Centoventotto

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Niin mutta autohan oli 1100 "Standard". Tuo kiinnitysero mallien välillä juuri oikeann lokasuojan pisteeseen pitää varmasti myös paikkansa. Siksi uutta puslaa pitäisi keksiä jostain sinnekin.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Etupään noin -75mm madallussarja ostettu. Taakse meinasin 127 tolppia, mutta onko ne oikeasti lyhyemmät? Troon projektiketjuunhan joku joskus lupasi mittoja, vaan eipä tullut. Heikalta kyselin moottorin kiinnikkeitä ja Superflexin puslia pitäisi tilailla.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

No niin, odottelun jälkeen sain oudon hienot etuiskarit jousineen Matkahuoltoon ja mitä helvettiä nämähän ovat TA Technixin thyningit johonkin Corsaan ja yläpäästä puuttuu kiinnitykset!?! Täytyy nyt käydä tallilla vielä koittamassa näitä, lievä kusetuksen maku suussa, kun myyjä puhui 127:n madallussarjasta -jossa uudemman mallin kiinnikkeet alapäässä-. Siis vaikka mitat täsmäävät niin näiden ajo-ominaisuudet ovat siten aika tuurista kiinni, saas nähdä miten kasi laahaa maata. Olisi pitänyt ostaa liikkeestä ja mieluiten Italiasta suoraan, Saksa on sitä paitsi paska maa.

Lähdenpä pulttikauppaan hakemaan takapään jatkomuttereita ja pitkiä pultteja, pultit nenään.
Liitteet
Thyning
Thyning
2014-01-13 10.28.37-1.jpg (28.69 KiB) Katsottu 10005 kertaa
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Mites sitten noiden alapäiden sopivuus? Haarukan leveys ja reikäjako?

Pistätkö noista mitat ylös? Kok.pituus (varsi ulkona)rungon "pohjasta", iskun pituus, alemman reiän etäisyys rungon "pohjasta", varren kierteen koko sekä pituus. Pitäisi kai keksiä itsellekin edulliset etutolpat omaan kasiin...

Kasin omat yläpäät on hieman ongelmalliset, kun ne on melko paksut (iskarin varresta loppuu helposti kierre) ja lisäksi kierre on melko pieni :cry:

Kynäjousitolpat vaativat aina työtä, että löytyy oikeat jouset, haluttu ajokorkeus sekä saadaan säilytettyä auton ajettavuus. Lisää säätömahdollisuuksia = lisää työtä ja ongelmia...

No, tämähän on osa harvinaisemman merkin harrastamisen suolaa, välillä pitää soveltaa ja keksiä luovia ratkaisuja ;)
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Mittaan kun pääsen pajalle. Myyjällä on kuulemma seiskassaan samanlaiset Fiatin yläpäässä ja alapään reikiä on viilattu. TA Technixiltä saa ainakin sen yläpään erikseen tilattua, tiedä sitten onko siitä iloa. Mulla on uusi pari kasin yläpään kiinnityskumeja mutta Regatan olisi kai pidempipulttisempana paremmat aihiot. Täytyy varmaan tehdä tai ostaa myös se säätöavain.

Malli on ta technix gfop02va http://www.tatechnix.de/tatechnix/gx/pr ... 02-1.html/
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

No tässä vielä näitä mittoja.

Kokonaispituus tolpan pohjasta 475 mm, iskun pituus 116, alempi reikä iskarin pohjasta ylöspäin 27, kiinnitysreikien väli keskipisteestä toiseen 52, varren kierre on 10 mm ja 25 pitkiä niin, että kierrepakalla voi tehdä 30 mm lisää kierrettä tarvittaessa. Jousi on 203 mm pitkä, halkaisija 86 mm, langan paksuus 12 mm ja kierroksia noin kahdeksan. Apujousi on 4x10 mm muotoista lattaa 5 kierrosta 110 mm matkalla.

Alapään "haarukan" väli on 35 mm syvä, 22 leveä ja lätkien korkeus tolpan puoleisessa reunassa 90 mm. Nuo lätkät on varmaan helppo vaikka katkoa ja hitsata uusiksi tarvittaessa, tuskin kuumentavat itse putkea kun nehän on kuin jäähdytysrivat. Mulla on yhdet Unon uudet etuiskarit, josta alakiinnikkeet saisi suoraan.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Seiskan etupatruuna näytti olevan 525mm pitkä, ja iskua oli ~145mm. Alapään pulttien kiinnitysväli Kasissa on ~48mm, ja kiinnikkeiden väli 25mm. About pohjan tasallahan niissä on tuo alempi kiinnityspultti. Yläpäässä taisi siinä seiskan patruunassa olla kympin kierre, ja se oli sen tuuman pitkä kanssa. Taisi koko yläpään olake olla ~45mm pitkä. Taitais olla seiskaankin sopiva madallussetti.

Reginan yläpäät laakereineen olisi ylimääräisenä - käytetyt. Rajumpihan se paljon on kuin kasissa, sitä en ole tutkinut että sopiiko kasin hyttiin kuinka helposti.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
JaLLu
Viestit: 200
Liittynyt: 23.10.2007 21:39
Paikkakunta: Salo

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja JaLLu »

Itse purin omat tolpat ennenkuin hitsasin unon kiinityshaarukat niihin. Oli melko tiukassa se "korkki" ruuvilukitusaineen takia, ruuvipenkkiin ja putkitongeilla auki.
Fiat, petojen sukua - susi jo syntyessään.
https://garagekainola.kuvat.fi/kuvat/
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Unon ja näiden Technixien alapään kiinnitysreiät ovat 10 mm ja täsmälleen samalla välillä. Unon ja 128:n alahaarukka on sama, alempi reikä on 15 mm lattiasta ylöspäin ja Texissä 13 mm.

Unon vakioiskarin korkeus on 25 mm korkeampi kuin tämän kynätolpan noin 56 cm haarukan alareunasta iskuvarren yläpäähän, mutta jousilautanen on hirveän korkealla ja tietysti Unon vakioiskunvaimentimen iskunpituus on paljon pidempi. Unon jousi nousee 255 mm korkeudelta ylöspäin ja iskunpituus on noin 30 cm, kierretapin kanssa lautasesta tapin päähän 34-35 cm.

Tukevammalla jousella ja Unon jousilautasilla tämä Unon iskunvaimennin saattaisi siis sopia 127/128/Ritmon tolpaksi, kokeilen vielä sitäkin! Tai vaihtamalla iskarin jousijalkaa, aika tarkkana vain saisi olla.

Niin ja se ero on, että TA-Technixien tolppa on noin kuusi milliä alempana Unon haarukan alareunaan verrattuna, jos tarkkoja ollaan.

Suurempi ero tulee kuitenkin tolppien välisessä pystyakselin suunnassa, sillä Unon iskunvaimennin om noin kaksi senttiä alhaalta ulompana ja ylhäältä saman verran sisempänä. "Texien" haarukan ylempää, soikeaa pultinreikää täytyy varmaan viilata myös "sisempään" suuntaan leveämmäksi, jotta tolppa on oikeassa asennossa. Vaikea mitata tarkemmin tätä irtonaisilla iskareilla.

Niin ja tosiaan tuo Fiatin haarukan hahlon leveys on 32 mm ja Opelin kiinnikkeessä 22mm,, joten navan korvakkeesta pitää sipaista sentti sopivammalta puolelta pois että haarukan saa kiinni!
Liitteet
Tolpat rinnan
Tolpat rinnan
2014-01-13 21.25.45-1.jpg (30.98 KiB) Katsottu 9881 kertaa
Viimeksi muokannut 1300ti, 13.01.2014 22:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Laitas Jallu kuvia miten sen haarukan muutit. Vai oliko sulla Golfin tolppa?

Edelleen auttaisi kovasti, jos saisin varmaa tietoa onko 127:n takaiskari matalempi vai sama kuin kasissa? Samoin tripoidivetarien pituuksia olisi kiva kuulla. Ja että mistä löytyisi se toisenlainen moottorin apukuskin puoleinen korvake puslansa kanssa, jolla kiinnitys on lähempänä konetta kuin 1100 128:ssa? Ritmosta? 1300 128:sta?

Korja-kumista vissiin saan noita moottorin tukikumeja kasiin?

Löysin edellispäivänä hyvän taulukon, johon oli kerätty 128:n eri lehtijousien kaikki tiedot ja mm. Regata SW:n myös vertailun vuoksi. Kroatianpojat käyttävät Boxerin=Ducaton? lehteä, kukas sen mittaisi? Jossain vaiheessa kyllä taotutan Kaarinassa uuden lehden mittojen mukaan, kunhan on kokeiltu tarpeeksi madalluspalikoilla. Kaksilehtisellä siis mennään vielä.

Hain pulttikaupasta 140x10mm 8.8 pultteja, lukkomuttereita, jatkomuttereita ja 8.8 kierretankoa lehtijousen siirtoon, vielä voisin kysellä sopivia valmisholkkeja jatkomuttereiden tilalle 10 mm reiällä, niin saisin aika siistin paketin. Tai sitten teen lopuksi alumiinista ne madalluspalat.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Mitä hyötyä kuvan linkkivirityksestä teistä on poikittaisen lehtijousen kanssa? Auto on italialainen mäkikilpuri.
Liitteet
Jo on matala jousi!
Jo on matala jousi!
img019-1.jpg (42.14 KiB) Katsottu 9871 kertaa
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Muistelen että takaiskarissakin on pituusero kasin ja seiskan välillä, mutta vertailukohtaa ei ole nyt käsillä.

Mut tosiaan, itseasiassa tais olla kyllä Regatan tolpan alapää, jossa noiden kiinnityksien väli oli 25mm joten ei tarvii senttiä sipaista pois.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

No nyt! 127 takatolppa http://m.rexbo.eu/trw/shock-absorber-jh ... 21&at=6763 ja 128 vastaava http://m.rexbo.eu/trw/shock-absorber-jh ... 21&at=6616 eli 128 554/341 mm vs. 541/342 mm. 13 mm ero pituudessa ei paljoa tunnu.
Avatar
Hallunisation
Viestit: 685
Liittynyt: 28.09.2009 17:19
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja Hallunisation »

Miksi tarvitset käsiin lyhyempää takatolppaa? Itsellä madallus nykyään kasissa yli 200mm ja edelleen vakiotolpat takana ja vieläkin on sisäänjoustoa jäljellä.

Ja mäkikilpurin linkkiviritelmä on mielestäni vain estämässä lehtijousia liikkumasta sivuttain. Sellaisia viritelmiä ainakin olen nähnyt.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Seiskan ja kasin takatolpissa voisi ehkä olla jäykkyyseroja, ainakin Ricambk Originaleissa. Siis esim. 127 1300 Sportin etupää ja Fiorinon takapää ovat jo sen verran painavampia, että näin voisi olla?

Aika vähän tuo linkki varmaan auttaa tuossa kulmassa jos kolmiota on haettu, kolmilejhtinen jousikin on lähes suoraksi taottu. Voisihan tuota kokeilla, vaikka eikös takavakaajana toimivan poikittaisen lehtijousen kuulukin vääntyä hieman. Addco muuten myy Ameriikoissa hienoja etu- ja takavakaajasettejä kasiin järkihinnalla.

Tietoa jousista, lähde http://www.turbo124.com/forum/viewtopic ... w=previous

Onko SL Coupen jousi tosiaan matalempi? Löysin myös jenkkien juttuja, että takovat itse lehtijousensa uudelleen puumallia vasten tai harrasteprässillä. Tätä on kokeiltava!
Liitteet
Addcon setti taakse
Addcon setti taakse
128rearbar.jpeg (34.79 KiB) Katsottu 9816 kertaa
Vastaa Viestiin