1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin
1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin
Terve kaverit,
Ostelinpa tuossa kyseisen moottorin ruiskuineen kaikkineen ja ajattelin sen asentaa Unskin keulille. Tarkoituksena on tehdä pirteähkö ja hauska käyttöauto, jolla voi myös paikallisella rallycross radalla käydä kusettelemassa jokkisautoja. Alustan ja jarrujen osalta auto on iskussa, mutta koneesta kaipaisin lisää tehoa --> punto 75:n kone sopii ku nyrkki silmään. Moottori on kevyt ja vahva kokoisekseen eikä auton ajettavuus muutu moottorin vaihdon seurauksena. Unski on vuodelta 95, joten se on vissiinkin vähäpäästöinen (rekisteriotteessa ei erikseen lue tätä?). Uusi moottori on about 70t ajettu ja ajattelinkin läpikäydä sen ennen asentamista.
Mitä moottorilta haluan:
- Vingutuskone, jota voi vetää huoletta rajoittimelle asti (mahd jopa vähäsen enemmän)
- Huipputeho yläkierroksilla
- Että moottori olisi herkkä vastaamaan kaasupolkimeen
- Ehkä vähän tehokkaampi kuin tuo 75 tehoa, mutta ei välttämättömyys
- Alaväännöllä ei kovin suurta merkitystä
- Luotettava
Mitä sille meinasin tehdä
- Kannen kanavien muotoilu ja siitiminen + venttiilien kiillotus (nykyisellä kannella harjoittelin ja kulkee paljon paremmin kuin vakiona)
- Imu ja pakosarjojen kohdistaminen kanaviin
- Alakerran tasapainoitus ( perus asiat paremmiksi kuin vakiona, ei kuitenkaan kilpamoottorin tasolle)
- Mäntien renkaat vaihtoon, ehkä hoonaus
- 16v FIRE:n kansipahvi (metallinen) että olis hiukan korkeampi puristussuhde
- Omatekemä ilmanottosysteemi (havaittu nykyisessä moottorissa paremmaksi)
- Kevennetty vauhtipyörä
- Vakio kytkin + unon oma laatikko (sopiiko?)
Apua tarvitsen näihin:
- Firen tasapainottamisesta on hyvin vähän juttua missään. Kertokaa kokemuksia ja mielipiteitä?
- Vaihdelaatikon sopivuus moottorin kaveriks?
- Vauhtipyörän tasapainotus ja kevennys. Kuka osaa ja missä?
Mahdollisesti myös supersprintin peltisarja ja moottorinohjauksen ohjelmointi (onko edes mahdollista?) Nämä vasta myöhemmin. Samoin säädettävä nokkapyörä.
Kertokaahan kaiken mitä tiedätte fireistä ja yleensäkin ehdotuksia mitä tälle kannattaa tehdä?
Kiitän ja kumarran!
-Jan-
Ostelinpa tuossa kyseisen moottorin ruiskuineen kaikkineen ja ajattelin sen asentaa Unskin keulille. Tarkoituksena on tehdä pirteähkö ja hauska käyttöauto, jolla voi myös paikallisella rallycross radalla käydä kusettelemassa jokkisautoja. Alustan ja jarrujen osalta auto on iskussa, mutta koneesta kaipaisin lisää tehoa --> punto 75:n kone sopii ku nyrkki silmään. Moottori on kevyt ja vahva kokoisekseen eikä auton ajettavuus muutu moottorin vaihdon seurauksena. Unski on vuodelta 95, joten se on vissiinkin vähäpäästöinen (rekisteriotteessa ei erikseen lue tätä?). Uusi moottori on about 70t ajettu ja ajattelinkin läpikäydä sen ennen asentamista.
Mitä moottorilta haluan:
- Vingutuskone, jota voi vetää huoletta rajoittimelle asti (mahd jopa vähäsen enemmän)
- Huipputeho yläkierroksilla
- Että moottori olisi herkkä vastaamaan kaasupolkimeen
- Ehkä vähän tehokkaampi kuin tuo 75 tehoa, mutta ei välttämättömyys
- Alaväännöllä ei kovin suurta merkitystä
- Luotettava
Mitä sille meinasin tehdä
- Kannen kanavien muotoilu ja siitiminen + venttiilien kiillotus (nykyisellä kannella harjoittelin ja kulkee paljon paremmin kuin vakiona)
- Imu ja pakosarjojen kohdistaminen kanaviin
- Alakerran tasapainoitus ( perus asiat paremmiksi kuin vakiona, ei kuitenkaan kilpamoottorin tasolle)
- Mäntien renkaat vaihtoon, ehkä hoonaus
- 16v FIRE:n kansipahvi (metallinen) että olis hiukan korkeampi puristussuhde
- Omatekemä ilmanottosysteemi (havaittu nykyisessä moottorissa paremmaksi)
- Kevennetty vauhtipyörä
- Vakio kytkin + unon oma laatikko (sopiiko?)
Apua tarvitsen näihin:
- Firen tasapainottamisesta on hyvin vähän juttua missään. Kertokaa kokemuksia ja mielipiteitä?
- Vaihdelaatikon sopivuus moottorin kaveriks?
- Vauhtipyörän tasapainotus ja kevennys. Kuka osaa ja missä?
Mahdollisesti myös supersprintin peltisarja ja moottorinohjauksen ohjelmointi (onko edes mahdollista?) Nämä vasta myöhemmin. Samoin säädettävä nokkapyörä.
Kertokaahan kaiken mitä tiedätte fireistä ja yleensäkin ehdotuksia mitä tälle kannattaa tehdä?
Kiitän ja kumarran!
-Jan-
Re: 1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin
Eikös Fire-koneisten vaihdelaatikkokiinnitykset moottoriin pitäisi olla kokolailla samanlaiset.
Tavallisesta rivimoottorista kyse, joten tasapainotuksen pystyy tekemään normaali koneistamo. Täällä Pohjanmaalla oon käyttänyt Rintakaria Lapualta. Vauhtipyörä kannattaa teettää tietenkin ensiksi ja se sitten kampuran ja muiden pyörivien osien mukana koneistamolle. Kytkimen paineasetelma kannattaa muistaa antaa mukaan!
Katsastus voikin sitten olla vähän haastava noissa vähäpäästöisissä, mutta pitäisi onnistua jos moottorin vaihtaa uudemmasta autosta kaikkine päästöihin vaikuttavine oheislaitteineen. Kannattaa mennä konttorille jutustelemaan tästä. Lain mukaanhan vähäpäästöistä moottoria ei sitten kotikonstein enää jälkikäteen saisi viritellä.
Tavallisesta rivimoottorista kyse, joten tasapainotuksen pystyy tekemään normaali koneistamo. Täällä Pohjanmaalla oon käyttänyt Rintakaria Lapualta. Vauhtipyörä kannattaa teettää tietenkin ensiksi ja se sitten kampuran ja muiden pyörivien osien mukana koneistamolle. Kytkimen paineasetelma kannattaa muistaa antaa mukaan!
Katsastus voikin sitten olla vähän haastava noissa vähäpäästöisissä, mutta pitäisi onnistua jos moottorin vaihtaa uudemmasta autosta kaikkine päästöihin vaikuttavine oheislaitteineen. Kannattaa mennä konttorille jutustelemaan tästä. Lain mukaanhan vähäpäästöistä moottoria ei sitten kotikonstein enää jälkikäteen saisi viritellä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: 1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin
Sekin ongelma tuli vastaan kun tänään katsastusmaakaria jututin et pitää kuulemma olla joku paperi mistä selviää että moottori on oikeesti mun. Myös sen alkuperä pitää olla tiedossa, maan minä sitä en tiedä. Periaatteessa tota ei sais laittaa kiinni
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: 1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin
Vaihda konttoria.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Re: 1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin
Tuntuis aika oudolta jos jostain ~100€ moottoriaihiosta pitää esittää paperit, mutta 10-kertaisen hinnan maksavat vanteet voi kyllä heittää autoon alle. Jälkimmäiset on sentään hiukan helpommin pöllittävissäkin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: 1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin
Tässä tapauksessa voisi se olla perusteena, että voidaan todeta moottori vähäpäästöiseksi ja samalla tietää myös sen tehot. Moottorinumeron perusteella tuon pitäisi selvitä, eli ei muuta kuin moottorin tyyppikoodi (todennäköisesti tässä tapauksessa 176A8.000) ylös, ja ruiskusta sen tyyppi (varmaankin Marelli IAW 8F.5T.) Punton teknisistä manuaaleista (ties vaikka käyttöohjekirjastakin) löytyy ainakin tehotieto, ja vähäpäästöisyyden saa moottorin sarjanumeron perusteella vaikka maahantuojalta, jos oikein haluavat alkaa urpoilemaan.
Itse asiassa moottorin sarjanumeron perusteella on mahdollista selvittää sen auton valmistusnumero, jossa se on uutena ollut kiinni, ja sitä kautta saada tietää, onko kyseessä ehkäpä varastettu auto.
Itse asiassa moottorin sarjanumeron perusteella on mahdollista selvittää sen auton valmistusnumero, jossa se on uutena ollut kiinni, ja sitä kautta saada tietää, onko kyseessä ehkäpä varastettu auto.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: 1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin
Ainakin tehtaan kautta on aikaisemmin ollut nihkeetä saada ainakaan auton tietojen perusteella sen moottorinumeroa joten ei tosiaan välttämättä onnistu Fiatin, Lancian ja Alfan kohdalta. Ja samansuuntaista kommentointia huomasin mielestäni edelleen tuolta alfabbs:kin...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: 1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin
olen kuullut että italiassa oltaisiin tarkkoja tuon arkistoinnin suhteen mutta niiden tietojen ulos saanti tosiaan on mahdotonta ? mutta mitäs kaikkea se eper tai compact ohjelma kertoi kun siihen syötetään auton rungon numero ? antoiko pelkän koneen tyypin mutta ei jouksevaa numeroa ? itse olisin enemmänkin kiinnostunut saada koneen juoksevan numeron perusteella auton rungon numeron mutta tämä on 70 luvulta ja siihen ei nämä nykypäivän ohjelmat ylety.....
Re: 1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin
Eper ainakin osaa kertoa moottorin numeron, kun syötetään auton VIN, mutta sekään ei taida taipua toiseen suuntaan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: 1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin
Katsastusjäbä kylläkin sanoi että tuskin siitä edes jäis kiinni jos siihen tuon uuden moottorin tyrkkäis. Muutoskatsastamalla nelipisteruiskuks menis aika saletisti läpi. Mene ja tiedä sitten mistä niitä mahdollisia teholukemia ja päästölukemia lähtis hakemaan sellaselle muutokselle.
Re: 1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin
Noniin. Löytyi koneistamo joka tekee tasapainoitukset. Kamat lähtee pajalle kunhan saan purettua. Kannen imukanavat näyttävät huomattavasti 1108 kuutioisen kanavoita paremmilta. Jyrkemmät ja isommat tuntuvat olevan. Aihiona siis parempi.
Heräsi sellainen kysymys imusarjasta, että kun tuo vakio 75:n alumiininen imusarja näyttää aika ahtaalta suhteessa kannen kanavoiden kokoon, etenkin jos kanavoita jyrsii avarammiksi, niin mahtaakohan jostakin toisesta fiudesta löytyä mitään fiksumpaa imusarjaa, joka tuohon sopisi kaveriksi. Mieluiten sellainen jota ei tarvitse modailla hirveästi. Uudemmissa mpi puntoissa näytti olevan muovinen(?) imusarja, mutta mahtaako se olla paremi kuin tuo alumiininen? Sopiiko 75:n kaasuläpän runko siihen suoraan heittämällä kiinni?
Vaihtoehtona myös jyrsiä tuota alumiinista imusarjaa avaraksi. Matskua tuntuu olevan enemmän kuin tarpeeksi seinissä, joten luulis siitä ihan kelpo pelin saavan. Putkien syvyys vaan on ongelma. Onko ideoita millä tämän voisi toteuttaa?
ps. Moottoriöljy oli sitkeämpää kuin terva, ei vissii tykänny edellinen omistaja sitä kauhiasti vaihdella. Moottori on kuitenkin hyvässä kunnossa. Tulee vielä soiva peli tästä vehkeestä...
-J-
Heräsi sellainen kysymys imusarjasta, että kun tuo vakio 75:n alumiininen imusarja näyttää aika ahtaalta suhteessa kannen kanavoiden kokoon, etenkin jos kanavoita jyrsii avarammiksi, niin mahtaakohan jostakin toisesta fiudesta löytyä mitään fiksumpaa imusarjaa, joka tuohon sopisi kaveriksi. Mieluiten sellainen jota ei tarvitse modailla hirveästi. Uudemmissa mpi puntoissa näytti olevan muovinen(?) imusarja, mutta mahtaako se olla paremi kuin tuo alumiininen? Sopiiko 75:n kaasuläpän runko siihen suoraan heittämällä kiinni?
Vaihtoehtona myös jyrsiä tuota alumiinista imusarjaa avaraksi. Matskua tuntuu olevan enemmän kuin tarpeeksi seinissä, joten luulis siitä ihan kelpo pelin saavan. Putkien syvyys vaan on ongelma. Onko ideoita millä tämän voisi toteuttaa?
ps. Moottoriöljy oli sitkeämpää kuin terva, ei vissii tykänny edellinen omistaja sitä kauhiasti vaihdella. Moottori on kuitenkin hyvässä kunnossa. Tulee vielä soiva peli tästä vehkeestä...
-J-
Re: 1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin
Jos on intoa, kannattaa harkita imusarjan tekemistä/teettämistä. Kanavien pituuksilla/halkaisijoilla pääsee myös vaikuttamaan moottorin luenteeseen.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Re: 1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin
Tosin katsastusmies voi (varsinkin muutoskatsastuksessa) alkaa kyselemään ajonaikaisten päästöarvojen perään. Vähäpäästöisen koneen muuttaminen kun periaatteessa rinnastetaan moottorin vaihtoon tässä mielessä.HeikkiJ kirjoitti:Jos on intoa, kannattaa harkita imusarjan tekemistä/teettämistä. Kanavien pituuksilla/halkaisijoilla pääsee myös vaikuttamaan moottorin luenteeseen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: 1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin
Intoa kyllä olis, mut pelit ja vehkeet puuttuu. Menis ehkä muutenkin turhan hifistelyks.. About vakiokamoilla olis tarkoitus pelailla.
Mites muuten tuo vähäpäästöisyys ilmenee? Auto otettu käyttöön 8.8.1995, joten eikö niin tuoreen auton pidä pakostikin olla vähäpäästöinen? Rekisteriotteessa ei ole kylläkään minkäänlaista merkintää vähäpäästöisyydestä. Onks niissä yleensäkään?
-Jan-
Mites muuten tuo vähäpäästöisyys ilmenee? Auto otettu käyttöön 8.8.1995, joten eikö niin tuoreen auton pidä pakostikin olla vähäpäästöinen? Rekisteriotteessa ei ole kylläkään minkäänlaista merkintää vähäpäästöisyydestä. Onks niissä yleensäkään?
-Jan-
Re: 1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin
Tämä on totta. Jos tulee sanomista voihan sen imusarjan vaihtaa vakioon. Tosin aika monta ahdettua peliä on liikenteessä keulan kokoisella välijäähdyttimellä ja ämpärin kokoisella ahtimella ilman pussitestejä. Montakohan lastutettua vehjettä on muutoskatsastettu isommille tehoille. Mun kohdalta ot: loppuu tähän tässä ketjussa.luigi kirjoitti:Tosin katsastusmies voi (varsinkin muutoskatsastuksessa) alkaa kyselemään ajonaikaisten päästöarvojen perään. Vähäpäästöisen koneen muuttaminen kun periaatteessa rinnastetaan moottorin vaihtoon tässä mielessä.HeikkiJ kirjoitti:Jos on intoa, kannattaa harkita imusarjan tekemistä/teettämistä. Kanavien pituuksilla/halkaisijoilla pääsee myös vaikuttamaan moottorin luenteeseen.
Uunosi on vähäpäästöinen
Auto tykkää kun sillä ajetaan.