Centoventotto

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Huh, sainpas tälle kuukauden korjausaikaa. Lamppuja pätki päälle ja pois hapettumien takia ja oikean takajarrun sylinteri oli hieman jumissa, mutta katsastaja totesi yleisarvosanan
Ei paha!
ja että
se takajarru tarvitsee varmaan vähän valoa
Pientä herkistelyä siis luvassa ja varmaan täytyy lisätä vaihteistoöljyä tiputtelun takia ensi hätään.

Aika kivaa oli kuitenkin päästellä kasilla kaupungilla, vauhdin hurmaa! 8-)
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Tulossa mm. vihdoin uusi jakohihna kiristimellä, säädettävä nokkapyörä, kevennetyt vesipumpun ja laturin pyörät, 1500:n moottorin tuki lokasuojaan nailonpuslalla, 128:n Konit taakse, Kreikasta öljynpainemittarin anturi Rallyn mittaristoa varten, ym... Akku, öljyt, ym. pitää myös vaihtaa. Lisäksi pitäisi laittaa 155 2.0TS:n jarrut tähän, alustan osat uusiksi ja vauhtipyöränkin voisi keventää. Kevättä rinnassa...

Jarrujen takia alle tulisi 6x14" vanteet, mahtuuko 175/50/14 alle ilman takakaarien raapimista? Tätä ei tulla madaltamaan kovinkaan paljoa? Tarkoitus kun olisi ryhtyä ajamaan kasilla töihin kesällä, jos ehtisin rakentaa sen "kuntoon". Ne 127:n säädettävät kynäjouset varmaan hylkään liian työläänä muutoksena ja käytän seiskan purettavia etutolppia madallusjousilla, eli em. voisivat olla jopa myytävänä.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Palkkapäivän häämöttäessä tilasin vihdoin nopeamman hammastangon projektiin, kohta pääsenkin jo tuumasta toimeen. Ohjauksen välitys muuttuu 3,36 kierroksesta laidasta laitaan 2,8:iin (miinus Ritmo Abarthin hitusen pienempi ratti) ja toivottavasti pääsen remontin myötä eroon ohjausta vaivanneesta kolinasta ja holtittomasta, muljahtelevan oloisesta klapista. Raidetangonpäät ja joitain puslia vaihtunee samalla.

Jakopään remontti odottaa vielä vesipumpun jne. billethihnapyöriä, en osaa päättää, tilaanko Polivin moniura- vai kroatianpoikien tekemänä hammashihnalla? Keskivaimentajaksi putkahti Italiasta Abarth-tyyppinen, 70-luvun alun Supersprint, hieno on... Renkaatkin taisi löytyä hitusen ajettuna sopivasti, 185/50/14 koossa, niin pyörän halkaisija pienenee juuri sopivasti.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

128 on taas elossa, ajoin tänään vajaan 120 km Turkuun. Ehdin jo edellisviikonloppuna tehdä huoltoa tälle, mutta en talven ja seisonnasta johtuvien käyntihäiriöiden takia uskaltanut lähteä Lumipalloralliin. Vuoden seisonnan takia jouduin mm. tyhjentämään bensatankin, vaihtamaan Mitsuban sähköisen polttoainepumpun tiivisteitä ja polttoainesuodattimet, putsaamaan koko polttoainelinjan paineilmalla sekä lopulta irroittamani bensaletkut sulivat ja murenivat käsiin. Nykyajan korvikepolttoaine ja keinokumiletkut ovat surkeita!

Tässähän ei ole minun aikana ollut toimivaa lämmitystä, joten sellainen piti improvisoida vetämällä letkut pakosarjan lämpökilveltä lämmittimen kotelolle edes väliaikaisesti. Lisäksi kaksi vuotta vanha Snajder-akku oli taas kypsä. Talven takia ruiskutin pohjaan pellavaöljy-tärpätti-terva-seoksen, jonka voisi vielä uusia toistamiseen.

Tarvittiin silti vielä toinen läpi yön venynyt tallipäivä, ennenkuin sain auton siihen kuntoon, että uskalsin lähteä pidemmälle koittamaan. Takajarrut jumiutuivat koeajolla, josta selvisin herkistelemällä käsijarrun osia ja vaihtamalla jarrukengät. Jarrukenkien jouset olivatkin toiselle puolelle samanpituiset, kun alempi pitäisi olla lyhyempi, onneksi vanha oli vielä ihan kelvollisessa kunnossa.

Samalla kunnostin -79 1100CL:stä säästämäni takapuskurin ruostuneet kiinnikkeet ja rekisterikilven valon, jotka sovittelin HH:lta aikoinaan ostamaani 128:n tai 127:n uuteen kromipuskuriin. 2. serien puskurinraudat olivat sen verran erilaiset, että joudun vielä tekemään poikittaiset raudat puskurin kiinnittämiseksi. Nythän tässä kasissa on yhä entisen omistajan rosteriputkesta tekemä takapuskuri, jonka terävistä päistä katsastaja on joka tarkastuksessa huomauttanut.

Alla on nyt Alfettaan tarkoitetut Momo Vegat 185/50/14 -renkailla, joihin jouduin poraamaan reiät Fiatin rumpuja ja spacereitä pitävien mutterien takia. Fiksumpi vaihtoehto olisi ehkä ollut porata jarruihin senkat upotetuille pulteille, mutta tehty mikä tehty.

Renkaat ovat vakioalustalle liian isot, vetelevät urissa sekä raapivat takana joka töyssyssä ja välillä kaarteissakin, ilmeisesti koko takajousitus alkaa muutenkin olla väsynyt. Tarkoitus olisi kesän aikana uusia koko alusta kuntoon, 156:n käyttökunnostus vei koko harrastetalven niin tulee vähän hoppu. Vielä pitäisi hankkia uudet takatukivarret sekä vaihtopatruunat etuiskareihin ja tärkeimpänä sekä Hjördiksen 127:iin, että tähän 128:aan purettavat takatolpat, sillä niille minulla olisi Konin patruunat jo hyllyssä. Tai sitten hommaan halvat Boget. Heräteostoksena hankitut kynäjouset saanevat odottaa, mutta luultavasti vain ostan muokattavaksi uudet vakiojouset eteen ja taakse, koska ajan paljon maaseudulla.

Toivottavasti tämä projekti nyt etenisi. Tällä hetkellä auto on ihan hirveä ajaa, vanhat iskarit ovat aivan loppu ja luultavasti uudehkot, muhvimaiset vetonivelen kumit ottavat johonkin kiinni, koska koko etulattia jytisee huolestuttavasti ja ohjaus tärisee akselin kierrosten mukana vauhdissa. Kolmosvaihde ei tahdo oikein vapauttaa ilman kytkimen kaksoispoljentaa oikeilla kierroksilla ja kaasuttaessa bump steer vie toiselle kaistalle. Sain puhtaalla bensalla Fiatin pysymään edes käynnissä, mutta vaikuttaisi siltä, että tyhjäkäyntipiirissä pyörii vielä jotain roskaa, vaikka jo putsasin suuttimet, välillä auto vain mystisesti sammuu tyhjäkäynnillä risteyksiin tai vaatii ryyppyä avuksi. Kaasari on muistaakseni ollut aika rikkaalla ja tyhjäkäynti on aina ollut enemmänkin yli 800 kuin alle 600 RPM, että kone kävisi kunnolla.

Palaan asiaan, jahka etenee!
Liitteet
Kevättä rinnassa.
Kevättä rinnassa.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Rullasin eilen aamulla takakaaria hivenen keittiöstä lainaamallani muussinuijalla, no, se onnistui, mutta sitten piti ostaa vaimolle uusi mokko. Valot pätkivät välillä ja vaihdoin akun, nyt tuntuu pelaavan, vaikka en ole vielä varma kuinka hyvin romuista kaivamani lataussäädin toimii. Takana on nyt 2* serien takapuskurin raudat ja niidrn perään tein lattaraudoist sovitepalat prima serien kromipuslurille, joka jää niillä kovin ulos korista. Minkälaiset kiinnikkeet vanhemmassa mallisa on, yritin katsella ebaystä mallia mutta en mielestäni löytänyt oikeita? Kuvan perusteella voisin tehdä pellistä uudet, nyt virittelen tuon puskurin vain katsastusta varten kiinni.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Älä nyt vielä renkaita ala vaihdella ja sieltä etsi vikoja ajettavuuteen ja nykimisiin. Kunnossa ollessaan se alusta on kyllä aika eleetön ihan vakio-osinkin. Jos se kovin seilaa kaistalta toiselle, niin kyllä siellä jotain vikaa silloin on. Jotenkaan en oikein usko, että vetarin suojakumi voi koko lattiaa jytisyttää. Äkkiä se koko kumi olisi kappaleina noin. Voisi veikata, että siellä on jomman kumman pään vetonivelissä jotain. Voisiko moottoripaketti heilua turhan paljon konetilassa? Tuo selittäisi seilaamista ja jytistelyä jossain määrin. Se laatikon pään lisätuki ei ole ihan huono idea tehdä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Vetonivelien rasvatilanteen tarkistuskaan ei ehkä olisi huono idea, välysten tarkastuksen ohella.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Niin no, aiemmat 13" renkaat olivat loppu ja uudella rengastuksella pyörän ulkohalkaisija madaltui pari senttiä, kun aiemmin raapivat sen takia. 14" vanteet siksi, koska tähän tulee 155:n levyjarrut eteen ja taakse, samalla sain varmasti tasapainotetut pyörät alle ja yhden naputuksen aiheuttajan eliminoitua.

