Ritmo 1,7 D -83 takaisin tielle... + mahdollinen turbotus

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
fiatman2
GFF
Viestit: 2084
Liittynyt: 22.08.2004 19:40
Paikkakunta: Hollola

Re: Ritmo 1,7 D -83 takaisin tielle...

Viesti Kirjoittaja fiatman2 »

Minulla kävi samanmoinen juttu jokunen vuosi taaksepäin,samaisilla vanteilla,koittelin Bravaan ja mahtui pyörimään hyvin edessä ettei ottanut satulaan kiinni ja rengaskaupasta uudet kumekset vanteille ja kotona alle,niin eikös se liimapainosta ottanutkin satulaan kiinni,mutta morapuukolla sai kalvettua pienen siivun painosta ja hyvin mahtui taas pyörimään.
Jari Salmensuo
Avatar
K_V127
Viestit: 94
Liittynyt: 12.02.2009 14:12
Paikkakunta: Hankasalmi AS.
Viesti:

Re: Ritmo 1,7 D -83 takaisin tielle...

Viesti Kirjoittaja K_V127 »

Nyt loppu räntäsateet, ja sain ritmon ulos kuvattavaksi... Suunnitteilla ois lähteä sillä huomenna töihin, kun ysitiekin on jo kesäisessä kunnossa :D
Jos kaikki menee hyvin ja ritmo pelaa, nii saatanpa ajella sillä työmatkaa kesäkuun alkuun kesälomaan asti... 8-)
Näin voinkin todeta, että tuo "projekti" ritmo takaisin tielle on pikkuhiljaa suoritettu :D
Toki voin päivitellä tänne ritmon tarinaa tulevaisuudessakin... varsinaisia projektikuvia ei tuolla photobucketissa oo ku ne vähän hävis kuvablogin kaatumisen yhteydessä... mut täytyy niitäki joskus kaivella koneelta ja laittaa nyt jälkikäteen nettiin...
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Karo Kuusinen
-Fiat Tipo 1,6ie -93
-Volvo V70 D5 -05
- VW Golf 1,9 tdi variant
-Fiat Ritmo 1,7 D -83
EX. autot: -Fiat Tipo 1,4 -90 -Fiat 127 900 -79 -Fiat Stilo 1,6 MW actual -03 -Skoda felicia 1,3 -95
-Fiat Bravo 1,6 -99 -Mitsubishi grandis -04
Avatar
K_V127
Viestit: 94
Liittynyt: 12.02.2009 14:12
Paikkakunta: Hankasalmi AS.
Viesti:

Re: Ritmo 1,7 D -83 takaisin tielle...

Viesti Kirjoittaja K_V127 »

Nyt on Ritmolla ajeltu ekat 1000km arkiajoa... Ritmo on hoitanut kesäauton virkaa urheasti :D
Kuva
Ritmo pääsi jopa toteuttamaan itseään traktorin ominaisuudessa... :D
isohko kärry, 8 säkkiä multaa ja kaksi 40kg säkkiä kalkkia tuli perässä melkein huomaamatta... :D
Hyvä traktori siis, mutta siihenhän tuo on varmaan suunniteltukin :D
Karo Kuusinen
-Fiat Tipo 1,6ie -93
-Volvo V70 D5 -05
- VW Golf 1,9 tdi variant
-Fiat Ritmo 1,7 D -83
EX. autot: -Fiat Tipo 1,4 -90 -Fiat 127 900 -79 -Fiat Stilo 1,6 MW actual -03 -Skoda felicia 1,3 -95
-Fiat Bravo 1,6 -99 -Mitsubishi grandis -04
Avatar
K_V127
Viestit: 94
Liittynyt: 12.02.2009 14:12
Paikkakunta: Hankasalmi AS.
Viesti:

Re: Ritmo 1,7 D -83 takaisin tielle... + mahdollinen turbotu

Viesti Kirjoittaja K_V127 »

Päivitetäänpä tännekkin jotain...
Ritmon kesä on sujunut hienosti, ja yllättävän luotettavasti... vain yksi tekninen ongelma on ollut, kun laturi meinasi tippua ysitielle... :D
"Hurjan" ohituksen aikana kuului ensin mielenkiintoinen kilinä auton alta :D (alemman kiinnityspultin mutteri tipahti)
Tästä meni vielä pari kilometriä, ennen isompaa kolinaa ja laturin hihnan tuskaista kiljumista :D
Onneksi kotiin ei ollut montaa kilometriä, niin pienen tarkastuksen jälkeen ajelin kiljunnan säestämänä kotiin...
Myös halkeilleet polttoaine-letkut olen ohimennen uusinut...

Radallakin käytiin: http://www.youtube.com/watch?v=suc94wsEz1U
Ritmo kesti hienosti 500km ja rata-ajot ilman mitään vahinkoja,
ja vaikka hauskaa oli, niin himo lisä-voimaa kohtaan kasvoi radalla entisestään :twisted:
Ja kun tuonne tallin nurkkaan on tullut ajan saatossa kerättyä hommaan sopiva turbo ja välijäähdytin, niin päätin lopettaa ritmon kesäkauden ja aloittaa voimanlisäys-projektin...
Projekti alkoi tänään päivällä "paperitöillä" kun soittelin maahantuojalle ja kyselin vertailupapereita muutos-katsastusta varten.
Kaveri lupasi yrittää hommata... (jos jollakin sellaisia löytyy, niin olisin kiitollinen)
Huomenna toimitan turbon "hovi-koneistajalle" laippojen valmistusta varten...

Projektin budjetti on erittäin pieni, eikä ole tarkoitus autoa rikkoa vaan maltilla mennään (ainakin aluksi :twisted: )
Katsotaan mitä tuleman pitää... :D
Karo Kuusinen
-Fiat Tipo 1,6ie -93
-Volvo V70 D5 -05
- VW Golf 1,9 tdi variant
-Fiat Ritmo 1,7 D -83
EX. autot: -Fiat Tipo 1,4 -90 -Fiat 127 900 -79 -Fiat Stilo 1,6 MW actual -03 -Skoda felicia 1,3 -95
-Fiat Bravo 1,6 -99 -Mitsubishi grandis -04
Avatar
K_V127
Viestit: 94
Liittynyt: 12.02.2009 14:12
Paikkakunta: Hankasalmi AS.
Viesti:

Re: Ritmo 1,7 D -83 takaisin tielle... + mahdollinen turbotu

Viesti Kirjoittaja K_V127 »

Ritmon turbotus-projekti on alkanut hienosti, turbon laipat on valmiina, Heikalta tuli hieno tiivistesarja.
Kuva
Ja välijäähytin (3B Passat 1,9 TDI) on löytänyt paikkansa keulalta...
Kuva
Pakosarjan tekoa varten odottelen vielä kannen puoleista laippaa vesileikkuusta... mutta odotellessa olen väsäillyt muuta oheis viritystä, mm. uudet ilmanottoaukot keulalle (musta verkko ei oikein erotu kuvissa)
Kuva
Kuva
Myös ahtoputkia ja "painekoteloa" imusarjalle on jo kehitteillä, mutta niistä lisää kunhan projekti etenee... :D
Karo Kuusinen
-Fiat Tipo 1,6ie -93
-Volvo V70 D5 -05
- VW Golf 1,9 tdi variant
-Fiat Ritmo 1,7 D -83
EX. autot: -Fiat Tipo 1,4 -90 -Fiat 127 900 -79 -Fiat Stilo 1,6 MW actual -03 -Skoda felicia 1,3 -95
-Fiat Bravo 1,6 -99 -Mitsubishi grandis -04
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ritmo 1,7 D -83 takaisin tielle... + mahdollinen turbotu

Viesti Kirjoittaja VTO »

Miten olet ajatellut polttoainesyötön ahtopaineen mukaan toteuttaa? Erilainen ruiskutuspumppu vai kylmästi vaan lisää syöttöä? Entä puristussuhteen mahdollisen alentamisen?

T. Nimim. 300tkm DRitmolla takana (kovasti on heppoinen kansi ja varmasti männätkin ahtamista silmällä pitäen)

PS! Oliko ne ahdetut tehdastekoiset 1,9 litraisia?
Avatar
K_V127
Viestit: 94
Liittynyt: 12.02.2009 14:12
Paikkakunta: Hankasalmi AS.
Viesti:

Re: Ritmo 1,7 D -83 takaisin tielle... + mahdollinen turbotu

Viesti Kirjoittaja K_V127 »

tarkotus on pitää ahdot arkisäädöissä melko pieninä ja syöttöpumppua ei ole ainakaan tähän hätään tarkoitus vaihtaa, eli syöttöä vaan lisää... ja tarkotus on asentaa pakokaasun lämpötilamittari, ettei tuu niin herkästi mäntiä sulatettua.
minun tietääkseni tuota 1,7aa on tehty turbon kanssa, ainakin vähän myöhemmissä malleissa esim.puntossa. tiedä sitten onko isoja muutoksia tehty turbomalliin?
ja kun tarkoitus ei ole mitään huipputehoja saada, niin en ole ollut huolissani itse moottorin puolesta... vakio hilppeillä ja puristuksilla mennään, ainakin näin alkuun...
Karo Kuusinen
-Fiat Tipo 1,6ie -93
-Volvo V70 D5 -05
- VW Golf 1,9 tdi variant
-Fiat Ritmo 1,7 D -83
EX. autot: -Fiat Tipo 1,4 -90 -Fiat 127 900 -79 -Fiat Stilo 1,6 MW actual -03 -Skoda felicia 1,3 -95
-Fiat Bravo 1,6 -99 -Mitsubishi grandis -04
Avatar
K_V127
Viestit: 94
Liittynyt: 12.02.2009 14:12
Paikkakunta: Hankasalmi AS.
Viesti:

Re: Ritmo 1,7 D -83 takaisin tielle... + mahdollinen turbotu

Viesti Kirjoittaja K_V127 »

Rupesin tossa niettimään, että miten asia on... onko noissa turbon kanssa isoja eroja...
teknisiä tietoja:
iskutilavuus: turbo 1695 ja vapari 1698
sylinterin halkaisija turbo 82,6mm ja vapari 82,6mm
iskun pituus turbo 79,1mm ja vapari 79,2mm
puristus-suhde turbo 19 ja vapari 20
eli noiden perusteella pieniä eroja on, mutta kun tuo turbokone kestää nettijuttujen mukaa 1,6baria ahtoja ilman välitöntä laukeamista, niin jos tuo ritmon kone 0,5 ahdoilla räjähtää, nii teen siitä vaikka saunan ens vuoden sauna-ajoihin ;)
eihän tuo puristuksen lasku paha homma olis ja jos vaikka vakio kansipahvi pettää, nii sitten sitä täytyy jo miettiä. mutta toistaseks taidan vakiona mennä... toki jos jollakin on parempaa tietoa ja ehdotuksia, niin asiaa voi vielä harkita...
Karo Kuusinen
-Fiat Tipo 1,6ie -93
-Volvo V70 D5 -05
- VW Golf 1,9 tdi variant
-Fiat Ritmo 1,7 D -83
EX. autot: -Fiat Tipo 1,4 -90 -Fiat 127 900 -79 -Fiat Stilo 1,6 MW actual -03 -Skoda felicia 1,3 -95
-Fiat Bravo 1,6 -99 -Mitsubishi grandis -04
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ritmo 1,7 D -83 takaisin tielle... + mahdollinen turbotu

Viesti Kirjoittaja VTO »

Jos kansi on irti, niin ehkä kannattaa valita (muistini mukaan) niistä kolmesta kansitiivisteen paksuusvaihtoedosta se paksuin. Ja ruiskutusajoituksessa pitäytyä lähellä ohjearvoa, vaikka noita taidettiin (ainakin kuluneissa moottoreissa) kääntää reilusti aikaiselle. Varmaankin paremman kylmäkäynnistymisen ja miksei kulkemisenkin toivossa. Ennakon lisäys ei tietääkseni kestävyyteen havaittavasti vaikuttanut.
Avatar
K_V127
Viestit: 94
Liittynyt: 12.02.2009 14:12
Paikkakunta: Hankasalmi AS.
Viesti:

Re: Ritmo 1,7 D -83 takaisin tielle... + mahdollinen turbotu

Viesti Kirjoittaja K_V127 »

kansi ei oo tällä erää irti, mutta mikäli tulee jossain vaiheessa irrotettua, nii tarkotus olis tosiaan laittaa paksumpi tiiviste, kun onhan ton puristus-suhde turbottamiseen melko korkea, eikä sitä sen takia viiti kovin paljon ahtaa... tiivisteelläkään ei tosin ihmeitä saada aikaan. En oo tiennytkään, että niitä ois tohon eri paksusia saatavissa.
Yks vaihtoehto ois toki teettää kuparista? mulla ois tuttujaki, jotka semmosen edullisesti leikkais...

Sitä mun pitikin fiksummilta kysyä, että kannattaako pumpun ajotusta muuttaa? tällä hetkellä se on tehtaan ohjearvoon säädetty.
mutta ei siis kannata muuttaa ajoitusta?
Karo Kuusinen
-Fiat Tipo 1,6ie -93
-Volvo V70 D5 -05
- VW Golf 1,9 tdi variant
-Fiat Ritmo 1,7 D -83
EX. autot: -Fiat Tipo 1,4 -90 -Fiat 127 900 -79 -Fiat Stilo 1,6 MW actual -03 -Skoda felicia 1,3 -95
-Fiat Bravo 1,6 -99 -Mitsubishi grandis -04
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ritmo 1,7 D -83 takaisin tielle... + mahdollinen turbotu

Viesti Kirjoittaja VTO »

Kyllä niitä, samoin kuin Ducatojakin, silloin 80-luvulla käännettiin reilusti aikaisemmalle. Lähti käymään yli 20 pakkasestakin kun muuten 15 teki ilman lohkolämmitintä tiukkaa.käyntiääni muuttui kovemmaksi ja varmaan savutus lisääntyi. samalla kun hieman ruiskutusta lisäsi niin kulku parani silloisen mittapuun mukaan havaittavasti.
Avatar
K_V127
Viestit: 94
Liittynyt: 12.02.2009 14:12
Paikkakunta: Hankasalmi AS.
Viesti:

Re: Ritmo 1,7 D -83 takaisin tielle... + mahdollinen turbotu

Viesti Kirjoittaja K_V127 »

Ilmankos tuo ei oo kovin kummosesti kylmästä käyntiin lähtenyt :D
kyllä en näillä kokemuksilla -20 lähtis ilman lämmitystä kokeilemaan :D
Onneks se on vaan harraste-auto, niin saa majailla aina tallissa :D
Karo Kuusinen
-Fiat Tipo 1,6ie -93
-Volvo V70 D5 -05
- VW Golf 1,9 tdi variant
-Fiat Ritmo 1,7 D -83
EX. autot: -Fiat Tipo 1,4 -90 -Fiat 127 900 -79 -Fiat Stilo 1,6 MW actual -03 -Skoda felicia 1,3 -95
-Fiat Bravo 1,6 -99 -Mitsubishi grandis -04
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Ritmo 1,7 D -83 takaisin tielle... + mahdollinen turbotu

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Pumppu ei varmaan kylmäkäynnistyksissä tarjoa tarpeeksi soppaa josta seuraa huono kylmäkäynnistyvyys ilman lohkaria.

Kuparitiivisteenkin saa pitämään mutta se pitää huolellisesti hehkuttaa ennen asennusta ja erityisen kuparitiivisteliiman käyttö on todella suositeltavaa.

Moottorista oli myös 1.9-litrainen versio, joka pohjautui vino-TC:hen kun taas tuo 1.7 on pystykoneen sukua. Ainakin Regatan korjaamomanuaali tuntee molemmat versiot...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
K_V127
Viestit: 94
Liittynyt: 12.02.2009 14:12
Paikkakunta: Hankasalmi AS.
Viesti:

Re: Ritmo 1,7 D -83 takaisin tielle... + mahdollinen turbotu

Viesti Kirjoittaja K_V127 »

Nyt ois ritmon turbotus hyvässä vaiheessa... :)
Ekat koeajot on jo takana ja 0,5 barin ahdoilla paukkua tuntuis olevan reippaasti lisää.
Muutama takaisku oli kasausvaiheessa, mutta nyt kaikki tuntuisi pelaavan hienosti.
Sitten vain testaillaan miten tuo kestää :roll: jos kaikki menee hyvin, tarkotus olis tuoda se ahvenistolle trailerilla viimeisiä säätöjä ja kestotestiä varten... 8-) ja jos sen jälkeen on vielä ajokunnossa, niin alotetaan muutoskatsastaminen...

Kuva
Konehuone ilmansuodatinta vaille valmiina

Kuva
Ahtopainemittarin asennus... viereen mahtuis vielä toinenkin mittari, tarkoitus oli laittaa pakokaasun lämpötilamittari, mutta asiaa mietittyäni en pitänyt sitä tarpeellisena... aika näyttää tuleeko siihen jotain...
Karo Kuusinen
-Fiat Tipo 1,6ie -93
-Volvo V70 D5 -05
- VW Golf 1,9 tdi variant
-Fiat Ritmo 1,7 D -83
EX. autot: -Fiat Tipo 1,4 -90 -Fiat 127 900 -79 -Fiat Stilo 1,6 MW actual -03 -Skoda felicia 1,3 -95
-Fiat Bravo 1,6 -99 -Mitsubishi grandis -04
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Ritmo 1,7 D -83 takaisin tielle... + mahdollinen turbotu

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Todella asiallista! 8-)

Jos meinaat ruveta koittamaan äärirajoja, niin kannattaa asentaa imuputkistoon se läppä jollaista diisselinvirittäjät aika usein suosivat. Sen saa sitten nykäistä kiinni, jos jostain syystä kone lähtee ryntäämään omaa öljyään polttaen esimerkiksi turbovaurion tapahtuessa. Menohalut tyssäävät tuolloin aika tehokkaasti. Joku wanha ryypyn vaijeri nuppeineen vaan kojelautaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin