Uuno kuntoon kesäksi 2012 ---> 2013 :D
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
Kävin konttorilla kyselemässä heidän mielipitetitään muutoksista.
kuppipenkit, 4-piste vyöt, turvakaaret ei ongelmaa. Vyöt ja penkit pitää olla hyvin kiinni ja sille sipuli. Turvakaaret hyvin hitsattu/pultattu ja se siitä.
Sivuputki saa olla, kunhan se loppuu helman tasalle, ettei tuu teräviä "ulokkeita". Sääntö mikä yllätti, niin autossa pitää olla 2 vaimenninta tai 1 vaimennin + katti. Jos putken tua läpi helmasta ja putki kulkee ohjaamon puolelta, se on koteloitava.
välijäähyn ei tarvi olla alkuperäine, mutta sitä ei saa kasvattaa "huomattavasti", eli maalaisjärkee...
samaa sanoivat turbosta. alkupäräistä ei vaadita, mutta jos siä joku uunon moottorin kokoinen turbo on, niin sitten asiaa "selvitellään tarkemmin"
jarrut voi vaihtaa parempiin, mutta kuorman tuntevaan jarrupaineensäätimeen ei saa koskea. se pitää taka-akselilta löytyä.
alustasarjan suhteen ei ihmeitä. Renkaat pitää voida kääntää ääriasentoihin ilman ongelmia, eikä jouset saa "tipahtaa" kun autoa nostetaan korista ylöspäin. Niin ja auto ei saa olla 8cm matalampi.
laatikossa saa olla kitkalukko,mutta "kemppilukko" on yllättäin kielletty.
Tästä on hyvä lähtee jatkaan matkaa, kun on nyt ainakin kaikista asioista varmuus
kuppipenkit, 4-piste vyöt, turvakaaret ei ongelmaa. Vyöt ja penkit pitää olla hyvin kiinni ja sille sipuli. Turvakaaret hyvin hitsattu/pultattu ja se siitä.
Sivuputki saa olla, kunhan se loppuu helman tasalle, ettei tuu teräviä "ulokkeita". Sääntö mikä yllätti, niin autossa pitää olla 2 vaimenninta tai 1 vaimennin + katti. Jos putken tua läpi helmasta ja putki kulkee ohjaamon puolelta, se on koteloitava.
välijäähyn ei tarvi olla alkuperäine, mutta sitä ei saa kasvattaa "huomattavasti", eli maalaisjärkee...
samaa sanoivat turbosta. alkupäräistä ei vaadita, mutta jos siä joku uunon moottorin kokoinen turbo on, niin sitten asiaa "selvitellään tarkemmin"
jarrut voi vaihtaa parempiin, mutta kuorman tuntevaan jarrupaineensäätimeen ei saa koskea. se pitää taka-akselilta löytyä.
alustasarjan suhteen ei ihmeitä. Renkaat pitää voida kääntää ääriasentoihin ilman ongelmia, eikä jouset saa "tipahtaa" kun autoa nostetaan korista ylöspäin. Niin ja auto ei saa olla 8cm matalampi.
laatikossa saa olla kitkalukko,mutta "kemppilukko" on yllättäin kielletty.
Tästä on hyvä lähtee jatkaan matkaa, kun on nyt ainakin kaikista asioista varmuus
Fiat Uno Turbo
- tommi nylund
- Viestit: 1307
- Liittynyt: 11.08.2004 22:31
- Paikkakunta: Tammerforssss
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
Nonii, taas osoitus katsastustouhun naurettavuudesta.....
Tuollaista vaimentimen lukumäärää määräävää sääntöä ei ole missään laissa eikä asetuksessa, eli katsastajan oma keksintö.
Kysyitkö että minkälaisia vaatimuksia putken suuntaukselle on jos se tulee repsikan helmasta pihalle?
Välijäähystä ja turbosta oli ihan yhtä pihalla, mutta jos katsastaja muistaa sanomisensa silloinkin kun meet leimalle niin oikein hyvä. Lakipykälät ei oikeasti anna tehdä MITÄÄN muutoksia ahtimeen tai välijäähdyttimeen vähäpäästöisessä autossa, piste.
Jarruista ja alustasta näytti olevan kartalla kyllä.
Muistaisin että 75% lukko on laissa säädetty...toki tuokin on älytön säädös.
Tuollaista vaimentimen lukumäärää määräävää sääntöä ei ole missään laissa eikä asetuksessa, eli katsastajan oma keksintö.
Kysyitkö että minkälaisia vaatimuksia putken suuntaukselle on jos se tulee repsikan helmasta pihalle?
Välijäähystä ja turbosta oli ihan yhtä pihalla, mutta jos katsastaja muistaa sanomisensa silloinkin kun meet leimalle niin oikein hyvä. Lakipykälät ei oikeasti anna tehdä MITÄÄN muutoksia ahtimeen tai välijäähdyttimeen vähäpäästöisessä autossa, piste.
Jarruista ja alustasta näytti olevan kartalla kyllä.
Muistaisin että 75% lukko on laissa säädetty...toki tuokin on älytön säädös.
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
Oikeelle tulevalla putkella oli jotain "erikoisempia" vaatimuksia, koska sehän vaikka tappaa jalakulkijat kun sieltä tupruttelee sivulle. Suuntaus johonkin kulmaan alaspäin jne... Mulla putki tulee vasemmalla ja sillä puolella ei oo niin tarkkaa.
Täytyy siis etsiä vaan katsastusmies joka on mun kanssa samoilla "taajuuksilla" ja katsastaa auto
Tosin on aika vaikee vaatia joihinkin vanhempiin autoihin esim. alkuperäistä välijäähy. Saattaa olla aika vaikee hommata. Tän takia varmaan "vastaavan lainen" korvaava käy myös... Itse katsastusmies tulkitsi pykäliä juuri sopivan pehmeästi, asiat pitää olla kunnossa, mutta turhaa nipotusta ei ilmennyt.
Se on vähän kun poliiseilla, että laki on vaan kirjoitettu pykälä, jota itse poliimies sitten soveltaa tarpeen vaatimalla tavalla. Nyt siis herra autopoliisi, eli katsastusmies sovelsi lain kylmää pykälää omalla tavallaan. Mahtava mies siis
Täytyy siis etsiä vaan katsastusmies joka on mun kanssa samoilla "taajuuksilla" ja katsastaa auto
Tosin on aika vaikee vaatia joihinkin vanhempiin autoihin esim. alkuperäistä välijäähy. Saattaa olla aika vaikee hommata. Tän takia varmaan "vastaavan lainen" korvaava käy myös... Itse katsastusmies tulkitsi pykäliä juuri sopivan pehmeästi, asiat pitää olla kunnossa, mutta turhaa nipotusta ei ilmennyt.
Se on vähän kun poliiseilla, että laki on vaan kirjoitettu pykälä, jota itse poliimies sitten soveltaa tarpeen vaatimalla tavalla. Nyt siis herra autopoliisi, eli katsastusmies sovelsi lain kylmää pykälää omalla tavallaan. Mahtava mies siis
Fiat Uno Turbo
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
Heitä tähän vielä perään aseman nimi ja katsurin nimi
Täytyy vaan vuodesta toiseen ihmetellä miksi pitää väkisin alkaa rakentamaan vähäpäästöisestä korista kun sellanen sattuu löytymään. Jos kesätyörahoista kykenee laittamaan pari tonnia syrjään niin tuskin vanhemman kopan hankkiminen tuottaa ongelmaa, right ?
Niin ja anteeksi että heitin lisää törkyä tähän topikkiin...
Täytyy vaan vuodesta toiseen ihmetellä miksi pitää väkisin alkaa rakentamaan vähäpäästöisestä korista kun sellanen sattuu löytymään. Jos kesätyörahoista kykenee laittamaan pari tonnia syrjään niin tuskin vanhemman kopan hankkiminen tuottaa ongelmaa, right ?
Niin ja anteeksi että heitin lisää törkyä tähän topikkiin...
Fiat Uno Turbo i.e -88
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
Juu, ja ei se eka katsastus takaa sitä että se kelpaisi seuraavassa...
Ja yhtäkkiä ei tule mieleen yhtäkään autoa johon ei saisi uutta alkuperäistä välijäähdyintä mistään.
En kyllä itsekkään alkaisi kikkailemaan vähäpäästöisen kanssa, kun siihen ei lain mukaan kerran mitään muutoksia sallita vaikka katsastusmies sanoisi mitä.
Ja yhtäkkiä ei tule mieleen yhtäkään autoa johon ei saisi uutta alkuperäistä välijäähdyintä mistään.
En kyllä itsekkään alkaisi kikkailemaan vähäpäästöisen kanssa, kun siihen ei lain mukaan kerran mitään muutoksia sallita vaikka katsastusmies sanoisi mitä.
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
Niin... Kai jonkun mädäntyneen romun vois ostaa ja uhrata siihen seuraavat 2 vuotta kun sen parsii kasaan. Liikenteessä on tosi paljon 91 jälkeen rekisteröityjä vähäpäästösiä autoja mihin on kaikki hilut vaihdettu ja hyvimpä nekin vaan leiman on saanu. Tai mistä tiedän vaikka kaikki ois pussitestissä käyny, hiukan vaan epäilen...
