Punto mk1 1.7td -98
Re: Punto mk1 1.7td -98
Hyvin jännä homma koska voitelu on ihan varmasti toiminut ennen remmin katkeamista.. Joko se on katketessa ottanut jotenkin nokkiinsa tai öljypohjan lommo on tullut seisonnan aikana ja vääntänyt imuputken tai jotain. Se lommo on likemmäs 5cm syvä. No, nappaan öljypohjan irti huomenna niin varmaan selviää. Saas nähdä joutuuko vielä koko koneen nostamaan pois..
Suurkiitos vinkeistä!!
Suurkiitos vinkeistä!!
Re: Punto mk1 1.7td -98
Kuvia:
http://img811.imageshack.us/g/040420112279.jpg/
Minun silmä ei huomaa mitään tavallisesta poikkeavaa.. Imuputki tulee sen verran sivuun ettei ole lommon kohdalla ollenkaan. Öljyäkin oli sisällä vähintään riittävästi. Mitä pumpun "ratasta" hiukan näkee imuputken reiästä niin ainakin kiiltävältä näyttää. Miten pumpun toimivuuden saisi testattua?
Öljypohjan pohjalla oli kaksi rautahippua jotka ovat hyvin todennäköisesti peräisin nokka-akselin alipainepumpun puoleisesta päästä. Siinä on hahlo josta pumpun akseli pyörii ja tämä hahlo on jostain syystä lohjennut. Aika mysteeri on muuten sekin. Palaset on kuitenkin niin isoja etteivät mene imuputken sihvilästä läpi.
http://img811.imageshack.us/g/040420112279.jpg/
Minun silmä ei huomaa mitään tavallisesta poikkeavaa.. Imuputki tulee sen verran sivuun ettei ole lommon kohdalla ollenkaan. Öljyäkin oli sisällä vähintään riittävästi. Mitä pumpun "ratasta" hiukan näkee imuputken reiästä niin ainakin kiiltävältä näyttää. Miten pumpun toimivuuden saisi testattua?
Öljypohjan pohjalla oli kaksi rautahippua jotka ovat hyvin todennäköisesti peräisin nokka-akselin alipainepumpun puoleisesta päästä. Siinä on hahlo josta pumpun akseli pyörii ja tämä hahlo on jostain syystä lohjennut. Aika mysteeri on muuten sekin. Palaset on kuitenkin niin isoja etteivät mene imuputken sihvilästä läpi.
Re: Punto mk1 1.7td -98
Kannattaa tarkistaa laakeritkin nyt, kun pohja on irti ja tuota on kuitenkin käytetty kuivana jonkun aikaa. Öljypumppuun ei kummoista murua tarvitse mennä, kun kehä halkeaa ja homma on sillä selvä. Ei taida pumppua saada muuten tarkistettua, kuin ottamalla irti. Se tietysti kannattaa tarkistaa, että imujalan ja pumpun välinen tiiviste on ehjä. Pumpun saa irti, kun irrottaa alahihnapyörän, mikä tietysti on mieltä ylentävää tässä vaiheessa, kun on uudet rojut kasattu jakopäähän.
Jos öljypumpun paineenrajoitusventtiiliin pääsee käsiksi, niin sitä voi vilkaista, että onko juuttunut auki.
Jos öljypumpun paineenrajoitusventtiiliin pääsee käsiksi, niin sitä voi vilkaista, että onko juuttunut auki.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Punto mk1 1.7td -98
Voi kai vanhat liuskat laittaa vielä takaisin? Täysi koneremppahan olisi varmasti fiksuin vaihtoehto jos olisi tilat moiseen.. Jos laakerit on paskana niin tilaahan kyllä järjestetään.
Katselin kanssa että aika paljon takapakkia saa ottaa että pumpun saa irti . Onko kertoa enempi tästä rajoitusventtiilistä?
Katselin kanssa että aika paljon takapakkia saa ottaa että pumpun saa irti . Onko kertoa enempi tästä rajoitusventtiilistä?
Re: Punto mk1 1.7td -98
Kiertokangenlaakerit pystyy vaihtamaan alakautta, runkolaakereiden kanssa menee hankalammaksi, mutta saattaisi sekin onnistua, kun öljypumppukin on irti. En tiedä, kun tuota en ole ikinä tehnyt, eikä tuo kone ole minulle tuttu. Voi olla melkoista kätilön työtä. Voihan sen vanhoillakin liuskoilla kasata, jos eivät ole ihan hajalla, mutta kiertokangenlaakereiden vaihto ei ole mikään paha rasti, ja kannattaa tehdä, jos ovat vähänkin kuluneet, ja runkolaakerit on vielä ehjät.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Punto mk1 1.7td -98
Taidan kumminkin jättää laakerit paikalleen. Nekin pitäisi taas jostain ulkomailta metsästää.
Paineventtiili taitaa olla toisessa kuvassa kutakuinkin keskellä oleva reikä? Pitää se tsekata ensin ja sitten pumppu irti.
Paineventtiili taitaa olla toisessa kuvassa kutakuinkin keskellä oleva reikä? Pitää se tsekata ensin ja sitten pumppu irti.
