Centoventotto
Centoventotto
Avataanpa tänne oma projektipäiväkirja, sillä sain vihdoin tehtyä kansivikaista '77 1100 kasiani varten kaupat varaosa-autosta ja hain viime viikonloppuna nimimerkki Maurilta Virroilta pahasti ruostuneen 128:n vuosimallia 1975, jossa on 1500 Regatan kone 1300 kannella ja Rallyn 272-asteisella nokka-akselilla. Ihan nätisti kone käy, vaikka auton on muuten kirjaimellisesti ihan kamalassa kunnossa. Ajatuksena on nyt aluksi saattaa oma "centoventottoni" takaisin tien päälle ja ehkä myöhemmin miettiä, miten tuota konetta voisi vielä parannella.
Varaosa-auton mukana tuli myös imusarja Regatan kaksikurkkuiselle kaasarille, mikä on hyvä, sillä kasin vakiokaasari lähtee kyllä leiman jälkeen heti irti. Pitäisikin hommata pari kappaletta Regatan kaksikurkkuisia, jotta saisin yhden hyvän kaasarin kasattua...
Silti harkitsen, josko tallin perukoilta löytyisi sittenkin ylimääräinen pari Dell'Orton 40DHLA-kaasuttimia lainaksi Alfa-projekteistani Centoventotton konehuoneeseen. Kaasariromuista löytyi myös ilmeisesti nappismallin Ladaan kuuluva kaksikurkkuinen, olisikohan siitä mihinkään? Toki tuplakaasarien imusarjan voisi ehkä tehdä itse, ehkä jopa Giulian valuimusarjaa muokkaamalla (hitsauttamalla laaserleikatut laipat jossain), mutta tuntuu noita saavan ebaystä uusinakin parilla sadalla eurolla. Katso esimerkiksi: http://global.ebay.com/Fiat_128_X19_inl ... 46796/item Viime aikoina onkin tullut selailtua paljon Guy Croftin sivustoa, John Passinin Weber Carburettors-kirjaa sekä Kartalamakisin erinomaista "How to power tune Alfa Romeo TC enginesiä" suunnitelmia herätellessä... Pitäisi vain jostain hankkia tuo uusi Croftin opus lainaan... No tämä on nyt tällaista unelmointia.
Tuurikseni Mauri vaihtoi myös 60-luvun Alfan tarvikeratteihin
-raidetangon ulkopäät
-raidetangon sisäpäät
-vetoniv.kumit 2kpl
-etup.laakerien kiristysholkit 2kpl
-kallistuksenvakaajan kumisarja 2+4
-iskunvaimentimien yläpäät 2kpl
...joille onkin pian käyttöä.
Huuto.netistä olen tässä parin vuoden pohtimistauon välissä saanut hankittua uuden vesipumpun, takajarrukengät asennussatseineen, jarrupalat eteen, katkojan kärjet, ym. kulutusosaa. Kirpputorilöytöinä minulla on nyt 128:n korjauskäsikirjoja pino, löytyy niitä suomenkielisiä joita saa poistona joka kirjastosta, Haynesin parempia opuksia pari vuosikertaa sekä hienoimpana löytönä sain hankittua Fiatin oman 128 Coupe-korjauskäsikirjakansion korinosaluetteloineen Talvi-Heikistä. Samaiselta rompetorilta tarttui mukaan myös virheettömät Fiatin varhaiset pillerikapselit ja 128:n luokituspaperit! Nummenmäen tarvikeliikkeestä ehdin hankkia kolikkosummalla SOHC:in tiivistesarjan ja sieltä pitäisikin käydä vielä kyselemässä muita kulutusosia talteen, ainakin jakohihnan uusin jo tekniikkaa vaihtaessa kun kerrankin on tilaa. Lisäksi minulla on nyt kolme kappaletta 1975-1980 kaseja menossa purkuun keväämmällä, joten eiköhän niistäkin ole melkoisesti hyödynnettävissä.