Moottorin tukikumit ja vetonivelet ovat aivan uudet, rasvaa on riittävästi ja tripoidit olivat vaihtaessa ihan terveet, perässä oli hieman kulumisen oireita. Myöskään farkusta sellaisenaan ilman kunnostusta perävälityksen takia otettu vaihteisto ei ole enää missään huippukunnossa, kolmosen synkronointi vähän rusahtelee, mutta onneksi se ei vielä häiritse muiden ongelmien lisäksi.

Etutolpat ovat todella väsyneet, sillä keula nousee aika dramaattisesti kunnolla kiihdyttäessä ja 128:n keulapellitys on aika vetelä ilman lisätukia. Puuhailen tähän nyt leiman että pääsen rauhassa koeajoille alustaremontin ajan. Edessä on varmaan pyöränlaakeritkin aika loppu, mutta vaihtuvat sitten kunnostettujen napojen myötä.

Tässä on nyt useampi oire, ehkä pyöränlaakeri sekä mitä todennäköisimmin perä ääntävät, pakosarja on muokkauksesta huolimatta aika lähellä tulipellin alareunaa ja voi osaltaan resonoida sekä kolmanneksi väsynyt eturipustus perseellään olevilla pyöränkulmilla luovat kliimaksin ajonautintoon. No, asia kerrallaan.

Leimaa varten piti vielä sovittaa takapuskuria väliaikaisesti perään kiinni MK2:n kiinnikkeillä. Istuu rumasti, mutta nyt pystyn piirtämään mallit uusille kiinnikkeille, joita pääsen sitten sikkikoneen kanssa tekemään. Olisin juuri ehtinyt konttorille, mutta viime hetkellä rekisterikilven valossa oleva maadoituksen pinni katkesi rungosta ja saan askarrella uuden liittimen kotelon sisälle huomenissa. Latauksen säädinkin taitaa olla heikossa hapessa, tai sitten minulla on kaksi huonoa akkua kyydissä, pitää tutkia samalla.
Liitteet
Vinossahan se on.
Vinossahan se on.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Muistelin kasiani ennen tekniikan vaihtoa ja kyllä silloinkin taisi olla samaa naputusta kuskinpuolen etukulmasta, mikä viittaisi pyöränlaakeriin tai napaan vetonivelien sijaan. Koko autohan on koottu aika romuista muutenkin toistaiseksi.

HH ystävällisesti lähetti kuvia puskurin kiinnikkeistä ja samanlaisia olin jo katsellut Italiasta, täytynee tilata. Nyt palautin takapään rekisterikilven sivistyneesti alkuperäiselle paikalleen, aiemminhan se roikkui takakontin alareunassa piilossa entiaen omistajan jäljiltä.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Eilen ehdin juottaa uuden liittimen rekisterikilven valoon ja käytiin pojan kanssa katsastusretkellä. Jostain syystä toisen puolen takajarrun säätö ei toimi, siis jarrudynamometrillä oli kuskinpuolella n. 2.5 ja apukuskilla 0.5. Ajossa jarrut eivät kuitenkaan puolla lainkaan, pitää vielä avata ja ihmetellä. Tässä on siis uudet kengät, asennussarjat ja rummut putsattu, kun oli sama puoli jumiutunut seisonnasta.

