Kertomuksia "tuntemattoman" projekteista

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
unknown
Viestit: 90
Liittynyt: 02.02.2007 22:50

Kertomuksia "tuntemattoman" projekteista

Viesti Kirjoittaja unknown »

Kirjoitellan tänne jotain siitä mihin allekirjoittanut käyttää vapaa-aikaa.

Tässä kuvassa katsotaan vasemman taka pyöräkoteloon ja lokasuojat on poistettu:
Kuva
Vähän ripustusta näkyy oikeassa alanurkassa ja iso alumiininen klöntti on kytkinkotelo ja lähimpänä voimansiirto vaihdelaatikolle.
Tämä on myös niitä malleja joista on mahdollista irroittaa moottori alakautta eli putkirungossa on laipat ja jopa plussa kaapelissa (musta johto missä on punaista välissä) on välipistoke tätä operaatiota varten.
kuvassa on myös polttoaineen täyttöputki, öljynjäähdytin ja sen flekti (45 asteen kulmassa olevan putken takana) ja sille ilmanohjainkotelo.

No mitä täältä etsitään?

Takasivuikkunaa, jonka nostin on sanonut taas sopimuksen irti...

Otetaan melkein kaikki pois mitä kuvassa näkyy, paitsi moottori ja ripustus...
Kuva
kuvamispaikan edelliseen näkee sytytysboksista ja bensantäyttöputkesta jonka tynkään olen laittanut vähän paperia. NYT NÄKYY JO!

Ainakin pieni osa siitä... Se on toi osa missä on keltapassivoitu ruuvi, keltapassivoitu kaareva kisko ei ole osa sitä.
Kuva
Vähän sisustan osaa pois ja sivuritilä josta öljynjäähdytin saa ilmaa.
Yllä olevan kuvan oikeassa reunassa näkyy kytkimen työsylinteri, ihan kiva että sitäkin näkee joskus...

1.5 päivää myöhemmin on koko komeus ulkona
Kuva
"Fiat" siellä lukee"
Sama ikkunanostin löytyy 1980-luvun isommista Fiateista ja Lancioista joissa mekanismi hoitaa etuikkunoiden liikuttamista. Mekanismin ongelma on että homma toimii jousenmuotoisen vaijerin avulla (vähän samanlainen mitä on nopeusvaijerin ympärillä) joka menee sähkömoottorin läpi, missä tarkalleen tietty määrä pieniä kuulia liikuttaa vaijeria edestakaisin, mikä tietenkin loppuu jos pienikin roska joutuu kuulien väliin.


Itse olen kolme kertaa olen repinyt näitä ikkunoita ulos autosta ja IKINÄ ENÄÄ en tätä homma tee. Tälläkertaa tosin pääsin helpolla koska ikkuna on jäänyt yläasentoon jolloin tilaa on huomattavasti enemmän kuin ala-asennossa.
Ideana on että laitan nykyaikaisen nostinmoottorin tuohon vanhaan kiskoon, ongelmana on vain löytää oikean kokoinen 44cm liikkumisvaralla oleva mekanismi.
Olisiko kenelläkään ideoita mistä automallista voisi löytyä sopiva?
unknown
Viestit: 90
Liittynyt: 02.02.2007 22:50

Re: Kertomuksia "tuntemattoman" projekteista

Viesti Kirjoittaja unknown »

Ikkunaongelmainen auto oli tämä:
Kuva
Nyt olen viikonlopun tarkkaillut tilannetta ja erittäin hyviä ehdokkaita on ikkunannostajalle löytynyt, pitää vielä saa kysyttyä mitat ennenkuin teen hankintoja.




Sillä aikaa flekti juttuja...

Kuva

Päätin että lämpenemisongelmat autossa saa loppua! Ongelma ei ole auton vaan flektien, jonka toimittaja on Lucas...
Kuva
"Vihreä on miinus ja se toinen vihreä on maa, kun meillä Briteissä on positiivinen maa, sen pitäisi pyöriä oikeaan suuntaan ja se on nuolen osoittama, äläkä pudota! kun muuten meidän pitkää ja hartaasti suunniteltu moottori ei enää sitten pyöri... tai pyörii sen takia..."

Välillä toimii toisinaan taas ei, joskus on johtimet irti toisinaan taas hiilet loppu ja Lucasin hiilet on sellaisia että sisältävät keskijohtimen, normaalit hiilet ei toimi ja tämä näkyy liian matalina kierroksina.

Ongelma on että kovin mielellään ei Ferrariin ryhdy tekemään minkäänlaista muutosta jota en tulevaisuudessa saa alkuperäiseksi. Yllä oleva flektin moottorille on runkoon hitsattu kiinikkeet, joita päätin käyttää hyvksi. Spal:in flektin moottori on ruuvattu kehikkoonsa ja päätin että muotoilen pellinpalan jonka laitan moottorin kiinnitysruuvien väliin ja vanhaa Lucasin kiinnikkeille tarjosin kolmen tuuman putkea. hitsasin illalla pimeässä aikaisemmin muotoilleeni pellinpalasen, meni ihan minne sattuu ja maalaus oli myös samaa tasoa.
Kuva
Viimekauden kärpäsetkin on vielä keulassa kiinni, voih! tulisi jo kesä...
Vielä pitää vaihtaa uudet liittimet auton puolelle ja laittaa alumiiniritilä paikalleen.
Toki noita Jaguar XKE:n flektejä saa mistä vaan, mutta näillä mennään nyt. Flekteistä kertoo jotain että vuotta myöhemmin oli Lamborghini, Ferrari ja De Tomaso, koko poruka siirtynyt Spal -flekteihin.
Cicatrix
Viestit: 364
Liittynyt: 07.07.2004 10:58
Paikkakunta: Kni

Re: Kertomuksia "tuntemattoman" projekteista

Viesti Kirjoittaja Cicatrix »

Projekti antaa vahvistusta Enzo vainaan legendaariselle kommentille autostaan:" Moottori maksaa, kori tulee kaupanpäälliseksi".
Tuo oli uutta, että Lucaskin on ollut Ferrarin hovitoimittaja.
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156
unknown
Viestit: 90
Liittynyt: 02.02.2007 22:50

Re: Kertomuksia "tuntemattoman" projekteista

Viesti Kirjoittaja unknown »

Syy Lucasille oli että tuohon aikaan ei oikein ollut muita tehokkaita sähköflektejä.
Samat flektit löytyy kautta 1970-luvun useista autoista Lähes kaikista Britti autoista, Mersuistakin ja kaikista Modenan ympäristössä tehdyistä autoista.

Tuo öljynjäädyttimen takana oleva flekti on muuten se keltasiipinen mitä löytyy useimpien Fiattien jäähdyttäjän takaa.
Ei minkään valmistajan kannata keskittyä näpräämään tuulettimien kanssa jos niitä on jo valmistettu, valitsee vaan mitä haluaa, kun valmistusmäärä on sitäluokkaa että ison valmistajan varaosavarastostakin löytyy senverran mitä tarvitsee.
unknown
Viestit: 90
Liittynyt: 02.02.2007 22:50

Re: Kertomuksia "tuntemattoman" projekteista

Viesti Kirjoittaja unknown »

Uusi ikkunanostaja löytyi Volvo V40/S40:sestä:

Kuva
Vähän rumaa on työjälki, mutta sovittamisen kannalta on hyvä olla varaa mistä ottaa, ehkä seuraavat on sitten sirompia...

Uusi moottori on vähän huonossa paikassa, mutta tuohon sen ajattelin sovittaa:
Kuva

Aivan vielä ei asennusvaiheessa olla; Ensin pitää sovittaa, sitten testata montakertaa ja lopuksi laittaa sähköt kunnolla.
Vastaa Viestiin