Ritmo 1,7 D -83 takaisin tielle... + mahdollinen turbotus
Ritmo 1,7 D -83 takaisin tielle... + mahdollinen turbotus
Aloitetaanpa tänne juttu tosta mun tuoreesta ritmo projektista...
Ostin auton pari viikkoa sitten isokyröstä, ollut siellä n.15 vuotta tallissa jemmassa.
Tarkoitus olisi saada auto hyvään kuntoon ja takaisin tielle harraste ja kesä autoksi...
auto on tällä hetkellä pukeilla tallissa, ruostekorjauksia on aloiteltu ja tänään pienen tarkistelun ja mm. jakohihnan vaihdon jälkeen kokeilin käyntiin
ekalla lähti kun palmun alta 8) tosin aluksi hieman epätasaisesti käyden ja mahtavan savun saattelemana savu on voimaa... vai miten se oli...
pakosarjan ja putken välistä vuoti aika reippaasti ja äkkiä oli talli täynnä savua, mutta toimii...
on se vaan hienon kuulonen tommonen vanha kunnon imu-diesel 8) kyllä jää zetorit kakkoseks
Ostin auton pari viikkoa sitten isokyröstä, ollut siellä n.15 vuotta tallissa jemmassa.
Tarkoitus olisi saada auto hyvään kuntoon ja takaisin tielle harraste ja kesä autoksi...
auto on tällä hetkellä pukeilla tallissa, ruostekorjauksia on aloiteltu ja tänään pienen tarkistelun ja mm. jakohihnan vaihdon jälkeen kokeilin käyntiin
ekalla lähti kun palmun alta 8) tosin aluksi hieman epätasaisesti käyden ja mahtavan savun saattelemana savu on voimaa... vai miten se oli...
pakosarjan ja putken välistä vuoti aika reippaasti ja äkkiä oli talli täynnä savua, mutta toimii...
on se vaan hienon kuulonen tommonen vanha kunnon imu-diesel 8) kyllä jää zetorit kakkoseks
Viimeksi muokannut K_V127, 08.07.2013 20:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Karo Kuusinen
-Fiat Tipo 1,6ie -93
-Volvo V70 D5 -05
- VW Golf 1,9 tdi variant
-Fiat Ritmo 1,7 D -83
EX. autot: -Fiat Tipo 1,4 -90 -Fiat 127 900 -79 -Fiat Stilo 1,6 MW actual -03 -Skoda felicia 1,3 -95
-Fiat Bravo 1,6 -99 -Mitsubishi grandis -04
-Fiat Tipo 1,6ie -93
-Volvo V70 D5 -05
- VW Golf 1,9 tdi variant
-Fiat Ritmo 1,7 D -83
EX. autot: -Fiat Tipo 1,4 -90 -Fiat 127 900 -79 -Fiat Stilo 1,6 MW actual -03 -Skoda felicia 1,3 -95
-Fiat Bravo 1,6 -99 -Mitsubishi grandis -04
Re: Ritmo 1,7 D -85 takaisin tielle...
Löysitkös uuden nokkahihnan? Muutenkin kannattaa katsoa osat valmiiksi jos jotain aukoo, ihan Motonetin tiskiltä ei enää kauhesti löydy. Että jos toimii aukomatta niin aina parempi. Kuulin hauskan jutun tämän koneen suuttimiin liittyen, että tuppaavat vääntymään asennettaessa vaikka laittaisi momenttiavaimella, niin niitä sitten huollossa löysäiltiin käsivaralta kunnes kuullosti käyvän hyvin..
Tässähän menee motivaatio omasta projektista, kun ei nää DieselRitmot olekaan täysin kadonneet maan pinnalta
Tässähän menee motivaatio omasta projektista, kun ei nää DieselRitmot olekaan täysin kadonneet maan pinnalta
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Ritmo 1,7 D -85 takaisin tielle...
[quote="Sämpy"]Löysitkös uuden nokkahihnan? Muutenkin kannattaa katsoa osat valmiiksi jos jotain aukoo, ihan Motonetin tiskiltä ei enää kauhesti löydy. Että jos toimii aukomatta niin aina parempi. Kuulin hauskan jutun tämän koneen suuttimiin liittyen, että tuppaavat vääntymään asennettaessa vaikka laittaisi momenttiavaimella, niin niitä sitten huollossa löysäiltiin käsivaralta kunnes kuullosti käyvän hyvin..
Kyllähän noita nokkahihnoja vielä liikkuu. Ebayssä runsaasti ja rompetoreillakin usein tullut vastaan. Jakopäässä olevien laakereiden saaminen sitten hankalampaa.
Suuttimet on tiivistetty kanteen siten, että suuttimen pohja vastaa v-malliseen holkkiin. Erillistä tiivistettä ei ole. Kun suutin kiristetään liian kovaan holkki menee
suoraksi, eikä pidä. OIkeaopinen korjaus olisi holkin vaihto, mutta ovat puristeella kiinni, joten ei ihan helpolla irtoa.
Itse laitoin pohjalle kupariprikat, jotka sitten voi vaihtaa kun suuttimet joutuu irrottamaan. Tietysti suihkutuskuvio nousee prikan paksuuden verran ylöspäin, mutta ei
käytännön merkitystä. Tietysti suuttimen runko voi vääntyä, jos oikein hurjasti kiristetään, mutta momenttiin kiristämällä aika erikoinen tarina. Ainakin 55hv versiossa suuttimet kiinni 1 pultilla, joka painaa suutinta käpälän välityksellä.
Kyllähän noita nokkahihnoja vielä liikkuu. Ebayssä runsaasti ja rompetoreillakin usein tullut vastaan. Jakopäässä olevien laakereiden saaminen sitten hankalampaa.
Suuttimet on tiivistetty kanteen siten, että suuttimen pohja vastaa v-malliseen holkkiin. Erillistä tiivistettä ei ole. Kun suutin kiristetään liian kovaan holkki menee
suoraksi, eikä pidä. OIkeaopinen korjaus olisi holkin vaihto, mutta ovat puristeella kiinni, joten ei ihan helpolla irtoa.
Itse laitoin pohjalle kupariprikat, jotka sitten voi vaihtaa kun suuttimet joutuu irrottamaan. Tietysti suihkutuskuvio nousee prikan paksuuden verran ylöspäin, mutta ei
käytännön merkitystä. Tietysti suuttimen runko voi vääntyä, jos oikein hurjasti kiristetään, mutta momenttiin kiristämällä aika erikoinen tarina. Ainakin 55hv versiossa suuttimet kiinni 1 pultilla, joka painaa suutinta käpälän välityksellä.
Re: Ritmo 1,7 D -85 takaisin tielle...
Mahtavaa et vielä tulee liikenteesee Diesel Ritmo liikenne kuntoon. Itse kans tahtoisin.
Kivat on kyl äänet tollasessa vanhassa dieselissä.
http://www.youtube.com/watch?v=K4Kw--2W ... re=related
Kivat on kyl äänet tollasessa vanhassa dieselissä.
http://www.youtube.com/watch?v=K4Kw--2W ... re=related
Fiat Stilo 95 mw -06
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Re: Ritmo 1,7 D -85 takaisin tielle...
On muuten ihan pirun sitkeitä vehkeitä,tai ainakin se joka systerillä oli vuonna jotain..Oli 1-koppainen,ja muistaakseni siinä oli 500tkm paikkeilla kun vaihtoi omistajaa. Systeri kun osti,oli 250tkm.Pellit vaan tuppas häviämään..Tosin ei siihen koskaan ollut minkäänlaista suojaustakaan tehty..
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)
http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)
http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Re: Ritmo 1,7 D -85 takaisin tielle...
Joo löytyi uusi jakohihna ja laturin hihna... jakohihnoja oli heikalla kaksi hyllyssä, niin ostin molemmat, ja kiilahihna löytyi paikalliselta fixusilta...
heikalla oli myös termostaatti, niin otin senkin varulta...
autolla on ajettu vasta 160 000 mittarin mukaan, ja ennen seisontaan jääntiä kuulemma moottori vaihdettu? eikä saatu sen jälkeen käymään niin loppui nähtävästi motivaatio... syy käymättömyyteen löytyi melko nopeasti... hihna pielessä, pumppu kaksi hammasta jäljessä ja nokka/kampi välillä hampaan heitto...
uusi hihna, ja merkit kohdilleen, niin hyvin tuntui ainakin noin pienellä koe käytöllä toimivan, eli tuskin tarvii availla...
ruostetta on perinteisissä paikoissa taka kaarissa ja ovissa... muuta hitsattavaa ei ole vielä ihme kyllä löytynyt...
jospa siitä vielä auto tulee tavoite ois kesäksi ajoon...
heikalla oli myös termostaatti, niin otin senkin varulta...
autolla on ajettu vasta 160 000 mittarin mukaan, ja ennen seisontaan jääntiä kuulemma moottori vaihdettu? eikä saatu sen jälkeen käymään niin loppui nähtävästi motivaatio... syy käymättömyyteen löytyi melko nopeasti... hihna pielessä, pumppu kaksi hammasta jäljessä ja nokka/kampi välillä hampaan heitto...
uusi hihna, ja merkit kohdilleen, niin hyvin tuntui ainakin noin pienellä koe käytöllä toimivan, eli tuskin tarvii availla...
ruostetta on perinteisissä paikoissa taka kaarissa ja ovissa... muuta hitsattavaa ei ole vielä ihme kyllä löytynyt...
jospa siitä vielä auto tulee tavoite ois kesäksi ajoon...
Karo Kuusinen
-Fiat Tipo 1,6ie -93
-Volvo V70 D5 -05
- VW Golf 1,9 tdi variant
-Fiat Ritmo 1,7 D -83
EX. autot: -Fiat Tipo 1,4 -90 -Fiat 127 900 -79 -Fiat Stilo 1,6 MW actual -03 -Skoda felicia 1,3 -95
-Fiat Bravo 1,6 -99 -Mitsubishi grandis -04
-Fiat Tipo 1,6ie -93
-Volvo V70 D5 -05
- VW Golf 1,9 tdi variant
-Fiat Ritmo 1,7 D -83
EX. autot: -Fiat Tipo 1,4 -90 -Fiat 127 900 -79 -Fiat Stilo 1,6 MW actual -03 -Skoda felicia 1,3 -95
-Fiat Bravo 1,6 -99 -Mitsubishi grandis -04
Re: Ritmo 1,7 D -85 takaisin tielle...
Noniin... laitetaanpas uutta tännekkin...
Ritmo on ollut jo pari kertaa käynnissä, ja pumpun ajoitus on säädetty mittakellolla kohdalleen...
laitoin yhden video pätkän youtubeen niin laitetaan linkki tänne ihmeteltäväksi
http://www.youtube.com/watch?v=_eF3ai2BOQs
Ritmo on ollut jo pari kertaa käynnissä, ja pumpun ajoitus on säädetty mittakellolla kohdalleen...
laitoin yhden video pätkän youtubeen niin laitetaan linkki tänne ihmeteltäväksi
http://www.youtube.com/watch?v=_eF3ai2BOQs
Karo Kuusinen
-Fiat Tipo 1,6ie -93
-Volvo V70 D5 -05
- VW Golf 1,9 tdi variant
-Fiat Ritmo 1,7 D -83
EX. autot: -Fiat Tipo 1,4 -90 -Fiat 127 900 -79 -Fiat Stilo 1,6 MW actual -03 -Skoda felicia 1,3 -95
-Fiat Bravo 1,6 -99 -Mitsubishi grandis -04
-Fiat Tipo 1,6ie -93
-Volvo V70 D5 -05
- VW Golf 1,9 tdi variant
-Fiat Ritmo 1,7 D -83
EX. autot: -Fiat Tipo 1,4 -90 -Fiat 127 900 -79 -Fiat Stilo 1,6 MW actual -03 -Skoda felicia 1,3 -95
-Fiat Bravo 1,6 -99 -Mitsubishi grandis -04
Re: Ritmo 1,7 D -85 takaisin tielle...
Hieno auto ja nätisti nakuttaa!
Re: Ritmo 1,7 D -85 takaisin tielle...
Muistaakseni nuo aikoinaan (samoin kuin jotkut Ducaton malit) laitettiin reilusti aikaiselle, jotta kylmäkäynnistyminen
parani. Pumpuissa ei ollut erillistä kylmäkäynnnistysajoitukseen vaikuttavaa vipua kuten joissain Boschin pumpuissa.
Samoin savutus väheni ja "voima" parani. Haittapuolena oli vieläkin terävämpi käynti, mutta esim nakutuksen
aiheuttamia vaurioita en muista nähneeni.
parani. Pumpuissa ei ollut erillistä kylmäkäynnnistysajoitukseen vaikuttavaa vipua kuten joissain Boschin pumpuissa.
Samoin savutus väheni ja "voima" parani. Haittapuolena oli vieläkin terävämpi käynti, mutta esim nakutuksen
aiheuttamia vaurioita en muista nähneeni.
Re: Ritmo 1,7 D -85 takaisin tielle...
ainakin tässä yksilössä on muuten boschin (en muista mallia ulkoa) pumppu ja löytyy myös kylmäkäynnistys ajoituksen säätö... samanlainen kuin bensa autojen ryyppy-vipu, mutta tässä sitä pyöritetään, eikä vedetä...
Karo Kuusinen
-Fiat Tipo 1,6ie -93
-Volvo V70 D5 -05
- VW Golf 1,9 tdi variant
-Fiat Ritmo 1,7 D -83
EX. autot: -Fiat Tipo 1,4 -90 -Fiat 127 900 -79 -Fiat Stilo 1,6 MW actual -03 -Skoda felicia 1,3 -95
-Fiat Bravo 1,6 -99 -Mitsubishi grandis -04
-Fiat Tipo 1,6ie -93
-Volvo V70 D5 -05
- VW Golf 1,9 tdi variant
-Fiat Ritmo 1,7 D -83
EX. autot: -Fiat Tipo 1,4 -90 -Fiat 127 900 -79 -Fiat Stilo 1,6 MW actual -03 -Skoda felicia 1,3 -95
-Fiat Bravo 1,6 -99 -Mitsubishi grandis -04
Re: Ritmo 1,7 D -85 takaisin tielle...
Hiluxissa mokoma kiertonuppi lisäsi vain kaasua...K_V127 kirjoitti:ainakin tässä yksilössä on muuten boschin (en muista mallia ulkoa) pumppu ja löytyy myös kylmäkäynnistys ajoituksen säätö... samanlainen kuin bensa autojen ryyppy-vipu, mutta tässä sitä pyöritetään, eikä vedetä...
Volkkarin Transportterin dieseleissä on ihan aikaistin -hanikka. Käynti muuttuu karkeaksi, muuta vaikutusta ei juurikaan ole (paitti parempi käynnistyvyys).
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Ritmo 1,7 D -85 takaisin tielle...
Pyöritettävä "käsikaasu" oli myös I-koppaisissa dieseleissä. Vaikutti suoraan kaasupolkimeen. Oli välttämätöntä ruuvata
kylmänä, sillä muuten ei pysynyt käynnissä. Lämpimillä keleillä kylläkin kävi myös kylmänä, mutta jo nollakeleillä oli
tyhjäkäyntiä lisättävä.
kylmänä, sillä muuten ei pysynyt käynnissä. Lämpimillä keleillä kylläkin kävi myös kylmänä, mutta jo nollakeleillä oli
tyhjäkäyntiä lisättävä.
Re: Ritmo 1,7 D -85 takaisin tielle...
Joo täytyy tunnustaa
oikeassan olitte... ei tuo nuppi tee muuta ku nostaa vähän kierroksia...
nyt on ollu niin kylmät kelit, ettei oo paljon tallilla tullu käytyä jos ens viikolla vähän lauhtuis...
nimim. stilon mittari sano aamulla -34,5 astetta
oikeassan olitte... ei tuo nuppi tee muuta ku nostaa vähän kierroksia...
nyt on ollu niin kylmät kelit, ettei oo paljon tallilla tullu käytyä jos ens viikolla vähän lauhtuis...
nimim. stilon mittari sano aamulla -34,5 astetta
Karo Kuusinen
-Fiat Tipo 1,6ie -93
-Volvo V70 D5 -05
- VW Golf 1,9 tdi variant
-Fiat Ritmo 1,7 D -83
EX. autot: -Fiat Tipo 1,4 -90 -Fiat 127 900 -79 -Fiat Stilo 1,6 MW actual -03 -Skoda felicia 1,3 -95
-Fiat Bravo 1,6 -99 -Mitsubishi grandis -04
-Fiat Tipo 1,6ie -93
-Volvo V70 D5 -05
- VW Golf 1,9 tdi variant
-Fiat Ritmo 1,7 D -83
EX. autot: -Fiat Tipo 1,4 -90 -Fiat 127 900 -79 -Fiat Stilo 1,6 MW actual -03 -Skoda felicia 1,3 -95
-Fiat Bravo 1,6 -99 -Mitsubishi grandis -04
Re: Ritmo 1,7 D -85 takaisin tielle...
Noniin... laitoin tonne kuvablogiin vihdoin vähän projekti kuvia...
nyt on jo kelit lämmenny, ja peltityöt saatu kunnolla käyntiin...
http://kuvablogi.com/blog/18313/7/
nyt on jo kelit lämmenny, ja peltityöt saatu kunnolla käyntiin...
http://kuvablogi.com/blog/18313/7/
Karo Kuusinen
-Fiat Tipo 1,6ie -93
-Volvo V70 D5 -05
- VW Golf 1,9 tdi variant
-Fiat Ritmo 1,7 D -83
EX. autot: -Fiat Tipo 1,4 -90 -Fiat 127 900 -79 -Fiat Stilo 1,6 MW actual -03 -Skoda felicia 1,3 -95
-Fiat Bravo 1,6 -99 -Mitsubishi grandis -04
-Fiat Tipo 1,6ie -93
-Volvo V70 D5 -05
- VW Golf 1,9 tdi variant
-Fiat Ritmo 1,7 D -83
EX. autot: -Fiat Tipo 1,4 -90 -Fiat 127 900 -79 -Fiat Stilo 1,6 MW actual -03 -Skoda felicia 1,3 -95
-Fiat Bravo 1,6 -99 -Mitsubishi grandis -04
Re: Ritmo 1,7 D -85 takaisin tielle...
Hieno homma että tämäkin yksilö löysi arvoisensa omistajan. Vähän auton tulevaa kohtaloa murehdin etukäteen silloin kun huomasin myynnissä ja totesin että itsellä ei resurssit riitä säilömiseen ja kunnostamiseen...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -