124 Sport Coupe (cc) 1975
Re: 124 Sport Coupe (cc) 1975
vai oliko puola tarkoitettu käytettäväksi etuvastuksen kans joka puottaa virtaa alemas.
Re: 124 Sport Coupe (cc) 1975
ei ainakaan sanonut että olis tarvinnu. tiedä noista mötönetin tavaroista aina.
Fiat 124 BC (Prokkis)
Fiat Linea (Abarth)T-Jet vm:'08 ( käyttis)
Suzuki grand vitara (käyttis)
Fiat 124 Sport Coupe CC 1.8TC (EX)
Fiat 131 Supermirafior 2L TC (EX)
Järkeä asennetaan. Odota ...
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░
1,15%
Toiminto keskeytynyt
Fiat Linea (Abarth)T-Jet vm:'08 ( käyttis)
Suzuki grand vitara (käyttis)
Fiat 124 Sport Coupe CC 1.8TC (EX)
Fiat 131 Supermirafior 2L TC (EX)
Järkeä asennetaan. Odota ...
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░
1,15%
Toiminto keskeytynyt
Re: 124 Sport Coupe (cc) 1975
tuleva väri on päätetty:
Toledoblau Metallic 482
löytyi bmw:värikartasta.
Toledoblau Metallic 482
löytyi bmw:värikartasta.
Fiat 124 BC (Prokkis)
Fiat Linea (Abarth)T-Jet vm:'08 ( käyttis)
Suzuki grand vitara (käyttis)
Fiat 124 Sport Coupe CC 1.8TC (EX)
Fiat 131 Supermirafior 2L TC (EX)
Järkeä asennetaan. Odota ...
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░
1,15%
Toiminto keskeytynyt
Fiat Linea (Abarth)T-Jet vm:'08 ( käyttis)
Suzuki grand vitara (käyttis)
Fiat 124 Sport Coupe CC 1.8TC (EX)
Fiat 131 Supermirafior 2L TC (EX)
Järkeä asennetaan. Odota ...
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░
1,15%
Toiminto keskeytynyt
Re: 124 Sport Coupe (cc) 1975
ei V*TT* nää lohkossa olevat jakajat ja sen kärjet on sitten perseestä... pitääkö noita runksia jokaviikko että vehje toimii. rupee oikeesti hihat palamaan.
Fiat 124 BC (Prokkis)
Fiat Linea (Abarth)T-Jet vm:'08 ( käyttis)
Suzuki grand vitara (käyttis)
Fiat 124 Sport Coupe CC 1.8TC (EX)
Fiat 131 Supermirafior 2L TC (EX)
Järkeä asennetaan. Odota ...
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░
1,15%
Toiminto keskeytynyt
Fiat Linea (Abarth)T-Jet vm:'08 ( käyttis)
Suzuki grand vitara (käyttis)
Fiat 124 Sport Coupe CC 1.8TC (EX)
Fiat 131 Supermirafior 2L TC (EX)
Järkeä asennetaan. Odota ...
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░
1,15%
Toiminto keskeytynyt
Re: 124 Sport Coupe (cc) 1975
Jahas,siellä pitäs kyllä olla kärjetön jakaja mikäli se on orkkis 1800TCmoonwolf kirjoitti:ei V*TT* nää lohkossa olevat jakajat ja sen kärjet on sitten perseestä... pitääkö noita runksia jokaviikko että vehje toimii. rupee oikeesti hihat palamaan.
Edit. Saattaakin muisti pätkiä noihin sai joskus 80-luvulla korvaavia kärjettömiä sytkäsysteemejä sekä lohkoon että pakonokalle,olikohan plex tai jotain
TuplaH:lle taisin luovuttaa joskus yhden kärjettömän lohkojakajan...........muistelisin tai sitten ei
+30km/h
Kysy ihan mitä vaan,niin vastaan ihan mitä vaan
Kysy ihan mitä vaan,niin vastaan ihan mitä vaan
Re: 124 Sport Coupe (cc) 1975
Puolissa ei kyllä saletisti ole mitään ratkaisevaa eroa neli- ja kuusmukisten välillä. Tuollaiset piikittämisjutut on Esson- (tai nykyään oikeastaan ST1:n) baarin puheita.
Jos kärkiä menee hajalle niin kärjettömän tai etuvastusta vaativan puolan liian pienen ensiöresistanssin lisäksi kärjet voi polttaa pilalle myös rikkinäinen kondensaattori. Tuolloin kärjet kipinöi. Hyvin tavallinen syy on myös se, ettei jakajan nokkapyörässä ole rasvaa jolloin siihen vastaava pakeliittipala kulahtaa ennen aikojaan ja kärkiväli menee nollaksi. Oireet on juurikin silloin nuo prötäämiset, mitkä aiemmin mainitsit.
Kärjettömälle tarkoitetun puolan ensiöresistanssi on yleensä alle ohmin ja kärjellisen muutamia ohmeja. Etuvastuksen kanssa pelaavan puolan resistanssi yleensä jotain tuolta väliltä. Noita pieniä resistansseja mitattaessa pitää usein varsinkin halppismittarien kanssa mittajohtojen resistanssi ottaa huomioon mittaamalla ne ensin mittapäät yhdessä.
Noin se laskelma menee osapuilleen miten Sämpy mainitsi. Isommilla kierroksilla puola ei ehdi 'lataantua' täyteen saakka jolloin huippuvirta jää pienemmäksi, tyhjäkäynnillä (tai moottori sammuksissa, virrat päällä kärkien ollessa kiinni) virtaa rajoittaa vain tuo puolan resistanssi ellei etuvastusta ole. Induktanssihan vaikuttaa siten että virran nousunopeus pienenee, eli kärkien sulkeutuessa se lähtee kasvamaan nollasta ja puolan rautasydämen kyllästyessä se saavuttaa sen tason, minkä piirin resistanssi ja syöttävä jännite määrää.
Jos kärkiä menee hajalle niin kärjettömän tai etuvastusta vaativan puolan liian pienen ensiöresistanssin lisäksi kärjet voi polttaa pilalle myös rikkinäinen kondensaattori. Tuolloin kärjet kipinöi. Hyvin tavallinen syy on myös se, ettei jakajan nokkapyörässä ole rasvaa jolloin siihen vastaava pakeliittipala kulahtaa ennen aikojaan ja kärkiväli menee nollaksi. Oireet on juurikin silloin nuo prötäämiset, mitkä aiemmin mainitsit.
Kärjettömälle tarkoitetun puolan ensiöresistanssi on yleensä alle ohmin ja kärjellisen muutamia ohmeja. Etuvastuksen kanssa pelaavan puolan resistanssi yleensä jotain tuolta väliltä. Noita pieniä resistansseja mitattaessa pitää usein varsinkin halppismittarien kanssa mittajohtojen resistanssi ottaa huomioon mittaamalla ne ensin mittapäät yhdessä.
Noin se laskelma menee osapuilleen miten Sämpy mainitsi. Isommilla kierroksilla puola ei ehdi 'lataantua' täyteen saakka jolloin huippuvirta jää pienemmäksi, tyhjäkäynnillä (tai moottori sammuksissa, virrat päällä kärkien ollessa kiinni) virtaa rajoittaa vain tuo puolan resistanssi ellei etuvastusta ole. Induktanssihan vaikuttaa siten että virran nousunopeus pienenee, eli kärkien sulkeutuessa se lähtee kasvamaan nollasta ja puolan rautasydämen kyllästyessä se saavuttaa sen tason, minkä piirin resistanssi ja syöttävä jännite määrää.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: 124 Sport Coupe (cc) 1975
Nykypäivän kärjetkin on aika kuraa, verrattuna niihin mitä 70-luvulla myytiin.
Mutta sekin lienee totta, että noin yleisesti ei asentajat taida osata kärkiä enää oikein huoltaakaan. Ei taida kärkiviila edes kuulua peruskorjaamon työkaluvalikoimaan.
Mutta sekin lienee totta, että noin yleisesti ei asentajat taida osata kärkiä enää oikein huoltaakaan. Ei taida kärkiviila edes kuulua peruskorjaamon työkaluvalikoimaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 124 Sport Coupe (cc) 1975
säädän jakajan ja kärjet, auto toimii moitteetomasti päivän,pari. aamulla meinaa lähteä töihin niin katos vaan, siinä se tauno taas röpsöttää. eli ongelmat tulee aina yönyliseisomisen jälkeen. alkaa aina 3000 kohdalla tai hieman yli kun kiihdyttää, pupeltamaan ennenkuin herää.
enkä ole ainoa ketä tätä ihmettelee, tuttuni joka on 35 vuotta säädellyt kaasareita jne. ihmettelee tätä myös.
kärkiväliä on koitettu 0,40 ja 0,45 mikä pitäisi olla ihan ok. ajotus 7 astetta ennakolla nyt, myöhäisemmällä oire pahenee.
enkä ole ainoa ketä tätä ihmettelee, tuttuni joka on 35 vuotta säädellyt kaasareita jne. ihmettelee tätä myös.
kärkiväliä on koitettu 0,40 ja 0,45 mikä pitäisi olla ihan ok. ajotus 7 astetta ennakolla nyt, myöhäisemmällä oire pahenee.
Fiat 124 BC (Prokkis)
Fiat Linea (Abarth)T-Jet vm:'08 ( käyttis)
Suzuki grand vitara (käyttis)
Fiat 124 Sport Coupe CC 1.8TC (EX)
Fiat 131 Supermirafior 2L TC (EX)
Järkeä asennetaan. Odota ...
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░
1,15%
Toiminto keskeytynyt
Fiat Linea (Abarth)T-Jet vm:'08 ( käyttis)
Suzuki grand vitara (käyttis)
Fiat 124 Sport Coupe CC 1.8TC (EX)
Fiat 131 Supermirafior 2L TC (EX)
Järkeä asennetaan. Odota ...
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░
1,15%
Toiminto keskeytynyt
Re: 124 Sport Coupe (cc) 1975
Kärkiväli pysyy siis kohdallaan siinä mihin se on säädetty? Onko kondensaattori jo vaihdettu?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: 124 Sport Coupe (cc) 1975
0,40 mm kärkiväli on sellainen perusarvo. Jos on kosketuskulmamittari niin 55 +-3 astetta. Ennakkona 7 eykk on aika hyvä, riippuen tietenkin jakajan mallista ( = keskipakoennakko korkeintaan 36-38 astetta vakiomoottorissa)
Muuten kuulostaa liian tutulta. Kolmet kärjet kyrtsäsin yhdessä TC:ssä, puoliakin vaihdeltiin välillä mutta ei apua löytynyt. Kerran jäin tiellekin kun ilmeisesti konkka lopetti toimintansa, kärkien välissä oli niin iso piikki etteivät ne menneet edes kiinni.
Mitään fyysistä vikaa ei koskaan löytynyt. Ilmeisesti nuo konkat ja kärjet on vaan huonoja.
Ei noitten kanssa kyllä kovin kauan jaksa leikkiä. Vaihtui kärjettömään sytytykseen hyvin nopeasti ja sen koommin ongelmia ei ole ollut.
Muuten kuulostaa liian tutulta. Kolmet kärjet kyrtsäsin yhdessä TC:ssä, puoliakin vaihdeltiin välillä mutta ei apua löytynyt. Kerran jäin tiellekin kun ilmeisesti konkka lopetti toimintansa, kärkien välissä oli niin iso piikki etteivät ne menneet edes kiinni.
Mitään fyysistä vikaa ei koskaan löytynyt. Ilmeisesti nuo konkat ja kärjet on vaan huonoja.
Ei noitten kanssa kyllä kovin kauan jaksa leikkiä. Vaihtui kärjettömään sytytykseen hyvin nopeasti ja sen koommin ongelmia ei ole ollut.
Understeer is definitely a crime -Colin Mcrae
Re: 124 Sport Coupe (cc) 1975
kärkiväli pysyy säädössä, konkka on uuden näkönen, mutta vaihdan tänään senkin vielä.
kaikenjärjen mukaan tuon pitäisi käydä ja kukkua kuin kello. mutta jokin nuo kärjet tappaa, tai sitten laatu on törkeän huono. koitan jos jostain löytyy vielä tuota kärjetöntä sarjaa. oliko muuten vakio 1.8 koneessa lievästi kupu männät (kattelin vaan korjausoppaasta kuvia joissa puhutaan vakiosta ja niissä on lievä kupu.)
kaikenjärjen mukaan tuon pitäisi käydä ja kukkua kuin kello. mutta jokin nuo kärjet tappaa, tai sitten laatu on törkeän huono. koitan jos jostain löytyy vielä tuota kärjetöntä sarjaa. oliko muuten vakio 1.8 koneessa lievästi kupu männät (kattelin vaan korjausoppaasta kuvia joissa puhutaan vakiosta ja niissä on lievä kupu.)
Fiat 124 BC (Prokkis)
Fiat Linea (Abarth)T-Jet vm:'08 ( käyttis)
Suzuki grand vitara (käyttis)
Fiat 124 Sport Coupe CC 1.8TC (EX)
Fiat 131 Supermirafior 2L TC (EX)
Järkeä asennetaan. Odota ...
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░
1,15%
Toiminto keskeytynyt
Fiat Linea (Abarth)T-Jet vm:'08 ( käyttis)
Suzuki grand vitara (käyttis)
Fiat 124 Sport Coupe CC 1.8TC (EX)
Fiat 131 Supermirafior 2L TC (EX)
Järkeä asennetaan. Odota ...
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░
1,15%
Toiminto keskeytynyt
Re: 124 Sport Coupe (cc) 1975
olisko semmonen 1mm "patti".
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 124 Sport Coupe (cc) 1975
Ootko kattonu että apuakselin vetopyöräholkki on ehjä/kulumaton?
Jos se on paskana niin sytkä seilaa mihin sattuu
Jos se on paskana niin sytkä seilaa mihin sattuu
+30km/h
Kysy ihan mitä vaan,niin vastaan ihan mitä vaan
Kysy ihan mitä vaan,niin vastaan ihan mitä vaan
Re: 124 Sport Coupe (cc) 1975
ajoin autolla noin 1500km eikä mitään käyntihäiriöitä. ei olis kannatanut mennä koskemaan sytytys osiin kun pelas kuin enkeli.
Re: 124 Sport Coupe (cc) 1975
nyt tais selvitä, jakajassa on tuo jousitoiminen sytytysennakon säätö. katoin kärkivälin uudestaan 0,40:iin. poistin vanhat jouset jotka eivät enää joustaneet. tein uudet jouset näppärästi mäkkaiveri tyyliin kuulakärkikynän jousesta. ja tökkäsin paikoilleen. ennakon laitoin 7 asteeseen, ja nyt ei nykyttele. pitää pitää käret ristis nottei huomen aamulla tee taas.
veikkaisin kyllä että nuo kuolleet jouset olivat syypää tälläkertaa.
veikkaisin kyllä että nuo kuolleet jouset olivat syypää tälläkertaa.
Fiat 124 BC (Prokkis)
Fiat Linea (Abarth)T-Jet vm:'08 ( käyttis)
Suzuki grand vitara (käyttis)
Fiat 124 Sport Coupe CC 1.8TC (EX)
Fiat 131 Supermirafior 2L TC (EX)
Järkeä asennetaan. Odota ...
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░
1,15%
Toiminto keskeytynyt
Fiat Linea (Abarth)T-Jet vm:'08 ( käyttis)
Suzuki grand vitara (käyttis)
Fiat 124 Sport Coupe CC 1.8TC (EX)
Fiat 131 Supermirafior 2L TC (EX)
Järkeä asennetaan. Odota ...
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░
1,15%
Toiminto keskeytynyt