Uuno kuntoon kesäksi 2012 ---> 2013 :D
Uuno kuntoon kesäksi 2012 ---> 2013 :D
Tänne on pitänyt alkaa kirjoitteleen jo pari vuotta sitten, mutta aina on jäänyt. Kyseessä siis vuosimallin 91 uudemman kopan Tuuno, jota pitäisi hieman kunnostella niin tekniikan kun korin osalta. Auto tuli ostettua 2006 syksyllä. Talven 2006 ja kesän 2007 sillä ajelin ja sitten se vietiin talliin perushuoltoja varten. Jokainen tietää mitä tästä seuraa ja tässä sitä ollaan.
Moottori oli huonommassa kunnossa kun äkkiä olisi luullut. 4-pytyn tukkeutunut suutin oli aiheuttanut laihalla käymistä ja mäntä alkoi oleen valmista tavaraa. Samoin turbo oli tiensä päässä. Viimeistään tämä vakio moottorin hajoaminen aiheutti syöksykierteen, missä loppua ei näy
Tekniikka ruvettiin uusimaan ja monien mutkien kautta puhelin soitti eräänä kesäpäivänä herra W:lle. Asia ei alunperin koskenut Villen moottoria (vaikka sitä villen sivuilta oonkin käynyt kuolaamassa), vaan puhelun syy oli autoon hyvin soveltuvista kansista. Ville kuitenkin heitti vettä kiukaalle ja kertoin moottorin lähtevän autonsa nokalta riittävän tuuheaa europinoa vastaan. Siinä sitä sitten taas oltiin ja parin viikon päästä Villen kanssa sovituilla treffeillä moottori vaihtoi omistajaa.
Tulevaisuus yksin näyttää miten tässä kaupassa kävi. Saiko Ville rahat ja minä moottorin? Saiko Ville rahat ja minä loppuun poljetun moottorin? Sainko minä hyvän moottorin ja Ville minun omaa tuotantoa olevia rahoja
Kiinnostuneille tekniikasta voidaan vielä valaista pari sanaa:
Moottorina toimii siis Villen käytössä jo hyväksi todettu moottori ja siihen sitten kylkeen aletaan kasaileen erilaisia hilavitkuttimia.
Pakosarjan mallin sain tampereen lähistöllä tallia pitävältä, aikoinaan ripeäliikkeisen sinisen uunon omistajalta Sakulta. (Ja Saku jos luet tätä, niin sarja on edelleen tallessa ). Sarja siirtää turbon vaihdelaatikon päälle, joka on tilankäytön kannalta ihanteellinen paikka.
Moottoria tulee ainakin aluksi ohjaamaan mega, jolla hoidetaan sytkä ja bensa.
Välijäähy, bensapumppu, suttimet jne. on päivitetty vastaamaan uutta moottoria ja tulevia mahdollisia tehoja.
Jarrut ostettiin turbo cromasta ja käytiin täysin läpi. Myöhemmin tarpeen vaatiessa jarrut voidaan pävittää edelleen tehokkaampiin. Sen huomaa sitten radalla ,kun auto on kaiteessa solmussa.
Projekti ei nyt tietenkään ala "alusta" oman laiskuuteni vuoksi, mutta eiköhän tästä vielä jokainen halukas kärryille pääse. Kuvia olen galleriaan lisäillyt ainakin toistaikseksi vain koritöiden osalta. Tekniikasta tulee kuvia, kunhan jotain näytettävää on. Kommentoikaa, kehukaa, vittuilkaa, kaikki on sallittua Ja hyvät neuvot/ideat on aina tervetulleita!
Täällä kuvia untamoisesta ------> http://kuvablogi.com/nayta/2998120/
Moottori oli huonommassa kunnossa kun äkkiä olisi luullut. 4-pytyn tukkeutunut suutin oli aiheuttanut laihalla käymistä ja mäntä alkoi oleen valmista tavaraa. Samoin turbo oli tiensä päässä. Viimeistään tämä vakio moottorin hajoaminen aiheutti syöksykierteen, missä loppua ei näy
Tekniikka ruvettiin uusimaan ja monien mutkien kautta puhelin soitti eräänä kesäpäivänä herra W:lle. Asia ei alunperin koskenut Villen moottoria (vaikka sitä villen sivuilta oonkin käynyt kuolaamassa), vaan puhelun syy oli autoon hyvin soveltuvista kansista. Ville kuitenkin heitti vettä kiukaalle ja kertoin moottorin lähtevän autonsa nokalta riittävän tuuheaa europinoa vastaan. Siinä sitä sitten taas oltiin ja parin viikon päästä Villen kanssa sovituilla treffeillä moottori vaihtoi omistajaa.
Tulevaisuus yksin näyttää miten tässä kaupassa kävi. Saiko Ville rahat ja minä moottorin? Saiko Ville rahat ja minä loppuun poljetun moottorin? Sainko minä hyvän moottorin ja Ville minun omaa tuotantoa olevia rahoja
Kiinnostuneille tekniikasta voidaan vielä valaista pari sanaa:
Moottorina toimii siis Villen käytössä jo hyväksi todettu moottori ja siihen sitten kylkeen aletaan kasaileen erilaisia hilavitkuttimia.