Kunnostamassani kasissa on nyt kuvassa näkyvät vanhat Mille Migilian 6x13 kevytmetallivanteet 175/65-renkailla, minkä lisäksi sain puhallutettua ja pulverimaalautettua pahasti syöpyneet Fondmetalin 5,5J13 -vanteet uudenveroisiksi 60 eurolla(!) talvirenkaita varten. Tutun rengasliikkeen kautta saisi tilattua jopa 225/45/13 -mittaisia renkaita, mutta tarkoitukseni on pitää auton ilmiasu ja ajo-ominaisuudet kuitenkin sopusuhtaisen alkuperäisessä hengessä. Eli kaivelin varavanteille romulavalta ilmaiset 155/65/13 Michelin Classicit parin millin Silestone-kuviolla, heh! Kuitenkin olisin minäkin ehkä kiinnostunut farmarin takajousista ja kallistuksenvakaajista, jos sellaisia mistään enää saa, toisaalta, mielestäni 128 on yllättävän hyvä ajaa jo ihan sellaisenaan ja tulen ajamaan autolla enimmäkseen maaseudun hiekkateillä, niin vakioalusta on ehkä järkevintä säilyttää sellaisenaan.
Autoon voisi ehkä myös laittaa vanhemmat kromipuskurit nykyisten sievien rosteritankojen sijaan, saisikohan Rallyn puskureita jostain? Projektini etupäässä oli jarruttaessa jotain tärinää kovaa jarruttaessa kun sillä viimeksi ajoin, jolloin ehdin jo ostaa Motonetista uudet etujarrulevyt, palat ja asennussarjat, mutta nyt kyllä kiinnostaisi tehokkaamman tekniikan vaihdon yhteydessä laittaa saman tien jäähdytetyt levyt ja kovemmat jarrupalat. Heikalta noita tuntuisi saavan edullisemmin? Tai kehtaisikohan sitä itse porata jäähdytysreiät noihin uusiin levyihin, vai heikentyvätkö ne jotenkin?
Liitän oheen vähän kuvia ja kirjoitan tätä päiväkirjaa sitä mukaa kun auto edistyy. Toiveenani olisi ehtiä rakentamaan auto katsastuskuntoon tänä keväänä, mutta katsotaan nyt, aika kun on aina kortilla. Tässä vähän esikuvaa: http://www.mirafiori.com/~courtney/128/ ... specs.html
Varaosa-auton mukana tuli myös imusarja Regatan kaksikurkkuiselle kaasarille, mikä on hyvä, sillä kasin vakiokaasari lähtee kyllä leiman jälkeen heti irti. Pitäisikin hommata pari kappaletta Regatan kaksikurkkuisia, jotta saisin yhden hyvän kaasarin kasattua...
Silti harkitsen, josko tallin perukoilta löytyisi sittenkin ylimääräinen pari Dell'Orton 40DHLA-kaasuttimia lainaksi Alfa-projekteistani Centoventotton konehuoneeseen. Kaasariromuista löytyi myös ilmeisesti nappismallin Ladaan kuuluva kaksikurkkuinen, olisikohan siitä mihinkään? Toki tuplakaasarien imusarjan voisi ehkä tehdä itse, ehkä jopa Giulian valuimusarjaa muokkaamalla (hitsauttamalla laaserleikatut laipat jossain), mutta tuntuu noita saavan ebaystä uusinakin parilla sadalla eurolla. Katso esimerkiksi: http://global.ebay.com/Fiat_128_X19_inl ... 46796/item Viime aikoina onkin tullut selailtua paljon Guy Croftin sivustoa, John Passinin Weber Carburettors-kirjaa sekä Kartalamakisin erinomaista "How to power tune Alfa Romeo TC enginesiä" suunnitelmia herätellessä... Pitäisi vain jostain hankkia tuo uusi Croftin opus lainaan... No tämä on nyt tällaista unelmointia.
Tuurikseni Mauri vaihtoi myös 60-luvun Alfan tarvikeratteihin
-raidetangon ulkopäät
-raidetangon sisäpäät
-vetoniv.kumit 2kpl
-etup.laakerien kiristysholkit 2kpl
-kallistuksenvakaajan kumisarja 2+4
-iskunvaimentimien yläpäät 2kpl
...joille onkin pian käyttöä.
Huuto.netistä olen tässä parin vuoden pohtimistauon välissä saanut hankittua uuden vesipumpun, takajarrukengät asennussatseineen, jarrupalat eteen, katkojan kärjet, ym. kulutusosaa. Kirpputorilöytöinä minulla on nyt 128:n korjauskäsikirjoja pino, löytyy niitä suomenkielisiä joita saa poistona joka kirjastosta, Haynesin parempia opuksia pari vuosikertaa sekä hienoimpana löytönä sain hankittua Fiatin oman 128 Coupe-korjauskäsikirjakansion korinosaluetteloineen Talvi-Heikistä. Samaiselta rompetorilta tarttui mukaan myös virheettömät Fiatin varhaiset pillerikapselit ja 128:n luokituspaperit! Nummenmäen tarvikeliikkeestä ehdin hankkia kolikkosummalla SOHC:in tiivistesarjan ja sieltä pitäisikin käydä vielä kyselemässä muita kulutusosia talteen, ainakin jakohihnan uusin jo tekniikkaa vaihtaessa kun kerrankin on tilaa. Lisäksi minulla on nyt kolme kappaletta 1975-1980 kaseja menossa purkuun keväämmällä, joten eiköhän niistäkin ole melkoisesti hyödynnettävissä.
Kunnostamassani kasissa on nyt kuvassa näkyvät vanhat Mille Migilian 6x13 kevytmetallivanteet 175/65-renkailla, minkä lisäksi sain puhallutettua ja pulverimaalautettua pahasti syöpyneet Fondmetalin 5,5J13 -vanteet uudenveroisiksi 60 eurolla(!) talvirenkaita varten. Tutun rengasliikkeen kautta saisi tilattua jopa 225/45/13 -mittaisia renkaita, mutta tarkoitukseni on pitää auton ilmiasu ja ajo-ominaisuudet kuitenkin sopusuhtaisen alkuperäisessä hengessä. Eli kaivelin varavanteille romulavalta ilmaiset 155/65/13 Michelin Classicit parin millin Silestone-kuviolla, heh! Kuitenkin olisin minäkin ehkä kiinnostunut farmarin takajousista ja kallistuksenvakaajista, jos sellaisia mistään enää saa, toisaalta, mielestäni 128 on yllättävän hyvä ajaa jo ihan sellaisenaan ja tulen ajamaan autolla enimmäkseen maaseudun hiekkateillä, niin vakioalusta on ehkä järkevintä säilyttää sellaisenaan.
Autoon voisi ehkä myös laittaa vanhemmat kromipuskurit nykyisten sievien rosteritankojen sijaan, saisikohan Rallyn puskureita jostain? Projektini etupäässä oli jarruttaessa jotain tärinää kovaa jarruttaessa kun sillä viimeksi ajoin, jolloin ehdin jo ostaa Motonetista uudet etujarrulevyt, palat ja asennussarjat, mutta nyt kyllä kiinnostaisi tehokkaamman tekniikan vaihdon yhteydessä laittaa saman tien jäähdytetyt levyt ja kovemmat jarrupalat. Heikalta noita tuntuisi saavan edullisemmin? Tai kehtaisikohan sitä itse porata jäähdytysreiät noihin uusiin levyihin, vai heikentyvätkö ne jotenkin?
Liitän oheen vähän kuvia ja kirjoitan tätä päiväkirjaa sitä mukaa kun auto edistyy. Toiveenani olisi ehtiä rakentamaan auto katsastuskuntoon tänä keväänä, mutta katsotaan nyt, aika kun on aina kortilla. Tässä vähän esikuvaa: http://www.mirafiori.com/~courtney/128/ ... specs.html
- Liitteet
-
- Purkuun meneviä raatoja...
- Romut.jpg (96.27 KiB) Katsottu 17136 kertaa
-
- Perhetutun vanha sotaratsu toimii yhtenä esikuvana.
- 128_ilman_lokasuojia.gif (114.28 KiB) Katsottu 17136 kertaa
-
- HJX ilman konetta keväällä 2010
- Fiat128.jpg (93.28 KiB) Katsottu 17144 kertaa
Viimeksi muokannut 1300ti, 16.03.2011 11:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Centoventotto
Lisää kuvia.
- Liitteet
-
- Kunnostetut Fondmetalit saivat tutun rengasliikkeen romukasasta kaivetut 155/65/13 Michelin Classic Silestonet, kelpaavat kuitenkin vielä ainakin tallirenkaiksi...
- Fondmetal5J13.jpg (64.81 KiB) Katsottu 17132 kertaa
-
- Huolimatta rujosta kunnosta kone käy kivasti.
- 1500moottori.jpg (86.92 KiB) Katsottu 17138 kertaa
-
- Maurilta ostamani tekniikan luovuttaja kasvaa jo sammalta.
- Maurin 128.jpg (73.18 KiB) Katsottu 17138 kertaa
Viimeksi muokannut 1300ti, 16.03.2011 11:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Centoventotto
Ainiin, ostaisin mielelläni autostani puuttuvat kaksiovisen 128:n taka- ja sivuikkunoiden kromilistat sekä kromiset tupakkaikunan mekanismit. Tai saisikohan niitäkin Heikan kautta?
Re: Centoventotto
Jos päädyt Regatan 2-kurkkuiseen niin kannattaa valkata sen mallinen imusarja johon ei tule sitä kumikaulaa kaasarille. Niitä on perinteisellä pakeliittilevylläkin eristettyjä versioita, jotka ei ala samalla tapaa vuotamaan...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Centoventotto
Regata/Ritmo motteja on ilmeisesti tullut maailmalle sekä Solexin että Weberin kaasuttimilla, myöskin markkina-alue on saattanut vaikuttaa kaasuttimeen, ainakin 1.5:sissa murtsikoissa on jenkkimalleissa pienempi Weber DATR kuin euromalleissa.vvieri kirjoitti:Jos päädyt Regatan 2-kurkkuiseen niin kannattaa valkata sen mallinen imusarja johon ei tule sitä kumikaulaa kaasarille. Niitä on perinteisellä pakeliittilevylläkin eristettyjä versioita, jotka ei ala samalla tapaa vuotamaan...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: Centoventotto
Rallyn puskureita on tarjolla Ebayssä, omani tilasin saksasta. Onko tuo Texaco teipattu kasi vielä tallessa? Onpi ymmärtääkseni alkuperäinen punainen paroni
128 Rally -72
Stilo 1.4 MW
Stilo 1.4 MW
Re: Centoventotto
Postilaatikosta putkahti 128 Rallyen monisivuinen esite, aika hauskoja juttuja. Varmaan kuitenkin päädyn vanhemman mallin tavallisiin puskureihin. Jaa, enpä tiedä, veikkaisin että paroni on varmaan kadonnut vuosia sitten, täytyy joskus soittaa ja kysyä asiaa!
Re: Centoventotto
Mistähän saisin Fiatin 70-luvun konehuoneen värikoodit? Ainakin esitekuvien mukaan lohko on kirkkaan punainen ja peltiosat harmaan ja vaaleansinisen välistä. Olisi kiva siistiä pata aikakauden sävyihin.
Re: Centoventotto
Eiköhän nuo esitemotoorit ole väritetty ihan kuvauksia varten, ainakin ne Fiatin lohkot missä on ollut väriä jäljellä ovat olleet keskiharmaita.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Centoventotto
Jep ne esitekuvien värit on aiva mettässä kun aletaan alkuperäistä tekemään...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Centoventotto
Aikaisemmissakin keskusteluissa on noista esite kuvien värityksistä ollut puhe että on tosiaan mettässä mutta mitenköhän se tarkastaja asiaan suhtaantuu jos antaa hänelle esitteen kouraan jossa nuo mainitut sävyt näkyy ? vanhan liiton tarkastajille ei taida mennä nuo esitekuvien värit läpi mutta eikös tuohonkin touhuun ala pikku hiljaa tulla uutta sukupolvea tekemään noita tarkastuksia jotka on mahdollisesti aloittaneet alan harrastuksen vuosikymmeniä myöhemmin kuin tarkastettavan kapineen valmistus on loppunut....omaa kantaani en nyt tässä mene esittämään ettei leimaannu takin kääntäjäksi !