Re: Punto mk1 1.7td -98
Aika monissa moottoreissa käy noin jos seisoo pitkään. Kaikki öljykanavat laskevat tyhjiksi ja pumppu ei jaksa imeä öljyä pohjasta. Johtuu siitä ettei pumppu jaksa painaa ilmaa läpi jos suodattimessa on takaiskuventtiili. Kannattaa koittaa laittaa tippakannulla öljysuodattimen reijästä kanaviin öljyä niin paljon kun vaan saa uitettua ja tayttää suodatin samalla. Toki kannattaa koittaa apulaisen kanssa konetta käymään ilman öljysuodatinta josko se alkaisi nostamaan. Range Roverin korjaamokäsikirjassa käsketään laittaa öljypumppu täyteen vaseliinia pidemmän seisonnan jälkeen. Siinä ei saa paineita nousemaan millään muulla konstilla. Kokemusta on useita kertoja...
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Re: Punto mk1 1.7td -98
Saattaapi muuten hyvinkin olla noin. Auto on seissyt aika tarkalleen kaksi vuotta. Pitääpä koittaa tuota ihan ensimmäisenä!
Re: Punto mk1 1.7td -98
Ja suodattimeksi ei sitten mitää Teho tuho tai M-viltteriä mihinkään moottoriin. Kotimaiset on täyttä sontaa vaikka pitäisi suomalaista suosia. On sitä yksi ilmavoimien hävittäjäkin pudonnut taivaalta kotimaisen pa-suodattimen ansiosta... ja eivät muuten käytä enään niitä. Olisi kannattanut minulta kysyä kannattaako käyttää, niin olisi säästynyt muutama miljoona valtion rahoja
Re: Punto mk1 1.7td -98
Suomessa tutummista malleista ainakin Ducaton 1.9d-koneissa näkyy olevan samoja laakereita.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Punto mk1 1.7td -98
Hommahan meni kai niin että alkuperäisessä sadantonnin suodattimessa oli prässäykset jotta mitenpäin tuo asennetaan. Kotimaisesta tuo prässäys puuttui ja vääriinpäin meni paikoilleen.mikah kirjoitti:Ja suodattimeksi ei sitten mitää Teho tuho tai M-viltteriä mihinkään moottoriin. Kotimaiset on täyttä sontaa vaikka pitäisi suomalaista suosia. On sitä yksi ilmavoimien hävittäjäkin pudonnut taivaalta kotimaisen pa-suodattimen ansiosta... ja eivät muuten käytä enään niitä. Olisi kannattanut minulta kysyä kannattaako käyttää, niin olisi säästynyt muutama miljoona valtion rahoja
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Punto mk1 1.7td -98
Pitää paikkansa. Eli oli siinä asennusvirhekkin sattunut, mutta alkuperäistä ei olisi saanut edes asennettua väärin.Sämpy kirjoitti: Hommahan meni kai niin että alkuperäisessä sadantonnin suodattimessa oli prässäykset jotta mitenpäin tuo asennetaan. Kotimaisesta tuo prässäys puuttui ja vääriinpäin meni paikoilleen.
Re: Punto mk1 1.7td -98
Nyt kiertää . Ruuttasin pumppuun alta päin öljyä niin paljon kun sain ja kaadoin koneeseen 10 litraa öljyä että sain pinnan lähemmäs pumppua. Toivottavasti laakerit on vielä kunnossa.. Auto menee nyt kumminkin vihdoinkin nippuun.
Kiitos avustanne!!
Kiitos avustanne!!
Re: Punto mk1 1.7td -98
Punto on nyt liikkunut ensi metrinsä omin voimin, eli tallista ulos . Jotain ongelmaa on syötön kanssa. Kone on aika hankala saada käymään mutta startattuaan käy tosi nätisti puolisen minuuttia, sitten alkaa rytyyttää ja sammuu. Kaasua kun antaa niin pysyy juuri ja juuri käynnissä mutta on aivan voimaton.
Polttoaineensuodattimen uusin ainakin huomenna. Mitä muuta pitäisi koittaa? Mitähän oireita vesi tankissa aiheuttaisi?
Uskon että kone on kunnossa. Sen puoli minuuttia mitä käy niin käy todella nätisti ja tasaisesti eikä kone huohota juuri yhtään. Suuttimetkin on varmaan kunnossa.
Polttoaineensuodattimen uusin ainakin huomenna. Mitä muuta pitäisi koittaa? Mitähän oireita vesi tankissa aiheuttaisi?
Uskon että kone on kunnossa. Sen puoli minuuttia mitä käy niin käy todella nätisti ja tasaisesti eikä kone huohota juuri yhtään. Suuttimetkin on varmaan kunnossa.
Re: Punto mk1 1.7td -98
Nyt kun öljypumppu toimii niin kannattaa poistaa ylimääräinen öljy koneesta tikun ylämerkkiin saakka, koska ylimääräisen öljyn roiskumisessa kampiakselin sitä vatkatessa on se riski että kone alkaa käydä omalla öljyllään.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -