Punto mk1 1.7td -98

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
td-poolo
Viestit: 46
Liittynyt: 05.12.2010 20:05

Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja td-poolo »

Iltaa FiatForumille toivottaa tuore ja toistaiseksi ei kovin tyytyväinen Fiatin omistaja :!:


Ostin projektiksi 500 eurolla Ranskasta tuodun -98 1.7 td60 Punton. Varmaan ainoa tämän mallinen Suomessa? Mittarissa 215tkm. Halpa hinta johtui katkenneesta jakoremmistä ja helmojen ruosteista. Edellämainittuja lukuunottamatta auto on hyvinkin siistissä kunnossa.
Ajattelin laittaa tänne projektikertomusta vinkkien ja kommenttien toivossa.


Aloitin projektin nostamalla kannen irti ja purkamalla sen. Puolet venttiileistä, nostimista ja venttiilinohjureista oli uusimisen tarpeessa ja vein kannen koneistamolle. Pajalla kuitenkin todettiin jokaisessa palotilassa olevan halkeamia.. Jokainen palotila on haljennut samalla tavalla.
Vehkeitä kun itseltänikin löytyy jonkin verran niin ajattelin sitten että teen koko homman itse.
Homman pitäisi nyt edetä niin että ensin esikammiot irti ja pois tieltä että saan jyrsittyä halkeamat pois. Sen jälkeen kolot umpeen, viimeistelyt, uudet ohjurit, seetit, venttiilit ja tason plaanaus. Lopuksi tietysti kasaaminen.

Peltihommia olen kanssa aloitellut. Molemmissa helmoissa on etupyörien takana isot reiät.

Kun(jos :roll: ) auton joskus saa kuntoon ja liikenteeseen niin tulossa on ainakin välijäähyä ja isompaa ahdinta.


Kysymysmerkkejä tällä hetkellä on:
-Uudet nostimet hajonneiden tilalle. Ulkomailta ei tunnu löytyvän ja Suomesta ei toivoakaan.
-Jyrsittyjen kohtien täytehitsaaminen. Itselläni ei ole tig-hitsiä eikä huvittaisi maksaa tuplasti auton hintaa ammattihitsarille. Tilasin 20kpl paketin Techno-weldiä jolla aion ensin yrittää.
-Uusien seetien asentaminen.

Pari kuvaa:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut td-poolo, 23.12.2010 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ensinnä onnittelut erikoisesta autonvalinnasta, tekisipä mieli päästä tarkemmin tutkailemaan moisen konehuonetta. Itselläni on projektina Ritmo 1,7D moottorin asentaminen Regatan nokalle. Näyttäisi äkkiseltään että hyvin pitkälti sama moottori on kyseessä joskin kuva oli aika kaukaa. Moottorin alakerta on hyvin läheisesti vanhasta Fiatin/Lancian 1,8 Twin Cam bensiinimoottorista aavistuksen pienemmällä porauksella.
Varaosien saanti tuohon Ritmon moottoriinkaan ei ole järin helppoa, ostin huuto.netistä satsin tiivisteitä ja Motonetista viimeisen nokkaremmin (1" 138 hammasta neliöprofiili hammasväli n. 9,5mm). Minulla olisi Tempran 1,9D nokkaremmejä ja ne on ihan eri profiililla joten niin varmaan tässäkin.
Ritmo 1,7D tehtaan korjaamomanuaalissa ei puhuta esikammioiden irroituksesta valitettavasti mitään, ainoastaan että ne pitää aina uusia ja asennettaessa kansi lämmitetään 80-100 asteeseen, kammion ulkoreunassa on kolo ja kannessa ura johon laitetaan kuula estämään kammiota pyörähtämästä ja jotta se ohjautuu oikein, sitten se vain lyödään pohjaan, korkeusero kanteen +- 0,01mm. Tuolta suutinreiän kautta sen saanee lyötyä pois mutta pitäneekö käyttää kylmäsprayta tms.

EDIT: näkyy tuo kansi olevan aika erilainen, Ritmossa liekkirengas kulkee keskeltä esikammiota ja siksi korkeus noin tarkka, tässä näköjään siirretty esikammio kokonaan liekkirenkaan sisäpuolelle. Ja jos nuo nostimet ovat samat kuin Ritmossa niin ne ovat kenties samat kuin kaikissa Fiatin Sohc-Twincam moottoreissa eli niitä löytyy tsiljoonia joka nurkalta käytettynä. Ilmoittele täällä niistä mittoja niin voi verrata.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Nostimet taitaa tosiaan olla samoja, kuin TC- ja SOHC-koneissa, eli saatavuus ei ole ongelma. Näin ollen säätöpalatkin on samoja, kuin Volvon vanhemmissa koneissa. Hihna ja kiristin ei taida olla sama minkään uutena Suomessa myydyn Fiatin kanssa. Tuolta voi kysellä osia:
http://www.heikka.fi/kauppa/
Tuolla taas näyttäisi olevan manuaali saatavilla:
http://storage.fiat-bg.org/Books/Punto/
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
td-poolo
Viestit: 46
Liittynyt: 05.12.2010 20:05

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja td-poolo »

Kiitokset vinkeistä! Pitänee laittaa tori-osioon ilmoitusta nostimista. Jakoremmin ja kannentiivisteen löysin jo ulkomailta mutta kiristinpyörä on vielä hakusessa.

Lähtihän ne esikammiotkin ja vielä ihan ehjinä. Mikäpä ei perkeles-asenteella ja isolla vasaralla onnistuisi :roll: .

Kuva
Kuva

Seuraavaksi jyrsintä ruokkimaan :twisted: .
td-poolo
Viestit: 46
Liittynyt: 05.12.2010 20:05

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja td-poolo »

Puolet halkeamista jyrsitty. Ajattelin ensin testata miten saan kannen koneeseen kiinni mutta se onnistuikin heti niin hyvin etten jaksanut enää irrottaa kantta ja loppuja venttiileitä :roll: . Yllättävän pinnassa olivat halkeamat. Noin 1,5cm piti kaivaa syvintä reikää. Eiköhän nuo saa paikattua. Seetitkin lähti nätisti kun renkaan "katkaisi".

Kuva
Kuva

Onnistuuko uusien seetien asentaminen lämpösovittamalla vai pitääkö ne prässätä jotenkin?
td-poolo
Viestit: 46
Liittynyt: 05.12.2010 20:05

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja td-poolo »

Hiljaista on Punton kanssa ollut.
Kannen hitsaus ammattimiehellä olisi maksanut suunnilleen koko auton verran. Nyt löysin kuitenkin Ebayn kautta Italiasta tehdasuuden Unon vaparidieselin kannen ja ostin sen. Hinta posteineen 257e! Mukana tulee ainakin venttiilit ja esikammiot.
http://cgi.ebay.it/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... TQ:IT:1123
Ilmeisesti (toivottavasti) täsmälleen sama kansi. Näillä näkymin pääsisi siis ensi viikolla aloittamaan kasailua.
td-poolo
Viestit: 46
Liittynyt: 05.12.2010 20:05

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja td-poolo »

Kansi tuli ja ihan hyvältä vaikuttaa. Se on mitoiltaan täsmälleen sama mutta esikammiot ovat hiukan erilaiset. Suuttimet ja hehkut sopivat silti. Kansi on ollut kaupan hyllyssä varmaan valmistumisestaan, -85, asti ja tasopinta on hiukan kolhiintunut.
Kuva
Taidan käyttää kannen vielä pajalla jossa saavat plaanata tason ja huoltaa suuttimet. Ovat aika karussa kunnossa ainakin ulkoisesti.

Vai kannattaako suuttimia availla itse?
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja väisänen »

suuttimien avauspaineet kannattanee tarkistuttaa myös. onnistuuhan se tietty kotioloissakin mut ilman testipenkkiä o vähä heikohkoa noi tarkkuudet. itsellä on ti "penkki" mut sen virittely käyttökuntoon ottaa helskutisti aikaa :lol:
td-poolo
Viestit: 46
Liittynyt: 05.12.2010 20:05

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja td-poolo »

Alkaa vihdoinkin näkymään valoa tunnelin päässä Punton kanssa. Enää puuttuu kannentiiviste ja turbo pitää putsata. Kanttakaan ei tarvii käyttää pajalla kuin pesussa. Testailin tänään vanhalla kannella jyrsimeen kiinnitystä ja kyllähän sen sain loppujen lopuksi kolmen satkun tarkkuudella suoraan kiinni :P .
KuvaKuvaKuva
Pikkasen tarttee näyttää kannellekin jyrsintappia että saa kiinnityksen onnistumaan. Tarpeeksi tarkka säädettävä kulmapöytä olisi aika mukava. Vaikka taitaa suurimmassa osassa kansia olla samansuutaiset tasot. Miten mahtavat pajalla kiinnittää tällaiset kannet?

Koitan viikonloppuna saada uuden kannen plaanattua ja kasattua.

Puuttuvat paininkupitkin löytyi foorumin kautta, kiitos niistä!

Tarvii varmaan joku pieni välijäähykin sovitella. Mitä mahtaa inssit tykätä jälkiasennetuista coolereista?
td-poolo
Viestit: 46
Liittynyt: 05.12.2010 20:05

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja td-poolo »

Kannentiiviste tulossa. Kansi pajalla nokka-akselin keskimmäisten laakeripukkien koneistuksessa. Uuden kannen mukana ei tullut pukkeja, kun vanhat pukit kiristi uuteen kanteen niin nokka ei päässyt pyörimään. Pari satkua offsettiä :(. Pukit tehdään ilmeisesti pareittain kannen kanssa. Muutakin pientä vastaavaa on tehty ja pitää vielä tehdä. Esimerkiksi jakoremmin kirstinpyörät pitää virittää Toyota Carinan laakeripyöristä. Alkaa silti olla voiton puolella.

Vanha ahdin myyty ja hiukan isompi Garretti tulon päällä. Kunhan auton saa leimattua niin projekti vasta alkaa :P . Leimallekin tosin on moottorin lisäksi vielä peltihommia ja ties mitä muuta.. Kuntoon tämä nyt laitetaan joka tapauksessa ja kunnolla.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Noka-akselin laakeripukit ja kansi valetaan kyllä erikseen mutta lopullinen koneistus eli linjahoonaus tehdään aina parina.
Aika insinööri saisi olla jos osat koneistettaisiin erikseen ja ne mätsäisi just eikä melkein!

Jos ei muuten niin pukista ajetaan siivu pois, sitten kanteen kiinni ja "kalvaimella" kerralla kaikkien pukkien läpi.

Jos pukin/nokan laakeripinnan välykset heittää kamalasti ja nokka-akseli siis pyörii ja pääsee taipumaan on vaarana että nokka ottaa ja katkeaa ajansaatossa. Voi tehdä sen varsin nopeastikin jos niikseen sattuupi... bla bla...

Mutta hyvä että veit lääkärille, toivotaan että tulee kuntoon :D
td-poolo
Viestit: 46
Liittynyt: 05.12.2010 20:05

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja td-poolo »

Joo, kalvimalla homma tehdäänkin. Molempiin päätyihin tehdään ohjainholkit ja pitkävartisella säätökalvaimella läpi. Heittoa on niin vähän että uskoisin siitä tulevan ihan hyvän ihan vaan läpi pyyhkäisemällä. Jonoa oli niin että saattaa mennä kuulemma parikin viikkoa. Ottaa aina aivoon kun ei jotain voi itse tehdä mutta nuo säätökalvaimet on meikäläisen tilille liikaa :? .
td-poolo
Viestit: 46
Liittynyt: 05.12.2010 20:05

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja td-poolo »

Tänään tuli kannentiiviste Heikalta ja lähipäivinä aivan uusi KKK K16 turbo. Sille pakosarjan sovitelaippaa seuraavaksi. Haen kannen perjantaina pois pajalta, oli valmis tai ei. Jollei niin laitan sen itse.
Välijäähykin tuli jo hommattua.

Funtsin, että pitää varmaan lohkolämppäri laittaa tässä samalla. Ensistarttikin voi muuten olla pikkasen hankala kun auto on kylmässä tallissa.
Täällä on Defan lämmittimiä kivaan hintaan. Eikös tuollaiset letkun väliin liitettävät sovi periaatteessa mihin tahansa autoon kunhan vastuksen vääntää sopivaksi? Alavesiletkuun nuo kai laitetaan.
td-poolo
Viestit: 46
Liittynyt: 05.12.2010 20:05

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja td-poolo »

Hain kannen ja sorvailin rosterista tällaisen
Kuva
jolla sain toisen laakerin lastuttua täydelliseksi mutta toinen jäi jostain syystä vastustamaan vaikka reikien pitäisi nyt olla melkein sadasosan tarvittavaa isommat. Muutaman tunnin koitin venttiilinläppäystahnalla hioa ja kyllähän se hiukan paremmaksi jo tuli :roll: . Huomenna jatkuu.. Jospa vaikka viikonloppuna koittaisi taas saada kannen kiinni :D . Uskomaton vaiva noin pienestä jutusta.



Ahdistin:
Kuva
Sovitelaippa on tehty ja odottaa pakosatsiin hitsaamista.

Näyttää siltä, että mitä enemmän saa tehtyä, sitä enempi löytyy vielä lisää tekemistä.
td-poolo
Viestit: 46
Liittynyt: 05.12.2010 20:05

Re: Punto mk1 1.7td -98

Viesti Kirjoittaja td-poolo »

Nonniin. Nokka pyörii ja kansi kasattu. Sorvasin uudet paikannusholkit, tasopintojen putsaus ja kansi paikalleen.
KuvaKuvaKuvaKuvaKuva

Viikonloppuna savut! Ajokuntoon on tekemistä vielä paljon. Lohkolämppärikin tuli nyt hommattua.

Kone taitaa olla kyllä ihan ok kunnossa kun hoonausjäljetkin näkyy sylintereissä ihan selvästi.
Vastaa Viestiin