Punto mk1 1.7td -98

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
mikah
Viestit: 1074
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja mikah »

Etukammio dieseliä ei startilla ilman hehkuja juurikaan käymään saa.... Hinaamalla lähtee kyllä, kun pyörii tarpeeksi nopeasti. Suoraruisku taas ei tarvitse hehkuja edes pakkasella.
Ja jos hehkut toimii, niin ei missään tapauksessa pilottia koneeseen. On tullut nähtyä paljon haljenneita mäntiä tuosta syystä.
Ja jos tarpeeksi kauan sahailee, niin dieselikin ns. kastelee. Eli nafta liottaa kaiken öljyn sylintereistä ja puristukset katoavat. Ja taas täytyy hinata käyntiin vaikka hehkukin toimisi..
td-poolo
Viestit: 46
Liittynyt: 05.12.2010 20:05

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja td-poolo »

Nonniin, nyt tärähtää avaimesta hetkeksi käymään muttei vielä pysy käynnissä. Aika pitkään saa startata. Taitaa tosiaan olla niin, että on enää vaan hehkuista kiinni.

Edit: Hehkuihin tulee jännitettä. Koitin kahta hehkua erikseen akulla ja ainakin ne toimivat hyvin. Hehkuvalo jää silti vilkkumaan kun avaimen päästää starttiasennosta. Pitää koittaa ilmailla vielä.. Toinen mahdollisuus on että suuttimet vuotaa.
td-poolo
Viestit: 46
Liittynyt: 05.12.2010 20:05

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja td-poolo »

Sehän käy!! :lol: Puolisen vuotta odotettu tätä hetkeä :P . Hehkuissa on jotain häikkää kun valo jää vilkkumaan mutta palaan siihen aikanaan kun nyt starttaa kumminkin. Ajokuntoon on vielä melkoisesti laittoa.
td-poolo
Viestit: 46
Liittynyt: 05.12.2010 20:05

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja td-poolo »

Auto kohta valmiina katsastukseen ja paperitkin löytyi. Sellaisen pikkujutun huomasin papereista että auto ei olekaan pakettiautoksi rekisteröity vaan henkilöauto.. Myynti-ilmoituksessa sanottiin auton olevan paku ja niin olin ostohetkellä lukevinani papereistakin. Kai sitten jotenkin pidin sitä itsestäänselvyytenä koska hain nimenomaan juuri pakettiautoa enkä olisi tätä ostanutkaan jos olisin tämän huomannut :twisted: .

Saako nykyään autoja vielä muutettua pakuiksi? Autohan on siis ilmeisesti jo tehtaalla varusteltu nimenomaan pakettiautoksi koska takapenkkejä ei ole ja tavaratilassa on iso muovikaukalo..
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jos jostain löytyis tyypitys.. farmarimallisen josta on maksettu henkilöautovero saa pakuksi ihan heittämällä. Kannattaa kysyä konttorilta suoraan miten siellä lakia tulkitsevat.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Runkonumeron perusteella selviää, onko tuo jo alkujaankin valmistettu pakuksi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
td-poolo
Viestit: 46
Liittynyt: 05.12.2010 20:05

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja td-poolo »

Tarvii valmistajalta todistuksen. Näin sanottiin asemalla. Saisikohan Fiatin maahantuojalta? Noh, kunhan auton nyt ajoonkin saisi, tulee se silti väkisinsytytettävää halvemmaksi.
td-poolo
Viestit: 46
Liittynyt: 05.12.2010 20:05

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja td-poolo »

Huomasin että turbon öljyletkusta ei tule öljyä. Uskaltaakohan konetta käytellä jos öljyä alkaisi tulla? Moottorin öljypohja on muuten muutaman sentin lommolla öljypropun puolelta, tiedättekö kummalla puolella öljypumpun imuputki on ja miten lähellä pohjaa?

Paperiasiat alkaa selvitä, uskoisin saavani sen tyyppitodistuksen.

EDIT: Kone starttaa ja käy nyt ihan nätisti mutta turbolle ei tule öljyä ja öljyvalo jää palamaan...
td-poolo
Viestit: 46
Liittynyt: 05.12.2010 20:05

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja td-poolo »

Ei taida öljy liikkua ollenkaan koneessa. Vaihdoin öljynputsarin, käytin konetta puolisen minuuttia ja putsari oli edelleen kuiva. Jännä juttu koska voitelu on ihan varmasti ollut kunnossa ennen remmin katkeamista koska kaikki pinnat on tosi nätissä kunnossa. Öljypohja irti?

Osaa kyllä vastustaa tämä auto :roll: .
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tässä on vissiin vielä nokkahihnan pyörittämä apuakseli, josta on ratasvälitys öljypumpun akselille? Ratasvälityksen päällä peitekansi.

RicambiHeikalla oli ainakin jossain vaiheessa Ritmon moottoriin sopivia uusia öljypumppuja, jos on vaikka akseli poikki.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
td-poolo
Viestit: 46
Liittynyt: 05.12.2010 20:05

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja td-poolo »

Mistä tämä akseli ottaa vedon? Nokkaremmi ei ainakaan suoraan pyöritä mitään muuta kuin nokka-aksilaa ja pumppua.
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja Luigi »

td-poolo kirjoitti:Mistä tämä akseli ottaa vedon? Nokkaremmi ei ainakaan suoraan pyöritä mitään muuta kuin nokka-aksilaa ja pumppua.
Näyttäisi olevan öljypumppu kampiakselin päässä, kuten vino-TC:issäkin. Onhan siellä koneessa öljyä kuitenkin? :wink:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
td-poolo
Viestit: 46
Liittynyt: 05.12.2010 20:05

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja td-poolo »

Muistaakseni 6 litraa kippasin uutta öljyä sisään 8) .
Mittatikkuun tarttuva öljy on muuten ihan kirkasta. Vanhasta putsarista tullut öljy oli pikimustaa ja venakoneistossa oleva öljy on ottanut hiukan väriä. Meinannee sitä ettei öljy kertakaikkiaan kierrä yhtään missään. Tätä ei kai voi aiheuttaa mikään muu kuin öljypumpun toimimattomuus..

Tikun mukaan öljyä näyttää olevan itseasiassa jonkin verran liikaakin, se tuskin kumminkaan öljyn kiertoa estää mutta pitää koittaa silti valuttaa ylimääräiset pois. Jollei auta niin eikai siinä kuin öljypohja veks. Perin merkillinen juttu kyllä..... :shock: :roll: :x
JTP
Viestit: 309
Liittynyt: 02.10.2003 11:20

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja JTP »

Öljypumpun kansi on 6mm pulteilla kiinni, olen kertaalleen nähnyt pumpun, jossa kansi oli löystynyt ja öljy karkasi suoraan takaisin öljypohjaan.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ja onhan noista vinokoneenpumpuista joillan haljennut myös se ulompi ratas öljypumpusta. Imujalka tuossa on teräksinen joten pitäisi kestää jopa hieman iskuakin. Pitääkös se siinä oleva kumitutti tuon about sentin päässä pohjasta.

Itse ottaisin melkeen öljypohjan pois ja ellei sieltä löydy mitään ihmeellistä alkaisin tutkimaan pumppua...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin