Punto mk1 1.7td -98
Re: Punto mk1 1.7td -98
Etukammio dieseliä ei startilla ilman hehkuja juurikaan käymään saa.... Hinaamalla lähtee kyllä, kun pyörii tarpeeksi nopeasti. Suoraruisku taas ei tarvitse hehkuja edes pakkasella.
Ja jos hehkut toimii, niin ei missään tapauksessa pilottia koneeseen. On tullut nähtyä paljon haljenneita mäntiä tuosta syystä.
Ja jos tarpeeksi kauan sahailee, niin dieselikin ns. kastelee. Eli nafta liottaa kaiken öljyn sylintereistä ja puristukset katoavat. Ja taas täytyy hinata käyntiin vaikka hehkukin toimisi..
Ja jos hehkut toimii, niin ei missään tapauksessa pilottia koneeseen. On tullut nähtyä paljon haljenneita mäntiä tuosta syystä.
Ja jos tarpeeksi kauan sahailee, niin dieselikin ns. kastelee. Eli nafta liottaa kaiken öljyn sylintereistä ja puristukset katoavat. Ja taas täytyy hinata käyntiin vaikka hehkukin toimisi..
Re: Punto mk1 1.7td -98
Nonniin, nyt tärähtää avaimesta hetkeksi käymään muttei vielä pysy käynnissä. Aika pitkään saa startata. Taitaa tosiaan olla niin, että on enää vaan hehkuista kiinni.
Edit: Hehkuihin tulee jännitettä. Koitin kahta hehkua erikseen akulla ja ainakin ne toimivat hyvin. Hehkuvalo jää silti vilkkumaan kun avaimen päästää starttiasennosta. Pitää koittaa ilmailla vielä.. Toinen mahdollisuus on että suuttimet vuotaa.
Edit: Hehkuihin tulee jännitettä. Koitin kahta hehkua erikseen akulla ja ainakin ne toimivat hyvin. Hehkuvalo jää silti vilkkumaan kun avaimen päästää starttiasennosta. Pitää koittaa ilmailla vielä.. Toinen mahdollisuus on että suuttimet vuotaa.
Re: Punto mk1 1.7td -98
Sehän käy!! Puolisen vuotta odotettu tätä hetkeä . Hehkuissa on jotain häikkää kun valo jää vilkkumaan mutta palaan siihen aikanaan kun nyt starttaa kumminkin. Ajokuntoon on vielä melkoisesti laittoa.
Re: Punto mk1 1.7td -98
Auto kohta valmiina katsastukseen ja paperitkin löytyi. Sellaisen pikkujutun huomasin papereista että auto ei olekaan pakettiautoksi rekisteröity vaan henkilöauto.. Myynti-ilmoituksessa sanottiin auton olevan paku ja niin olin ostohetkellä lukevinani papereistakin. Kai sitten jotenkin pidin sitä itsestäänselvyytenä koska hain nimenomaan juuri pakettiautoa enkä olisi tätä ostanutkaan jos olisin tämän huomannut .
Saako nykyään autoja vielä muutettua pakuiksi? Autohan on siis ilmeisesti jo tehtaalla varusteltu nimenomaan pakettiautoksi koska takapenkkejä ei ole ja tavaratilassa on iso muovikaukalo..
Saako nykyään autoja vielä muutettua pakuiksi? Autohan on siis ilmeisesti jo tehtaalla varusteltu nimenomaan pakettiautoksi koska takapenkkejä ei ole ja tavaratilassa on iso muovikaukalo..
Re: Punto mk1 1.7td -98
Jos jostain löytyis tyypitys.. farmarimallisen josta on maksettu henkilöautovero saa pakuksi ihan heittämällä. Kannattaa kysyä konttorilta suoraan miten siellä lakia tulkitsevat.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Punto mk1 1.7td -98
Runkonumeron perusteella selviää, onko tuo jo alkujaankin valmistettu pakuksi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Punto mk1 1.7td -98
Tarvii valmistajalta todistuksen. Näin sanottiin asemalla. Saisikohan Fiatin maahantuojalta? Noh, kunhan auton nyt ajoonkin saisi, tulee se silti väkisinsytytettävää halvemmaksi.
Re: Punto mk1 1.7td -98
Huomasin että turbon öljyletkusta ei tule öljyä. Uskaltaakohan konetta käytellä jos öljyä alkaisi tulla? Moottorin öljypohja on muuten muutaman sentin lommolla öljypropun puolelta, tiedättekö kummalla puolella öljypumpun imuputki on ja miten lähellä pohjaa?