Lisäksi Boschin laturi ei oikein jaksa ylläpitää latausta, jouduin taas starttaamaan toisella akulla noin 100 km ajelun jälkeen, eilen konttorilta palatessa eivät kaikki valot palaneet, kun virta loppuu hiljalleen. Maadoitus on kyllä kunnossa, täytyy tänään katsoa jos latausäädin on enää elossa lainkaan.

Katsastuksessa todettiin myös yhdessä tuumin, että etupyöränlaakerit ääntävät hieman ja moottori vuotaa yhä vähän öljyä, tosin ruiskittuani pellavaöljyä koko alustaan, tilanne näytti inssistä pahemmalta kuin on.

Viime viikonloppuna laitoin myös kokeeksi 155:n 257 mm levyt ja satulat 128:n etunapoihin, joita olen kunnostamassa. Hyvin sopivat paikoilleen.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Onko 155:ssa sellainen etäisyyskorjaus kuin Regatassa? Tarkoitan, että yleensä jos auto on 257 levyillä on satulan kiinnityspiste olka-akselissa kauempana navasta. Näinollen 70-lukuisiin jos laittaa satulat + kiinnitykset mallista jossa 257 tai isommat levyt, ei niihin mahdu kuin 240 levyt koska satulat tulevat 70-luvun olka-akseleilla lähemmäs napaa.

Ainoa poikkeus minkä tiedän, on Regata jossa satulan kiinnike on pidempi isompien levyjen mahduttamiseksi pikkulevyjen olka-akseliin. Mutta ne on jäähdyttämättömät.

Niin onko nuo 155:senkin jäähdyttämättömät? Itsellä on esim. 131:ssä TurboCroman satulat, mutta vain TurboUnon levyt, koska Croman levyt eivät mahdu ilman sovitinpalaa jarrusatulan ja olka-akselin väliin. Siihen pitäisi laittaa isommat levyt, mutta pulttaa-kiinni ratkaisua en tiedä olevan olemassa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

155:ssa ja kai ainakin myös Dedrassa on edessä jäähdytetyt, halkaisijaltaan 257 mm levyt ja takana 240 mm. 1.8T.s.oli ilman ABS:ia. Kasin takalevyjarrruja varten minulla on alumiiniset adapterilevyt.. Tosiaan ruuvasin nuo Alfan satulat ja isot levyt irtonaisille 128:n olka-akseleille pikaisesti tallilta lähtiessä kun olivat sopivasti framilla, täytyy vielä tutkia. T124-sivuilta lueskelin, että ovat maailmalla laittaneet murtolukuihin 90-luvun Fiat Coupen jarrulevyjä eri satuloilla, mutta minulla on rajoittavana valintana 14 tuuman vanteet, joiden sisään jarrut pitäisi saada mahtumaan. Taakse ilmeisesti on suosittua laittaa 125:n jarrut, mutta kun on nyt nurkissa Alfan osia, niin niillä mennään.
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Kasin olkavarteen menee Tie Unon jarrut, kun shimmaa offsetin kohdilleen paksulla prikalla satulan raudan ja olkavarren välissä. Sama offset ero on myös Tempran Ø257 jäähdytetyillä jarruilla. Ø286 levyjä en ole vielä koittanut kasiin niin niistä ei ole tietoa.
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Vein kasin tallille odottamaan huomista jarrusylinterin vaihtoa, joten räpsäisin kivan noista jarruista. Ehkä joutuu shimmaamaan, sen näen sitten kun saan uudet tolpat nippuun, irtonaista olka-akselia ja jarrulevyä sekä umpiruosteista jarrukenkää on hankala pyöritellä lattialla, kun osat ovat kuitenkin vielä jumissa.

Muiatin muuten väärin, om siinä Marellin laturi ja matkalla hallille hain maalta pari varalaturia ihmeteltäväksi. Luulen kuitenkin, eträ vika on vain säätäjässä sillä tällä kertaa parin tunnin lataus tyhjään akkuun riitti kuitenkin noin 150 km matkaan ja kymmeneen käynnistykseen ennen valojen hiipumista, joten kyllä se vähän virtaa tuottaa ja akku on ehjä, kokonaan ilman latausta olisin jäänyt puoliväliin, kokemusta on.
Liitteet
Onpas sekava otos.
Onpas sekava otos.
Kas vain!
Kas vain!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

On noissa sitten pidempi kiinnikerauta kuin Croman satuloissa, niissä olisi joutunut sorvaamaan 257 levyistä pari milliä että olisi saanut raudan pulteille asti.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin