1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: 1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Laitoin linkin siitä unon isolohko kokeilusta jonka aikoinaan tein. Jos saat jostain käsiisi sellaisen 8v 1.4 firen, laita omalla kannellaan, elä 1.2 kannella. ensinnäkin ventiilit ovat paljon suuremmat tuossa 1.4 koneessa ja palotila kannessa aivan erimallinen, ja 1.2 kannella puristukset nousevat laskujeni sekä satunnaisgeneraattorin mukaan jonnekkin 1:12 eli nakuttaa melko varmasti. Siinä 1.4 8v koneessa on se muuttuva venttiilien ajoitus on-off periaatteella, eli sen saa varmaan melko helposti toimimaan jotenkin manuaalisesti. nostoa tuon 1.4 koneen nokassa on jo vakiona enemmän kuin siinä 75 mallin vakio nokassa, mutta sitä nokkaa ei myöskään pysty korvaamaan toisella nokalla, koska hihnapyörän päässä on se variaattori mötikkä.

Olisi todella hienoa päästä katselemaan kuvia tästä projektistasi :)
januskixx
Viestit: 225
Liittynyt: 10.11.2006 21:43
Paikkakunta: Espoo

Re: 1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin

Viesti Kirjoittaja januskixx »

Oolrait, kiitti vinkistä. Tämä alakertaprojekti on vielä niin kaukaisessa tulevaisuudessa että voi helposti unohtua :D Rupeen olemaan liian vanha noihin parkkipaikkaswappeihin, joten pitää fiilistellä nyt toistaiseks.

Pitää tutkailla ja vertailla 1,4:n kantta. Tästä omasta on persdynolla mitattuna tullut erittäin onnistunut eikä siitä raaskis luopua. Etenkin kun on juuri hankittu 500€:n nokka..

Mitenkäs tuon madallukseen liittyvän kyssärin kanssa? Ei ollutkaan ihan niin hyviä nämä takajouset kuin aluksi vaikutti. Ihan liian matalalla istuu perä eli pitää nostella. Millä tavalla tämä kannattaisi toteuttaa?

Kuvia en näköjään olekaan laittanut.. Laitan kunhan saan otettua.

-Jan-
januskixx
Viestit: 225
Liittynyt: 10.11.2006 21:43
Paikkakunta: Espoo

Re: 1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin

Viesti Kirjoittaja januskixx »

Perän korkeus selvitetty, jousien ylätuennan alle tuli 1cm paksut vanerilevyt. Toimii ja korkeus on nyt juuri sopiva.

Huomasin jarrupalojen olevan loppu joten tilasin ferodo ds2500:t. Pitäisi olla hyvät niin kadulle kuin radalle. Seuraavana päivityksenä pitäisi laturi joko huoltaa tai vaihtaa. Laakeri vinkuu enkä pitkälle reissulle uskalla lähteä.

Yritän laitella kuviakin kunhan säät sallivat. Sitten alkavat myös ruosteenestohommat kun alkoi kukkia sieltä täältä. Luulin tähän asti että mulla on maailman vähiten ruostunut uno..
januskixx
Viestit: 225
Liittynyt: 10.11.2006 21:43
Paikkakunta: Espoo

Re: 1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin

Viesti Kirjoittaja januskixx »

No nyt tuli jännä ongelma. Ajon jälkeen auto ei starttaa lämpimänä. Jos esim ajaa huoltsikalle tankkaamaan niin eipä siitä tarrte sitten ihan heti lähteä. Seisoskelee sen 1§0min ja sitten taas toimii. Luulin että että jossai liitoksissa olis vikaa ja kävin ne läpi, kaikki ok mutta silti tekee tuota samaa. Parisen vuotta sitten vastaavilla oireilla sammui pari kertaa kesken ajon, silloinkaan vikaa tutkiessani mitään ei löytynyt mutta vika korjaantui itsestään. Nyt tämä alkaa jo ärsyttää kun ei viittis joka kerta pellin alla venkslata kaupan pihassa. Pari kertaa auttoi se kun venksalsin ajonestolaitteen antennin liitintä edestakas (boksi, antenni ja avain konehuoneessa) mutta nyt tämäkään ei enää jeesaa. Boksin piirilevy näyttää olevan kunnossa ja kaikki on niin kuion pitää.

Onks ideoita?

PS. En ole vieläkään saanut autosta kuvia näytille mutta tulossa on..
januskixx
Viestit: 225
Liittynyt: 10.11.2006 21:43
Paikkakunta: Espoo

Re: 1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin

Viesti Kirjoittaja januskixx »

Siitä vehkeen kuvia.. yritän ottaa myös yksityiskohdista kunhan taas jotain säädän. Jännempää katella muitakin topicceja joissa kuvia :)

https://www.dropbox.com/sh/p83sk5ydnqoj ... RZkma?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
januskixx
Viestit: 225
Liittynyt: 10.11.2006 21:43
Paikkakunta: Espoo

Re: 1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin

Viesti Kirjoittaja januskixx »

Käynnistyshäiriöt kuumana etenivät häiriöihin myös kostealla ilmalla = auto ei starttaa. Huomasin myös että peruutusvalo palaa jatkuvasti ja ajovaloissa jotain häikkää kun syttyvät vähän fiiliksen mukaan. Lisäpitkät myöskin palavat myös sammuttamisen jälkeen eli ohjausvirta tulee normipitkistä vaikka ne ovat sammutettu.

Taidan uusia kaikki liittimet ja parannella tarvittavia piuhoja. Ärsyttää..

Lisäkysymys: Takajouset raapivat alaosastaan ja pitävät ärsyttävää meteliä. Jousena jamexit ja niissä oli kuminen sukka päällä joka kulahti ja nyt on metalli metallia vasten. Onko ideoita mitä siihen kannattaa tilalle laittaa jotta hiljenee?
januskixx
Viestit: 225
Liittynyt: 10.11.2006 21:43
Paikkakunta: Espoo

Re: 1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin

Viesti Kirjoittaja januskixx »

Ja auto taas telakalla. Projektina oli vaihtaa jarrupääsylinteri entisen mentyä pohjaan jumiin. varastossa sattui olemaan turbon pääsylkky jota sitten pantentoimalla sovittelin. jarrutehostinta piti kääntää 45 astetta ja samalla sekin tuli tsekattua halkeamien tai kulumisen varalta. Kaikki ok ja ei muuta kun tavarat kiinne ja ilmausta. Toimii.

testilenkillä kuitenkin auto rupesi pöpöttää ja käymään kolmella. Huoltsikan pihassa vaihtelin tulppia - > ei mitään vaikutusta. Seuraavaksi sitten tulpan johdot ja kuitenkin 4 pytty pimeänä. Välillä käy ja välillä ei mutta putkessa paukkuu rajusti moottorijarruttaessa. Silloin kun käy kaikilla hetkellisesti, vetää huonosti kuitenkin. Pakokaasu haisee vähän jännälle ja rikkaalle (tietysti kun syöttää bensaa putkeen) mutta ei savuta. Nesteitä ei sekoita eikä jäähdytysneste häviä (kansipahvivikaa en usko kun niitä on ollu 5 kertaa ja aina samat oireet) nyt myös 16 tappisen metallipahvi kiinni 5 vuotta ja ollut ok.

Kotipihalla sitten auto stögäsi eikä enää startannut. Vaihdoin toisen ecun ja sitten taas alkoi käymään mutta edelleenkin kolmella..

Voiko kampiakselin asentotunnistin vaikuttaa tähän? Entä map?

Tänään sitten lisää. Mistäs sitä aloittaisi?

- Jan -
januskixx
Viestit: 225
Liittynyt: 10.11.2006 21:43
Paikkakunta: Espoo

Re: 1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin

Viesti Kirjoittaja januskixx »

Noniin, puola vaihdettu ja kipinä tsekattu kaikilta pytyiltä. Hyvä kipinä mutta ei kuitenkaan toimi. Ecu meni pimeäksi ja vaihdettuani toisen jossa ei ollut ajonestolaitetta ollenkaan, auto taas starttasi. Käy tosi paskasti ja 4 pytyn tulppa märkä. Käy yhtä huonosti kun mikä tahansa tulpan johto on irti, joten veikkaan että ei ole vika pelkästään pytyssä 4. Epäilen että vika voi olla suuttimissa, koska bensaa menee rajusti putkeen ja pienellä kaasuttelulla ampuilee rätätätätä kuin b-ryhmän audissa konsanaan. Ei vaan kulje yhtä hyvin. Voi olla myös että vika on kampiakselin asentotunnistimessa ja se sekoittaa sytkän. Jos ajelee niin nakutusta ei kuitenkaan kuule.

Kokeilen jossain vaiheessa toisia suutttimia ja varmuuden vuoksi laitan uuden anturin. Huonolla tuurilla motonetin racing grade bensaletku on sulanut sisältä ja laittanu karstat suuttimiin jolloin ne eivät sumuta vaan kusevat pyttyyn.

Ulkona olis hienot ajokelit ja auto seisoo...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin

Viesti Kirjoittaja wellu »

januskixx kirjoitti:Kokeilen jossain vaiheessa toisia suutttimia ja varmuuden vuoksi laitan uuden anturin. Huonolla tuurilla motonetin racing grade bensaletku on sulanut sisältä ja laittanu karstat suuttimiin jolloin ne eivät sumuta vaan kusevat pyttyyn.
Katso ihan ensiksi tämä...
Minkä huollan, sen korjaan...
januskixx
Viestit: 225
Liittynyt: 10.11.2006 21:43
Paikkakunta: Espoo

Re: 1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin

Viesti Kirjoittaja januskixx »

Noniin tänään taas autoa kopeloimaan. Etsittyäni kunnollista bensaletkua tulin siihen tulokseen että Tanskasta ei sellaista löydy niin mistään. Kävin sitten paikallisella romiksella ja sain sieltä leikeltyä puntoista pari sopivan mittaista pätkää. Ovat jänniä nämä uudemman punton letkut kun letkun sisällä menee sellainen muovinen jäykkä letku ja ulkopinta on ihan normaalia kumiletkua. Mietinkin että meneekö nuo päälle lämmittämällä vai miten niitä oikeaoppisesti tulisi asentaa? Laadullisesti vaikuttaa ainakin hyvälle ja luulisi tuon muovisiuksen kestävän aika pitkään myös.

Kipinä näyttää joka pytyllä hyvältä ja vahvalta, joten päättelin käyntihäikän johtuvan jostain muusta (suuttimet tukossa tai kansipahvi shaissena). Kansipahvi ei ainakaan oireile tavalliseen tapaan joten jätän sen tarkasitamisen viimeiseksi. Tänään ohjelmassa suuttimien ja filtterin vaihto ja PA järjestelmän putsaus. Kyllä ketuttaa jos ilmenee että motonetin sikakallis Gates letku onkin paska..
januskixx
Viestit: 225
Liittynyt: 10.11.2006 21:43
Paikkakunta: Espoo

Re: 1242cc FIRE Mpi 75 tehoinen malli Unskiin

Viesti Kirjoittaja januskixx »

Suuttimet vaihtamalla selvisi. Ei ollut paskaa järjestelmässä mutta 2 suutinta alkoivat vuotamaan peräjälkeen. Erikoista..

No, pääseepä ajamaan taas :)
Vastaa Viestiin