Projekti: Tempra SW 4x4

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
VAhonen
Viestit: 142
Liittynyt: 18.06.2004 03:27
Paikkakunta: Autonominen Iitti

Projekti: Tempra SW 4x4

Viesti Kirjoittaja VAhonen »

Niinpä tästäkin tuli projekti, toivottavasti ei epätoivoisin. Ostin auton syksyllä ja alkutalven lumikarkeloissa pääkaupunkiseudulla oli varsin hauskaa liikenteessä, kun tuntui ettei kellään muulla ollut.
Vuodenvaihteen tienoilla oudot äänet voimansiirrossa kovenivat ja perhefarkku joutui pukeille.
Planeettapyörästöhän siellä oli paskana. Aika rankan näköistä, olisi kiva tietää onko lancioissa samalla tavalla kuluneita?
Tuossa muutama kuvatus:
http://www.flickr.com/photos/34689644@N03/5357638351/
http://www.flickr.com/photos/34689644@N03/5358253218/
http://www.flickr.com/photos/34689644@N03/5357637509/
http://www.flickr.com/photos/34689644@N03/5358252254/
http://www.flickr.com/photos/34689644@N03/5357636629/
http://www.flickr.com/photos/34689644@N03/5357636095/
http://www.flickr.com/photos/34689644@N03/5358250742/
http://www.flickr.com/photos/34689644@N03/5358250442/
Saa nähdä löytyykö osia että saisi vielä tämän talven lumille ajoon. Bensankulutusta lukuunottamatta muuten on hauskaa ajella, tietenkin tehoa saisi olla enemmän. Jää ne oikeat nelipyöräluisut aika vähälle.
Kardaanin päätynivelet näyttää olevan samanlaiset kuin esim. tbo uno tai tipo/tempra jne, isommalla koneella olevien sisemmät vetarin nivelet. Erona tietty kumi ja noissa kardaanin nivelissä on pieni syvennys tiivisteelle, muuten samat mitat itse nivelellä.
Mistähän kardaanin ristikkoon saisi uudet palat? entäpäs kannatinlaakeria?
Moottorikin pääsee hoitoon, kakkosen kiertokangenlaakeri oli jo melkein tiensä päässä.
Niin ja se missä tämä ihana tekniikka on kiinni, päällepäin ihan siisti kori. Omana käyttiksenä on 2l sw tempra ja vanhemmillanikin vastaava. Tänä syksynä hieman korroosiovaurioita korjannut ja
ruostesuojannut. Näihin verrattuna tää nelikko on aivan läpimätä paska :) Kyllä sen nyt ostovaiheessa tietenkin näki ettei se mitenkään paras ollut mutta jotain rotia noissa ruostekorjauksissa saisi ihmisillä olla. Samoin katsureilla mitä päästää läpi, vai onko se tarkoitus että sen paikan saa puolen vuoden päästä väännettyä ruuvarilla irti niin voi täpätä sen kaksi hitsitäppiä mikillä ja loput sialla.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Projekti: Tempra SW 4x4

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Onnea vaan projektiin. :D
Toivottavasti löydät harrastaja ystävälliseen hintaan laatikkoon osat ja korjauksen edistyessä yllätyksiltä vältyt... tai noh, niitä tulee kuitenkin :)

Bensa näille tuntuu tosiaan maistuvan mut kait se on sitten se 2 l. tc:n "voima" mikä sitä kulutusta nostaa niin pirusti. :lol:
VAhonen
Viestit: 142
Liittynyt: 18.06.2004 03:27
Paikkakunta: Autonominen Iitti

Re: Projekti: Tempra SW 4x4

Viesti Kirjoittaja VAhonen »

Ebay auttaa pimeässä.. Englannista löytyi 8v Deltan vastaava, ei muuta infoa minkä mallin tarkalleen eli en tiedä välityksistä mutta eperin mukaan tuo sisäosa eli planeettapyörästö on samalla varaosanumerolla... olis lukkoperääkin taakse :)
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Projekti: Tempra SW 4x4

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Oliskos takalukolla paha hinta...
VAhonen
Viestit: 142
Liittynyt: 18.06.2004 03:27
Paikkakunta: Autonominen Iitti

Re: Projekti: Tempra SW 4x4

Viesti Kirjoittaja VAhonen »

Meniköhän kuluineen päälle 500, toi etunenkin 300. Pitää vissiin vierailla häämatkarahastolla, matkahan se tämäkin :)
Eipä tullut edistystä tänään. Monta tuntia tallilla meni mutta pelkästään siivotessa. Helpottaa elämää jatkossa.
VAhonen
Viestit: 142
Liittynyt: 18.06.2004 03:27
Paikkakunta: Autonominen Iitti

Re: Projekti: Tempra SW 4x4

Viesti Kirjoittaja VAhonen »

Nyt on ensimmäiset ulkomaanlöydöt tsekattu, muuten ok kuntoinen 8v gralen mutikka mutta planeettapyörästöstä yksi pari on lähtenyt kulumaan samalla tavalla kuin oli tuossa temprassakin, millin verran lähtenyt "vasta" tavaraa pois. Kuvaa tulee perästä.. Kuinkas moni on tsekannut planeettapyörästön omasta nelikkolanciastaan?

Tuntuu olevan laakerien löytäminen aika vaikeaa. Pitää purkaa pari croman laatikkoa jos toivottavasti saisi vähän parempikuntoiset mitä oli ja ne mitä sopii. Etuperän kartiorullalaakerit olisi ja kiva jostain löytää, mielellään halvemmalla kuin tää auto oli :)
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Projekti: Tempra SW 4x4

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kardaanin tukilaakerista ja ristikoista on ollut nelikko-Lancioiden osalta täällä juttua - olikohan laakeri samaa kokoa kuin Mirkussa ja periaatteessa vakiokoon laakeri siis. Mitatkin on jossain täällä...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin