Centoventotto
Re: Centoventotto
Vai onko linkin tarkoitus vaan estää lehtijousen vaeltelua kiinnikkeissään, ehkä tuossa ei ole taivutettuja päitä tai muuten asia on ollut ongelma?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Centoventotto
Jep, oikeen suoralla jousella ei välttämättä pysy jousi paikalla, sitä tuolla varrella tuossa haetaan.
Lyhyempi tolppa taas auttaa ulosjouston rajoittamisen tarpeseen, eli kun se on riittävän lyhyt. Mutta rajoittimilla tuon saa hoidettua.
Lyhyempi tolppa taas auttaa ulosjouston rajoittamisen tarpeseen, eli kun se on riittävän lyhyt. Mutta rajoittimilla tuon saa hoidettua.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Centoventotto
Säädettävät yläpäät noihin etutolppiin ja monenlaista muuta osaa hankittu, piakkoin voisi taas laittaa Fiatin nippuun. Kojelautaakin jo hieman koekasasin, vielä pitäisi löytää Rallyn lisämittarien viereen kahden kytkimen muovikehys, niin saisin ryhtyä kokoamaan. Jätän ehkä kojelajdan alaosan kokonaan pois ja nostan lämmittimen säädöt radion paikalle, käyttäen siis 128 Nuovan fiksumpaa säätövivustoa. Lisäksi tulee Veglian voltti- ja ampeerimittarit, ehkä sopiva kellokin, kojelaudan keskiosan alle. Veglian mustapohjaista, pyöreää pientä kelloa saa tarjota!
Re: Centoventotto
Sopiiko kysyä mistä yläpäät tuli?
Re: Centoventotto
Kroatiasta pian tulossa, tilataanko useampi? Hain tänään Heikalta yhden moottorin tukikumin ja Tutelan ZC90 vaihteistoöljyä lisää.
- Liitteet
-
- Yläpäät
- _T2eC16d_yEE9s5jGKu7BRTHW8yGig_60_2.jpeg (7.97 KiB) Katsottu 13719 kertaa
Re: Centoventotto
...No nyt on tulossa vähän muutakin osaa tuolta. Minulla on nyt myös kolme erilaista 128?/127 903?/127 Sport? takimmaista moottorinkumia, kai niistä joku sopii. Vielä pitäisi kiireellisesti löytää se etummainen kumi ja erityisesti oikeanlainen korvake lokasuojan ja moottorin välille. Siis pitääkö tosiaan paikkansa, että 1300 ja X1/9 vs. 128 1100 moottorin korvakkeet ovat jotenkin erilaiset?
Re: Centoventotto
X1/9:stä löytyy kahta erilaista etanaa, eli jakopäänpuoleista kannaketta, koiranluuta on ainakin kahta eri pituutta ja alakannaketta on myös paria erilaista, näistä väittäisin että ykköskoppaisen (1.3l 4-vaihteinen) murtsikan kannakkeet sopivat kasiin, koiranluun pituus ei taida olla sama, mutta sen voi jatkaa tai lyhentää sopivaksi.
Alakannakkeen erot tulevat pakoputken kiinnikkeestä (jäi pois 80-luvun alkupuolella) ja päätykannakkeen kiinnityspinta lohkossa vaihtelee hieman (muistaakseni 1.3 ja 1.5 erilaiset), pienellä hiomisella päätykannakkeen pitäisi sopia ristiin.
Alakannakkeen erot tulevat pakoputken kiinnikkeestä (jäi pois 80-luvun alkupuolella) ja päätykannakkeen kiinnityspinta lohkossa vaihtelee hieman (muistaakseni 1.3 ja 1.5 erilaiset), pienellä hiomisella päätykannakkeen pitäisi sopia ristiin.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: Centoventotto
Kiitos tiedoista, hkn mittasi että 1100 ja 1300 korvakkeessa on 6 mm ero. Yritän kysellä tuolta maailmalta samaan pakettiin myös uudet tukikumit, jos oikeanlaiset löytyy. Lisäksi ostin 128zfa:lta myös takatukivarsiin uudet puslat... Koiranluita saa näemmä puolet lyhyempiä tumppeja, mitä ebaystä katselin, joissain on jokin outo mötikkä puolivälissä.
Re: Centoventotto
Kasi taas nipussa, ebayn osia yhä odotellessa...
- Liitteet
-
- 2014-03-30_07.08.01-1.jpg (10.96 KiB) Katsottu 13470 kertaa
Re: Centoventotto
Kasi alkoi kulkea miten sattuu, oli jäänyt vakaaja kiristämättä. Vikaa etsiessä pyörien kulmat säädetty. Nyt kulkee taas niin sievästi, kuin näin korkealla autolla nyt voi.
Pitkän odottelun ja lukuisten selitysten jälkeen sain tapeltua osat maaimalta liikkeelle viime viikolla, vaan pääsiäinen lykkäsi projektia edelleen. Ajellaan nyt hetki kevään iloksi ennen kuin puran koko alustan muutostöitä varten. Raidetangon päät pitäisi vissin pienen klapin takia uusia samalla.
Vaihdoin myös vilkkuviikset ja sain vihdoin korjattua torven toimimaan, mutta vilkkua ei saa silti oikealle kuin satunnaisesti. Varmaan on releessä vika, kun viiksipaketti on uusi.
Pitkän odottelun ja lukuisten selitysten jälkeen sain tapeltua osat maaimalta liikkeelle viime viikolla, vaan pääsiäinen lykkäsi projektia edelleen. Ajellaan nyt hetki kevään iloksi ennen kuin puran koko alustan muutostöitä varten. Raidetangon päät pitäisi vissin pienen klapin takia uusia samalla.
Vaihdoin myös vilkkuviikset ja sain vihdoin korjattua torven toimimaan, mutta vilkkua ei saa silti oikealle kuin satunnaisesti. Varmaan on releessä vika, kun viiksipaketti on uusi.
Re: Centoventotto
Jep jep, vapusta lähtien Fiat on toiminut päivittäin perheen asioilla Turussa. Alkuviikosta vietin tunnin Kevolan kohdalla vanhalla tiellä apuvoimia odotellessa, onneksi oli italiankirja mukana niin sain kerrattua sanoja. Olin ihmetellyt latauksen heikkoutta jo viikonloppuna, autossa on viime kesänä ostettu akku ja laturikin juuri rempattu. Ei startannut apuvirrallakaan, joten oli pakko hinata kasi perille. Akku kuitenkin latautui ja illan hämärtyessä huomasin, että sisävalot palavat! En saisi syyttää perheemme nuorinta Fiat-harrastajaa, mutta ehkäpä pienillä sormilla oli näppinsä pelissä, Fiattia kun käydään päiväkodin jälkeen monesti tutkimassa...
Alkoi hirvittää ajella kaupungissa ilman vilkkua oikealle, joten vaihdoin uuden vilkkureleen ja vielä polttimonkin taakse. Nyt vilkuttaa, mutta tarvikerele ei pidä yhtä antiikkisen mekaanista ääntä, varmaan kaivan alkuperäisosan takaisin. Mielestäni vilkun tahtikin on hieman eri, pieniä, tunnelmaan vaikuttavia juttuja. Samoin pitäisi kaivaa nykyisen tarviketorven tilalle Fiatin alkuperäiset kaksi tööttiä, niin kuuluisi oikeanlainen ääni törttöilijöitä opastaessa. Olen pistänyt merkille, että juuri Turussa torvea tarvitsee yllättävän usein!
Taloprojekti haittaa muuten harmillisen paljon muita projekteja, mutta keräytyypä uutta intoa. Joitain uusia osiakin on taas tullut kalasteltua sivuun.
Alkoi hirvittää ajella kaupungissa ilman vilkkua oikealle, joten vaihdoin uuden vilkkureleen ja vielä polttimonkin taakse. Nyt vilkuttaa, mutta tarvikerele ei pidä yhtä antiikkisen mekaanista ääntä, varmaan kaivan alkuperäisosan takaisin. Mielestäni vilkun tahtikin on hieman eri, pieniä, tunnelmaan vaikuttavia juttuja. Samoin pitäisi kaivaa nykyisen tarviketorven tilalle Fiatin alkuperäiset kaksi tööttiä, niin kuuluisi oikeanlainen ääni törttöilijöitä opastaessa. Olen pistänyt merkille, että juuri Turussa torvea tarvitsee yllättävän usein!
Taloprojekti haittaa muuten harmillisen paljon muita projekteja, mutta keräytyypä uutta intoa. Joitain uusia osiakin on taas tullut kalasteltua sivuun.
Re: Centoventotto
Prima serien uusi takapuskuri tuli tuon rosteriputkivirityksen tilalle, vielä tarvitsisin ne puskurin kiinnikkeet, ellei sitten tuurilla mk2:ssa ole samat osat. FulviaHF:ltä löytyi myös Powerflexin raidetangon puslat, yms. pientä hankittu. Tämänhetkinen taloremontin kiire on seisottanut Fiattia hallissa ja perheeseen hankittu Ducatokin on ollut jatkuvasti työn alla, mm. vetonivelet uusittiin Filarossa 128:sta periytyneen vetarijumppakrapulan takia ja eilen korjailin kaatosateessa kärähtäneen pyyhkijänmoottorin. Noh, viimeksi kaksi viikkoa sitten kun piipahdin kasin vieressä, totesin, että auton alle on ilmestynyt iso vaihteistoöljylammikko! PRKL! Onneksi en lähtenyt tällä Ahvenistolle... Tunnelmallisia talli-iltoja odotellessa, huh huh.
Re: Centoventotto
Jahas, kevät ja kärpäset. Muutama osa vielä puuttuu, mutta uusimpina hankintoina muun muassa vaihteiston tiivistesarja, sovitepalat taakse 155:n levyjarruille (jotka jo otettu talteen), puslia, tukivarsia, ym. Tulossa myös imusarja vaakatuplille ja hkn:n vanhan kilpurin turvakaaret (muutos tosin vasta ehkä ensi talven lumia), ym. Jakohihna ja vesipumppu tarttis vaihtaa, täytyy vain käydä ensin katsomassa onko tässä sekasikiössä sitten Regata 85:n hihna vai mikä, kun en muista. Tiedä sitten, kannattaako oikeasti samalla vaihtaa nokkapyörä samalla säädettävään?
Osapuutteita: 1. Ehjä Regatan/Ritmon lämpökilpi DMTR:n ja pakosarjan väliin, nyt on kasin omasta paloiteltu. 2. Mk1 128:n hyvä etupuskuri ja samanlaisen kiinnikkeet myös taakse (vai onko muovipuskureissa samat raudat?), 3. mk1 kojelaudan lämmittimen säädinpaneeli, 4. Öljypohjan tiiviste vuotaa. 5. Paremmat takaiskarit (onko seiskassa lyhyemmät myös takana?), 6. Äh. en nyt muista muita. Lisään listaa myöhemmin. No jos löytyisi ehjä farmarikasin vaihteisto varalle, niin se huojentaisi, jossain vaiheessa nykyinen aski sanoo sopimuksensa irti lopullisesti eikä minulla ole kuin risoja 1100CL:n askeja varalle.
Kroatiasta saisi kyllä kaikenlaista hienoa näihin, nopeampi ohjaus ja uniball-takatukivarret olisivat aikas hienot ja katuautossa hyötyyn nähden ihanan sikakalliit. Ovat näemmä ryhtyneet myös valamaan Abarth-venakoppia, ah. No sellaisen meinasin väkästää vielä joskus itse omalla merkillä.
Osapuutteita: 1. Ehjä Regatan/Ritmon lämpökilpi DMTR:n ja pakosarjan väliin, nyt on kasin omasta paloiteltu. 2. Mk1 128:n hyvä etupuskuri ja samanlaisen kiinnikkeet myös taakse (vai onko muovipuskureissa samat raudat?), 3. mk1 kojelaudan lämmittimen säädinpaneeli, 4. Öljypohjan tiiviste vuotaa. 5. Paremmat takaiskarit (onko seiskassa lyhyemmät myös takana?), 6. Äh. en nyt muista muita. Lisään listaa myöhemmin. No jos löytyisi ehjä farmarikasin vaihteisto varalle, niin se huojentaisi, jossain vaiheessa nykyinen aski sanoo sopimuksensa irti lopullisesti eikä minulla ole kuin risoja 1100CL:n askeja varalle.
Kroatiasta saisi kyllä kaikenlaista hienoa näihin, nopeampi ohjaus ja uniball-takatukivarret olisivat aikas hienot ja katuautossa hyötyyn nähden ihanan sikakalliit. Ovat näemmä ryhtyneet myös valamaan Abarth-venakoppia, ah. No sellaisen meinasin väkästää vielä joskus itse omalla merkillä.
Re: Centoventotto
Nojoo, tämä on pitkästä aikaa tulossa työn alle jos tuurilla ehtisin saada kasin Perniön ajoihin mukaan. Hain Heikalta lisää Tutelan vaihteistoöljyä ja sopivana sadepäivänä pitäisi ryhtyä kasia koukkimaan. Vetarien tarkistus ja vesipumppu sekä jakopään remontti nyt ensin. Hommaa hidastaa vain se, että osien hankintaa varten ensin pitää saada vanha jakohihna malliksi, kun hihnan mitasta ei ole mitään tietoa. Siis että onko moottori tehty Regatan 1500 vai 1300 vai 128 1100 hihnalla. 1100:n remmi minulla on hyllyssä, mutta on se jo varmaan viisi vuotta vanha, tiedä sitten kannattaako sitä enää missään käyttää.
Re: Centoventotto
Uusi akku ja koeajoreissuja maaseudulla sen verran, että varasin ajan katsastukseen. Saas nähdä meneekö läpi, jarrut vähän laahasivat ja vetonivelistä tihkuu hieman öljyä ja ihmeellinen tärinäkin löytyi, Regatan sisemmät, muhvimaiset vetonivelen suojakumit ottavat ehkä sittenkin alapalkkiin hitusen kiinni. No, se toimii, ajellaan nyt hetki ennen jakopään ja alustan täyttä remonttia. Ajo-ominaisuuksia pitäisi parantaa joka tavoin, renkaatkin ovat jo antiikkiset, mutta on se kasi vaan kiva ajaa jo nyt.