Re: Centoventotto
Jaa, niin kai se varmasti on. Googlella opin, että Fordin moottoriharmaa olisi hyvin lähellä. Ainakin suttuisten nettikuvien perusteella sävy on tosiaan Fergusonin laivastonharmaasta siniseen päin, kaipa siihen löytyisi oikea värikoodikin jostain kun viitsisi häiritä maalikauppoja.
Mitä jos tarjoaisinkin Sport Coupen sijasta ehkä uskottavampaa Gianninin kasia verrokiksi, 1600 ja 93 hv. Hienosti sopii ATS-vanteet.
Mitä jos tarjoaisinkin Sport Coupen sijasta ehkä uskottavampaa Gianninin kasia verrokiksi, 1600 ja 93 hv. Hienosti sopii ATS-vanteet.
- Liitteet
-
- Giannini 128 NP Rally 1600
- Giannini 128 NP Rally 1600.jpg (197.61 KiB) Katsottu 16773 kertaa
- Hallunisation
- Viestit: 685
- Liittynyt: 28.09.2009 17:19
- Paikkakunta: Ikaalinen
Re: Centoventotto
Tuon kiinnostaisi munakin verrokkiautona, koska tuolla saa jo laittaa tehoja yli 100hv laillisesti. Mistä vaan saisi paperit joilla voisi todistaa tuollaiseb auton olleen olemassa??
Re: Centoventotto
Ei sattumalta tuossa varaosa kasissa ollut ehjä kojelauta? Oma rally kaipailee ehjää, on mittarilippa halki.
128 Rally -72
Stilo 1.4 MW
Stilo 1.4 MW
Re: Centoventotto
No kai se nyt riittää, että näyttää kopioita noista esitteistä, kyseessä on kuitenkin ihan sarjatuotantomallista. Tuon esitteen löysin 18 mt kuvanlaadulla, josta piti vähän pienentää! Osoitteesta http://www.reumatismocarclub.com.br/cgi ... oRelacao=M löytyi toinenkin esite samoista malleista, jonka pienensin oheen! Hitto, mulla on ollut juuri tuollaiset nelipuolaiset vanteet 75:sessa Alfassa, ne vain taisivat mennä vaihtokaupassa vuosia sitten raadon mukana. Äh! Tai ehkä ne on sittenkin tallessa, kun tuota roinaa on vain niin paljon ettei enää muista!
On muuten todella tutustumisen arvoinen sivusto tuo reumatismocarclub.com satoine esitteineen! Eipä tule taaskaan tenttiin lukemisesta mitään, kun pitää kuolata italialaisten autojen kuvia aamusta iltaan! Pitäisikin VIHDOIN lähteä Italiaan kesällä osanhakureissulle, katsokaa nyt tätäkin liikettä: http://www.lautodepoca.com/categorie-1646/Giannini.aspx
On muuten todella tutustumisen arvoinen sivusto tuo reumatismocarclub.com satoine esitteineen! Eipä tule taaskaan tenttiin lukemisesta mitään, kun pitää kuolata italialaisten autojen kuvia aamusta iltaan! Pitäisikin VIHDOIN lähteä Italiaan kesällä osanhakureissulle, katsokaa nyt tätäkin liikettä: http://www.lautodepoca.com/categorie-1646/Giannini.aspx
- Liitteet
-
- Gianninin 128:n tekniset tiedot.
- Giannini4.jpg (172.8 KiB) Katsottu 16749 kertaa
-
- Gianninin 128 NP Rallyen esite
- Giannini 128 NP A pieni.jpg (94.71 KiB) Katsottu 16749 kertaa