Pakosarjan mallin sain tampereen lähistöllä tallia pitävältä, aikoinaan ripeäliikkeisen sinisen uunon omistajalta Sakulta. (Ja Saku jos luet tätä, niin sarja on edelleen tallessa ). Sarja siirtää turbon vaihdelaatikon päälle, joka on tilankäytön kannalta ihanteellinen paikka.
Moottoria tulee ainakin aluksi ohjaamaan mega, jolla hoidetaan sytkä ja bensa.
Välijäähy, bensapumppu, suttimet jne. on päivitetty vastaamaan uutta moottoria ja tulevia mahdollisia tehoja.
Jarrut ostettiin turbo cromasta ja käytiin täysin läpi. Myöhemmin tarpeen vaatiessa jarrut voidaan pävittää edelleen tehokkaampiin. Sen huomaa sitten radalla ,kun auto on kaiteessa solmussa.
Projekti ei nyt tietenkään ala "alusta" oman laiskuuteni vuoksi, mutta eiköhän tästä vielä jokainen halukas kärryille pääse. Kuvia olen galleriaan lisäillyt ainakin toistaikseksi vain koritöiden osalta. Tekniikasta tulee kuvia, kunhan jotain näytettävää on. Kommentoikaa, kehukaa, vittuilkaa, kaikki on sallittua Ja hyvät neuvot/ideat on aina tervetulleita!
Täällä kuvia untamoisesta ------> http://kuvablogi.com/nayta/2998120/
Viimeksi muokannut Uunotin, 12.05.2012 11:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat Uno Turbo
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
Hyvä tietää, että sarja on tallessa
Ei muuta kun tsemppiä rakentamiseen !
T: Saku
Ei muuta kun tsemppiä rakentamiseen !
T: Saku
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
No jos jopa vittuilu on sallittu, niin sitten uskallan kysyä;
Mites tuon moottorin katsastaminen tuohon 1991 koppaan sujuu? On kuitenkin jo vähäpäästöinen?
Tietenkin, kaikkihan onnistuu...
Mites tuon moottorin katsastaminen tuohon 1991 koppaan sujuu? On kuitenkin jo vähäpäästöinen?
Tietenkin, kaikkihan onnistuu...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
Se päästää niin vähän kaasua, että se on vähäpäästöinen
Hyvällä katallysaattorilla ja oikeilla säädöillä uskon asian onnistuvan =)
Niin ja kuutiotilavuushan villen koneessa on mun käytössä 1300cc, eli ei se muutu mihinkään. Turhaan siis alkaa moisia asioita murehtiin
Hyvällä katallysaattorilla ja oikeilla säädöillä uskon asian onnistuvan =)
Niin ja kuutiotilavuushan villen koneessa on mun käytössä 1300cc, eli ei se muutu mihinkään. Turhaan siis alkaa moisia asioita murehtiin
Fiat Uno Turbo
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
Sinne oli kuitenkin megaa sun muuta menossa, mikä tietää ongelmia katsastuksessa, jos katsastaja siihen haluaa puuttua. Jokunen vuosi sitten tällä forumilla olikin tästä esimerkkitapaus, taisi silloinkin olla Turbo-Uno kyseessä.Uunotin kirjoitti:Se päästää niin vähän kaasua, että se on vähäpäästöinen
Hyvällä katallysaattorilla ja oikeilla säädöillä uskon asian onnistuvan =)
Niin ja kuutiotilavuushan villen koneessa on mun käytössä 1300cc, eli ei se muutu mihinkään. Turhaan siis alkaa moisia asioita murehtiin
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
Niin... Kai ne lähes kaikkeen voi puuttua jos mielenkiintoo löytyy. Onhan tua liikenteessä miljoona uudempaakin autoo, joissa jälkeenpäin asennettuja välijäähyjä,turboja, moottorinohjausjärjestelmiä jne...
Se on ihan kiinni katsastajasta mitä se näkee ja mitä se ei "halua" nähdä. Esim miltei jokaisessa 200sx nissanissa on kaikki edellämainitut osat vaihdettu ja yhtälailla ne on kaikki vähäpäästösiä. En siis tästä asiasta kauheesti jaksa ressata.
Se on ihan kiinni katsastajasta mitä se näkee ja mitä se ei "halua" nähdä. Esim miltei jokaisessa 200sx nissanissa on kaikki edellämainitut osat vaihdettu ja yhtälailla ne on kaikki vähäpäästösiä. En siis tästä asiasta kauheesti jaksa ressata.
Fiat Uno Turbo
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
Joo, ja onhan nuita kamppeita turboteltu vähäpäästöisinäkin (kait). Luulis sen nyt mitenkään mahdotonta olevan, varsinkaan kun kyseessä on jo valmiiksi turboauto. Eriasia, jos olisi vapaari.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
Jep. Tosiaan kun valmiiks jo turbomallin auto, niin eipä pitäs ongelmia olla.
Jos verrokkeja haluaa etsiä, niin ainakin 1.7L diisseli löytyy litratilavuuden puolesta ja 1.4L turboo voi käyttää tehoissa verrokkina. Sitten vaan penkittää laput koneesta, jos nyt niin pitkälle tarvii mennä.
Jos verrokkeja haluaa etsiä, niin ainakin 1.7L diisseli löytyy litratilavuuden puolesta ja 1.4L turboo voi käyttää tehoissa verrokkina. Sitten vaan penkittää laput koneesta, jos nyt niin pitkälle tarvii mennä.
Fiat Uno Turbo
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
...ja teettää sen VTT:n "pussitestin". Ei tosiaankaan mitkään tekemätön paikka. Mutta vähäpäästöisessä autossa jos teholappua kaivataan tarvitaan myös se ajonaikaisten päästöjen mittaus.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
V8:ssa olleessa uudemman Mussen valmista remmiahdinkittiä käsittelevässä jutussa käyttivät tämän firman palveluita: http://www.testworld.fi/
Eli kaipa tuollakin alalla nykyään kilpailua on. Muistelisin että sellaiset 1...2 kEur neuvottiin varaamaan tuohon rahaa.
Eli kaipa tuollakin alalla nykyään kilpailua on. Muistelisin että sellaiset 1...2 kEur neuvottiin varaamaan tuohon rahaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
Olen ymmärtänyt että Ecocat pystyisi myös tuollaisia testejä tekemään, mutten tiedä keille suostuvat niitä tekemään.vvieri kirjoitti:V8:ssa olleessa uudemman Mussen valmista remmiahdinkittiä käsittelevässä jutussa käyttivät tämän firman palveluita: http://www.testworld.fi/
Eli kaipa tuollakin alalla nykyään kilpailua on. Muistelisin että sellaiset 1...2 kEur neuvottiin varaamaan tuohon rahaa.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
Siis onhan tuolla alalla ollut "kilpailua" jo ainakin niin kauan kun Skyllejäkin on Suomeen kilvitetty... Mutta eiks se VTT-testin hinta joskus mainittu just jonnekin 1,5kE.
Testiprosessi on vaan sellainen että tosiaan että hintaa sille kertyy helposti. Mutta eihän autoharrastaja oo valmis sijoittamaan auton laillisuuteen tuollista summa - ihan eri asia jos samalla hinnalla ostettaisi viriosia niin siihen ollaan heti valmiit...
Testiprosessi on vaan sellainen että tosiaan että hintaa sille kertyy helposti. Mutta eihän autoharrastaja oo valmis sijoittamaan auton laillisuuteen tuollista summa - ihan eri asia jos samalla hinnalla ostettaisi viriosia niin siihen ollaan heti valmiit...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
Jaa niin tässä tuli tää v*tun VTT testi taas eteen. Kone on siis vakio kun leimaan meen, eikä siitä tarvi sen enempää puhua ja välijäähy täyty ottaa nokalta pois.
Ja kuten -HH- asian mainitsi, sijoitan "VTT-rahat" ennemmin alustasarjaan ja lukkoon
Ja kuten -HH- asian mainitsi, sijoitan "VTT-rahat" ennemmin alustasarjaan ja lukkoon
Fiat Uno Turbo
- tommi nylund
- Viestit: 1307
- Liittynyt: 11.08.2004 22:31
- Paikkakunta: Tammerforssss
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
Paat kisakatin putkeen ja e85 tankkiin ja ajat sinne pussitestiin niin on sellainen perstuntuma että voisi mennä yllättävän helpostikin läpi.
Sen verta metkaa ainetta toi etanolibensa on, että saattaa avata aivan uusia ulottuvuuksia vähäpäästöisten laitteiden ahtajille...puhumattakaan korkeasta puristuskestävyydestä.
Kovalla hieromisella on saatu kuulemma yks e36 M3 ahdettuna ('normi'-bensalla) läpi tuosta testistä. Suurin haaste taisi olla saada pakokaasu tarpeeksi äkkiä tarpeeksi lämpimäksi...
Sen verta metkaa ainetta toi etanolibensa on, että saattaa avata aivan uusia ulottuvuuksia vähäpäästöisten laitteiden ahtajille...puhumattakaan korkeasta puristuskestävyydestä.
Kovalla hieromisella on saatu kuulemma yks e36 M3 ahdettuna ('normi'-bensalla) läpi tuosta testistä. Suurin haaste taisi olla saada pakokaasu tarpeeksi äkkiä tarpeeksi lämpimäksi...
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Re: Uuno kuntoon kesäksi 2012
Haudataan tää päästökeskustelu hetkeks ja palataan siihen sitten kun aihe on ajankohtainen. Tässä kohta kesätyöt alkaa, niin voihan siitä varmuudenvuoks laittaa sivuun yhen pussitestin verran kahisevaa. Eipä sitten jää siitä kiinni jos sikseen tulee
Fiat Uno Turbo