Joka tapauksessa iteppä aattelin tästä auton rakentaa, vaikka vähäpäästönen onkin. Eiköhän ne asiat sitten selviä kun aika on. Voitte siis kiusata mua tyhmyydestäni, mutta en aijo luovuttaa
Joka tapauksessa iteppä aattelin tästä auton rakentaa, vaikka vähäpäästönen onkin. Eiköhän ne asiat sitten selviä kun aika on. Voitte siis kiusata mua tyhmyydestäni, mutta en aijo luovuttaa
Fiat Uno Turbo
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
Samat sanat!
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
Mukavaa kuulla välillä kannustustatapi0 kirjoitti:Samat sanat!
Fiat Uno Turbo
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
Kyllä kohtuullisen hyväkuntoisiakin I-Unoja löytyy vielä kun jaksaa etsiä.
Jotkut vaihtelevat myös vakio-osat kiinni katsastukseen mutta onko siinäkään mitään järkeä. Kun kaikkia autoja ei vaan saa ei vähäpäästöisinä niin siksi joutuvat kikkailemaan/käyttämään pussitestissä/jännittämään katsastuksessa mutta miksi tehdä silloin niin jos on sellainen saatavaissa...?
Jotkut vaihtelevat myös vakio-osat kiinni katsastukseen mutta onko siinäkään mitään järkeä. Kun kaikkia autoja ei vaan saa ei vähäpäästöisinä niin siksi joutuvat kikkailemaan/käyttämään pussitestissä/jännittämään katsastuksessa mutta miksi tehdä silloin niin jos on sellainen saatavaissa...?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
Mutta miksiei niin myöskään voisi / saisi tehdä? Jokainen tekee kuten haluaa, antaa siis mennä vaan. Jotkut tykkää tehdä toisin, kuin toiset. Ihme keskustelua ja veivaamistä tämäkin. Ei pitäisi olla ongelma jos ei omaan järjenjuoksuun käy, kun ei ole oma auto / projekti kyseessä...
Anteeksi taas tämä OT, palatkaamme aiheeseen.
Kysyitkös siellä konttorilla kyseisten osien muutoskatsastamisesta ko. autoon, vai oliko kaikki vain katsurin mutuilua?
Anteeksi taas tämä OT, palatkaamme aiheeseen.
Kysyitkös siellä konttorilla kyseisten osien muutoskatsastamisesta ko. autoon, vai oliko kaikki vain katsurin mutuilua?
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
Niin näemmä löytyy ilman isompaa etsiskelyäkin-HH- kirjoitti:Kyllä kohtuullisen hyväkuntoisiakin I-Unoja löytyy vielä kun jaksaa etsiä.
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
Wellu. En kysynyt suoraan osien katsastusta, nyt elettiin siis katsurin oman mielen mukaan.
-HH- en halua 1-koppaista, vaan juurikin tän "pyöreemmän" 2-koppasen. Tykkään tästä enemmän
Ja näin yleisesti. Tää on mukava kun asia aiheuttaa keskustelua ja ihmisten mielipiteet tulee esiin. Tehdessäni tän projektikertomuksen tavoitteena oli kertoa projektin etenemisestä ja samalla saada yleistä jutustelua vireille. Ensimmäinen tavoite etenee hitaasti, mutta ainakin toisen tavoitteen mukaista keskustelua on havaittavissa
-HH- en halua 1-koppaista, vaan juurikin tän "pyöreemmän" 2-koppasen. Tykkään tästä enemmän
Ja näin yleisesti. Tää on mukava kun asia aiheuttaa keskustelua ja ihmisten mielipiteet tulee esiin. Tehdessäni tän projektikertomuksen tavoitteena oli kertoa projektin etenemisestä ja samalla saada yleistä jutustelua vireille. Ensimmäinen tavoite etenee hitaasti, mutta ainakin toisen tavoitteen mukaista keskustelua on havaittavissa
Fiat Uno Turbo
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
Voihan I-korisen päivittää II-koriseksi . Mutta silloin melkeen koppa sais olla alkup. turbo ettei porsentit mee tiukalle.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
Onks mitään hajua paljon about tulisi prosentteja jos tekisi tuollaisen faceliftin?
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
No mulla on 29.5% , mutta siinä on jo koneen ja jousien vaihto prosentit.januskixx kirjoitti:Onks mitään hajua paljon about tulisi prosentteja jos tekisi tuollaisen faceliftin?