Paperiasiat alkaa selvitä, uskoisin saavani sen tyyppitodistuksen.
EDIT: Kone starttaa ja käy nyt ihan nätisti mutta turbolle ei tule öljyä ja öljyvalo jää palamaan...
Paperiasiat alkaa selvitä, uskoisin saavani sen tyyppitodistuksen.
EDIT: Kone starttaa ja käy nyt ihan nätisti mutta turbolle ei tule öljyä ja öljyvalo jää palamaan...
Re: Punto mk1 1.7td -98
Ei taida öljy liikkua ollenkaan koneessa. Vaihdoin öljynputsarin, käytin konetta puolisen minuuttia ja putsari oli edelleen kuiva. Jännä juttu koska voitelu on ihan varmasti ollut kunnossa ennen remmin katkeamista koska kaikki pinnat on tosi nätissä kunnossa. Öljypohja irti?
Osaa kyllä vastustaa tämä auto .
Osaa kyllä vastustaa tämä auto .
Re: Punto mk1 1.7td -98
Tässä on vissiin vielä nokkahihnan pyörittämä apuakseli, josta on ratasvälitys öljypumpun akselille? Ratasvälityksen päällä peitekansi.
RicambiHeikalla oli ainakin jossain vaiheessa Ritmon moottoriin sopivia uusia öljypumppuja, jos on vaikka akseli poikki.
RicambiHeikalla oli ainakin jossain vaiheessa Ritmon moottoriin sopivia uusia öljypumppuja, jos on vaikka akseli poikki.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Punto mk1 1.7td -98
Mistä tämä akseli ottaa vedon? Nokkaremmi ei ainakaan suoraan pyöritä mitään muuta kuin nokka-aksilaa ja pumppua.
Re: Punto mk1 1.7td -98
Näyttäisi olevan öljypumppu kampiakselin päässä, kuten vino-TC:issäkin. Onhan siellä koneessa öljyä kuitenkin?td-poolo kirjoitti:Mistä tämä akseli ottaa vedon? Nokkaremmi ei ainakaan suoraan pyöritä mitään muuta kuin nokka-aksilaa ja pumppua.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Punto mk1 1.7td -98
Muistaakseni 6 litraa kippasin uutta öljyä sisään 8) .
Mittatikkuun tarttuva öljy on muuten ihan kirkasta. Vanhasta putsarista tullut öljy oli pikimustaa ja venakoneistossa oleva öljy on ottanut hiukan väriä. Meinannee sitä ettei öljy kertakaikkiaan kierrä yhtään missään. Tätä ei kai voi aiheuttaa mikään muu kuin öljypumpun toimimattomuus..
Tikun mukaan öljyä näyttää olevan itseasiassa jonkin verran liikaakin, se tuskin kumminkaan öljyn kiertoa estää mutta pitää koittaa silti valuttaa ylimääräiset pois. Jollei auta niin eikai siinä kuin öljypohja veks. Perin merkillinen juttu kyllä.....
Mittatikkuun tarttuva öljy on muuten ihan kirkasta. Vanhasta putsarista tullut öljy oli pikimustaa ja venakoneistossa oleva öljy on ottanut hiukan väriä. Meinannee sitä ettei öljy kertakaikkiaan kierrä yhtään missään. Tätä ei kai voi aiheuttaa mikään muu kuin öljypumpun toimimattomuus..
Tikun mukaan öljyä näyttää olevan itseasiassa jonkin verran liikaakin, se tuskin kumminkaan öljyn kiertoa estää mutta pitää koittaa silti valuttaa ylimääräiset pois. Jollei auta niin eikai siinä kuin öljypohja veks. Perin merkillinen juttu kyllä.....
Re: Punto mk1 1.7td -98
Öljypumpun kansi on 6mm pulteilla kiinni, olen kertaalleen nähnyt pumpun, jossa kansi oli löystynyt ja öljy karkasi suoraan takaisin öljypohjaan.
Re: Punto mk1 1.7td -98
Ja onhan noista vinokoneenpumpuista joillan haljennut myös se ulompi ratas öljypumpusta. Imujalka tuossa on teräksinen joten pitäisi kestää jopa hieman iskuakin. Pitääkös se siinä oleva kumitutti tuon about sentin päässä pohjasta.
Itse ottaisin melkeen öljypohjan pois ja ellei sieltä löydy mitään ihmeellistä alkaisin tutkimaan pumppua...
Itse ottaisin melkeen öljypohjan pois ja ellei sieltä löydy mitään ihmeellistä alkaisin tutkimaan pumppua...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -