABS:ltä myös analoginen nopeustieto, ja sekin pitäisi selvittää millainen se on, ja saisiko siihen jotenkin hyödynnettyä ABS anturia.

Vielä kun sama onnistuisi airbagin kanssa jotenkin. Vaikka bäggien boksin ottaa irti, niin silti merkkivalot palavat ja mittaristo herjailee vikaa. Pitäisi tietää mitä infoa boksi lähettää mittaristolle alkutestauksessa. Tuo kun ei ole CAN väylällä koritietokoneessa kuten mm. ABS. Pitää vielä testata autoon tulevilla johtosarjoilla joista kaikki johdot puuttuvat, jos niissä vaikka on liittimissä joku juttu joka yhdistää napoja toisiinsa kun johto ei ole kiinni boksissa. Niinhän bäggien liittimissäkin on.

Mitenkäs JTP se yläpään laakeroinnin kiinnitys koriin? Stilossa kun se ei onnistu vakion tyylisesti, vaan pitäisi porata pari reikää koriin että saa pultilla kiinni. Tiedät varmaan miten yläpää on Stilossa vakiona. Eli pelkkä iso prikka pitää koko iskarin paikallaan.
JTP
Viestit: 309
Liittynyt: 02.10.2003 11:20

Re: Stilo 1,6 V1600 ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja JTP »

Reikien porausta ei ole sallittu, joten se on kielletty :) Onnistuisiko laippa (sis. iskarin laakerointi) alapuolelle, johon pultataan ylhäältä toinen laippa tai kehä, ja koko laakerointi kiinnittyy puristamalla. Alalaipassa korissa olevan alkuperäisen reiän kokoinen olake.

Nuo nykyautojen tietojärjestelmät ovat kyllä aikamoinen piikki lihassa...
Avatar
mikah
Viestit: 1073
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo 1,6 V1600 ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja mikah »

JTP kirjoitti:Reikien porausta ei ole sallittu, joten se on kielletty :) Onnistuisiko laippa (sis. iskarin laakerointi) alapuolelle, johon pultataan ylhäältä toinen laippa tai kehä, ja koko laakerointi kiinnittyy puristamalla. Alalaipassa korissa olevan alkuperäisen reiän kokoinen olake.

Nuo nykyautojen tietojärjestelmät ovat kyllä aikamoinen piikki lihassa...
Joo, periaatteessa onnistuu, volkkareihin tuollaisia saa valmiina, mutta ovat paljon isompia. Se olake vaan tarvinnee hitsata siihen, kun on aikalailla vinossa kohta johon se tulisi verrattuna siihen yläpottuun. Eli siis yläpottu on alta vino... Pitää jostain sahata korista pala, että saa sorvari ihmetellä kokoa ja mallia tarkemmin.

Airbag ongelma näyttäisi ratkeavan puretulla johtosarjalla. Kaavioiden ja toiminnakuvausten mukaan mittariston valoille tulee pelkästään maa ohjaukset boksilta, eli liittimissä lienee jotain kontakteja yhdessä kun on irti boksista. Toivotaan että on niin, ettei tarvitse koko näyttöpanelia nakata mittaristosta meneen... N.Technology:n autoista panelit oli peitetty tarralla..
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Stilo 1,6 V1600 ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Themassa ABS:n valo palaa, vaikka boksi olisi kokonaan autosta pois. Siinähän ei mitään tietokoneita ole missään, boksi ohjaa ilmeisesti maadottamalla tms. Jos kokeilee itse maadottamista, kannattaa laittaa vastus väliin, antaa edes hieman suojaa, jos kytkentä ei olekaan ihan "laillinen."
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
mikah
Viestit: 1073
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo 1,6 V1600 ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja mikah »

luigi kirjoitti:Themassa ABS:n valo palaa, vaikka boksi olisi kokonaan autosta pois. Siinähän ei mitään tietokoneita ole missään, boksi ohjaa ilmeisesti maadottamalla tms. Jos kokeilee itse maadottamista, kannattaa laittaa vastus väliin, antaa edes hieman suojaa, jos kytkentä ei olekaan ihan "laillinen."
Themassa ja muissakin vastaavilla abseilla varustetuissa valo palaa myös boksi irti, koska maa tulee valolle hydrauliyksikön kautta. Sieltä kun nyppää johdon auki tai ottaa venttiilien releen pois, niin jo sammuu.
Avatar
mikah
Viestit: 1073
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo 1,6 V1600 ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja mikah »

Nyt on testattu riisutulla kojelaudan johtosarjalla airbag:in häiriöilmoituksia. Edelleen herjasi bäggivikaa. Mittaristoon tulee kolme johtoa bägin boksilta, ja kytkentäkaavion mukaan kaikkiin tulee maaohjaus. Eli sytyttelee valoja maan avulla. Koitin syöttää maata kaikkiin kolmeen mittariston napaan. Yhdestä syttyi turvavyön merkkivalo, yhdestä oikean bägin poiskytkennän valo ja siihen yhteen maata syöttämällä airbagien vikavalo kirkastui. Ja tietty kokoajan piippasi ja näytti ruudulla vikaa. Koitin sitten syöttää plussaa siihen vikavalon napaan, niin avot, valo sammui ja herjat ruudusta poistuivat :D . Eli yksi johto pitää lisätä johtosarjaan niin se on siinä. Tämä ja ABS herjojen poistaminen oli se kaikkein suurin ongelma koko auton rakentamisessa.... Toki siitä olisi selvinnyt poistamalla koko näytön toiminnasta ja poistamalla merkki ledit mittaristosta ja piipparin, mutta kun sitten jää puuttumaan aikapaljon informaatiota auton toiminnasta.

Seuraavaksi pitää selvittää saako nopeustiedon vielä jollain keinolla koritietokoneelle ilman ABS yksikköä... Onneksi on noita ajokuntoisia varaosa-autoja joissa voi testailla ilman suurempaa pelkoa toimiiko enää koskaan mikään...
JTP
Viestit: 309
Liittynyt: 02.10.2003 11:20

Re: Stilo 1,6 V1600 ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja JTP »

Tuo nopeustiedon saamisen mahdollisuus on kiinnostava. Alfassa nopeusmittari ei toimi enää ABS:n poistamisen jälkeen... Laita tietoa, jos onnistuu!
Avatar
mikah
Viestit: 1073
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo 1,6 V1600 ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja mikah »

Senverran on saatu selvää, ettei ainakaan pelkällä abs tai laatikkoon tulevalla hall anturilla saa tietoa menemään perille. Mutta ratkaisu löytyy siihen pulmaan. Eli abs yksiköstä ohjainlaite irti ja kiinni johdon päähän. Sitten koritietokoneelta rukataan asetukset sellaiseksi ettei autossa ole ollenkaan abs jarruja tai luistonestoja. Siitä huolimatta nopeustieto menee perille ja ei tule mitään herjoja ruutuun. Eikä paina paljon... eikä tarvi välttämättä olla kun toinen etuanturi kiinni. En huomannut koittaa ilman taka antureita, mutta ilmeisesti toimii myös niin. Rallissa tosin paras vaihtoehto olisi taka anturi tiedon ottamiseen, jos auto sattuu joskus sutimaan ja trippi ottaa tiedon samalta anturilta.


Voin koittaa onnistuuko sama Alffaan. On vielä senverran osia kiinni että saa testattua. Ilmoittelen kun tiedän tarkemmin.
Viimeksi muokannut mikah, 31.07.2011 02:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Avatar
mikah
Viestit: 1073
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo 1,6 V1600 ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja mikah »

Nyt on kaaret tuvassa ja siitä kiitos Kimmo Porttikivelle. Seuraavaksi pitää purkaa loppu tekniikka pois ja vähän vahvike hitsata etupäästä iskareiden pottuja ja sitten maalariin.
Konehuoneen johtosarja tuli purettua emännän iloksi eilen pois, kun autokin oli vielä täällä mökillä. Enään se ei ole täällä, siis auto, mutta onpahan jotain tekemistä näin lomallakin..

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja siinä pari kuvaa autosta

Kuva

Kuva
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Avatar
mikah
Viestit: 1073
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo 1,6 V1600 ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja mikah »

Saattoi tästäkin ketjusta jotain hävitä, mutta ei mitään oleelista.
Auto tuli tänään maalarista ja nyt alkaa armoton kokoamis projekti.
Isoin yksittäinen homma lienee pohjapannssareiden kiinnitysten tekeminen. Runkoaisoissa on jo valmiina vahvikelevyt ja pultit, mutta jonkinlainen kehikko sinne pitää tehdä että panssarin saa kiinni.
Runkoaisoista alaspäin tuossa kun ei ole mitään muuta kun muovia ja siihen ei paljon kiinnitellä. Panssariksi on hommattu Integralen kevlari versio.

Vielä kun saisi vuorokauteen vaikka 10 tuntia lisää, niin homma etenisikin johonkin..
Seuraavan kerran ehtii auton kimpuun taas ensiviikon keskiviikko iltana..

Muutama kuva:

Etuiskarin yläpää ongelma tuli ratkaistua Polon epäkeskeisillä uniball versioilla.
Kuva


Sisältä siitä tuli "virallinen" metalliharmaa. Väri sama kun konsernin kilpureissa.
Kuva

Konehuone ja muutenkin koko nokka samaa väriä, paitsi pintapellit tietty valkoiset.
Kuva

Ensimmäinen johtosarja menossa paikoilleen. Sen jälkeen vasta voi alkaa laittelemaan muuta tavaraa paikoilleen kun johdot on kaikkein alimmaisena.
Kuva
Vastaa Viestiin